Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > SPARANDE ......., PREMIEOBLIGATIONER
          råse-marie
          Inlägg 17-10-2005, 10:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Är det någon som är kunning eller har köpt premieobligationer av RGK ?
          Funderar på att köpa till dotter som en sparform ?

Bra eller dåligt ? unsure.gif vad tycker ni ?

Just nu sitter det bara en summa på bankkonto och det blir ju inte någon vinst sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-10-2005, 10:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Premieobligationer ger ingen ränta men om man har tur så kan man vinna olika summor. När lånetiden löper ut så löses obligationerna in med samma summa som du köpte dem.

Citera
          KURT
          Inlägg 17-10-2005, 10:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är ju en säker sparform med 1% garanterad avkastning. Men långsiktigt så är det nog bättre med räntefond eller aktiefond. En kort räntefond är i princip lika säkert som banksparande, medan en längre räntefond framförallt går bra om räntan är på väg ner (och det är den väl inte just nu).

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-10-2005, 10:14
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (KURT @ 17-10-2005, 11:12)
          Det är ju en säker sparform med 1% garanterad avkastning. Men långsiktigt så är det nog bättre med räntefond eller aktiefond. En kort räntefond är i princip lika säkert som banksparande, medan en längre räntefond framförallt går bra om räntan är på väg ner (och det är den väl inte just nu).

Det är först om du köper 50 obligationer som du garanteras avkastning på 0,7%

Riksgäldskontoret

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-10-2005, 10:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Det som är bra är att du är med i ett lotteri, och du har alltid insatsen kvar.
          Du behöver inte heller bevaka vinsterna, de går direkt in på ditt bankkonto.
          Jag tycker det är ett bra sätt att spara på, speciellt nu när bankräntan är så låg, och vill man tjäna några kronor kan man ju sälja dem precis innan dragning, då brukar kursen vara lite högre.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Rossi
          Inlägg 17-10-2005, 10:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Eftersom det rör sig om ett långsiktigt sparande så hade jag nog ändå satsat på en lågrisk-aktiefond. På 10 år lär den ge en bra slant.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 17-10-2005, 13:14
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Jag skulle absolut inte köpt några premieobligationer.

Vi sparar till våra barn i ett par fonder, dels en räntefond som heter Sekura och är från Nordea. Går stadigt uppåt men bara mellan 1-2% om året.
          Sen så har vi Nordea Allemansfond Alfa som är en aktiefond eller om det är en blandfond. Har faktiskt inte så stor koll på det. Den "rör" sig mer än räntefonden dock.
          Den sista vi sparar i är en högriskfond från East Capital och det är deras Rysslandsfond. Den har väl gått upp en sisådär 75-80% i år. Har inte riktigt koll på den exakta avkastningen. Här gäller dock att följa med marknaden lite så att de pengarna man satt in inte rasar helt.

Barna har också vanliga aktier men det är inget som vi har köpt åt dem utan som de fått av släktingar/familj i dop, födelsedagar osv...

// Andreas

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 17-10-2005, 13:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Visst kan det tyckas vara ett fegsparande med obligationer, men jag har med jämna mellanrum fått garantivinster och även andra vinster, så jag är nöjd smile.gif

Tycker att det är lite roligt att samtidigt som det är ett riskfritt sparande så har man även chansen att vinna pengar.......

Citera
          netaave
          Inlägg 17-10-2005, 14:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:30)
          Visst kan det tyckas vara ett fegsparande med obligationer, men jag har med jämna mellanrum fått garantivinster och även andra vinster, så jag är nöjd  :)

Tycker att det är lite roligt att samtidigt som det är ett riskfritt sparande så har man även chansen att vinna pengar.......

Håller med dig det är lite som ett lotteri där du hela tiden får tillbaka pengarna för lotten när du vill.
          Jag fick upp ögonen för det här med obligationer när jag vann 5 000 på bingolotto för några år sedan och fick vinsten i obligationer, efter det ha jag faktiskt lyckats dubbla pengarna och på så sätt fått mer "ränta" än om jag bara skulle haft dom på banken.
          Jag är inte rik av dom men har ändå haft lite extra under de hårda åren som Kfm inte snott.

--------------------

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 17-10-2005, 17:48
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (netaave @ 17-10-2005, 15:29)
          Jag fick upp ögonen för det här med obligationer när jag vann 5 000 på bingolotto för några år sedan och fick vinsten i obligationer, efter det ha jag faktiskt lyckats dubbla pengarna och på så sätt fått mer "ränta" än om jag bara skulle haft dom på banken.

Det är ju kul att du lyckats fördubbla din pott med dina obligationer. Hade jag bara valet, bankbok kontra premieobligation skulle valet självklart falla på obligationen.

Ser det dock som en bättre investering att satsa pengarna i aktier/fonder.

Jag kan göra en jämförelse, 2000 fyllde jag 25 år och fick då 10.000 kronor av mina morföräldrar som jag satte i en fastighetsfond hos Länsförsäkringar. Samma fond är idag värd exakt 67.534 kronor. Jag har inte satt in några extra pengar efter detta utan bara låtit fonden förvaltas och sett pengarna mångdubblas. Tror att det skulle vara svårt att uppnå samma ökning med obligationer om man inte får en storvinst så klart och totalt omöjligt med vanlig bankbok.

--------------------

Citera
          LarsV
          Inlägg 17-10-2005, 18:18
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 597

Ja, premieobligationer är ju en sparform. En (marginell) sak att tänka på när man bestämmer sparform är att den 30%-iga skatten på kapitalinkomster (räntor och utdelningar) redan är avräknad. Ev utdelning/vinst är ju skattefri.

Jag håller med ovanstående "talare" om att obligationer är bättre än banksparande. Det ger dock sannolikt lägre avkastning än aktiefond.

En annan sparform som kan vara intressant, men som jag tror inte är så känd, är aktieindexobligation. Utan att försöka beskriva det allt för mycket så funkar det så här:

Man satsar exvis 10 tkr i en aktieindexobligation. Banken sköter givetvis alla satsningar. 9 tkr (eller annat belopp som nämns i villkoren) satsas i en obligation och ger under den planerade löptiden en ränta på just 1 000 kr. Efter löptiden får man alltså tillbaka just precis det belopp man satsat, varken mer eller mindre. På obligationsdelen.

På den kvarvarande delen, 1000-lappen, kan det bli antingen noll kronor eller precis hur mycket som helst (nåja, det kan bli mer i alla fall). Denna tusenlapp satsas på optionsmarknaden. Här är hävstångseffekten betydligt större än på aktiemarknaden.

(Kort förklarat funkar det så här: Exempel: En aktie kostar 300 kr. Under ett års tid ökar den i värde med 30 kr. Man har då tjänat 10 % på aktien. Enkelt, eller hur? När man handlar med optioner så spekulerar man i ett visst värde, i exemplet här 300 kr. Om du tror att ovan nämnda aktie ska stiga i värde över 300 kr så kan du istället köpa en option för - låt oss säga 5 kr. Värdet på optionen är 300 kr och ger innehavaren av optionen rätt att köpa aktien för just 300 kr. Priset är vad marknaden är värdesätter risken/chansen att aktien faktiskt ökar i värde. Om värdet är 300 kr eller lägre, ja, då är optionen värdelös. Men om aktien istället stiger till 330 kr som i exempelt ovan, ja, då är ju optionen värd 30 kr, eftersom du genom optionen har rätt att köpa aktien för 300 kr. Och om man själv inte vill köpa aktien för 300 så kan man sälja optionen. Kanske inte för 30 kr, men för 28. Då har man gjort en vinst på 28-5 = 23 kr, vilket ger en ränta på 23/5 = 460 %. Å andra sidan kan optionen lätt bli helt värdelös. Nu är detta ett exempel utan verklighetsgrund, men det är så här principerna funkar.)

Därför kan det bli en ganska så bra utdelning på den där satsade tusenlappen ovan. Och den största risk man tar är att bli helt utan avkastning på sina pengar. Med tanke på att sparräntan nu är noll så är det ett alternativ att överväga. Och har banken lyckats med sina optionsköp, ja, då blir avkastningen riktigt bra.

Solklart?

Citera
          råse-marie
          Inlägg 18-10-2005, 04:39
          Länk hit: #12

Medlem

Dottern har fått 25 .000 :- i ett arv , hon är ju bara 5 år men jag skulle vilja att det växte lite utan att spekulera bort pengar för henne .
          På banken är det ju nästan så att det blir mindre om det bara får stå på ett konto.

Vi har inte råd att spara något själva till henne och det här blev ju en välkommen spargrund wub.gif tills hon blir vuxen.

När jag var in på banken och frågade fick jag inget råd utan dom verkade
          tycka att det vara "så lite " att det kunde stå på ett konto bara .

För oss är det ju en jättesumma

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 18-10-2005, 04:49
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (råse-marie @ 18-10-2005, 05:39)
          Dottern har fått 25 .000 :- i ett arv , hon är ju bara 5 år men jag skulle vilja att det växte lite utan att spekulera bort pengar för henne .
          På banken är det ju nästan så att det blir mindre om det bara får stå på ett konto.

Vi har inte råd att spara något själva till henne och det här blev ju en välkommen spargrund wub.gif tills hon blir vuxen.

Det var väl dumt att det skulle stå på ett vanligt bankkonto...

Jag förstår helt om du inte vill spekulera bort din dotters pengar. Du kan ju göra som så att du delar upp summan i två eller tre delar och investerar varje del i olika saker.

Kör typ 8.000:- i en aktieindexobligation som LarsV föreslog.
          Ytterligare 8.000:- i en lågrisk aktiefond.
          Resterande 9.000:- lägger du i en räntefond alternativt lågrisk blandfond.

Även om värdet på en fond initialt skulle falla så går börsen generellt uppåt och om en sisådär 13 år när din dotter ska få sina pengar så kan det ha blivit en rejäl summa med rätt förvaltning.

Vad har du för bank?

--------------------

Citera
          råse-marie
          Inlägg 18-10-2005, 06:24
          Länk hit: #14

Medlem

Vi har SEB

Ditt förslag var bra smile.gif ska kolla upp lite vad som kan vara tänkbart och göra någon placering

Citera
          KURT
          Inlägg 18-10-2005, 06:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Skall man långsiktigt spara i en aktie eller räntefond så bör man också titta på avgifterna. Storbankerna har ofta fortfarande avgifter på 1.5-2%/år. För högriskfonder så kan man acceptera högre avgifter, men för räntefonder, indexfonder och blandfonder bör inte avgifterna vara så höga. En räntefond bör inte kosta mera än 0.1-0.3%/år och en låg-risk aktiefond bör inte kosta mera än ca 0.5%/år i avgift.

Citera
          LarsV
          Inlägg 18-10-2005, 10:43
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 597

När jag var in på banken och frågade  fick jag  inget råd utan dom verkade
          tycka att det vara "så lite "  att det kunde stå på ett konto  bara .

För oss är  det ju en jättesumma

Byt bank!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-10-2005, 22:19
          Länk hit: #17

Medlem

Nämen det låter ju helknasigt! ohmy.gif Kanske ska du fundera på att byta bank.
          25.000 kanske är liten summa för bankfolk men de ska också ha förståelse för att det för en del kan vara "en himla massa pengar"
          Jag skulle definitivt bytt bank direkt.

Lycka till med placeringen. wub.gif

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 18-10-2005, 22:24
          Länk hit: #18

Medlem

Jag får nog hålla med om att du bör fundera på ett bankbyte.

Gå in på andra banker och hör dig för vad de kan göra för dig och din familj ifall ni väljer att byta till deras bank. Marknaden för banker är hård och varje ny kund är värd pengar för dem...

Hugo nämnde fondavgifter och givetvis ska man kolla på dem så att de inte är för höga. Kom dock ihåg att du även får utdelning minst en gång om året på dina fonder/aktier... Det kan bli en slant som i många fall täcker kostnaden för förvaltningen.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon