Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 4 5 6  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Till alla teälskare
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-11-2005, 21:38
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

För att ytterligare försämra mitt skamfilade rykte i denna tråd så använder jag både mjölk och socker i mitt te. Klarar mig utan mjölk men det innebär ytterligare en sked socker. Vanans makt kanske men jag har känsliga smaklökar som inte är förstörda av rökning eller starka smaker. Te utan socker är nästan som att äta färska slånbär. I kaffet har jag inget eftersom jag inte dricker kaffe. Smakar som förgiftad gyttja. Good Evening.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-11-2005, 23:08
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2005, 22:38)
          För att ytterligare försämra mitt skamfilade rykte i denna tråd så använder jag både mjölk och socker i mitt te.

Får man dåligt rykte av dricka sitt English Breakfast på engelskt vis...?
          Undrar, vad händer med dom som vill ha både vispgrädde och honung i sitt kaffe? unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          jendah
          Inlägg 08-11-2005, 23:14
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Hannele @ 09-11-2005, 00:08)
          Undrar, vad händer med dom som vill ha både vispgrädde och honung i sitt kaffe?  :unsure:

Urk! tongue.gif

Men om någon nu gillar det så varför inte??? laugh.gif laugh.gif

Fast honung i mintte är väldigt bra om man har ont i halsen... Synd bara att det smakar så illa...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Betty
          Inlägg 08-11-2005, 23:22
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hannele @ 09-11-2005, 00:08)
          Undrar, vad händer med dom som vill ha både vispgrädde och honung i sitt kaffe? unsure.gif

De borde kanske gå till doktorn och kolla om det finns någon bot mot det fel de har på sina smaklökar!!! laugh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-11-2005, 23:29
          Länk hit: #105

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Honung i te och kakao är mums ibland, speciellt om man är förkyld, men, jag provade det i kaffe i brist på socker...botade mig från att någonsin vilja söta mitt kaffe med något igen smile.gif

Ibland ibland kan det dock vara gott att suga på en hård sockerbit när man sörplar varmt kaffe...och söta kakor till osockrat te eller kaffe är såklart mumsmums.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bessie
          Inlägg 09-11-2005, 23:59
          Länk hit: #106

Gäster

Fredrik den store av Preussen ville ha sitt kaffe bryggt på champagne med senap som smaksättning. huh.gif Bräck det, den som kan.

De som tycker att vispgrädde (vispad eller ovispad?) är gott i kaffe ska självklart överbetona detta i stället för att gå omkring och be om ursäkt för det. Bråka med värdinnan eller värden tills de ställer sig i köket och tar fram elvispen, gnälla över att inhemska caféer ännu inte har förstått vilken fin idé det är, poängtera att det minsann är så kaffe dricks på finare ställen nere på kontinenten. Då överflyttas man från kategorin kulturbarbar till pretentiös kaffesnobb. tongue.gif Och stor kopp starkt kaffe + en shot alkohol av valfri sort + lösvispad grädde blir gott åt andra hållet. Inte särskilt minimalistiskt, men varför ska man alltid behöva vara minimalist? (Be mig bara inte att förstå den lattekult som brutit ut i Sverige och Finland.)

Honung i kaffe har aldrig riktigt varit min grej. Det känns som om smaken försvinner i kaffet. Däremot tillsammans med riktigt smör ovanpå en skiva nybakat, ugnsvarmt lantbröd... Kaffe och te går därtemot bra ihop med brunt socker, de gånger som jag har sockerråtteimpulser.

Men mjölk är ju också (p g a laktosen) ett sätt att söta kaffe och te. Och dessutom binder den lite av garvsyran. Vissa tesorter, till exempel georgiskt te, är nästan garvsyrefria (vilket måste ha bidragit till att samovarmetoden blev så populär i Ryssland*), men jag tycker alltid att de saknar någonting. Fast det är ett ganska långt steg från en lätt beska till så mycket garvsyra att tungan skrynklar ihop sig.

Hmm, jag undrar om man skulle kunna pricka in tidpunkten när man började lägga mjölk i te och om den skulle sammanfalla med erövringen av Indien. Före Indien blev juvelen i det brittiska imperiets krona var importlandet oftast Kina, och i Kina har mjölk av någon anledning aldrig varit i större användning. I Indien med de heliga korna hade både smör, mjölk, färskost och yoghurt hört till bilden ganska länge, och indiskt te tenderar att ha mer garvsyra än kinesiskt. (Fast jag har också hittat källor som påstår att det var fransmännen som började lägga mjölk i te.)

*Nä, den slog aldrig igenom i Finland, innan någon frågar. Ibland har jag funderat på om det är tiden som storfurstendöme i det ryska imperiet som har gjort att te inte blev populärt på bred front...

Citera
          AnnammA
          Inlägg 10-11-2005, 00:06
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Härlig, matnyttig info, Bessie! rolleyes.gif

AnnA

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2005, 00:45
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Bessie @ 10-11-2005, 00:59)
          *Nä, den slog aldrig igenom i Finland, innan någon frågar. Ibland har jag funderat på om det är tiden som storfurstendöme i det ryska imperiet som har gjort att te inte blev populärt på bred front...

Ryssar har väl alltid druckit te, ur sin samovar? unsure.gif

Till Finland kom teet med ryssarna på 1800-talet.
          Paulig var den som började sälja te, år 1910, men först efter första världskriget
          kom handeln igång på riktigt.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2005, 01:20
          Länk hit: #109

Medlem

De som tycker att vispgrädde (vispad eller ovispad?) är gott i kaffe ska självklart överbetona detta i stället för att gå omkring och be om ursäkt för det. Bråka med värdinnan eller värden tills de ställer sig i köket och tar fram elvispen

Svärfar och svåger har lärt sej detta nu, när jag kommer. tongue.gif laugh.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          jendah
          Inlägg 10-11-2005, 07:29
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Hmm, jag undrar om man skulle kunna pricka in tidpunkten när man började lägga mjölk i te och om den skulle sammanfalla med erövringen av Indien.

Enligt en tebok jag har så började man ha lite mjölk på botten av tekoppen för att porslinet i koppen inte höll för direkt kontakt med hett te.
          Om den teorin är rätt borde mjölk i teet alltså sammanfalla med att man började importera fint kinesiskt porslin smile.gif
          Vem vet biggrin.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 10-11-2005, 08:54
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Hannele @ 10-11-2005, 01:45)
          Ryssar har väl alltid druckit te, ur sin samovar? unsure.gif

är det möjligen så att ordet SAMVARO har nån förbindelse med Samovar???

bara undrar ....

b

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 10-11-2005, 10:43
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Låter ju inte helt otroligt. Skulle vara intressant att veta! smile.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2005, 10:55
          Länk hit: #113

Medlem

Min gissning är att det är bara ett roligt sammanträffande.
          Samvaro härleds från svenska verbet vara och förleden sam-, som förekommer i massa ord i svenskan (samhälle, samfund, samhörande...) SAOL har inte hunnit till S, så men kan inte söka etymologin där.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-11-2005, 11:01
          Länk hit: #114

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tillägg : Hannele var visst före ser jag. Jo, Svenska Akademien har kommit till S smile.gif Vet inte om de hunnit till T än dock. Det är ju många S-ord smile.gif

Enligt Böckernas Bok (dvs, Svenska Akademiens ordbok) så kommer ordet samvaro inte från samovar smile.gif

Snarare från "vara samman" helt enkelt. Samovar är tydligen ryska och betyder "självkokare" eller nåt.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml...37.html#SAMVARO

Vad gäller mjölk i te så har det sagts att det ska hällas i först ja, för att skona porslinet, men de som inte hade mjölk kunde använda vatten. Jag har själv hört om äldre som slagit i en skvätt vatten i koppen innan de häller på det kokheta kaffet exempelvis.
          Tror nog att folk började ha i mjölk eftersom te kan vara ganska beskt på nåt sätt. Eller bittert.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2005, 11:06
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Pirum @ 10-11-2005, 12:01)
          Tror nog att folk började ha i mjölk eftersom te kan vara ganska beskt på nåt sätt. Eller bittert.

Nu handlar det om te, men jag är så gammal att jag minns, att vi barn (!) serverades kaffe med mycket mjölk/grädde och socker i, vanligt förr i tiden. Det blev mer barnvänlig dryck på det viset.. Och bulle till.
          Frukostar var kanske inte bättre förr? unsure.gif wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-11-2005, 11:09
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Pirum @ 10-11-2005, 12:01)
          Snarare från "vara samman" helt enkelt. Samovar är tydligen ryska och betyder "självkokare" eller nåt.

Det stämmer.. Samovar är ryska och betyder Självkokare smile.gif

Läsvärt om Te

Citera

6 sidor V  « < 4 5 6
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon