Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dubbla barnbidraget, Ja visst , men för vem?????????
          netaave
          Inlägg 06-10-2005, 14:58
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Ekonomin är avsevärt mycket sämre för barnfamiljer och framför allt ensamma föräldrar nu än för bara några år sedan.

Jag kan bara jämföra med min egen situation på 70- talet då mitt bostadsbidrag + underhållet för gosssen (bidragsförskott) täckte hela min boendekostnad.
          Jag hade sen alltså hela lönen + barnbidraget kvar.
          Då jobbade jag deltid som hemsamarit och bodde i en modern 3:a, insatslägenhet med lån på.
          Jag kan inte påstå att det gick någon som helst nöd på oss.

Nu är en av mina systrar i exakt samma situation och hon går back varje månad, så mycket sämre har det blivit.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-10-2005, 16:22
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

1978 betalade vi 1094 kr för våran 4-rummare +kallgarage.
          Idag betalar vi 5200 kr

1970 var makens månadslön 1780 kr netto, hyran för trerummaren var 474 kr.
          Idag tar boendekostnaden mycket större del av inkomsten än vad den gjorde på sjuttio - åttiotalet.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 06-10-2005, 16:52
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

När jag var barn på det glada 70-talet bodde jag i ett typiskt nybyggt villaområde, de flesta familjer där hade två barn och en inkomst. Vi hade en normal villa, bil, liten segelbåt, hade råd med semester då och då. Min pappa hade nog en ganska normal inkomst som tjänsteman och våra grannar var lärare, poliser, "arbetare", officerare, osv., dvs medelinkomsttagare.

Få familjer skulle klara den standarden på en normallön + barnbidrag idag.

Hur går det ihop ? Blir vi fattigare och fattigare eller är det så att vi konsumerar mer och mer ??

Jag tror på det senare, både vad det gäller prylar och tjänster. Mobilräkningar, internet och kabeltv fanns ju inte då, inga dagisavg. eftersom alla mammorna var hemma, kläder "ärvde" man av syskon, cyklar, skidor och leksaker likaså. Ingen färdiglagad eller hämtad mat eftersom det fanns mer tid.

Jag vet inte om det var bättre för men det känns som om "ekorrhjulet" snurrar fortare och fortare, vi jobbar mer och får mindre kvar pga. alla nya "måsten" som hela tiden dyker upp.

Men jag får ändå inte ekvationen att gå ihop ...

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Rossi
          Inlägg 06-10-2005, 18:11
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Har inte läst alla inlägg i den här tråden men jag tycker att ALLA bidrag borde inkomstprövas. Höginkomsttagare borde inte få några bidrag alls medan de som verkligen behöver det skulle få desto mer.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-10-2005, 20:18
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (netaave @ 06-10-2005, 15:58)
          Ekonomin är avsevärt mycket sämre för barnfamiljer och framför allt ensamma föräldrar nu än för bara några år sedan.

Jag kan bara jämföra med min egen situation på 70- talet då mitt bostadsbidrag + underhållet för gosssen (bidragsförskott) täckte hela min boendekostnad.
          Då jobbade jag deltid som hemsamarit och bodde i en modern 3:a, insatslägenhet med lån på.

Nu är en av mina systrar i exakt samma situation och hon går back varje månad, så mycket sämre har det blivit.

Tror du inte det beror på att din syster idag har helt andra och högre utgifter än vad du hade då. Jag menar t.ex. mobiltelefoner - både vuxna och barn "måste" ju ha det nu, datorer och dataspel, videofilmer, eller DVD kanske det är idag och en allmänt högre konsumtion med kanske mera avbetalningar och lån.
          Ibland beror ju den dåliga ekonomin inte på låga inkomster utan höga utgifter.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-10-2005, 20:36
          Länk hit: #86

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Utgifterna har säkert ökag i många fall, men en del saker är ju relativt sett billigare idag. Cyklar exv. Elektronik. Kläder.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 06-10-2005, 20:50
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

En ensamstående mamma med två barn som har ett låglöneyrke har inte råd med dator och för andra självklara prylar huh.gif

Knappt semester, kanske till någon billig stugby, fast förutsättningen är tåg eller bussförbindelser. Bil finns det inte ekonomi för.....

Hennes barn tillhör Sveriges "fattigbarn"

De kan inte förstå (men måste) att deras bättre bemedlade kompisar får c.a 900 insatta på sina konton varje månad för att de ska få en bra start i livet blink.gif

Det är skam och nesa... usch och fy mad.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-10-2005, 20:59
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag kan inte få det till nåt annat än att det måste ligga i utgifterna. Min familj lever på endast en lön. Jag är hemma just nu, självvalt p.g.a våra arbetstider och jag lyfter inga som helst bidrag förutom barnbidraget. Det är det enda som kommer in på mitt konto varje månad men ändå är inte de pengarna slut när månaden är slut. Vi köpte hus mitt under denna period, jag slutade ta ut föräldrapenning eftersom pengarna bara la sig på hög. Anledningen till att vi bor så pass billigt ändå är att vi bara betalar räntan just nu, inga amorteringar. Vi slapp topplån p.g.a att jag sparat pengar sen jag arbetade och kunde betala 10% av husköpet kontant.

Vi känner inte alls att vi lever snålt och vi tycker att vi kan unna oss mycket. Vi har väl oerhört billiga nöjen och resa utomlands har vi ju inte gjort sen bröllopsresan men det skulle vi ändå inte ha hunnit. Jag har grubblat och grubblat på vad folk gör med sina pengar, de som har två rejäla heltidslöner men ändå tycker att de aldrig har pengar, men jag kan faktiskt inte fatta hur det går till.

Jag tycker faktiskt att barnbidraget gott kunde inkomstprövas och att de som verkligen lever fattigt kunde få ett rejält höjt barnbidrag. Vart vi borde hamna i den prövningen har jag dock ingen aning om. huh.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-10-2005, 21:07
          Länk hit: #89

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Som tur är har datorer blivit billigare, den burk jag använder nu (Pentium III) räcker till det mesta förutom nya spel, och jag gav väl runt 500kr för den tror jag. Begagnad då givetvis. En ny dator med mycket bättre prestanda ligger väl på en 4500-5000, beroende på vad man vill ha för egenskaper. Och 5000 kanske många inte kan hosta upp. (jag kan det inte, eftersom jag är student och fattig)

Det som är dyrt är däremot bredband, och det blir ju allt viktigare för barnens skolarbete. Dessutom är det ju dåligt utbyggt. Där borde det offentliga verkligen pusha på. Gratis bredband åt alla skolbarn.

--------------------
          zon2.5

Citera
          lolo
          Inlägg 06-10-2005, 21:20
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Jag tycker att barnbidraget borde inkomstprövas. Sen kan man själv påverka sin ekonomiska situation också, genom planering av inköp, rätt val av försäkringsbolag osv kan man spara en rejäl slant även som låginkomsttagare. Tro mig, jag vet...

Man har som människa ett visst ansvar över sina handlingar, det går inte bara att gnälla och förvänta sig att andra ska lösa ens problem.

Vad Sverige behöver är FOLK I ARBETE! Särskilt gäller detta ungdomen, som ska ta över landet i sinom tid. Att leva på bidrag är förödande på många sätt, är ofta passiviserande. Men självklart ska rätten till bidrag ändå finnas. Målet måste dock vara JOBB ÅT ALLA och självklart även få sjuka människor friska. Det är ju ett otroligt slöseri med unika mänskliga resurser att inte jobba. På tal om politik, för detta är ju det i högsta grad: Kan någon socialdemokrat/vänsterpartist/miljöpartist tala om för mig hur de vill skapa jobb i Sverige? Jag vet att de har pratat om fler jobb i offentliga sektorn, men den privata sektorn då? Arbetsgivare verkar ju dra sig för att anställa i allmänhet trots att Sverige varit inne i högkonjunktur i flera år! Är det meningen t.ex. att människor med funktionshinder helt ska sluta arbeta och istället leva på bidrag resten av sina liv? För att de inte orkar hänga med i de friskas tempo/arbetsplatserna är inte anpassade till fullo. huh.gif unsure.gif sad.gif mad.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          MrNorth
          Inlägg 07-10-2005, 06:21
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

att skaffa barn är ju inget som nån ser som en "god ekonomisk investering", snarare blir det ju en STOR kostnad för alla. wub.gif

Men det som jag ogillar med barnbidraget i den form det är idag är att detta är pengar som staten redan har "snott" för att sedan ge tillbaka dem och säga "titta vad snälla vi är, här får alla barnfamiljer en slant, ni kan få mer om ni röstar på oss nästa gång också"... ge fanken i folks surt förvärvade pengar så hade detta bidragsberoende försvunnit. Låt bidragen gå till de *verkligt* behövande... (ingen nämnd, ingen glömd)

/Henrik

Citera
          Berith
          Inlägg 07-10-2005, 06:31
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-10-2005, 21:59)
          Jag kan inte få det till nåt annat än att det måste ligga i utgifterna. Min familj lever på endast en lön. Jag är hemma just nu, självvalt p.g.a våra arbetstider och jag lyfter inga som helst bidrag förutom barnbidraget. Det är det enda som kommer in på mitt konto varje månad men ändå är inte de pengarna slut när månaden är slut. Vi köpte hus mitt under denna period, jag slutade ta ut föräldrapenning eftersom pengarna bara la sig på hög. Anledningen till att vi bor så pass billigt ändå är att vi bara betalar räntan just nu, inga amorteringar. Vi slapp topplån p.g.a att jag sparat pengar sen jag arbetade och kunde betala 10% av husköpet kontant.

---jag slutade ta ut föräldrapenning eftersom pengarna bara la sig på hög---
          Jag förstår inte hur/vad du menar med det här. unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          netaave
          Inlägg 07-10-2005, 08:39
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2005, 21:18)
          CITAT (netaave @ 06-10-2005, 15:58)

Tror du inte det beror på att din syster idag har helt andra och högre utgifter än vad du hade då. Jag menar t.ex. mobiltelefoner - både vuxna och barn "måste" ju ha det nu, datorer och dataspel, videofilmer, eller DVD kanske det är idag och en allmänt högre konsumtion med kanske mera avbetalningar och lån.
          Ibland beror ju den dåliga ekonomin inte på låga inkomster utan höga utgifter.
          Anki

Nej det beror på att lönen är procentuellt sämre och boendekostnaderna är i jämförelse med då flerdubbla även om du beaktar värdeskillnaden i kronan.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-10-2005, 10:14
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Berith @ 07-10-2005, 07:31)
          ---jag slutade ta ut föräldrapenning eftersom pengarna bara la sig på hög---
          Jag förstår inte hur/vad du menar med det här. unsure.gif

Jag använde inte pengarna utan de bara hamnade på ett konto. Då tyckte jag att det var bättre att spara de föräldradagar som jag hade kvar och ta ut dem nån gång i framtiden ifall det skulle bli pengakris då. Jag har ju kvar de dagarna och kan ta ut dem fram till min dotter fyllt 7 år. Eller så kan min man ta ut dem på sommaren eller nån annan gång som det behövs. Jag har ca 100 föräldrapenningsdagar kvar att plocka ut när jag vill.
          Förstår du bättre nu?

Citera
          Berith
          Inlägg 07-10-2005, 12:29
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Japp! rolleyes.gif Trodde att du kanske tyckte illa om att pengarna blev fler och fler....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-10-2005, 12:50
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Berith @ 07-10-2005, 13:29)
          Japp! rolleyes.gif Trodde att du kanske tyckte illa om att pengarna blev fler och fler....

hihi...nä det är väl svårt att tycka illa om det, men när man vet att pengarna är begränsade så...
          I grund och botten var det alltså ren snålhet det handlade om rolleyes.gif

Citera
          evarina
          Inlägg 07-10-2005, 16:10
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Erkänner på en gång att jag inte har läst hela tråden.

Men som svar på trådstartarens inlägg vill jag säga följande:

Jag tycker det är lite konstigt att man i Sverige inte vill unna höginkomsttagarna någonting. Är det någon som tänker på hur mycket skatt dessa betalar? Om man aldrig får igen någonting så minskar betalningsviljan drastiskt. (Blir säkert hatad för den här åsikten, men jag står för den!!)

Jag tycker att det är lika konstigt att människor ska behöva betala mer än 50% av sin inkomst i skatt som att folk som "inte behöver det" ska få bidrag.

Dessutom är barnbidraget inte tänkt att försörja ett barn på utan som en hjälp och en morot för att det ska födas fler barn. Något som behövs i dagens svenska samhälle.

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 07-10-2005, 16:57
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

CITAT (evarina @ 07-10-2005, 17:10)
          Jag tycker det är lite konstigt att man i Sverige inte vill unna höginkomsttagarna någonting. Är det någon som tänker på hur mycket skatt dessa betalar? Om man aldrig får igen någonting så minskar betalningsviljan drastiskt. (Blir säkert hatad för den här åsikten, men jag står för den!!)

ÄNTLIGEN! Hade ju egentligen lovat att inte skriva mer i denna tråden men jag måste ju bara skriva nu när jag fått lite medhåll...

Betalar man ungefär etthundrafemtiotusen i skatt varje år så är det klart som fasicken att man vill ha något tillbaka.

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 07-10-2005, 17:32
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Vad konstigt att se Försäkringskassan som en bank gällande föräldrapenningdagar. Varför inte plocka ut pengarna och sätta dem på ett konto?

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-10-2005, 17:35
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Ophelia @ 07-10-2005, 18:32)
          Vad konstigt att se Försäkringskassan som en bank gällande föräldrapenningdagar. Varför inte plocka ut pengarna och sätta dem på ett konto?

För att då missar man ju meningen med föräldradagarna, min man kan ju ha nytta av dem istället och t.ex. ta ut dem i sommar om jag jobbar då. Han skulle knappast få lov av sin arbetsgivare att ta ledigt när som helst ifall det inte är pappaledigt.

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 00:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon