|
På tal om vikten, jag har gått ner i vikten! |
|
|
|
24-10-2005, 21:17
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Idag var jag till Strömsholm Djursjukhus med dottern och hennes vovve Simba och Simba vägdes då och klart är att jag ville väga mig själv då  Och till min stora förvåning och glädje så hade jag gått ner 4 kilo  Jag har för mig att när jag senast vägde mig för nån månad sen så vägde jag över 96 kilo och började med att ändra min kost och slutade att använda socker och äter godis endast en gång i veckan och inga kakor och inga stora portioner mat heller och vikten går neråt Jag har "syndat i det senaste dagarna ett par gånger med goda kakor och glass och även godis men NU är det SLUT med sådana fasoner när jag såg att jag hade tappat några kilon!!! Nåt som jag inte gillar är att rumpan min har minskat och det tycker jag inte om
|
|
|
|
|
 |
Svar
(60 - 79)
|
26-10-2005, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Reserv @ 26-10-2005, 12:41) Jag tycker du är fin Magdis, och det tänker jag fortsätta tycka, Rossi är fin i figuren hon med  Söta flickor vi har här på odla  Kalenderflickorna!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 11:43
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Reserv @ 26-10-2005, 12:41) Jag tycker du är fin Magdis, och det tänker jag fortsätta tycka Hur kan du veta att du tycker det, du har ju inte sett så mycket, hihi
|
|
|
|
|
26-10-2005, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Farbror Blå @ 26-10-2005, 12:00) Det som vore bättre vore om vi pratade om HÄLSA istället! Tänk så olika man kan uppfatta det, jag tycker att viktfixeringen har varit precis den omvända! Att ingen här tycker att det är snyggt att vara smal är jag ganska klar över vid det här laget. En mej närstående person, med Crohns, en kronisk sjukdom som gör att personen tappar i vikt, har fått lida i många år av kommentarer om sitt smala utseende. Han tycker det är orättvist att man inte "får" anmärka på tjocka männiksor på samma sätt och känner sej orättvist behandlad.
Kanske det är så i samhället att det som anses tillåtet och inte kommer att ändras, men idag kommenterar man ju faktiskt inte andras vikt, ålder eller utseende. Varför ska de i såna fall vara tillåtet att påpeka om nån är smal?
Kan man inte istället ändra sitt förhållningssätt och bara tala med såna frågor med sina närmaste vänner, såna goda vänner som man kanske skulle kunna prata om viktproblem med, för man vill deras bästa . Andra kan man väl helt enkelt låta vara?
Jag jobbar i skolan och där pågår ju naturligtvis hela tiden kampanjer mot fetma, men ALDRIG så att vi säjer just detta!
Istället betonar vi vikten av att äta rätt, motionera mera osv. Det tycker jag vi skulle prata mer om här kanske. Vi kan visst gratulera nån som lyckats gå ner, gå upp eller lyckats med nåt annat, men jag håller med om att vi kanske ska vara försiktiga med att göra ned ett visst utseende.
Jag är för smal egentligen och skulle kunna gå upp fem, sex kilo, men jag hoppas få vara smal ändå utan kommentarer, för jag mår rätt bra=)
Kram på er alla i alla viktklasser, mår ni bra så fortsätt med det!  Det var precis det här jag ville säga med mitt inlägg.... Jag tränar INTE för att bli snygg!!! Får ofta höra: Nejmen nu får du sluta träna så mycket så att du lägger på dej lite! Aldrig i livet!!! Jag VILL inte ha bilringar, det är inte nyttigt så det så! Fettet på magen är ett lösligt fett och det farligaste fettet man kan ha på kroppen. Jag vill inte få stroke, hjärtinfarkt eller diabetes - det är därför JAG tränar och äter nyttigt. Och det finns bara ett sätt att slippa vara fet - att inte äta mer än man gör av med. Ska man sedan gå ner i vikt måste man äta mindre än man gör av med. Så enkelt (eller svårt) är det. Har ett stillasittande arbete framför dator 8 timmar om dagen så jag måste också träna mycket för jag vill att min kropp ska hålla hela mitt liv. Vill inte behöva be om hjälp så fort nåt tungt ska bäras eller jord ska skottas i trädgården. Vill inte ha värk i axlar/nacke.... Oj, nu gick jag visst igång riktigt. Menar inte att vara en moraltant, var och en väljer själv hur man förhåller sig till mat och motion naturligtvis!
/Stina
|
|
|
|
|
26-10-2005, 11:53
|

Medlem

|
Du har helt rätt inställning Stina!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (stina @ 26-10-2005, 12:51) Jag tränar INTE för att bli snygg!!! Får ofta höra: Nejmen nu får du sluta träna så mycket så att du lägger på dej lite! Aldrig i livet!!! Jag VILL inte ha bilringar, det är inte nyttigt så det så! Fettet på magen är ett lösligt fett och det farligaste fettet man kan ha på kroppen. Jag vill inte få stroke, hjärtinfarkt eller diabetes - det är därför JAG tränar och äter nyttigt. Och det finns bara ett sätt att slippa vara fet - att inte äta mer än man gör av med. Ska man sedan gå ner i vikt måste man äta mindre än man gör av med. Så enkelt (eller svårt) är det. Har ett stillasittande arbete framför dator 8 timmar om dagen så jag måste också träna mycket för jag vill att min kropp ska hålla hela mitt liv. Vill inte behöva be om hjälp så fort nåt tungt ska bäras eller jord ska skottas i trädgården. Vill inte ha värk i axlar/nacke.... Oj, nu gick jag visst igång riktigt. Menar inte att vara en moraltant, var och en väljer själv hur man förhåller sig till mat och motion naturligtvis! /Stina Har fått kommentaren "Varför tränar du som är så smal?". Många är besatta av vikt och tänker inte ett dugg på hälsan. När jag säger att jag inte vill äta socker tros det att jag bantar osv.....
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:06
|
Medlem

|
CITAT (stina @ 26-10-2005, 12:51) Det var precis det här jag ville säga med mitt inlägg.... Jag tränar INTE för att bli snygg!!! Får ofta höra: Nejmen nu får du sluta träna så mycket så att du lägger på dej lite! Aldrig i livet!!! Jag VILL inte ha bilringar, det är inte nyttigt så det så! Fettet på magen är ett lösligt fett och det farligaste fettet man kan ha på kroppen. Jag vill inte få stroke, hjärtinfarkt eller diabetes - det är därför JAG tränar och äter nyttigt. Och det finns bara ett sätt att slippa vara fet - att inte äta mer än man gör av med. Ska man sedan gå ner i vikt måste man äta mindre än man gör av med. Så enkelt (eller svårt) är det. Har ett stillasittande arbete framför dator 8 timmar om dagen så jag måste också träna mycket för jag vill att min kropp ska hålla hela mitt liv. Vill inte behöva be om hjälp så fort nåt tungt ska bäras eller jord ska skottas i trädgården. Vill inte ha värk i axlar/nacke.... Oj, nu gick jag visst igång riktigt. Menar inte att vara en moraltant, var och en väljer själv hur man förhåller sig till mat och motion naturligtvis! /Stina Jag tränar också för att må bra. Anledningen till att jag började var att jag sökte på sjukgymnastiken eftersom mina axlar är helt trasiga och jag ofta har ont i ryggen. Då blev jag hänvisad till gymet och fick personlig rådgivning av en fys.tränare. VIPS har jag fått en massa muskler OCH mindre ont i axlar och rygg.  Äta nyttigt gör jag också för min egen hälsas skull. Det syns ju ändå inte på mig om jag äter en massa chips och godis så jag skulle ju lika gärna kunna fortsätta med det men jag vill må bra också. Som smal måste man ändå alltid försvara sig om man vill träna och äta nyttigt, som om man gjorde det för att man ville gå ner ännu mer i vikt!  När jag har tränat på gymet så vågar jag aldrig ställa mig på vågen vid utgången för att jag är rädd att folk ska tänka "varför försöker HON gå ner i vikt, är hon anorektiker eller?" De kan ju inte veta att jag vill väga mig för att se om jag gått UPP. Nu är det säkert inte en käft där som bryr sig om jag väger mig eller ej, men känslan är så djupt rotad, är man smal och vältränad så måste man böja ner huvet och be om ursäkt till dem som inte är det.
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:06
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Nu ska jag dra till med något riktigt floskligt, men folk som är nöjda med sin vikt brukar ofta bära vikten bättre än folk som är missnöjda med den. Folk är byggda olika helt enkelt, skönheten kommer till stor del inifrån. Jag är helt säkert på den övre delen av BMI-skalan, även om jag nu gått ner lite grand. Om jag däremot befann mig på undre delen av BMI-skalan skulle jag nog se ut som om jag suttit strandad på en öde ö utan mat i flera månader. Jag känner dock folk som är i nedre delen av BMI-skalan och ser helt ok ut och mår helt bra. Det passar dem helt enkelt. Hade de gått upp till min vikt så hade de sett ut som tunnor som rullade fram, medan jag själv nog inte ser alltför fetlagd ut (hoppas jag). Jag skulle dock gärna tappa lite vikt, och i egna ögon se lite vek och klen ut, om det minskade risk för hjärt/kärl-sjukdomar. Och det gör det väl. Jag cyklar några kilometer varje dag, främst för att det är smidigt (jämfört med bil här i stan), snabbt och sparar pengar jämfört med buss. Att man får bättre kondition är en trevlig bonus. Att det påverkar vikten och utseendet, det tror jag inte så mycket i mitt fall. Cyklar alltför lite för det. Träning och rörelse bidrar helt klart till viktminskning, man bränner ju mer energi, men i huvudsak tror jag det är kosten de flesta av oss måste ändra. Om vi inte vill gå tillbaks till forna tiders skogsarbete, 12 timmar per dag 6 dagar i veckan. Då kan man nog äta falukorv i stora lass och ändå vara smal
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
26-10-2005, 13:00
|
Medlem

|
CITAT (Sulawesii @ 26-10-2005, 13:05) Har fått kommentaren "Varför tränar du som är så smal?". Många är besatta av vikt och tänker inte ett dugg på hälsan. När jag säger att jag inte vill äta socker tros det att jag bantar osv..... Det är tyvärr väldigt vanligt! Det är ju samma sak här, när jag pratar om träning så tas det för givet att det är för utseendets skull trots att ingen frågat mig och reaktionen blir "du ska inte tro att det är snyggt att vara smal"....väldigt intressant.
|
|
|
|
|
26-10-2005, 13:07
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2005, 14:00) CITAT (Sulawesii @ 26-10-2005, 13:05) Har fått kommentaren "Varför tränar du som är så smal?". Många är besatta av vikt och tänker inte ett dugg på hälsan. När jag säger att jag inte vill äta socker tros det att jag bantar osv..... Det är tyvärr väldigt vanligt! Det är ju samma sak här, när jag pratar om träning så tas det för givet att det är för utseendets skull trots att ingen frågat mig och reaktionen blir "du ska inte tro att det är snyggt att vara smal"....väldigt intressant. Men snälla Magdis - det är du själv som hela tiden i olika sammanhang drar upp att du är smal. Jag har inte hört någon här som har sagt att du är FÖR smal. Det är ju jättebra att du har börjat att träna. Det vinner din hälsa på i längden men det vet du ju redan. Visst är det dumt med kommentarer i stilen med "varför tränar du som är så smal" men istället för att reta sig på de kommentarerna kanske man skulle ta tillfället i akt och upplysa om att det är för hälsans skull. De som fäller sådana kommentarer är förmodligen de som inte själva tränar och som får dåligt samvete, tror ni inte det?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 13:28
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 14:07) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2005, 14:00) CITAT (Sulawesii @ 26-10-2005, 13:05) Har fått kommentaren "Varför tränar du som är så smal?". Många är besatta av vikt och tänker inte ett dugg på hälsan. När jag säger att jag inte vill äta socker tros det att jag bantar osv..... Det är tyvärr väldigt vanligt! Det är ju samma sak här, när jag pratar om träning så tas det för givet att det är för utseendets skull trots att ingen frågat mig och reaktionen blir "du ska inte tro att det är snyggt att vara smal"....väldigt intressant. Men snälla Magdis - det är du själv som hela tiden i olika sammanhang drar upp att du är smal. Jag har inte hört någon här som har sagt att du är FÖR smal. Det är ju jättebra att du har börjat att träna. Det vinner din hälsa på i längden men det vet du ju redan. Visst är det dumt med kommentarer i stilen med "varför tränar du som är så smal" men istället för att reta sig på de kommentarerna kanske man skulle ta tillfället i akt och upplysa om att det är för hälsans skull. De som fäller sådana kommentarer är förmodligen de som inte själva tränar och som får dåligt samvete, tror ni inte det?  I de sammanhang vi pratar om såna saker så berättar jag ju hur det är för mig, precis som du många gånger berättat att du är kurvig med stor byst, hur nöjd du är med din kropp o.s.v. Ingen gång har jag påstått att jag tycker att smal=snygg eller att jag tycker att jag själv är jättesnygg. Om folk tror att jag har behov av att plockas ner på jorden så kan jag ju tala om nu att det har jag inte. Jag vill gärna vara med och diskutera i trådar om hälsa och träning men jag ska försöka låta bli att nämna min kroppskonstellation i fortsättningen.
|
|
|
|
|
26-10-2005, 14:45
|

Medlem

|
Still confused but on a higher level ...... *ler* Jag förstår inte problemet. Jag har aldrig uttalat mig om din kropp ... men jag släpper detta nu. Det verkar vara för känsligt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jättebra att du har börjat att träna och att du har blivit bättre i axlarna. Där ser man direkt den jättebra effekten av träning. Hoppas att fler blir inspirerade och gör samma sak!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 15:03
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2005, 14:28) Ingen gång har jag påstått att jag tycker att smal=snygg eller att jag tycker att jag själv är jättesnygg. Fast JAG tycker att det är jättesnyggt med en smal vältränad kropp och det står jag för (även om det inte är anledningen till träning)! Så det så!
|
|
|
|
|
26-10-2005, 15:07
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 26-10-2005, 16:03) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2005, 14:28) Ingen gång har jag påstått att jag tycker att smal=snygg eller att jag tycker att jag själv är jättesnygg. Fast JAG tycker att det är jättesnyggt med en smal vältränad kropp och det står jag för (även om det inte är anledningen till träning)! Så det så! Ja, vältränad i lagom dos är bra! Jag ska snart få se Gladiatorerna live och det ska bli kul att se hur de ser ut i verkligheten! Fast där är det banne mig för mycket emellanåt!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 15:11
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 26-10-2005, 16:09) Ja det kan bli för mycket helt klart! Jättestora, svällande muskelberg är inte SÅ fint. När lårmusklerna är så stora så att dom tvingas gå som om dom gjort i brallan  Ha, ha, ha!!! Vilken liknelse! Klockren!  Smidiga muskler är mycket snyggare än bulliga! Tycker jag!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (silos @ 24-10-2005, 22:17) --- Och till min stora förvåning och glädje så hade jag gått ner 4 kilo  --- började med att ändra min kost och slutade att använda socker --- och vikten går neråt  (Jag tog mig friheten att krympa ditt inlägg) Grattis Silos! Fortsätt med din nya sundare livsstil så ska du se att du kommer ner i en mycket mer hälsosam vikt så småningom! Lycka till!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
26-10-2005, 15:12
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 16:11) CITAT (stina @ 26-10-2005, 16:09) Ja det kan bli för mycket helt klart! Jättestora, svällande muskelberg är inte SÅ fint. När lårmusklerna är så stora så att dom tvingas gå som om dom gjort i brallan :P Ha, ha, ha!!! Vilken liknelse! Klockren!  Smidiga muskler är mycket snyggare än bulliga! Tycker jag!  Absolut!
|
|
|
|
|
26-10-2005, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (stina @ 26-10-2005, 16:03) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2005, 14:28) Ingen gång har jag påstått att jag tycker att smal=snygg eller att jag tycker att jag själv är jättesnygg. Fast JAG tycker att det är jättesnyggt med en smal vältränad kropp och det står jag för (även om det inte är anledningen till träning)! Så det så! En vältränad kropp är alltid snygg! Säger jag som inte längre är så vältränad.... men, jag jobbar på det.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|