Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad gör man nu på hösten?, En rad frågor från en nybörjare
          orera
          Inlägg 25-09-2005, 18:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 6 547

Hej!

Här kommer en rad frågor om säkert väldigt grundläggande saker. Vi flyttade till et hus med 1100 kvm tomt i mitten på juli. Ingen av oss har haft trädgård förut, och vi vill verkligen ta hand om den. Det är en gammal uppvuxen trägård. Vi bor i zon 1.

Jag läser trädgårdsböcker men allt får man ju inte svar på där.

1. Vi har 12 buskpioner som alla har nervissnade knoppar. Ska man röra dessa?

2. Vad gör man med rosorna inför vintern? Ska de täckas med granris eller nåt i marknivå? Ska de beskäras? Jag vet inte vilka sorter det är. Ska man alltid skära bort en nedvissnad blomma, på alla sorters rosor?

3. Ska man gödsla till våren och i så fall med vad? Jag tänker för blomningen och livskraften. Vi har pioner, trädgårdshortensia, buskpioner, kaprifol, rosor, rudbeckia, hosta och en massa annat.

4. Kan man dela och plantera om en buskpion? Jag skulle vilja dela upp och ge bort lite eftersom en del av dem är enormt stora. Jag har hört att de inte vill blomma om man planterar om dem. Stämmer det?

5. Jag har läst att perenner mår bra av att delas upp när de är några år gamla och har förökat sig på stället. Hur vet jag att det är dags att göra det? Jag har till exempel en underbar rugge med höstanemon. Ska jag dela upp den och plantera ut åt sidorna? Jag antar att den börjar föröka sig mer då, det är det jag vill.

6. Jag planterade om en skäggbuske för en vecka sedan och nu ser den ut som om den håller på att dö, trots riklig vattning. Mängden sol är den samma på det nya stället. Vad ska jag göra? Den är så fin med sina vackra blå blommor!

7. Kan jag så violer och gullviva i rabatten nu och få blommor till våren?

Tack för hjälpen!

MVH Annika

--------------------
          Annika i zon 1

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon