| |
|
  |
Allergi, vilken hund kan man ha? |
|
|
|
|
11-10-2005, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23) CITAT (fruberglund @ 11-10-2005, 06:54) CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 22:23) Det är aldrig fel att testa. Håller inte med, man ska ju inte bara tänka på sig själv utan djuret också. Inte så kul för djuret att slitas upp från sitt hem bara för att man helt plötsligt utvecklar allergi mot det Här blev det nog ett litet missförstånd... jag menade inte att man skulle köpa hund och testa... tvärtom ... jag tycker att man ska besöka uppfödare el andra med djur för att se om man reagerar... tror till o med att jag skrev det i tidigare inlägg. Tänkte väl det, lät lite konstigt för att komma från dig (efter vad jag förstått innan)
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2005, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 426
Medlem nr: 2 502

|
CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23) ... Barn som redan från födseln har katt i hemmet... har mycket lägre risk att råka ut för allergier än barn som har djurfritt hem. Så säger forskare och i Hannas fall (barnbarn) så stämmer det. De har katt och hon har inga allergier. Enligt min allergiläkare är det en sanning som bör tas med en nypa salt. Att allergi är till stor del ärftlig tror jag vi kan vara överens om. Det innebär att barn med allergiska föräldrar löper större risk att bli allergiska själv - alltså avstår dessa familjer i större grad att skaffa djur. Barn där föräldrarna inte är allergiska är mindre benägna att utveckla allergi själva. Dessa familjer har oftare djur (om de nu är djurintresserade). Slutsatsen att barn som bor ihop med djur löper mindre risk att utveckla allergi är alltså inte så korrekt som man kan tro till en början.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2005, 21:35
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (MimE @ 11-10-2005, 22:26) CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23) ... Barn som redan från födseln har katt i hemmet... har mycket lägre risk att råka ut för allergier än barn som har djurfritt hem. Så säger forskare och i Hannas fall (barnbarn) så stämmer det. De har katt och hon har inga allergier. Enligt min allergiläkare är det en sanning som bör tas med en nypa salt. Att allergi är till stor del ärftlig tror jag vi kan vara överens om. Det innebär att barn med allergiska föräldrar löper större risk att bli allergiska själv - alltså avstår dessa familjer i större grad att skaffa djur. Barn där föräldrarna inte är allergiska är mindre benägna att utveckla allergi själva. Dessa familjer har oftare djur (om de nu är djurintresserade). Slutsatsen att barn som bor ihop med djur löper mindre risk att utveckla allergi är alltså inte så korrekt som man kan tro till en början. Men nu är det ju så att det pågår en stor forskning om just detta och den visar att barn som har djur... helst katt.. i hemmet löper mindre risk att utveckla allergier... så jag tycker inte alls att man ska ta de uppgifterna med en nypa salt. Vad gäller barnbarnet så har bägge föräldrar allergier av olika slag men de har ändå valt att ha både hund och katt och som extra bonus så har lillflickan inte visat några som helst tecken på allergi mot vare sig djur el annat. Våra barn har varit med i en stor undersökning som Nils Åberg,docent och allergolog genomfört (Göteborg tror jag var hans arbetsort) Visst är allergi till en viss del ärftligt men man kan också själv påverka... det tror jag efter att ha sett det med egna ögon.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2005, 07:07
|

Medlem
Antal inlägg: 456
Medlem nr: 5 371

|
Tack för alla inlägg.. men vad kan man annars ha för djur?
Vi hade iller för ett år sen, det gick hyfsat bra. Men då städa jag som en tok dagen innan de kom.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2005, 11:41
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
låter som om ni ska avstå från djur, tills barnen blivit större. barnen kan bli mindre allergiska med tiden, så avvakta istället
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2005, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
CITAT (labarradepan @ 12-10-2005, 09:07) Tack för alla inlägg.. men vad kan man annars ha för djur?
Vi hade iller för ett år sen, det gick hyfsat bra. Men då städa jag som en tok dagen innan de kom. Jag skulle tittat lite på akvarium.. Det är otroligt rogivande men ändå VÄLDIGT beroendeframkallande när man väl inser vilken värld det är. Plus att det blir inte lika mycket "jobb" som med en hund/pälsdjur.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2005, 19:13
|
Medlem

|
CITAT (labarradepan @ 12-10-2005, 08:07) Tack för alla inlägg.. men vad kan man annars ha för djur?
Vi hade iller för ett år sen, det gick hyfsat bra. Men då städa jag som en tok dagen innan de kom. testa jättesniglar!!!! dom är ju så läckra
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2005, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
testa jättesniglar!!!! skriver pejori men det var ju sambbon som ville ha hund - tror inte han har lust att gå ut med några jättesniglar i kopplet...... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 07:08
|

Medlem

|
haha.. nä, jag tror inte han vill ha jätte sniglar i koppel..  hehe.. Ett tag var han inne på råttor, men det känns så där för min del. Akvarium är jätte fint att ha men inte så kul att kela med dem.. man blir så blöt.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 07:26
|

Medlem

|
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 09:08) haha.. nä, jag tror inte han vill ha jätte sniglar i koppel..  hehe.. Ett tag var han inne på råttor, men det känns så där för min del. Akvarium är jätte fint att ha men inte så kul att kela med dem.. man blir så blöt.  ah jag trodde det var din sambo som var allergisk.. Jag tror att det inte finns så många djur som du kan gå ut med som inte är ett pälsdjur. (och jag antar att det var det var det som dina syskonbarn var allergiska mot) Jag tycker att sånt är svårt om jag ska vara ärlig.. Jag förstår din sambo som vill skaffa hund. Men jag förstår om ni tvekar pga av dina syskonbarn. Nu kanske jag låter hemsk. Men de bor ju inte hos er, kan de inte gå att lösa så att ni träffas hemma hos dem och låter hunden stanna hemma. Detta beror ju lite på hur allgeriska de är med. Gör något liknade som många gör om ett barn familjen rider och den andra är allgerisk. Tar på sig nya kläder och duschar innan man går in till dem. Men ni kan ju inte styra era liv helt efter dem heller. Detta är bara mina högst egna och personliga åsikter, och jag menar inget illa.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 08:35
|
Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 09:49
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 13-10-2005, 10:35) Kom bara på att tänka på en sak..Hennes sambo var ute efter en bulldog liknade hund..  pudel, griffon, cocker är rätt tvärt emot dem.. Kom bara att tänka på det..
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 10:40
|

Medlem

|
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 12:32) ja, bulldog eller boxer.. kan inte tänka mig att stora starka karl vill ha en liten söt pudel.. hihi. Äh, skämt o sido så älskar han djur, men just nu är det hund är inne på.  be din sambo titta inom på detta forum. BulldogandterrierforumOm han gillar bulldogs.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 15:10
|
Medlem
Antal inlägg: 790
Medlem nr: 2 733

|
Rent generellt tycker jag inte att man skall chansa alls om någon i hushållet är allergisk! Att välja en hund som skulle vara "mindre allergiframkallande" än någon annan tycker jag inte är ett alternativ. Den som får ta smällen om man ändå utvecklar en allergi är hunden - omplacering eller avlivning!
När det gäller andras barn tycker jag att det räcker med att man visar hänsyn genom att inte ta med sin hund till dem. Kommer de på besök till er går det säkert bra om de förbereder sig med allergitabletter. Min mamma är jätteallergisk, men hon tar tablett innan hon besöker de som har hund och det går bra.
Kakaduan
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 16:48
|

Medlem

|
Jag ska kolla forumet.. tack. Ja, när barnen blir större så kan de ju alltid ta tabletter. För jag kan ju inte rätta mig efter dem jämt. De är ju inte varje dag hos oss, utan nån gång då och då. Så det ska nog gå bra. Men ändå.. man vet ju inte vilket ben man ska stå på. Vill ju vara alla tillags.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2005, 16:56
|
Medlem

|
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 17:48) Men ändå.. man vet ju inte vilket ben man ska stå på. Vill ju vara alla tillags. du ska bara stå på dina egna ta hänsyn, visst, men det är inte du och din sambo som är allergiska. föräldrarna har ansvaret för att barnen får sina mediciner om dom inte tål djur, när dom ska komma till er är dom mycket svårt allergiska, är det en annan sak, men annars räker det nog med att byta kläder när ni åker dit.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|