Medlem
Antal inlägg: 368
Medlem nr: 1 011
För några veckor sedan köpte jag några små buskar av lite olika sorter, bla mårbär, som nu står planterade i en slänt. Pga den senaste tidens värme så verkar det som om knopparna håller på att slå ut redan nu fastän det är oktober! Knopparna är helt gröna och har börjat svälla! Samma sak på ett gullregn! Vad händer? Tror växterna att det är vår redan? Det är väl inte så bra, dom ska väl gå i vinterdvala nu? Blir det inga knoppar till våren om dom spricker redan nu? Hjälp, vad gör man??!!
Medlem
Antal inlägg: 368
Medlem nr: 1 011
Nej, de var som det mesta man köper numera i kruka. Ok, då kanske allt är som det ska då. Men visst är det en torr höst, jag vattnar ca 2-3 ggr i veckan nu fastän det är oktober!
Medlem
Antal inlägg: 587
Medlem nr: 67
Jag har fått barrotade häckplantor nu ,Måbär de jag köpte i våras dog, vet ej varför. Har dennågon chans att klara sig tro?Har ju inget val, ska de klippas, de är långa och har små skott
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Måbär är bara känsliga vid etableringen av häck, sedan klarar de det mesta. Gräv brett och ordentligt i dike (inte hål), se till att plantorna inte sjunker ned i diket, ställ hellre plantorna på liten kulle som kan sjunka ned till marknivå med tiden.
Mycket vanligt är att bevattningen inte görs ordentligt när plantor dör. Att det regnar brukar inte förslå. Plantor som man rycker upp från plantskolan och ställer på nytt ställe måste ha bevattningsstöd.
Fundera på vad orsakerna kan ha varit till att dina tidigare måbär dog. För torrt, för djup plantering, för små hål eller för smalt dike?
Beskärningen utför du först när plantorna satt igång och växt en eller ett par säsonger. Måbär ska växa rejält och då kan man klippa rejält eller endast i ytterdel av häck, och båda brukar ge rätt bra resultat. Men vänta ett eller ett par år, plantorna behöver bladmassa för att rötterna ska hitta näring och hinna lagra energi för torka och kalla perioder.
Medlem
Antal inlägg: 587
Medlem nr: 67
Tack för svaret, då ska jag vänta med klippningen , varför de dog, vet jag inte, de fick vatten, så det var inte orsaken, tycker nog vi grävde nog brett oxå, kan de ha varit dåliga plantor?Alla dog ju inte, en tredjedel lever
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Visst kan det ha varit dåliga plantor också. Rotsnurr t ex är vanligt med krukodlat. När rötterna växer runt runt utvecklar de få finrötter som är de näringsupptagande, och i backen fortsätter de att växa i cirkel.
Ett par snitt med vass kniv i rotklumpen och att man spretar ut rötterna vid planteringen hjälper på vanligt, litet rotsnurr. Är grovrötterna i krukan snurrade brukar det bästa vara att inte köpa plantan eller att gå tillbaka med den om man upptäcker det senare.
Om man funderar på att köpa träd och buskar på höstreorna är det viktigare att titta på rötterna än på resten av växten.