|
|
  |
Till alla teälskare |
|
|
|
26-10-2005, 10:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 10:55) Den är ju bara så förbaskat trång ..... Dessutom har de ju fått konkurrens av Kahls. Inte bara på Nova utan nu även inne i stan!!
Bra med konkurrens så kanske de sänker priserna lite! Hos Kahls får man dessutom rabatt om man köper mycket. Man får ett bonuskort. Det är ju just det att den är så trång som gör den så mysig... De har också ett bonussystem (med bonuskort), förresten...  I praktiken innebär det att man får 10% rabatt. Kahls har jag inte testat- men ska!  Edit: Men jag håller med om att det är dyrt!
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
26-10-2005, 10:42
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (marigt @ 26-10-2005, 10:58) Hallå alla tedrickare Dricker inte mycket te, kaffe till f.m och e.m på jobbet och kalas. Men fick hos en väninna smaka ett te som smakade jul nån blandning av pepparkaka och kanel, har inte hittat det nånstans, frågat i en tebutik som inte hade den blekaste aning. Trodde att det kanske var en tillfällig julblandning. Detta te blev jag mätt av! Helt suveränt gott, Är det månne nån här som har druckit det samma? Jag har druckit det nån gån. min dotter hade det hemma och jag tror det helt enkelt hette nåt med kanel. Köptes i lösvikt. Och det var jättegott. Men det var några år sen nu. Har ingen aning om var hon köpte det. /Evgeni
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
26-10-2005, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 3 193

|
Mm nu blev jag ju sugen på en kopp =)
Dricker mest ört te faktiskt. Alltid en kopp Friggs kvällsörtte på kvällen med en klick honung i. Kamomill te är oxå underbart gott. Under dagen blir det mest kaffe men tycker om fruktiga teer, gärna gröna.
--------------------
kramar Eva
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (marigt @ 26-10-2005, 10:58) ett te som smakade jul nån blandning av pepparkaka och kanel På Lisebergs julmarknad köper jag flera olika sorters te med julsmak; Tomtete, Glöggte, Julte.. Det är nog olika blandingar av kanel, nejlikor, kardemumma, äpplen, pomerans, ingefära, rom..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
När jag ibland dricker te så vill jag ha vaniljte eller Tant Augustas blandning, är jag förkyld så gör ett mintte gott. Jag håller mej för det mesta till kaffe, för jag tycker att man blir piggare av det. Zoegas gröna är godast
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:09
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
På tal om te, är det någon som smakat på filmjölken med grönt te?
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (KURT @ 26-10-2005, 13:09) På tal om te, är det någon som smakat på filmjölken med grönt te?  Tror inte att den finns här nere i Skåne. Låter spännande i alla fall!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (marigt @ 26-10-2005, 10:58) Hallå alla tedrickare Dricker inte mycket te, kaffe till f.m och e.m på jobbet och kalas. Men fick hos en väninna smaka ett te som smakade jul nån blandning av pepparkaka och kanel, har inte hittat det nånstans, frågat i en tebutik som inte hade den blekaste aning. Trodde att det kanske var en tillfällig julblandning. Detta te blev jag mätt av! Helt suveränt gott, Är det månne nån här som har druckit det samma? Jag vet vissa som säger att Lipton´s Rooibos smakar jul. Håller inte med själv, men smaken är ju som baken.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
26-10-2005, 12:54
|

Medlem

|
Som sagt - jag tycker att Roiboos både luktar och smakar som flytande liniment ...... Inte gott alls .....
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
26-10-2005, 17:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
Var ingen tefantast för ett par år sedan, men Sanna (tja sötnos!  ) här på forumet (ibland) fick mig att fastna helt för kamomillte. Annars grönt te, japanskt riste, frukttéer, kvällste, tycker om de flesta sorter. Gillar kaffe också! Här varvas friskt te, kaffe och vatten.
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2005, 18:05
|

Medlem
Antal inlägg: 952
Medlem nr: 1 052

|
Tja själv snygging! (Ti bee)  Ja, kamomillte är verkligen ett universalmedel. Själv är jag beroende av älgörtste - och det var ytterligare en forummedlem som drog in mig på den banan, nämligen oldwolfie! Tack för det! Men om jag "bara" vill njuta och dricka något riktigt gott blir det Yogi Tea Classic, cinnamon spice. Möjligen kan det vara det "marigt" menar med "julblandning"! Om inte, prova - det är himmelskt gott!  Finns i de flesta hälsokostaffärer!
--------------------
Sanna!
|
|
|
|
|
26-10-2005, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
dricker yellow lable nu, annars blir det kamomill eller pepparmynts te, jag gillar mitt te start, stop kopp = två tepåsar och så lång dragningtid som möjligt, sen lite mjölk i för att runda av smaken. men måste erkänna att jag dricker mer kaffe än te
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2005, 19:24
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Earl Gray i lösvikt är det som gäller för det mesta de få gånger i veckan jag dricker te och då dricker jag det utan vare sig socker eller mjölk i. Jag dricker hellre osockrat svart pressbryggt kaffe. Händer att jag drar i mig en mugg Earl Gray Creme ibland.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
26-10-2005, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Kul att det finns så många tedrickare här Te dricker jag ett par liter om dagen. Kaffe har jag aldrig tyckt om och slutade redan i tonåren att försöka vänja mig vid smaken, men te däremot... Då i tonåren var det mycket olika fruktsmaker som gällde, men nu har jag blivit lite tråkig och håller mig helst till Lady Grey, men kan även dricka earl grey. Ja, annat svart te också om jag inte får välja. Men Liptons yellow label är bland de äckligaste jag vet. Alla icke-te-drickare som bjuder hem en envisas med att köpa hem detta, men då blir det bara en kopp av artighet. Grönt te ger mig kväljningar. Tycker det smakar som om jag fått en tuss torrt gräs i munnen  , men jag har blivit bjuden på gott grönt nån gång. Rött te är heller ingen höjdare i min smak. Provade red earl, men nej... Vitt te smakade jag för första gången i helgen hemma hos dottern. Det var nån Liptons-påse med okänd smak, men jag tyckte inte det fanns nån tesmak. En upplöst karamell i het vatten tror jag hade smakat likadant Alltså är jag väl en tjurig käring som envisas med sitt dam-te  Lady grey, som sagt. Alltid med mjölk
|
|
|
|
|
26-10-2005, 20:38
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
Upptäckte precis denna roliga tråd. Jag gillar de flesta téer . En del tar lite tid att vänja sig vid till exempel Yerba Maté som är rättså uppiggande. Vitt thé köpte jag i påse, smakar just ingenting- men jag har kanske haft otur. Roobois, godast om det är smaksatt till exempel med apelsin och kryddor. Bra att dricka på kvällen. Olika örtthéer, gröna téer , svart té, chai, isté allt går ner. Grönt té tar jag gärna lite socker eller honung i annars inte. Ibland mjölk i svart té. Det té jag druckit som smakat mest speciellt var det gröna téet vid en téceremoni- nån slags pulver som vispades upp i vattnet. För övrigt gillar jag också kaffe av alla de slag utom med söta "syrups" i. Men det blir inte så ofta som té.
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
27-10-2005, 06:23
|

Medlem

|
Som kuriosa kan jag nämna att jag har besökt Europas enda teplantage som ligger på Azorerna (ögrupp mellan Portugal och USA och som tillhör Portugal). Där fick vi se hur det hela gick till. Stackars kvinnor som jobbade där.... Det var rätt jobbiga förhållanden och många fick problem med lungorna av allt damm. Vi köpte med oss hem lite olika teer men ärligt talat var de inte sådär jättegoda. Det var naturella sorter utan smaksättning.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
03-11-2005, 14:14
|

Medlem

|
Är det någon som har provat att beställa te från den här websiten?: http://www.gronateimporten.se/
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
03-11-2005, 14:21
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Testade Roiboos första gången i förrgår. Och nog inte igen... Tyckte det var för starkt kryddat, svedde i magen och bedövade tungan. Men rätt god smak.
|
|
|
|
|
03-11-2005, 15:42
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Roiboos är ok, men för mig är det nästan ett måste att dricka den utan socker. Med socker blir det alldeles för sött. (Jag föredrar te utan socker även i vanliga fall också visserligen)
Jag har alltmer börjat dricka kallt te. Det är rätt gott faktiskt, funkar fint till mat dessutom. Men då måste det vara ett ganska "neutralt" te, Earl Grey, Grönt te med lime, etc. Absolut inte "Söderns höjder" eller något annat blommigt/fruktigt. Frukt/Blomteer måste vara väldigt varma.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|