[QUOTE]Varför skall de som redan kan stoppa undan x antal tusingar i månaden få dubbla barnbidrag .Den ekvationen är för mig obegriplig . Bidrag som bidrag?????
Varför inte unna de som inte har det så bra förspänt ,att de oxå kan få en drägligare tillvaro .Varför sänka vissa bidrag , och behålla , tom, öka vissa . Det är för mig obegriplig[QUOTE]
På fråga nummer ett svarar jag som i mitt första inlägg. Även höginkomsttagare "måste" få något tillbaka på skatten. Hur kul är det att betala större delen av sin lön i skatt? Om man bara ska betala och betala så kommer alla som tjänar bra att flytta från Sverige....vem ska betala då?
På fråga nummer två svarar jag:
Jag har aldrig sagt att de som inte har det så förspänt inte ska få hjälp. Jag missunnar inte någon bidrag om de behöver dem.
Och jag förstår varför man vill öka barnbidraget rent politiskt. För att Sverige ska gå runt i framtiden behövs fler barn. Genom att öka barnbidraget hoppas man att det blir en morot för att skaffa fler barn. (Men jag lägger inte in några personliga åsikter om ifall den metoden är bra eller dålig).
Att man sänker andra bidrag kan jag också förstå. Pengarna räcker helt enkelt inte och någonstans måste man skära (även här lägger jag inte in några personliga åsiker i var och hur det ska skäras, jag säger bara att jag förstår att det görs).
MEN:
Nu blir jag väl halshuggen
Något som irriterar mig är att det alltid talas så mycket om att höginkomsttagarna inte unnar de som tjänar mindre en dräglig tillvaro. För mig låter det mest som den berömda svenska avundsjukan. Skattebetalningsmoralen i Sverige är faktiskt förvånansvärt hög med tanke på hur högt skattetrycket är.
Varför kan inte låginkomsttagarna unna de som tjänar mer att slippa vända på varenda krona.
(Och jag vill faktiskt tillägga att jag inte direkt tjänar multum själv)