Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dubbla barnbidraget, Ja visst , men för vem?????????
          birgitek
          Inlägg 11-10-2005, 07:28
          Länk hit: #121

Gäster

CITAT (liv @ 10-10-2005, 23:18)
          CITAT (birgitek @ 10-10-2005, 20:32)
          CITAT (liv @ 10-10-2005, 18:26)
          ohmy.gif Vadå straffas ???????
          Vad menar du..

Jo, enligt dej skall man ju inte ha barnbidrag om man använder det till något annat än livets nödtorft och det gjorde ju vi, vi använde det mestadels till "lyxkonsumtion" dvs. utlandsresor med våra barn. Inte för att vi var specielt högavlönade, utan därför vi valde bort en massa annat.
          Birgit Ek

Det har jag nog inte menat en enda gång .

Det jag har sagt är att jag tycker det är fel att de som är så högavlönadeatt att de sätter in in alla barnbidrag i 18 år utan att röra dem ,
          De tycker jag absolut inte skall mottaga fördubblade barnbidrag.

Jag har inte yttrat ett ord om att man inte kan resa ell. göra vad man vill med bidragen .
          Så där har du nog missuppfattat min vän.
          wink.gif

Jag förstår dej forfarande inte riktigt, hade det varit skillnad om vi valt att spara barnbidragen istället för att konsumera dem?Tycker att det är jättebra om man sparar en slant till sina barn, för studier m.m även om vi valde att inte göra det.
          Visst förstår jag att inte alla har möjlighet att välja, men är man två arbetande vuxna i familjen så har man säkert möjlighet att spara barnbidraget om man vill.
          Birgit Ek

Citera
          Ewa L
          Inlägg 11-10-2005, 08:08
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Hannele @ 09-10-2005, 23:42)
          [I dag fungerar systemet så att bidragen minskar när de fattiga familjernas inkomst ökar.
           – Det blir tydligt nu när barnbidraget höjs med 100 kronor. Det kommer alla till del utom barnfamiljer som är allra fattigast och går på socialbidrag. Där drar man av hundralappen i motsvarande grad

Där tycker jag du kom med en väldigt viktig punkt i sammanhanget, Hannele!

Dvs; de som behöver en höjning av barnbidraget som mest — blir helt utan!!

- - -
          Första gången jag skrivit ett inlägg i en debatt av denna typen, men tycker faktiskt att det varit så glädjande att det har varit sakliga inlägg utan vild pajkastning. Lite känslor kommer ju alltid till ytan, det är omöjligt annars. Men inga personangrepp. wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-10-2005, 08:09
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:37)
          Hörde i nyheterna att Centerpartiet vill dubbla barnbidraget.

Barnbidraget har varit nästan oförändrat över 20 år, till och med sänkt
          för man tog bort det generösa flerbarnstillägget från 80-talet.

För tusentals barn är inte valet att få åka utomlands med sina föräldrar,
          de kan inte ens åka på gemensamma skolresor och andra aktiviteteter med sina klasskompisar. Nu försöker man reglera, att skolorna inte får ordna aktiviteter, som kostar exstra, teater och liknande, för det ska var lika för alla, ingen ska behöva känna sej utanför. Många kan inte följa med på födelsedagskalas, för man ska ha en liten present med sej, många saknar den där 50 lappen.

Två gifta klarar ekonomin med sparsamhet, fast lönen inte är så hög och barnskaran inte för stor,
          men en ensamstående får det direkt mycket tuffare. Kommer det sedan arbetslöshet och sjukdom med i bilden, är det inte lätt att få pengarna att räcka till en tonårings behov, skor ska de ha, för de växer, busskort får äldre barn ofta betala själva. Vad ska de göra hela sommaren, när allting kostar?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 11-10-2005, 09:48
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 09:09)
          CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:37)
          Hörde i nyheterna att Centerpartiet vill dubbla barnbidraget.

För tusentals barn är inte valet att få åka utomlands med sina föräldrar,
          de kan inte ens åka på gemensamma skolresor och andra aktiviteteter med sina klasskompisar. Nu försöker man reglera, att skolorna inte får ordna aktiviteter, som kostar exstra, teater och liknande, för det ska var lika för alla, ingen ska behöva känna sej utanför. Många kan inte följa med på födelsedagskalas, för man ska ha en liten present med sej, många saknar den där 50 lappen.

Två gifta klarar ekonomin med sparsamhet, fast lönen inte är så hög och barnskaran inte för stor,
          men en ensamstående får det direkt mycket tuffare. Kommer det sedan arbetslöshet och sjukdom med i bilden, är det inte lätt att få pengarna att räcka till en tonårings behov, skor ska de ha, för de växer, busskort får äldre barn ofta betala själva. Vad ska de göra hela sommaren, när allting kostar?

håller med till 100% wub.gif
          har man som en del, tre barn i skolåldern, är aktiviteter som kostar uteslutet. unsure.gif
          dom där extrapengarna som behövs för att göra något extra finns inte sad.gif
          visst kan man spara på "onödiga" saker, som chips och godis, men lite trevligt vill både vuxna och barn ha på helger. dom påsarna du såg, kanske var det första godis dom köpt på flera veckor. man kan inte dömma mäniskor efter deras kundvagn. sad.gif sad.gif
          ska pengarna bara räcka till livets nöd, så blir livet trist för många. sad.gif
          försök att ta med familjen på tex liseberg eller någon större djurpark. det är omöjligt, när ungar vill ha glass t.ex. smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 11-10-2005, 10:07
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Har nu suttit och läst igenom blink.gif alla inlägg blink.gif . Phu....

Har blivit riktigt upprörd över endel inlägg, men orkar inte kasta mig in i nån debatt. Vill bara säga att jag tycker att Hanneles inlägg varit kloka. smile.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          birgitek
          Inlägg 11-10-2005, 10:39
          Länk hit: #126

Gäster

CITAT (pejori @ 11-10-2005, 10:48)
          håller med till 100% wub.gif
          har man som en del, tre barn i skolåldern, är aktiviteter som kostar uteslutet. unsure.gif
          dom där extrapengarna som behövs för att göra något extra finns inte sad.gif
          visst kan man spara på "onödiga" saker, som chips och godis, men lite trevligt vill både vuxna och barn ha på helger. dom påsarna du såg, kanske var det första godis dom köpt på flera veckor. man kan inte dömma mäniskor efter deras kundvagn. sad.gif sad.gif
          ska pengarna bara räcka till livets nöd, så blir livet trist för många. sad.gif
          försök att ta med familjen på tex liseberg eller någon större djurpark. det är omöjligt, när ungar vill ha glass t.ex. smile.gif

Nu tycker jag inte att jag dömmer någon, ville bara peka på att olika familjer gör olika val. Om man väljer lördagsgodis, spara till t.ex en resa eller att spara till barnens framtid är väl upp till var och en. Det ena är inte mer rätt än det andra och man kan ju disponera samma mängd pengar väldigt olika.
          Som jag påpekade tidigare så har alla tyvärr inte möjlighet att överhuvudtaget göra några val, men det gäller inte bara barnfamiljer.
          Birgit Ek

Citera
          pejori
          Inlägg 11-10-2005, 14:12
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (birgitek @ 11-10-2005, 11:39)
          Nu tycker jag inte att jag dömmer någon, ville bara peka på att olika familjer gör olika val. Om man väljer lördagsgodis, spara till t.ex en resa eller att spara till barnens framtid är väl upp till var och en. Det ena är inte mer rätt än det andra och man kan ju disponera samma mängd pengar väldigt olika.
          Som jag påpekade tidigare så har alla tyvärr inte möjlighet att överhuvudtaget göra några val, men det gäller inte bara barnfamiljer.
          Birgit Ek

det är sant....visst gör vi alla våra val, om hur vi disponerar våra inkomster.
          man behöver inte vara barnfamilj för att ha det knapert i kassan smile.gif
          det finns en mängd konstellationer som behöver påökt. smile.gif smile.gif
          men dom som har ett stort behov av mer pengar (barnfamiljer med soc. bidrag) får inte del av höjningen wub.gif wub.gif
          och deras barn kan ändå inte följa med på roliga evenemag, då pengarna saknas smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-10-2005, 14:14
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 09:09)

sänkt? wink.gif unsure.gif nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller?
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 11-10-2005, 14:41
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (kristerh @ 11-10-2005, 15:14)
          sänkt? wink.gif unsure.gif nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller?
          krister

På åttiotalet var barnbidraget 750 kr, nu är det 950. Ingen rejäl ökning där va, på 20 år...

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-10-2005, 14:51
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (Anne R @ 11-10-2005, 15:41)

sänkt? wink.gif  :unsure: nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller?
          krister

På åttiotalet var barnbidraget 750 kr, nu är det 950. Ingen rejäl ökning där va, på 20 år...

Ja, och flerbarnsbidraget som behövdes för många, togs bort på 80-talet,
          så då skedde en rejäl sänkning, efter att ha varit oförändrat nästan tio år.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 11-10-2005, 14:53
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Hur motiveras flerbarnstillägget? (Någon som vet?)

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-10-2005, 15:09
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (pisanggoreng @ 11-10-2005, 15:53)
          Hur motiveras flerbarnstillägget? (Någon som vet?)

För det 3:e barnet får du den svindlande summan 254 kr per månad extra,
          till det år barnet fyller 16 år, räcker inte till ett par skor, men kanske det tredje barnet kan ärva..? wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 11-10-2005, 16:03
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Jo, men vad är det som motiverar ett flerbarnstillägg?

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          *Hermione*
          Inlägg 11-10-2005, 16:26
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 6 659

Dette fant ja pa nettet

Barnebidrag

Citera
          Gåsis
          Inlägg 11-10-2005, 16:44
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Det krävs nog för ensamma föräldrar att barnbidraget höjs då och då eftersom bidragsförskottet inte höjts sen 1991.

/Åsa

Citera
          Tesa
          Inlägg 11-10-2005, 19:41
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (pisanggoreng @ 11-10-2005, 17:03)

Det kan ju vara så att om man har många barn så behöver man större bostad och större bil och större soffa...som är dyrare i förhållandevis än "vanliga"...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-10-2005, 19:51
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (pisanggoreng @ 11-10-2005, 17:03)

Tesa hade bra svar, men föräldrar som orkar uppfostra och ta hand om blivande vårdpersonal
          för alla barnlösa ungkarlar, behöver allt stöd och uppmuntran de kan få. smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-10-2005, 19:55
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 15:51)
          CITAT (Anne R @ 11-10-2005, 15:41)

sänkt? wink.gif  unsure.gif nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller?
          krister

Ja, och flerbarnsbidraget som behövdes för många, togs bort på 80-talet,
          så då skedde en rejäl sänkning, efter att ha varit oförändrat nästan tio år.

Flerbarnstillägget finns idag

Det allmänna barnbidraget är 950 kronor per månad. Det förlängda barnbidraget är också 950 kronor per månad. Flerbarnstillägg per månad är
          254 kronor för det tredje barnet
          760 kronor för det fjärde barnet
          950 kronor för det femte barnet och varje ytterligare barn.

Läs HÄR... Barnbidrag

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-10-2005, 20:03
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 16:09)
          till det år barnet fyller 16 år, räcker inte till ett par skor, men kanske det tredje barnet kan ärva..?  :wacko:

CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 20:55)

Ja, det var borta nästan tio år. Och var mycket lägre, när det återinfördes.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-10-2005, 20:29
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 21:03)
          CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 16:09)
          till det år barnet fyller 16 år, räcker inte till ett par skor, men kanske det tredje barnet kan ärva..?  wacko.gif

CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 20:55)

Ja, det var borta nästan tio år. Och var mycket lägre, när det återinfördes.

OK smile.gif

Citera

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 00:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon