Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blomsteraffärers dåliga kunskaper
          *Felix matte*
          Inlägg 20-10-2005, 17:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (stina @ 20-10-2005, 13:40)
          Asch då, tänkte inte på det..... Ingen frejdlig danska alltså!

tongue.gif

(skojar igen!)

Tack! biggrin.gif

Citera
          adrian
          Inlägg 20-10-2005, 18:05
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

CITAT (Linda_A @ 20-10-2005, 11:11)
          CITAT (Felix matte @ 19-10-2005, 20:59)
          Jag har aldrig någonsin varit med om att personal i blomsteraffär inte vetat vad de sålt. Det tror jag faktiskt inte förekommer överhuvudtaget.
          Däremot så köper vi växter i matbutiker och stormarknader... där saknas många ggr namn på växterna. likaså om vi får skott el sticklingar av vänner och bekanta och de inte vet namnet.
          Men som sagt... att personal i blomsteraffärerna inte vet... det tror inte jag. smile.gif

Jag har det. I sthlm har jag fått förklarar vad hoyornas namn är. Och de kallade mig expert, vilket är så långt ifrån sanningen som man kan komma.

Jag berättade vad de som var inne hette. (och det var inga ovanliga utan bara sån som jag själv har.) Typ linearis, Tsangii m.m.

Klart att man inte kan allt om alla växter i växthuset. Men jag tycker att just ang hoyor så är det synd att många hoyor bara står märkta som hoya.

Och en kille och en annan som jag frågade på ett annat växthus som finns här nere i skåne. Tittade lite fundersamt på mig när jag frågade om det fanns några andra hoyor här. Som om de funderade på om ens fanns hoyor på stället.

Men jag vet inte. Det stör mig inte så. Eller kanske fel sagt. Men jag är rätt van att affären inte vet vad de säljer. Det samma gäller många gånger när det gäller fiskar med.

Många är dåliga på produktkännedom, jag har fått höra mycket fel ang. växterna jag håller på med.

Och det som jag blir arg på är att så många står där med näsan i värdet och LÅTSAS att de kan detta...

Bara för att man jobbar i en blomsterbutik så blir man inte expert men
          de flesta kunder verkar tro det.

Jag får massor med mail ang galna saker som kunder fått höra av butiker i hela sverige om dessa växter, så tro INTE att allt är sant bara för att man JOBBAR i en blomsterbutik...

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-10-2005, 18:22
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Vi har två ganska stora Plantskolor i vår
          närhet, Kalenius och Plantan. Dom är duktiga helt klart.

Men viss gör de misstag. De envisas tex, med att Silverregn
          och bokharabinda är samma sak. Och det är det inte. På
          Plantan lyckades jag med bravur övertyga dem om att jag
          hade rätt. Men jag fick ta med egna referenser.

På samma ställe (har inte med detta att göra egentligen),
          påpekade jag att deras Köksträdgårdsplantor hade lus!
          Då fick jag till svar, ;- Va! Näe, hur ser det ut?
          Jag fick visa och vederbörande lovade att kolla upp
          saken, inte då, men senare blink.gif ohmy.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Linda_A
          Inlägg 20-10-2005, 19:00
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

CITAT (adrian @ 20-10-2005, 20:05)
          Många är dåliga på produktkännedom, jag har fått höra mycket fel ang. växterna jag håller på med.

Och det som jag blir arg på är att så många står där med näsan i värdet och LÅTSAS att de kan detta...

Bara för att man jobbar i en blomsterbutik så blir man inte expert men
          de flesta kunder verkar tro det.

Jag får massor med mail ang galna saker som kunder fått höra av butiker i hela sverige om dessa växter, så tro INTE att allt är sant bara för att man JOBBAR i en blomsterbutik...

Det är inte meningen att skylla på någon så sätt. Men jag tycker ändå att någon slags grundkunskap bör man ju ha.

sen tycker jag faktiskt inte att man är helt ute som kund att kunna kräva att affären ska veta något om dem i alla fall. För går jag in affär vill man ju gärna kunna för ett prata med den som står i affären, inte att den står där och inte kan ett smack.

Tänk själv om du hade köpt en bil, frågat vad heter den bil m.m. Och jag hade jobbat där och säger inte vet jag. Den har fyra hjul och en dörr att kliva in, här har du nyckeln. Alla behöver inte kunna allt om alla blommor men något om de flesta i alla fall om man jobbar i blomaffär.

Sen kan jag tycka att en del ligger på grossisten som inte kan märka sina blommor. Pratar bara om hoyor nu är inte insatt om de andra. De flesta hoyorna har en "skylt" hängade på sig ifrån grossisten där det står hoya (bystrupplante i alla fal) och lite fakta om. Varför inte klämma ut artnamnet med där? Hade fått plats lätt på lappen.

Jag har inte sagt att allt är sant. wink.gif Man ska ta allt som en säljare säger med en nypa salt spec om de tror att de kan tjäna pengar på dig. Men ett artnamn hade jag gärna haft. Inte en utläggning om hur den exakt sköts men ett artnamn.

--------------------
          //Linda

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 13:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon