Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dubbla barnbidraget, Ja visst , men för vem?????????
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-10-2005, 23:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:18)
          CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:08)

Nej nej nej...

Det handlar väl bara om att vara ekonomisk. Vi är absolut inga höginkomsttagare. Vi har ut mellan 30-33.000 totalt i månaden om man räknar in barnbidraget så vi är verkligen inga höginkomsttagare. Fasicken, sambons farsa får ut mer än så i månaden själv och han kan således anses vara höginkomsttagare.

Bor billigt, tja vi betalar nog i genomsnitt 6500 kronor i månaden i boendekostnader. Får se vad det blir nu när kylan kommer och man får bo sin första vinter i ett eluppvärmt hus.

Nämen nu får du väl ändå hejda dig lite Andreas... Inte är det många par som får ut 30 -33.000/mån inkl barnbidrag ohmy.gif
          Det är få akademiker som idag når såna summor och då tycker jag att också du ska ha lite ödmjukhet ... om det nu inte är så att dina inlägg är enbart i provokativt syfte.

Jag vet att de summorna vi får ut är relativt bra, men vi är ändå inte höginkomsttagare. Min flickvän är barnskötare!

Jag har väldigt svårt att se att en familj med 2 barn och 2 akademiker skulle få ut mindre än 30-32.000 i månaden, men visst...

Nej, det var inte alls för att provocera men jag måste ju ändå få ha min åsikt och kunna stå för den utan att bli kallad för provokativ?

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-10-2005, 23:25
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag har i familjen både akademiker och sk "vanliga arbetare" men inte sjutton når någon annan än doktorerna inkomster i nivå som dina Andreas.

Citera
          pejori
          Inlägg 05-10-2005, 23:26
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:20)
          CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:14)
          Ja så kan man skryta när man sluppit möta verkligheten som de flesta får göra.
          Smakar illa .. gör din beskrivning av verkligheten Andreas.

Ursäkta?

Uppvuxen med 2 syskon och en ensamstående mamma som jobbar inom vården. Sluppit möta verkligheten... jojo visst serru!
          Jag hade innan jag börjat tjäna egna pengar inte varit en enda gång utomlands på semester t.ex. De bestod i uppväxten av att man åkte ut till mormors och morfars stuga på landet och då och då fick man följa med dem på tur.

Kom för f-n inte och säg att jag har sluppit möta verkligheten i min uppväxt innan du har klart för dig hur min uppväxt var. Bara för att jag idag har bättre ställt så innebär det inte automatiskt att jag alltid har haft det så!

Skryta, nej det gör jag helst inte för jag har varken det jobbet eller inkomsten som är värd att skryta över men jag skäms inte heller för att vi klarar av att lägga undan så mycket pengar varje månad som vi idag gör. Någon dag kanske detta ändras och vi får det sämre ställt, då kommer vi säkerligen vara glada för att vi faktiskt sparade pengar nu!

suck...vem pratade om din uppväxt???? huh.gif
          vi pratar om din inställning till barn och inkomster nu wub.gif
          inte din morsas inkomster i vården....det var det jobbet som gjorde min inkomst till nio tusen i månaden huh.gif
          närr jag skaffade mina barn...räknade jag inte med att bli frånskilld och sjuk smile.gif
          med en make med en inkomst på över femtiotusen i månaden, trodde jag att det aldrig skulle bli problem......
          ack vad jag bedrog mej huh.gif huh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-10-2005, 23:27
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (pejori @ 06-10-2005, 00:18)
          CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:04)

. Alltför många unga idag skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna, både praktiska och ekonomiska, vilket till syvenede och sist kan slå hårdast mot barnet.

och hur vet du att du inte kommer att bli sjuk, handikappad, eller frånskild och arbetslös? huh.gif huh.gif
          det går bra att sätta sig på höga hästar...när man har det bra...eller huh.gif

Som jag skrev i inlägget postat 2 minuter efter ditt pejori så vet jag inte ifall situationen ändras i framtiden. När den väl gör det, för det gör den säkert så kommer ju i alla fall våra pengar vara en extra trygghet...

Jo, jag vet allt att pensionärer har det svårt också. Tycker det är rent för jävligt faktiskt att pensionen har sänkts och att folkpensionen är så liten som den är...

--------------------

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-10-2005, 23:30
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:25)
          Jag har i familjen både akademiker och sk "vanliga arbetare" men inte sjutton når någon annan än doktorerna inkomster i nivå som dina Andreas.

Nu var det ju inte bara min inkomst utan min och min sambos gemensamma inkomst och dessutom 2 barnbidrag.

En genomsnittslön för en akademiker med jobb ligger väl på kanske 23-25.000, då får man väl ut dryga 15-17000 i månaden efter skatt...

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-10-2005, 23:31
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Det är ju kul för dig Andreas att du kan ge dina barn en ekonomiskt bättre uppväxt än du själv haft,

men du slår undan knäna på oss som inte har det så fett.

Jag hade INTE kunnat klara fyra barn utan barnbidraget. Då hade vi behövt socialhjälp och det är väl för att vanliga familjer ska slippa det som barnbidragen finns

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-10-2005, 23:31
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:24)
          Jag vet att de summorna vi får ut är relativt bra, men vi är ändå inte höginkomsttagare. Min flickvän är barnskötare!

Jag har väldigt svårt att se att en familj med 2 barn och 2 akademiker skulle få ut mindre än 30-32.000 i månaden, men visst...

Nej, det var inte alls för att provocera men jag måste ju ändå få ha min åsikt och kunna stå för den utan att bli kallad för provokativ?

Så klart du får ha din åsikt men kom inte och säg att en barnskötare når vidare högt i löneskalan. Om ni har inkomster som du påstår så är du sk höginkomsttagare.... därför borde du också ha ett antal tusingar i studieskuld att amortera.. eller?

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-10-2005, 23:32
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (pejori @ 06-10-2005, 00:26)
          suck...vem pratade om din uppväxt???? huh.gif
          vi pratar om din inställning till barn och inkomster nu wub.gif
          inte din morsas inkomster i vården....det var det jobbet som gjorde min inkomst till nio tusen i månaden huh.gif
          närr jag skaffade mina barn...räknade jag inte med att bli frånskilld och sjuk smile.gif
          med en make med en inkomst på över femtiotusen i månaden, trodde jag att det aldrig skulle bli problem......
          ack vad jag bedrog mej huh.gif huh.gif

Det var mer en urladdning mot Felix matte som påstod att jag aldrig behövt möta verkligheten som de flesta lever i, dvs. ha dåligt med pengar...

--------------------

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 05-10-2005, 23:38
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:31)
          CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:24)

Så klart du får ha din åsikt men kom inte och säg att en barnskötare når vidare högt i löneskalan. Om ni har inkomster som du påstår så är du sk höginkomsttagare.... därför borde du också ha ett antal tusingar i studieskuld att amortera.. eller?

Nej, hon tjänar inte mycket pengar... men det är ändå 5-siffrigt varje månad som hon får ut efter skatt.

Ja, jag har studieskulder...

Eva, jag vill absolut inte slå undan benen för dem som inte tjänar så mycket pengar men jag har den uppfattningen att man ska kolla hur ens ekonomi påverkas innan man skaffar barn. Jag förebrår ingen som måste använda barnbidraget för att klara sig utan tycker bara man ska tänka sig för en extra gång...

Märker ju att jag har helt annorlunda åsikter i detta ämnet än de flesta här och vi kan ju alla debattera huruvida någon är en höginkomsttagare och ifall barnbidraget är bra eller inte och vad det ska användas till utan att vi kommer någonstans.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-10-2005, 00:36
          Länk hit: #50

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Behovsprövade barnbidrag är inte så kostsamma, men tanken är väl att barnbidrag ska vara lika för alla barn, och inte bli ett "fattiglappsbidrag". Alla barn ska vara lika värda osv.
          Men eftersom inte alla föräldrar som är hemma med sina barn får samma pengar (rika får mer, fattiga och speciellt arbetslösa eller studenter får mycket mindre), så kanske inte barnbidragen borde vara samma för alla. Jag vet inte. Underligt som sagt att den fattige ska motiveras med piskan, och den rike med moroten, när det väl logiskt sett borde vara tvärtom.

--------------------
          zon2.5

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-10-2005, 06:54
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:04)
          CITAT (Eva i Skåne @ 05-10-2005, 23:56)
          Men Andreas!!! Detta kan du väl ändå inte mena  :unsure:
          "Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn."

Är inte barnbidraget till för att använda till barnens behov??? Det är inte pengar som är avsedda att sparas till barnet blir vuxet.
          Att sen vissa har möjlighet att göra det är en annan sak, men avsikten har aldrig varit så.

Usch vad världen hade varit tråkig då! Om mina föräldrar tänkt så hade knappast jag funnits sad.gif ! Hade en kompis som fick hela barnbidraget sparat från när hon var liten...några såna resurser fanns inte i min familj med mig och 4 syskon. Vill dock påstå att jag har betydligt mer respekt för pengar än hon nånsin haft, just på grund av att jag växt upp "fattigt" och inte fått allt serverat på silverfat.

Att lära sig att jobba för sina pengar är aldrig fel! Jodå, vi kommer visst spara en del av barnbidraget men inte allt eftersom jag anser att barnbidraget är just ett bidrag som är till för att hjälpa till under småbarnsåren när många kanske just inte har det så fett med pengar (man kan liksom inte jobba när barnen är nyfödda och föräldrapenningen är ju inte så fet).

Vi kommer inte ha några problem, har lite pengar sparade och kommer ha rätt bra ekonomi (om än inte lika bra som vid jobb) även när jag eller min man är föräldraledig men tycker ändå ditt (Andreas) resonemang är lite off.

Efter vad jag läst här så vill jag påstå att vi växt upp under rätt lika förhållanden men jag delar ändå inte din uppfattning. Tycker det är viktigare med själva uppväxten än att få en massa pengar när jag fyller 18.

Nåväl, alla har rätt till sin åsikt men att du klankar ner på arbetslösa och sämre lottade gillar jag inte! Jag är ofrivilligt arbetslös och tycker inte alls att jag är förmer på nåt sätt men har du ställt antal lediga arbeten i samband med antal arbetslösa? Dra inte alla över en kam, bara för att dina bekanta går och drar fötterna efter sig så gör inte alla det.

Och som nån annan skrev, med hus, familj och man med fast jobb flyttar man ju inte på en hel familj bara för att få ett jobb som man ändå blir uppsagd från efter 6 månader pga utlandsflytt eller liknande. Kanske funkar om man har väldig spetskompetens men för en vanlig knegare är det knappt lönt.

Nä, en sänkning av a-kassan är helt absurt! Att slå på dem som redan ligger är osmakligt...gud nåde om man blir arbetslös eller sjuk...lika bra att slänga sig utför ett stup på en gång eftersom man bara är en belastning för samhället, eller hur???

Att man sedan kanske jobbat hela sitt liv och betalat a-kassaavgift och skatt spelar väl ingen roll??? Och, när vi ändå håller på...varför inte ta ihjäl alla pensionärer, de kostar ju bara en massa pengar...det är väl onödigt att slösa pengar på dem, de har ju gjort sitt för samhället redan wacko.gif (hoppas ni fattar att jag är IRONISK nu)!

Hej hopp! Nu ska jag åka och hälsa på släkten varav hälften är arbetslösa och bor i en liten stad där det inte finns några jobb, alla går på praktik och företagen bara suckar när de ringer och frågar efter jobb/praktik!

Ha en skön helg!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-10-2005, 07:04
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:38)
          jag har den uppfattningen att man ska kolla hur ens ekonomi påverkas innan man skaffar barn. Jag förebrår ingen som måste använda barnbidraget för att klara sig utan tycker bara man ska tänka sig för en extra gång...

Livet är ju inte statiskt, det förändras ju hela tiden. Alla väntar inte med att skaffa sitt första barn på 33-årsdagen, när man skrivit kontrakt på huset, utan det finns familjer som studerar, gör lumpen, är arbetslösa - och de klarar sej också. Och i många fall får de bättre ekonomi senare i livet. Tur att alla inte tänker sej för alltför noga, många av oss hade inte funnits då. sleep.gif

Och hälften av föräldrar skiljer sej innan första barnet är 1 år, enligt statistiken, det finns inga garantier. Då är man esamstående föräldrar, med mycket tuffare ekonomi. Och en 43-årig tre-barnspappa kan bli sjuk eller arbetslös och kan behöva ta till barnbidraget för att familjen klarar sej. Det kan vända, när som helst, för vem som helst. Sånt är livet.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Reserv
          Inlägg 06-10-2005, 07:41
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Andreas, du beskriver en taskig fattig barndom bara för att du aldrig kunde få åka utomlands. blink.gif Näe, vem faen fick göra det? sad.gif Jag har heller inte fått nån fet bankbok av mina föräldrar, men förr va´ t.ex. hyran procentuellt mycket lägre än den är idag, så bara en av föräldrarna vart tvungna att jobba. Mor min hade fullt upp ändå med en stor barnaskara att ta hand om, och barnbidraget var nog ett välkommet tillskott i hushållskassan. Barnbidraget förstår jag inte att Andreas kan tro skulle va´nån sorts "sparbidrag", namnet talar tydligt om vad pengarna är till för, ett bidrag för barnet, inte till barnet. Min sambo vart pensionär för över 20 år sen efter en trafikolycka, hon hade inte hunnit med att jobba så mycket så hon har en pension på 5000 kronor i månaden. Att bara läsa Andreas åsikter om vad han anser att alla ska göra med barnbidraget känns som en fet käftsmäll för oss mindre bemedlade. Jag låter mina barn hålla på med dom idrotter dom vill, och det kostar, finns inte en chans att spara undan ens en hundring i månaden åt barna. Näe, såna inlägg mår man inge bra av. sad.gif huh.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 06-10-2005, 08:01
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

Det är väl rätt självklart att alla inte har samma föresättningar för att kunna spara.
          Och man är väl inte en dåliga föräldrar bara för att man inte kan lägga undan 950 kr på varje barn varje månad.

Jag tycker att det är bra att Andreas kan spara. Men inte för det är han en bättre pappa pga av hans sparmöjligheter. Eller att de som inte har råd är bättre eller sämre pga av det.

Så länge barnet har vad det behöver så ska man väl inte klaga. Varför skulle inte barnet inse att du kan inte få alla pengarna i handen eller på ditt konto för att det kostar att leva. Det är inte gratis och allt kostar. I en familj får väl alla hjälpa till. Sen är det självklart för mig att pengarna inte ska gå till saker som smink eller utekvällar för föräldrarna. Men till hyra m.m. anser jag är självklart då barnet måste ha någonstans att bo, mera än den behöver en välfylld bankbok.

sen kan jag hålla med om att flera borde tänka sig för innan de skaffar barn.
          Speciellt många yngre.Men för det kan det ju bli bra.

Och detta med utomlands, det beror väl lite på hur man prioterar, vi har åkt utomlands rätt mycket. Inte varje år men i stort sätt. Men det är pga av att mina föräldrar har velat att vi ska se världen. Vi har kanske fått "mindre" saker hemma då. Men det är inget som vi har lidit av.
          Men utomlandsresa eller inte är väl inget som man kan mäta om man har haft en bra eller dålig barndom.

--------------------
          //Linda

Citera
          Gillan
          Inlägg 06-10-2005, 08:08
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Efter att ha suttit här och läst igenom den
          här tråden, är jag så frustrerad att jag näst
          intill skakar.

Naturligtvis är inte grundtanken med barn-
          bidraget att det ska sättas in på banken.
          Då skulle det inte behövas nåt barnbidrag alls.

Och om man ska prata om A-kassa så är det väl så
          att du får 80% av inkomsten upp till en viss nivå.
          Är det inte så att 16000:- är maxgräns? Eller
          är det ändrat igen?

Skulle det hända min man....ja, då vore det
          defenitivt kört för oss.Det kan jag lova.
          Man kan aldrig någonsin veta om det
          företag man jobbar i kommer att bestå.

Själv har jag min sjukpension på strax under
          6000:-/mån.Och tack vare min mans lön
          som ligger på ca 37000:-/mån före skatt,
          lever vi för första gången i vårt vuxna liv,
          med våra mått mätt, ett riktigt lyxliv.
          Vi har vuxna barn som själva har/ska få
          egna barn.Och vi kan ge barnbarnen vad
          vi ALDRIG kunde ge våra egna.

Men aldrig, att vi glömmer bort hur det var
          att inte kunna göra nåt utöver det absolut
          nödvändiga.

Liv: jag förstår din frustration till fullo/Evgeni

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gåsis
          Inlägg 06-10-2005, 08:49
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Nu måste jag få fråga.

Vad jag ville ha fram var att som barnfamilj ska man klara sig precis lika bra utan barnbidraget som med barnbidraget. Bidraget ska inte vara en skillnad mellan att gå på knäna rent ekonomiskt och att klara av månadens utgifter tack vare bidraget. Förstår du hur jag menar då?

Jag kan inte använda citatfunktionen så det får bli så här. Och om jag förstår vad du menar så är det att du tycker det är helt rätt att staten ska finansiera ett sparande. Borde du då inte förespråka att det bidraget avskaffades eftersom du tycker att andra bidrag som är till för familjers överlevnad ska sänkas?

/Åsa

Citera
          *Molly*
          Inlägg 06-10-2005, 09:17
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 2 979

Konstigt att moderaterna mfl som är så emot alla slags bidrag och vill sänka hit och dit, själva utan att tveka tar emot barnbidrag med öppna armar.
          Barnbidraget borde upphöra vid en viss inkomstgräns anser jag, har man så bra inkomst så man kan spara hela bidraget så borde man inte få något.
          För mig som varit ensam med två barn har barnbidraget gått till nya kläder och annat som barnen behövt, att spara något har inte varit att tänka på.

Citera
          AnnammA
          Inlägg 06-10-2005, 09:17
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Jag har också bekanta som har råd med att sätta in hela barnbidraget på sina barns konto, men de arbetar bägge med chefsbefattningar... Däremot tror jag att det är svårt för människor med "vanliga arbeten" inom vård, omsorg, bygge, fabrik(fast en del på fabrik har rätt så mycket bättre lön än de som tar hand om människor...)att sätta undan så mycket pengar...Jag trodde att barnbidragen var till kläder, mat, hobbies mm åt barnen och ett litet bidrag till kostnader för dagis och fritids...Men att behovspröva barnbidragen tror jag inte på, för det finns alltid små luckor att komma undan för vissa, och trots guldsked i mun få detta bidrag...

---
          AnnA

--------------------

Citera
          liv
          Inlägg 06-10-2005, 09:48
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 6 074

Håller till fullo med Molly . Jag har oxå undrart i alla år hur vissa människor bara har mage att lyfta barnbidraget i 18 år

Det är ju ialla fall rätt många år vi talar om .

Det är ju inte alls säkert att alla pensionärer lever 18 år efter pensionen,
          Och pensionen är ju inte lika för alla .

SÅ VARFÖR SKALL BARNBIDRAGET VARA LIKT FÖR ALLA ????????? wub.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 06-10-2005, 09:51
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Kan man inkomstpröva bostadsbidrag, barnomsorgsavgifter m.m. så borde man även kunna göra det med barnbidrag ...... Tycker inte det är rimligt att sätta undan hela barnbidraget för att barnet skall ha en smärre förmögenhet vid 18 år sad.gif Det kallar jag bidragsfusk mad.gif

Enligt Robin Hood filosofin skulle, vid behovsprövning, "fattigbarnen" (vilka bevisligen finns i Sverige ) Kunna få en drägligare tillvaro och det hoppas jag att alla vi önskar dem ...............

Medan jag ändå är i gång ; Inför båtskatt med det snaraste .....

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 14:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon