Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Linda passifloran "neråt"?
          LadyAdina
          Inlägg 08-10-2005, 16:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 5 718

Efter att ha nästan stått still i växten under sommaren fast den (P. caerulea) stått ute (i söder, framför tegelvägg) har den börjat sätta fart nu när den fått vara inomhus en tid. På ett par dar hade en ranka växt 5-6 cm! Men när den nu börjar sticka upp en bit ovanför bågen (vanlig "uppochnervänt ägg"-form) så undrar jag om man kan börja linda den neråt längsmed bågen, eller om rankan måste växa sig tillräckligt lång först, så att den hamnar på "uppåtgående" igen. Har nämligen för mig att jag läste något om att vissa växter (eller alla?) dör i toppen om den tvingas växa neråt. Vågar därför inte linda innan jag har frågat här. unsure.gif Kanske bör nämna att rankan har flera knoppar i toppen också.

Är det lämpligt att klippa ner den till våren? Hur hårt vågar jag beskära i så fall? Ska mina 2 andra (edulis och foetida) beskäras också?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-10-2005, 16:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (LadyAdina @ 08-10-2005, 17:27)
          ......... Men när den nu börjar sticka upp en bit ovanför bågen (vanlig "uppochnervänt ägg"-form) så undrar jag om man kan börja linda den neråt längsmed bågen, eller om rankan måste växa sig tillräckligt lång först, så att den hamnar på "uppåtgående" igen. Har nämligen för mig att jag läste något om att vissa växter (eller alla?) dör i toppen om den tvingas växa neråt. Vågar därför inte linda innan jag har frågat här. unsure.gif Kanske bör nämna att rankan har flera knoppar i toppen också............

Jag brukar linda mina nedåt men var försiktig det är lätt att bryta av "rankan". Och i de fall som den "inte vill växa nedåt" (utan svänger uppåt igen) brukar jag sätta på en sådandär "plantring i metall" runt som "håller rankan kvar i nedåt läge smile.gif Och mina "passioner" har överlevt.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 08-10-2005, 18:00
          Länk hit: #3

Medlem

Tackar! Lindningen är nu gjord. Rankan klarade sig utan att gå av smile.gif, men vi får se hur det går med knopparna.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 11-10-2005, 19:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Fråga mig inte vem eller varför, men någon här på Odla berättade i våras (?) att rankor av passionsblommor som hänger ner blommar bättre och det stämmer verkligen. Har två jättar och det är i stort sett det som hänger ner som får knoppar. Har haft mängder med blommor i sommar!

Så det bör inte vara negativt för knopparna att du lindat dem neråt.

Tror
          Margaretha

(i detta fall erfaren!)

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 11-10-2005, 19:47
          Länk hit: #5

Medlem

Oj! Det var verkligen intressant! Tusen tack för den upplysningen! biggrin.gif

Citera
          Storåtjejen
          Inlägg 12-10-2005, 14:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem nr: 5 783

Ja, det var en intressant upplysning wub.gif Man kanske kan ha den i en jätteampel och låta alla rankor hänga som lianer laugh.gif laugh.gif

Tål att fundera på wink.gif

--------------------
          / Storåtjejen zon 3-4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 09:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon