| |
|
  |
Bosse, Ringholm. |
|
|
|
|
20-09-2005, 13:33
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Pirum @ 20-09-2005, 13:37) Med tanke på att Bosse inte alltid verkar vara så omtyckt, och att vi på kort tid fått två ministrar mördade, så tycker jag att det är rätt att polisen rycker ut. De två trettonåringarna kan ju användas av ett mer beräknande slödder, pack, avskum, patrask, drägg eller andra fähundar som vill lura ut ministern eller hans familj för att enkelt ta dem av daga.. Jovisst kan det användas för att locka ut honom, men om någon kastar snöbollar eller ägg på mitt hus, inte ringer jag polisen för det han kan väl isåfall skicka ut sin fru för att ta hand om ungarna om det nu skulle vara så att någon vill mörda honom så kan de nog göra det genom att stå utanför ett fönster eller nåt ministrar som är såpass utsatta för hot o dyl kanske skulle bo lite annorlunda under tiden de sitter vid makten tex i lägenhet som är lite mer lättbevakat än ett hus han har ju tydligen larmat polisen 2500 gånger. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2005, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Latmask @ 20-09-2005, 11:59) Jag är fullt medveten om det. Men jag pratar inte bara om skandalösa uttalanden, jag pratar likaväl om vanliga personer man intervjuar för ex personporträtt eller liknande. Människor är nervösa när de blir intervjuade. Så fort man stänger av bandspelaren eller lägger undan blocket börjar de prata och berättar de intressantaste sakerna. Jag har jobbat tillräckligt länge för att veta det. Jo, det har du rätt i. De flesta som inte är "mediatränade" som det så vackert kallas blir ganska byxis om det dyker upp en journalist. Därför har jag aldrig annat än ett mycket litet block och en penna, samt ett förträffligt minne (och en gräslig handstil). Folk blir skitnervösa av bandspelaren. Alla grodorna kommer att finnas förevigade ju  Fast jag minns å andra sidan när jag var ny. Jag var säkert minst lika nervös som stackarna jag intervjuade  En taktik som kan fungera är att bjuda på en fika på ett lugnt ställe. Man kommer bort från redaktionen (stressande miljö i sig) och man kan pilla med kaffekoppen, diskutera de goda kakorna om det ser ut som om han/hon krisar lite och i största allmänhet bara vara relaxad. Det tycker jag har fungerat bra på nervösa objekt  Sämsta taktiken jag känner till är den där journalisten kastar sig över en person och påpekar att "du den här grejen går i tryck om två timmar så vi får sno oss på lite."  Men får att återgå till politiken... Ringholm för nog allt skylla sig själv, i det här fallet iaf. En journalist skyddar bara de källor som de har ingått ett avtal med. Ringholm råkade haspla ur sig sin groda alldeles själv och någon råkade höra. Inget skydd där, tycker jag. Jag gillar inte karln så jag är inte så ledsen för det iofs
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2005, 20:45
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (kristerh @ 20-09-2005, 14:33) han har ju tydligen larmat polisen 2500 gånger. krister Nja, hans hus låg väl längs polisens rutinmässiga spaningsväg, så de åkte förbi 4x per dag eller nåt sånt, och det blir ju över 1000x bara på ett år. Vad gäller larmen så var de väl inte fler än ett halvdussin tror jag  (hittar inte tidningsartikeln nu) Men vad gäller intervjuer, ja, jag har bara skrivit på utpräglad hobbynivå (ideell förening), men det är helt klart bäst att mötas på ett fik eller nåt sånt, över en kopp kaffe. I konsten att göra en bra intervju ligger dessutom tyngdpunkten på att få läsaren att förstå vad intervjuobjektet menar. Att då som rubriksättare (ofta inte journalisten) kasta sig över ett lösryckt citat eller en felsägning, det är oproffsigt tycker jag. Hittade på Aftonbladet : 5-6 patrulleringar förbi per dag, 4 utryckningar. Aftonbladets granskning visar att Bosse Ringholm sedan april förra året vid minst fyra tillfällen tryckt på överfallslarmet utan synbar anledning. Två gånger handlade det om barn som kastat ägg mot huset. Varje gång har polisen tvingats behandla larmet som skarpt läge och kallat ut stora styrkor
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2005, 20:53
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Överhuvudtaget så tycker jag att stödet för vår poliskår är lite lam... Hur hade ni alla reagerat om Hälsoministern (har ingen aning om vem det är) hade varit "putt" och uttalat sig liknande Bosse Ringholm om sjukvårdsanställda?
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2005, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:53) Överhuvudtaget så tycker jag att stödet för vår poliskår är lite lam... Hur hade ni alla reagerat om Hälsoministern (har ingen aning om vem det är) hade varit "putt" och uttalat sig liknande Bosse Ringholm om sjukvårdsanställda? citat Kristerh "och till er som tycker att polisen gör ett dåligt jobb; undrar varför det kan inte tänkas att det pga kraftiga nedskärningar är svårt för polisen att göra ett bra jobb" Polisen gör inte något dåligt jobb. Det är orättvist att påstå. Inom alla yrkesgrupper finns det personal med olika höga ambitioner, men liksom bland sjukvårdspersonal så gör de allra flesta ett bra jobb. Att det sen sitter proppar i ledningen  , det kan inte de enskilda poliserna rå för. Under 25 år har polisen omorganiserats stup i kvarten. Den ena omorganisationen hinner inte landa förrän nästa sätts igång och varje gång resulterar det i fler höga chefer som sitter på möte dagarna igenom. När det sen inte går ihop ekonomiskt så sparkar man lite civilanställda vid myndigheten - och deras jobb då? Jo, det plockar man in poliser från gatan och sätter på ett kontorsrum för att utföra Personalen inom polismyndigheterna i landet gör bra jobb, men ledningen...  De är nog där de lata och inkompetenta finns.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2005, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 20-09-2005, 21:45) Hittade på Aftonbladet : 5-6 patrulleringar förbi per dag, 4 utryckningar. Aftonbladets granskning visar att Bosse Ringholm sedan april förra året vid minst fyra tillfällen tryckt på överfallslarmet utan synbar anledning. Två gånger handlade det om barn som kastat ägg mot huset. Varje gång har polisen tvingats behandla larmet som skarpt läge och kallat ut stora styrkor Patrulleringar! Tänk om samma krut hade lagts när det gäller s.k "vanliga" medborgare!? Numera går alltmer resurser till att bevaka " kändisar"., inbegripet ministrar och till att övervbaka fotbolls och hockeymatchers huliganligor. Hur vore det om ministrar och idrottsföreningar själva fick bekosta bevakning? och den allmänna poliskåren fick ägna sig åt verksamhet som var ämnat från början.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2005, 21:39
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2005, 22:34) Personalen inom polismyndigheterna i landet gör bra jobb, men ledningen...  De är nog där de lata och inkompetenta finns. Instämmer!
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 06:49
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:53) Överhuvudtaget så tycker jag att stödet för vår poliskår är lite lam... Hur hade ni alla reagerat om Hälsoministern (har ingen aning om vem det är) hade varit "putt" och uttalat sig liknande Bosse Ringholm om sjukvårdsanställda? Bosse Ringholm är ju inte minister över polisen, det är ju justitieministern . Det var ju därför han var tvungen att be om ursäkt. En minister bör ju bara uttala sig om sitt eget område. På DN och Atftonbladet tycker ca 70% av läsarna att Ringholm hade rätt, att polisen är slö.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 08:48
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag kan förstå resultatet i omröstningar som de dagspressen gjort. Många människor är besvikna för att polisen inte lyckats lösa brott i deras omgivning. Många gånger kommer det hem ett meddelande om att ärendet lagts ner direkt efter att det blivit anmält och det är klart att allmänheten reagerar på sånt OCH känner brist på förtroende. Det man ändå inte tänker på då är att de "små" poliserna jobbar för högtryck, kanske med allvarligare brott än man själv utsats för eller med brott där det finns tips att gå efter. Sen finns det inte resurser till mer. Vilket givetvis är under all kritik! Numera kan man ine ens räkna med att polisen har möjlighet att komma vid ett pågående brott  . Det är bedrövligt och undergräver givetvis folks förtroende för pollisen i allmänhet MEN detta är inget den enskilda polisen har möjlighet att påverka. Fördelningen av resurserna styrs från högre nivå. Alltså!!! Ös missnöjet över topparna!!! Det är där inkompetensen samlats
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 08:49
|
Medlem

|
CITAT (KURT @ 21-09-2005, 07:49) [Bosse Ringholm är ju inte minister över polisen, det är ju justitieministern . Det var ju därför han var tvungen att be om ursäkt. En minister bör ju bara uttala sig om sitt eget område. På DN och Atftonbladet tycker ca 70% av läsarna att Ringholm hade rätt, att polisen är slö. Han är ju vice stadsminister och därmed minister över ministrarna  och dessutom har han varit finansminister under de åren när det skurits ner som kraftigast, och därmed indirekt ansvarig för hur det ser ut och de där undersökningarna som speciellt afronbladet gör är ju inte riktigt seriösa  först skriver de något negativt och sedan ställer de en vinklad fråga om just det negativa de skrivit om krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 09:45
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
I dagens lokaltidning står att läsa:
Docenten i straffrätt Josef Zila anser att TV 4:as inspelning av vice stadsminister Bosse Ringholms samtal med en medarbetare strider mot lagen. - Enligt min uppfattning rör det sig om olovlig avlyssning, säger Zila. Straffet kan bli fängelse i upp till två år. När Ringholm efter en intervju trodde att telefonluren lagts på fortsatte TV 4 banda. Tittarna kunde sedan höra att poliser "är så jävla slöa". Han kalade även en polis för "idiot".
Alla måste juh få ha en egen privat åsikt, det här va´juh inget som han officiellt sagt, han har varit korrekt och diplomatisk i sina uttalanden som vart officiella. Ni som tycker att Bosse gjorde fel som har en åsikt, tycker ni att alla politiker ska hjärntvättas före valen också? Så det här inte kan hända, att nån har en egen åsikt?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 09:49
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Bosse R,är nog som de flesta av oss:säger en sak öppet när andra hör och en helt annan sak när de tänker tysta,eller när luren är lagd på. Han är bara mänsklig tycker jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 09:51
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
DN konstaterar att polisens budget har ökat, brotten har minskat, men polisens uppklarningsprocent har minskat! Och RPS statistik över antalet poliser visar också att det inte har blivit mindre med poliser. När en värdetransport rånades i Rosersberg (mellan Stockholm och Arlanda) i går så ingrep en restaurangägare och en renhållningsarbetare, det tog 30 min innan polisen kom.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 09:59
|
Medlem

|
Om inspelningen var olaglig eller inte... det tycker jag är helt ointressant. Bosse Ringholm uttalade sig så nedlåtande, kränkande om en yrkeskår och speciellt ...Kommissarie Ingemar Hummer på rikspolisstyrelsen... som hade uttalat sig om antalet spelautomater. (även om han inte nämnde honom vid namn)
Är man vice statsminister och har den inställningen till landets poliskår... det är bara att beklaga. Han är ansvarig för hur det fungerar.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 10:23
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 10:45) Ni som tycker att Bosse gjorde fel som har en åsikt, tycker ni att alla politiker ska hjärntvättas före valen också? Så det här inte kan hända, att nån har en egen åsikt? Nja hjärntvätta är väl att ta i  men om en toppolitiker driver en linje som politiker borde man väl kunna förutsätta att han tycker så privat oxså inte undra på att det ser ut som det gör ibland när politikerna driver en sak som de inte tror på själva  man borde kunna stå för vad man säger och det gäller inte bara politiker. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 10:30
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 21-09-2005, 11:23) CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 10:45) Ni som tycker att Bosse gjorde fel som har en åsikt, tycker ni att alla politiker ska hjärntvättas före valen också? Så det här inte kan hända, att nån har en egen åsikt? Nja hjärntvätta är väl att ta i  men om en toppolitiker driver en linje som politiker borde man väl kunna förutsätta att han tycker så privat oxså inte undra på att det ser ut som det gör ibland när politikerna driver en sak som de inte tror på själva  man borde kunna stå för vad man säger och det gäller inte bara politiker. krister Nu tror juh inte jag då att "slöa inkompetenta poliser" är en sån jättegrej inom politiken, det finns inget parti som är 100% rätt i alla sakfrågor. Att ha en alldeles egen privat åsikt är en rättighet oavsett vilket yrke man har, det finns juh präster som super och dänger upp frun sin, det anser jag va´mycket värre yrkesbrott i såna fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 10:33
|
Medlem

|
En dumhet rättfärdigar inte en annan.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 10:43
|
Medlem

|
Men Reserv; översätt det till privatlivet; om någon säger en sak till dig privat och du senare får reda på att han/hon menade något helt annat helt tvärt om mot vad den sade till dig, vad tycker du om en sådan person  jag kallar det oärligt och sätter en stämpel på den personen som opålitlig, men det kanske är ok för dig? krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 11:13
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 21-09-2005, 11:43) Men Reserv; översätt det till privatlivet; om någon säger en sak till dig privat och du senare får reda på att han/hon menade något helt annat helt tvärt om mot vad den sade till dig, vad tycker du om en sådan person  jag kallar det oärligt och sätter en stämpel på den personen som opålitlig, men det kanske är ok för dig? krister Det har inte med opålitlighet att göra, han får inte säga offentligt vad han tycker, är det bättre det? Att ljuga anser jag inte va´okay, men att sköta sitt jobb som han ska, och det har han juh gjort, ha sa inget om polisernas lathet offentligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2005, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
"Kommissarie Ingemar Hummer på rikspolisstyrelsen berättar i ett TV4-inslag, som Bosse Ringholm skulle kommentera, att det finns 3 000 illegala spelautomater i Sverige. Det retade upp vice statsministern - rejält. - Han vet ju inte ett dugg, va! Han kan ju lika gärna säga 30 000. Han vet inte, den här polisen! Men det är alltså en idiot till polis som är anställd någonstans i polisorganisationen, i Stockholm (ohörbart), som i stället för att jaga de här och sätta åt dem, sitter och spekulerar och ringer medierna och för vidare uppgifter som han inte kan bekräfta, säger Bosse Ringholm på TV4:s ljudinspelning.
Men Ingemar Hummers kommentarer i tv-inslaget bygger inte på spekulation. Uppgiften om antalet illegala spelautomater, som han hänvisar till, kommer från en kartläggning som lotteriinspektionen gjorde 2003 - på uppdrag av dåvarande finansministern Bosse Ringholm."
Saxat från Expressen.
Jag tycker Ringholm borde skämmas.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|