|
|
  |
Dubbla barnbidraget, Ja visst , men för vem????????? |
|
|
|
06-10-2005, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Snöflinga @ 06-10-2005, 10:51) Kan man inkomstpröva bostadsbidrag, barnomsorgsavgifter m.m. så borde man även kunna göra det med barnbidrag ...... Tycker inte det är rimligt att sätta undan hela barnbidraget för att barnet skall ha en smärre förmögenhet vid 18 år  Det kallar jag bidragsfusk Enligt Robin Hood filosofin skulle, vid behovsprövning, "fattigbarnen" (vilka bevisligen finns i Sverige ) Kunna få en drägligare tillvaro och det hoppas jag att alla vi önskar dem ............... Medan jag ändå är i gång ; Inför båtskatt med det snaraste ..... Precis, föräldrarnas taxerade inkomst kan väl vara grunden för barnbidraget?
För, som ni säjer, om en del föräldrar kan sätta in pengarna och köpa en merca när de fyller 18 så kännse det inte rättvist. I såna fall skulle staten fondera lika stor pott för alla barn att kvittera ut vid 18-årsdagen...
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2005, 10:45
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Jag har alltid varit motståndare till barnbidraget. Om det nu måste finnas så skall det väl för sjutton gubbar vara baserat på inkomst? Detta är väl en gammal kvarleva som ingen "vågat" röra i... för så är det... man säger ju att "hästen bits när krubban är tom"... och tar nån bort barnbidraget lär ju inte de som har byggt upp sin ekonomi kring det rösta på det partiet nåt mera. Oavsett om man behöver barnbidraget eller inte...
Personligen gillar jag inte den nuvarande regeringens fasoner... att ta med ena handen (skatter) och ge med den andra (bidrag). Hur ska folk lära sig att klara sig någorlunda själva sålänge "storebror" står där och pytsar ut pengar från en till synes aldrig sinande kassakista.
Lika bestört blir jag av de uttalanden som gjordes i dagarna angående bistånd! Tydligen är moderaterna de enda som fattat att man måste ju för bövelen se till att det egna landets ekonomi är i balans innan man ens kan börja tänka på att höja utlandsbiståndet. Tydligen tror de styrande att sverige är "världens samvete"... och måste ta hand om alla och hjälpa alla trots att den egna ekonomin går på knän... *suck*
/Henrik
|
|
|
|
|
06-10-2005, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Snöflinga @ 06-10-2005, 10:51) Kan man inkomstpröva bostadsbidrag, barnomsorgsavgifter m.m. så borde man även kunna göra det med barnbidrag ...... Tycker inte det är rimligt att sätta undan hela barnbidraget för att barnet skall ha en smärre förmögenhet vid 18 år  Det kallar jag bidragsfusk Enligt Robin Hood filosofin skulle, vid behovsprövning, "fattigbarnen" (vilka bevisligen finns i Sverige ) Kunna få en drägligare tillvaro och det hoppas jag att alla vi önskar dem ............... Medan jag ändå är i gång ; Inför båtskatt med det snaraste ..... Jag håller helt och hållet med dig. Ge mig ju sällan in i sådana diskussioner men nu kan ja ginte låta bli. Det är väl klart att man skall använda barnbidrag, bidraget till barnet. Det heter inte sparbidrag/konto eller liknande. Har man råd att lägga undan hela barnbidraget då behöver man det inte. Och så länge man inte har råd med sjuka och gamla så skall vi inte behöva fylla på andras konto. Men vi pensionärer/sjukpensionärer är väl ändå i vägen. Och os oss kan man dra in, för en sjukpensionär orka rju många gånger att skrika högt. Sen kan ja gju hålla med om att många skulle behöva tänka till lite "innan" man sätter igång och sätter barn till världen. Man kan inte bara förlita sig att "storebror" fixar det. Så lite tanke innan vore nog många gånger bra. Men att få barn får aldrig bli en rikemansförmån Elisabeth
|
|
|
|
|
06-10-2005, 10:51
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Snöflinga @ 06-10-2005, 10:51) Kan man inkomstpröva bostadsbidrag, barnomsorgsavgifter m.m. så borde man även kunna göra det med barnbidrag ...... Tycker inte det är rimligt att sätta undan hela barnbidraget för att barnet skall ha en smärre förmögenhet vid 18 år  Det kallar jag bidragsfusk  Hur kan det vara ett bidragsfusk med ett "tvångsbidrag"  ingen kan ju tacka nej, och jag kan inte förstå varför det skulle kosta så mycket att administrera en inkomstprövning  försäkringskassan är ju bra på att kolla allt annat  tex bostadsbidrag, där är de som hökar  (säger de som har bostadsbidrag) Jag säger inget om bostadsbidragens höjning  kan bara konstatera att det kastas pengar över barnfamiljerna  de stackars pensionärerna som verkligen har det knapert är det ingen som säger nåt om Och jag tycker att politikerna skall ge fn i att lova o betala ut div bidrag så länge sverige har ett kraftigt budgetunderskott och en enorm utlandsskuld  men det går ju bra för sverige enl GP ska man skratta eller gråta säger helt bidragslösa krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
06-10-2005, 10:56
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Kan nog inte hålla med om att det kastas pengar över barnfamiljerna... ingen av våra barn m. fam har andra bidrag än barnbidraget.
Många pensionärer är det synd om. Finns många som inte har råd att ta ut sina mediciner. Jag tackar Gud att vi är två, annars hade jag nog haft svårt att fixa och få det att gå runt ekonomiskt.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:04
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
När barnbidraget först kom 1937, va´bidraget inkomstprövat. Det va´först 1948 som det allmänna barnbidraget, som alla skulle få kom, det va´då 260 kronor per barn och år. Det va´inte så mycket att hurra för, men ett litet bidrag till ett fattigt hem.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:18
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 11:56) Kan nog inte hålla med om att det kastas pengar över barnfamiljerna... ingen av våra barn m. fam har andra bidrag än barnbidraget. Jo men i varje nyhetssändning man ser på så är det stackars barnfamiljer hit o dit o de ska få mer bidrag... jag tycker att man inte ska behöva några bidrag alls för att klara sitt uppehälle, men det har ju våra ibland smarta politiker sett till att svenska folket inte kan. Det jag märkt o tänker på är att om man står i en mataffär vem är det som köper cigaretter, chips annan färdiglagad mat om inte barnafamiljer och en mycket stor del av de dyraste villorna i stockholmstrakten köps av just barnfamiljer Inget fel i det men jag tycker det rimmar dåligt med de stackars barnfamiljerna det pratas om hela tiden visst jag vet att det finns barnfamiljer som verkligen har det svårt och de skall man ta hand om, men allt det där daltet med att barnfamiljerna överlag har det svårt går inte jag på iaf. Jag skulle vilja att någon politiker verkligen tog upp problemet med fattigpensionärerna, de om någon har inte råd att köpa dyr mat och som du skriver inte har råd att hämta ut medicinerna, och tandläkarbesök skall vi inte prata om, där skall det ju tom utredas om pensionärerna skall få hjälp med sina tänder och den utredningen tar ju minst ett halvt år krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:20
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt vissa inlägg i denna tråden. Blir verkligen ledsen när någon kan säga att om man behöver använda barnbidraget så skulle man inte skaffat barn. Själv har jag alltid påstått att barnbidraget, precis som många här gjort före mig, skall vara inkomstprövat. Att det skulle vara svårt och kostsamt att göra det tror jag inte heller på med dagens datasamhälle. Kom inte dragandes med att det är ett rättvisekrav att alla ska ha det. Nej, nej inte alls, behöver man inte använda det pga att man tjänar så mycket, utan att man kan sätta undan det tills barnen är 18 år då är det knappast rättvist längre mot den "stackars" kompis vars föräldrar behövt använda det till barnens uppväxt. Har själv 4 barn, idag vuxna och de föddes under den tiden då man med nöd och näppe kunde klara sig på en lön om man levde snålt. Vi valde den vägen för att ge barnen den tiden med en vuxen hemma. Men det man aldrig vet är hur livet gestaltar sig, en dag stod jag plötsligt där som änka med 4 barn i och på väg in i tonåren. Hade börjat plugga och fick snabbt avsluta det och ge mig ut på arbetsmarknaden för att kunna försörja mig och barnen. Hade jag inte haft barnbidraget då vet jag inte hur det gått, förmodligen hade det varit socialbidrag som gällt. Det fanns dagar då jag inte visste vad jag skulle sätta för mat på bordet och en urvuxen jacka kunde vara katastrof, men vi hade varandra och det betydde allra mest för oss. När jag idag pratar med mina barn om deras uppväxt och alla umbärande de fick göra gentemot sina kompisar så ger de mig glädje när de säger; Mamma, det var aldrig viktigt med prylar och semesterresor, vi gjorde så mycket bra tillsammans istället, sådant som du gav oss tid tillsammans med, vi fick lära oss respektera våra medmänniskor, värna om de svaga, njuta av naturen, lära oss se på världen med öppna ögon. Du fanns där alltid för oss. Idag är livet annorlunda för mig, jobbar visserligen alldeles för mycket men ett sätt att kompensera de år jag var hemma när barnen var små, jag vill ju också gärna ha lite pension den dagen det är dags och jag säger som någon tidigare sa här, att det är så roligt att kunna ge lite till barnbarnen.
Jag vill avsluta med att säga att den som har det tryggt ekonomiskt, ska vara rädd om det men man ska också vara så ödmjuk att man respekterar den som inte har det lika gott ställt och inse att alla människor fattig eller rik är lika mycket värda här i livet. Min far sa alltid att små sår och fattiga vänner ska man aldrig förakta.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:26
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Jag kan hålla med om att det pratas alldeles för mycket om "stackars" för det är vad åtminstone jag tror... bara en liten del som har det jobbigt med ekonomin och de ska så klart få hjälp. Det värsta exemplet jag minns var när en kvinna i Luleå hade gått till tidningen och klagade på sin dåliga ekonomi. På bilden satt hon på bänk bredvid spisen med cigarett i hand Jag var själv rökare då men jag blev riktigt arg när jag läste artikeln.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:39
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Jag kanske upprepar nåt som redan står i tråden ... men : Om inte Andreas egen mamma hade haft barnbidrag för sina barn, ensamstående med vårdjobb och tre barn, kan jag tänka mig att hon haft det ganska svårt att klara ekonomin. Så min fråga till Andreas är : Har du sagt till din mamma att det var dumt av henne att skaffa barn ??? Det finns säkert några här i tråden som frestas tycka att hon borde låtit bli ...
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Gurkan @ 06-10-2005, 12:39) Så min fråga till Andreas är : Har du sagt till din mamma att det var dumt av henne att skaffa barn ??? Det finns säkert några här i tråden som frestas tycka att hon borde låtit bli ...  Hrmmm,  kunde inte låta bli att skratta lite försiktigt där
|
|
|
|
|
06-10-2005, 11:54
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Gurkan @ 06-10-2005, 12:39) Jag kanske upprepar nåt som redan står i tråden ... men : Om inte Andreas egen mamma hade haft barnbidrag för sina barn, ensamstående med vårdjobb och tre barn, kan jag tänka mig att hon haft det ganska svårt att klara ekonomin. Så min fråga till Andreas är : Har du sagt till din mamma att det var dumt av henne att skaffa barn ??? Det finns säkert några här i tråden som frestas tycka att hon borde låtit bli ...  Bra skrivet!
|
|
|
|
|
06-10-2005, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Jag har i alla tider tyckt att barnbidraget skulle vara inkomstbeprövad liksom bostadsbidragen är. Tyckte själv att vi inte var i behov av något eftersom min dåvarande man räknades som höginkomsttagare och vi hade bara 1 barn. Så vi satte in pengarna på ett konto som hon kunde plocka av om det behövdes när hon flyttade hemifrån.
Någon sa att det skulle kosta en massa extra. Vad då vi anmäler till sjukkassan vår inkomst för att få sjukpenning eller bostadsbidrag eller vad det kan vara så de beloppen finns ju redan.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
06-10-2005, 12:11
|
Medlem
Antal inlägg: 789
Medlem nr: 2 733

|
Andreas, jag tycker debatten skevar - att ni jämför äpplen och päron... Klart du vill ha höjt barnbidrag - det vill väl alla som har barn? Ingen tackar väl nej till pengar?
Men när du jämför dig själv med de som jag TROR att vi egentligen talar om, så blir det fel. De som behöver en höjning är de som inte har råd att ta ett lån till vare sig bostadsrätt eller hus, som inte har råd att ha bil eller ens köpa månadskort utan får cykla till jobbet, som inte har råd med någon utlandssemester, som inte har råd med 50:- till barnens skolutflykt, som lappar och lagar begagnade kläder och som har som total budget det du och din sambo sparar varje månad.
Deras barn har ingen grundplåt till eget boende den dag de ska flytta hemifrån, inga fonderade pengar, etc. Det är skillnad på grader i helvetet!
Själv har jag inga barn, men i min omgivning hör jag ständigt hur folk som har bra bostad, en eller flera bilar, bra kläder, mat och semesterpengar klagar på hur dåligt de har det. Ändå hänger inte middagsmaten på om barnbidraget kommit eller inte. Möjligen om man kan köpa nyaste mobiltelefonen.
Jag har också hört att det är för dyrt att administrera en behovsprövning, men nog tycker jag att den skulle behövas!
Kakaduan
|
|
|
|
|
06-10-2005, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:41) Andreas, du beskriver en taskig fattig barndom bara för att du aldrig kunde få åka utomlands.  Näe, vem faen fick göra det?  Jag har heller inte fått nån fet bankbok av mina föräldrar, men förr va´ t.ex. hyran procentuellt mycket lägre än den är idag, så bara en av föräldrarna vart tvungna att jobba. Mor min hade fullt upp ändå med en stor barnaskara att ta hand om, och barnbidraget var nog ett välkommet tillskott i hushållskassan. Barnbidraget förstår jag inte att Andreas kan tro skulle va´nån sorts "sparbidrag", namnet talar tydligt om vad pengarna är till för, ett bidrag för barnet, inte till barnet. Min sambo vart pensionär för över 20 år sen efter en trafikolycka, hon hade inte hunnit med att jobba så mycket så hon har en pension på 5000 kronor i månaden. Att bara läsa Andreas åsikter om vad han anser att alla ska göra med barnbidraget känns som en fet käftsmäll för oss mindre bemedlade. Jag låter mina barn hålla på med dom idrotter dom vill, och det kostar, finns inte en chans att spara undan ens en hundring i månaden åt barna. Näe, såna inlägg mår man inge bra av.  Reserv, jag skrev inte att jag hade en taskig barndom och en fattig barndom hade jag inte bara för att man inte kunde åka på semester. Jag tog det som ett exempel eftersom det är relativt vanligt att man åker på sån semester. Jag skulle för allt i mitt liv inte byta ut min barndom, jag är jätteglad för det jag har fått. Jag anser inte att barnbidraget är ett sparbidrag, tycker man att man behöver pengarna till barnen för inköp av t.ex. kläder, mat och diverse sporter så ska man naturligtvis använda dem till det. Jag skrev inte heller att jag anser att alla ska lägga de pengarna på hög utan att man endast bör tänka efter innan man skaffar barn så att man har de ekonomiska förutsättningarna för att klara av det, utan att använda barnbidraget. Om man sen ändå väljer/måste (att) använda barnbidraget till vardagen eller lägga dem på hög det anser jag är helt orelevant. Min point var att unga idag ska tänka efter innan de skaffar barn ifall de verkligen har råd. Naturligtvis kan det bli svårt om man har mer än ett barn då det kan ha en väldig påverkan på ekonomin. Jag kan helt klart tänka mig att om 3-4 år när mina barn är äldre och börjar vara med i olika fritidsaktiviteter såsom ridning, balett och hockey att vi då inte kommer att spara barnbidraget utan vara tvungna till att använda detta också. Jag tror även att vår ekonomiska situation skulle ändras om vi skaffade ett eller flera barn till. Inte fasicken kan vi lägga pengar på hög då eftersom utgifterna skulle vara så mycket högre. Till Evgeni, Felix matte och alla andra långtidssjukskrivna / sjukpensionärer / pensionärer här på forumet så vet jag inte om ni uppmärksammade att jag faktiskt tycker att de bidragen är skamligt låga. Fasicken, jag räds redan den dagen då jag ska pensioneras, av ålder eller sjukdom. Gurkan, när min mamma blev gravid så var hon gift. Det var först efter 3:e sonen som hon blev ensamstående... Men visst, det kanske hade varit bättre om hon knipit igen och hållt mig inne så hade ni sluppit mina för er uppenbarligen rabiata åsikter i detta ämnet. Kakaduan, från början gällde tråden huruvida barnbidraget skulle höjas eller inte. Mina intentioner var från början i denna tråden inte att jämföra mig med någon som har det sämre ställt än mig. Det har väl blivit så under vägens gång och för det kan jag bara be om ursäkt. Jag vet mycket väl att det finns massor av familjer som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att spara pengar varje månad, varken hela eller delar av barnbidraget. Jag tycker givetvis inte att de skulle avstått från att skaffa barn men kanske tänkt efter först då ifall det finns något som de kunde göra för att förbättra de ekonomiska förutsättningarna. En av våra bekanta är ensamstående och hon klagar alltid på att hon inga pengar har, ändå har hon råd att röka 1-1.5 paket cigaretter om dagen. Tänk om hon istället slutade att röka, då hade hon ju gjort så att hon och sina barn har en bättre ekonomisk vardag. Nu tänker jag sluta skriva i denna tråden då jag inte vill uppröra mer än jag har gjort, både genom det jag skrivit och uppenbara feltolkningar som folk har gjort av det jag skrivit. // Andreas Flame away!
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2005, 14:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-10-2005, 22:50) Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn. Och vad i hela friden tror du att barnbidraget är till för???? Jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som kan lägga undan barnbidraget till fullo. Här går barnbidraget till barnen, så länge dom är barn det är väl det som är vitsen, eller är jag helt ute och cyklar????
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2005, 14:35
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
tycker att diskusionen har varit ovanligt balanserad och ingen har väl sagt att ingen får ha avvikande åsikter sen att vi står i olika politiska och ekonomiska läger, det är det som är tjusningen tycker jag. upprörda känslor blir det alltid när man diskuterar politik
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
06-10-2005, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (netaave @ 06-10-2005, 15:33) Här går barnbidraget till barnen, så länge dom är barn det är väl det som är vitsen, eller är jag helt ute och cyklar???? tror att det är det som barnbidraget är till för ja... att användas till barnen
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
06-10-2005, 14:45
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:30) CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:25) Jag har i familjen både akademiker och sk "vanliga arbetare" men inte sjutton når någon annan än doktorerna inkomster i nivå som dina Andreas. Nu var det ju inte bara min inkomst utan min och min sambos gemensamma inkomst och dessutom 2 barnbidrag. En genomsnittslön för en akademiker med jobb ligger väl på kanske 23-25.000, då får man väl ut dryga 15-17000 i månaden efter skatt... Som barnskötare har din flickvän max 18000 i månaden före skatt om hon jobbat mer än 15 år och jobbar heltid, vilket jag verkligen hoppas att hon inte gör med två små barn. Barnbidraget är 1900. Din fru får då ut ca 13 000 kr, det innebär ju att du får ut 18-20 000 efter skatt! Och du är inte höginkomsttagare????
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2005, 14:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Ärligt talat så skulle jag inte sätta in hela barnbidraget på ett konto till mina barn ens om jag kunde... Jag tycker att det är att göra barn en otjänst att få dem att tro att pengar kommer flygande av sig själva... Lite vill jag väl att de ska ha och jag kommer att stötta dem så gott det går i framtiden men de ska först och främst lära sig att stå på egna ben... Och att vill man nåt så får man anstränga sig lite för att det skall bli verklighet... Det är bara nôttigt de´...
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|