Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Till alla teälskare
          Bessie
          Inlägg 03-11-2005, 21:20
          Länk hit: #61

Gäster

Alla som tycker att rooiboste smakar liniment eller är för starkt kryddat, är det Liptons ni använder? Liptons African Rooibos är extremt hårt smaksatt med kanel, så mycket att det känns som att suga på en kanelstång. Inte konstigt att munhålan blir irriterad av det. Hittar ni okryddat rooibos så pröva det i stället. Det har lättare, sötare, nästan äppelliknande smak. (*är irriterad på alla teproducenter som överdoserar smaktillsatser och i synnerhet kanel som aromterapeuter varnar för*)

I mitt teskåp finns för tillfället:

Egenhändig blandning av Forsmans rökta Earl Grey med hälften citronte. Mitt standardte när det ska läggas mjölk i. Vanligt Earl Grey har bismak av diskmedel, det mildras lite med rökaromen.
          Tibetanskt svart te. Underbart. Nästan en mellanform av indiskt och kinesiskt.
          Ett keemunte (som egentligen är rött te om man ska vara petnoga) som jag köpte i Stefansdomens skugga i Wien och inte nänns dricka upp.
          Kinesisk Gui Hua Oolong, smaksatt med osmanthusblommor. Svag arom av aprikos.
          Taiwanesiskt grönt i gunpowderformat, köptes som reseminne i Berlin i somras.
          Vaniljrooibos för alla gäster som inte är lika extrema tepersoner som jag. tongue.gif
          Och Twinings fruktinfusioner som strängt talat inte är te men som jag älskar något otroligt. Blev tänd på dem under en sommarskola i Staffordshire för några år sen, hittade en importör förra månaden och har flugit på moln sedan dess.

För ett par år sen tyckte jag att grönt te var det äckligaste som fanns. Jag upptäckte det ordentligt med hjälp av en expert och har sen dess lärt mig att det är dålig ekonomi att köpa billigt grönt te, att man absolut inte får slå kokande vatten på det (vilket man däremot *måste* göra när man brygger svart te) och inte får låta det dra för länge. Har nu lärt mig uppskatta den lätta blommiga doften, den ljusa guldfärgen, smaken som är olika från kopp till kopp, tuill och med åsynen av teblad som långsamt slår ut. Först vid tredje baddningen tycker jag att smakerna kommer fram riktigt ordentligt. Och vill man dricka teinfritt kan man hur bra som helst hälla bort första koppen, det är där som det mesta finns.

Började dricka te på allvar när jag var fjorton femton, har arbetat mig igenom smaker som ananas, kokos, lakrits och tiramisu blink.gif fram till osmaksatta teer. Det finns ett par varianter av smaksatt te som jag fortfarande dricker, Höstdröm (en blandning av honung, äpple, blåbär o svartvinbär) och Klosterte (ingefära, vanilj, kardemumma). Chaite är också gott, men det kräver nästan helmjölk och massor med råsocker för att komma till sin rätt så det brukar jag inte dricka så ofta. Köper oftast mitt te i saluhallen eller när jag är ute och reser.

Citera
          Taxus
          Inlägg 04-11-2005, 01:30
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 4 877

Som regel klarar jag inte smaksatta teer, tycker de smakar syntetiskt, som tuggummi liksom.

Dricker för närvarande rätt mycket grönt te men har någon skiva färsk ingefära i, det är gott även i neutral rooibus där även en kvarts skiva apelsin är jättegott i.
          Har även en flaska med vaniljstång i alkohol som drar ut smaken bra. Några droppar ur den, (alkoholen förångas snabbt i teet), kan ge god arom till grönt te. Känner jag för sötat te är lite koncentrerad svartvinbärssaft gott i grönt te.

Citera
          sanna
          Inlägg 06-11-2005, 15:10
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

CITAT (Bessie @ 03-11-2005, 22:20)
          (*är irriterad på alla teproducenter som överdoserar smaktillsatser och i synnerhet kanel som aromterapeuter varnar för*)

Hej Bessie!
          Varför varnar aromterapeuter för kanel?
          Är kanel farligt på något sätt?

Jag dricker kanelté ganska ofta och en äldre släkting med åldersdiabetes har börjat ta det i medicinskt syfte.

Läs mer här>>>

Skulle verkligen vilja veta mer om varför det skulle vara skadligt med kanel. Snälla, berätta!

--------------------
          Sanna!

Citera
          Bessie
          Inlägg 06-11-2005, 17:28
          Länk hit: #64

Gäster

Sanna, en halv tesked malen kanel om dagen kommer knappast att skada någon. Men den eteriska oljan i kanelbarken kan däremot verka irriterande på hud och slemhinnor och framkalla överkänslighet, så vissa aromterapeuter varnar mot att använda den direkt på huden (ens fast den är utspädd) eller ta den invärtes. Andra har ingenting att invända, så diskussionen är inte avslutad. Jag såg bara en parallell till att flera upplevde smaken som obehaglig och påträngande. Vissa människor är känsligare än andra och har man anlag för att bli överkänslig mot saker är det ingen mening med att självmant skaffa sig problem. Det finns redan tillräckligt mycket onödiga och allergiframkallande doft- och smakämnen och en alldeles för allmän missuppfattning om att naturmedel alltid är milda och ofarliga saker som aldrig kan göra någon skada och aldrig ger biverkningar ens när de överdoseras.

Var nånstans var det jag såg en teori om att det kan vara genetiskt betingat att vissa människor dras mer till nya och/eller starka smaker än andra? Det skulle ju vara logiskt -- varje jägar- och samlarsamhälle får på det sättet en testgrupp av tokfransar som stoppar alla nya växter de ser i munnen, en majoritet som väntar och ser vad som händer med dem innan de låter sig övertalas, och så en kontrollgrupp av stockkonservativa som absolut vägrar smaka på sånt som de inte har växt upp med (bara för att garantera släktets fortlevnad ifall att växten ifråga har skadliga långtidseffekter). Ur den synvinkeln verkar till och med små barns matvägran vara ganska rationell. (Jag hör väl till testgruppen i så fall. Älskar mexikansk, indisk och thailändsk mat, favoritgodis supermörk choklad, salmiak och kanderad ingefära. Mest avskydd efterrätt under barndomen: majsenakräm.)

Citera
          sanna
          Inlägg 06-11-2005, 20:48
          Länk hit: #65

Medlem

Hej Bessie, tack för svar! smile.gif
          Kul teori! Det låter ju högst plausibelt det där, tror dock att jag själv isf hör till mes-majoriteten... laugh.gif Gillar visserligen starka och exotiska smaker, ju hetare desto bättre, men skulle aldrig drömma om att äta sniglar, apa eller orm t ex...

--------------------
          Sanna!

Citera
          SOLVEIG
          Inlägg 06-11-2005, 21:27
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 1 157

Vad oväntat och kul att så många är så intresserade av te!

I min släkt och bekantskapskrets finns det övervägande kaffe njutare!

Själv har jag nog testat de sorter ni har nämnt utom Rooibus ( smak av liniment ?) men skall prova!

Jag har varit förutseende nog att skörda timjan, det känns så lenande vid förkylnings-symtom ihop med lite honung !! Rekommenderas å det varmaste!

Även svartavinbärsblad är mums!

Att tänka på vid påsteanvändning; köp utan stålklammer så kan ni kompostera alltihop!

Tesorter hemma just nu är Green tea & Lemon, Around the clock,English Breakfast,Pepparmyntste, Örtte med svarta VINBÄR, Green tea & Jasmine, Persian earl grey with Jasmin, Grönt te med smak av vanilj!

Oj vad många det blev, Jag har nyligen kollat och kompletterat förrådet! wub.gif

--------------------
          Tag vara på livet, det går inte i repris!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-11-2005, 21:50
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har bara skummat igenom tråden lite för jag kan ändå inte hålla reda på alla tesorter som passerar revy. För mig är det bara English Breakfast som gäller. Kommer inte ihåg tillverkaren men jag vet var paketen står i affären. rolleyes.gif

Sanna, beklagar men vidi betyder "jag sågs".

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sanna
          Inlägg 07-11-2005, 00:31
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2005, 22:50)

Gossen Rudis, beklagar, men det betyder det inte... smile.gif

--------------------
          Sanna!

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-11-2005, 00:40
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (sanna @ 07-11-2005, 01:31)
          CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2005, 22:50)
          Gossen Rudis, beklagar, men det betyder det inte... smile.gif

Veni, Vidi, Vici, sa Caesar.
          Jag kom, jag såg, jag segrade.
          "I came, I saw, I conquered"

Fast Sannas är roligare. laugh.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Rossi
          Inlägg 07-11-2005, 08:47
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (sanna @ 06-11-2005, 16:10)
          CITAT (Bessie @ 03-11-2005, 22:20)
          (*är irriterad på alla teproducenter som överdoserar smaktillsatser och i synnerhet kanel som aromterapeuter varnar för*)

Hej Bessie!
          Varför varnar aromterapeuter för kanel?
          Är kanel farligt på något sätt?

Jag dricker kanelté ganska ofta och en äldre släkting med åldersdiabetes har börjat ta det i medicinskt syfte.

Läs mer här>>>

Skulle verkligen vilja veta mer om varför det skulle vara skadligt med kanel. Snälla, berätta!

Kanel ska ju vara nyttigt har jag hört! Det håller visst blodsockerhalten på rätt nivå eller vad det var. Det var i alla fall bra för diabetiker.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Christoffer
          Inlägg 07-11-2005, 10:57
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

CITAT (Rossi @ 25-10-2005, 18:46)
          CITAT (Christoffer @ 25-10-2005, 18:44)
          Provade vitt te, men jag tycker att det är beskare än det vanliga. Någon som håller med?

Intressant! Var hittade du det? Lösvikt eller påste?

Det jag läste om vitt te var att det skulle vara lite sötare i smaken men beskt låter ju inte så kul. Kanske drog det för länge?

Det finns i påté i vanliga affären, men jag har även köpt det i lösvikt i en tébutik. Där kallar de vitt te för "Ceremonite"

Citera
          marigt
          Inlägg 07-11-2005, 11:38
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 226
          Medlem nr: 2 382

Köper påste när jag köper. Provar iblnad med löste men har svårt att få rätt mängd.
          Oftast blir det att jag ger bort mitt löste till min storasyster som gladeligen tar emot. Det kan väl inte bli gott om det ligger för länge så det är bättre att det används.
          Har just nu i löste hemma; äpple Kanel. Gott tycker jag.
          Sen har jag i pås te; jordgubb, svart vinbär, skogsbär, och grönt citrus.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-11-2005, 12:55
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Är lika "tråkig" i te-skogen som gossen ruda - skall det vara te så skall det vara English Breakfast tea. Alla bärteer och sånt tycker jag smakar varm saft och då tar jag hellre varm saft.......... smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Margaretha
          Inlägg 07-11-2005, 18:29
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (vickeva @ 25-10-2005, 19:08)
          Jag har testat hur många sorters te som helst, men ingenting går upp mot en hederlig kopp Earl Grey (helst Kobbs).

Har du prövat Lady Grey? Det är också jättegott och kan rekommenderas! wub.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-11-2005, 18:51
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Margaretha @ 07-11-2005, 19:29)
          Har du prövat Lady Grey? Det är också jättegott och kan rekommenderas! wub.gif

Mitt favorit-te wub.gif

och det enda jag köper för eget bruk.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-11-2005, 20:58
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Vad är det för skillnad på Earl Grey (mitt favoritte) och Lady Grey

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-11-2005, 21:04
          Länk hit: #77

Medlem

Kvinnligare smak laugh.gif smile.gif

Nej, skojar bara, det är svårt att förklara, men det sägs att lady grey är mildare. Dessutom innehåller lösviktsteet lite citrusskal och nån blå blomma - blåklint om jag inte minns fel.
          Prova! Twinings är det jag köper.

Gott gott smile.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-11-2005, 21:13
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Twinings Earl Grey är det jag köper smile.gif men jag kan inte dricka te som har smak eller doft av bär el frukter tongue.gif
          Idag när döttrarna var här och gjorde Lipton Forest Fruit så ville jag inte vara alltför nära temuggarna deras laugh.gif

Ska iaf ta och testa Lady... låter ju som riktigt kvinnligt biggrin.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-11-2005, 21:17
          Länk hit: #79

Medlem

Jag gillar inte heller fruktteer, men detta smakar "vanligt" te, tycker jag.

Min dotter bjuder mig på en massa fruktiga sorter och andra konstiga smaker, sist var det choklad-mint huh.gif och hon tycker jag är så tråkig när jag föredrar mitt dam- smile.gif -te

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 07-11-2005, 21:31
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Yogi Tea Classic, cinnamon spice blir det för mig. Klämmer minst ett paket i veckan. Dricker det till frukost, istället för kaffe på jobbet och gärna en kopp på kvällen. Ibland blir dricker jag det faktiskt som måltidstryck också. Kan veeerkligen rekommendera det som ni kanske förstår. wub.gif wub.gif

Tepåsen får ligga i länge och så måste jag klämma ur den ordentligt för att få med 'stinget' i smaken. Mums! biggrin.gif

Dricker aldrig vanligt te längre. Grönt te blir det när jag inte har Yogi tea med mig. Kaffe funkar också.

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 11:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon