Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag tycker synd om alla, småbarnsföräldrar av idag
          Anki på Öland
          Inlägg 17-09-2005, 21:27
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Tjaa, dom kunde allt på den tiden också! Min äldsta dotter är född 1970. Hon kan väl ha varit 4-6 månader när en kompis och jag skulle in på ett café och ta en fika innan hennes pendeltåg gick. Dottern låg och sov i vagnen och vi ställde den utanför dörren. Vi satt precis innanför så vi såg om hon vaknade. Helt plötsligt kommer en tant fram och dyker ner i vagnen för att vända på henne för hon tyckte inte barnet skulle sova på magen. (på den tiden var det helt OK att sova på magen) När jag rusade ut fick jag en rejäl utskällning för att det stakcars barnet fick sova på magen för det var såååå obekvämt.......
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-09-2005, 21:31
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Måste säga att jag är smått chockad av vad jag fått höra att ni utsatts för ohmy.gif sad.gif

Hade jag läst detta i "media" så hade jag aldrig trott på berättelserna.

Citera
          Tesa
          Inlägg 18-09-2005, 12:16
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

..är säkert en av de där besserwissrarna...fast jag brukar bita mig i tungan för att hålla tyst...MEN spädbarn inpackade i overaller och filtar så fort tempen går under 15 grader eller ännu spädare barn som knappt har en filla på kroppen och ingen mössa när det narblåser i samma temp unsure.gif ..jag kan inte hjälpa det men jag betraktar det som nästanpå barnmisshandel..
          Tyvärr ser man många föräldrar som inte har tron på sig själva som kompetenta nog att tänka själva...DET tror jag är det värsta av allt...
          Den mänskiga hjärnan kan sköta barn...alldeles av sig själv...utan böcker eller svärmors råd...om man bara vågar tro på sig själv...

Jo jag vet, detta låter väl väldigt motsägelsefullt men jag tror att om man som förälder går mer på basic instinct och inte så mycket tar böckernas råd som "lag" så skulle färre småbarn storkna i filtlager eller dra på sig öroninflammation i narblåsten...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          birgitek
          Inlägg 18-09-2005, 12:45
          Länk hit: #64

Gäster

Vet inte vad som skulle vara värre nu än i mitten på 70-talet när jag fick barn. Jag började arbeta heltid när barnen var nio månader, nu är väl föräldrarledigheten dubbelt så lång. Några pappamånader var det inte tal om, min man var tvungen att ta semester för att vara hemma några dagar.
          Att man måste förändra sitt liv när man får barn är väl självklart, är man inte beredd att göra det så ska man kanske inte skaffa barn.
          Birgit Ek

Citera
          vilda-tomten
          Inlägg 18-09-2005, 13:47
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 5 181

Jag tänkte lite på det där hur det har förändrat sig från förr till nu hur folk lägger sig i.

Jag har själv barn mellan 5 mån och 8 år och tror att skillnaden kanske kan ligga i att synsättet på än det ena och än det andra faktiskt har förändrats ganska myckt de senaste 30-40 åren, innan var det där med barnuppfostran kanske lite mer statiskt. Då var det mamma eller svärmor som var "experten", nu översköljs vi av diverse experter. Då "skulle" man amma på klocka, barnet ligga på barnsal redan på BB, nu ska man amma fritt och sova tillsammans med bebisen, då skulle man amma i 3 månader (om man lyckades hålla igång mjölken på klockamningen), nu ska man inte ge annat än modersmjölk de första 6,mån o.s.v.

Inte konstigt om äldre människor kommer fram och undrar vad det är för tok man håller på med... wacko.gif

--------------------
          Humor är en hjärtats blomning, kvickheten en frukt av förståndet.
          Erich Limpach

Citera
          Latmask
          Inlägg 18-09-2005, 15:29
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

CITAT (Tesa @ 18-09-2005, 13:16)
          Tyvärr ser man många föräldrar som inte har tron på sig själva som kompetenta nog att tänka själva...DET tror jag är det värsta av allt...
          Den mänskiga hjärnan kan sköta barn...alldeles av sig själv...utan böcker eller svärmors råd...om man bara vågar tro på sig själv...

Här håller jag helt med dig. Men tyvärr är det ibland svårt att tro på sig själv när folk ofta kommer fram och påpekar att man gör fel.

Och även om man fortfarande kan behålla tron på sig själv så är det jobbigt att behöva försvara sig hela tiden och förklara varför man agerar som man gör. Kan inte alla andra bara lita på att varje förälder känner sitt eget barn bäst?

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          silos
          Inlägg 18-09-2005, 18:15
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Latmask @ 18-09-2005, 16:29)

Här håller jag helt med dig. Men tyvärr är det ibland svårt att tro på sig själv när folk ofta kommer fram och påpekar att man gör fel.

Och även om man fortfarande kan behålla tron på sig själv så är det jobbigt att behöva försvara sig hela tiden och förklara varför man agerar som man gör. Kan inte alla andra bara lita på att varje förälder känner sitt eget barn bäst?

Du behöver lära dig säga ifrån , bestämt men vänligt!Lita på dig själv wub.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-09-2005, 19:07
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Latmask @ 18-09-2005, 16:29)

Usch vad trist att det finns folk som lägger sig i. Du får försöka samla mod och säga ifrån på skarpen och så det viktigaste... Känn att du vet vad som är bäst för just ditt barn. wub.gif

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 02:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon