Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Till alla teälskare
          Margaretha
          Inlägg 08-11-2005, 12:53
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (Berith @ 26-10-2005, 07:21)
          Får hjärtklappning av svart te så nån skillnad måste det ju vara på "giftighet"?  :unsure:

Lustigt att vi fungerar så olika. Jag har läst att kaffe stimulerar hjärtat och te hjärnan. Själv har jag långt innan jag läste detta alltid fått hjärtklappning av kaffe, men aldrig någonsin av te. Te kan jag dricka hur sent som helst och sover gott i alla fall. rolleyes.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 08-11-2005, 13:03
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag undrar om inte te är ännu mer beroendeframkallande än kaffe? Alla teälskare som jag hört talas om är ju helt galna i det och verkar dricka hur mycket som helst. En tjej i bekantskapskretsen fick till och med nåt slags förgiftning av att ha druckit för mycket te. unsure.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-11-2005, 13:08
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Jag gillar grönt & rött te!
          Det finns numera rött te med smak av bergamott d v s blir lite earl grey smak på det!
          Int esmaksatt grönt te utan naturell. Bäst smak vid bryggning typ 10 minuter kom vi på häromdagen! Jättearomatiskt!

Ja - vad är det som tar stryk ? Är det inte njurarna som vid ört-te? Yogi te gillar jag mkt - brukar göra eget Yogi te med ;-)

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 08-11-2005, 13:12
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2005, 14:03)
          Jag undrar om inte te är ännu mer beroendeframkallande än kaffe? Alla teälskare som jag hört talas om är ju helt galna i det och verkar dricka hur mycket som helst. En tjej i bekantskapskretsen fick till och med nåt slags förgiftning av att ha druckit för mycket te. unsure.gif

Skulle aldrig välja te framför kaffe. Tyvärr, eftersom jag inte tycker om effekten av kaffe...

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Carex
          Inlägg 08-11-2005, 13:26
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Apropå den tesorten som smakade kanel så måste jag rekommendera Midnatt, den är lite julaktig. Grönt är skönt är också en skön blandning. Jag föredrar de flesta teer med precis så mkt mjölk så det ser ut som moln i koppen och så en tesked socker, till nästan alla teer, förutom rooibos.
          Hannele, var hittade du teboken? Till er som gillar rökta teer måste jag rekommendera drakblandning, köpte här i göteborg på kungsportsplatsen i en liten tebutik. Den doftar underbar och för tankarna till ostindiska, om ni har varit i butiken som ligger i anslutning till byggandet av skeppet (ostindiefararen) så förstår ni vad jag menar:)

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-11-2005, 13:30
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Ja Carex - den tebutiken är hääärlig!

Hälsar Ingrid vars lokala liger i Mölndal iofs och heter Aprit.

PS Var på Gotland förra veckan och vandrade i självaste Kränku - det är en tebutik som heter duga!

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-11-2005, 14:31
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Carex @ 08-11-2005, 14:26)
          Hannele, var hittade du teboken?

I vanlig bokaffär, typ wettergrens, men den var den sista, för dom pratade så bra om den på tv. smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-11-2005, 14:39
          Länk hit: #88

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Förresten, jag har fått intrycket på senare tid att det folk i Europa man kanske mest förknippar med tedrickande (dvs, engländarna), egentligen är rätt okultiverade barbarer...? rolleyes.gif
          Visst, Lipton, Twinings och allt vad de heter, de har fått bredare utbud på senare tid. Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk.

Verkar som att de mer kultiverade tedrickarna är att finna i östern, Kina, Japan, etc smile.gif

(jaja, ta inte för hårt på mitt språkbruk, jag har som hobby att kalla tedrickande med mjölk, vindrickande ur tetrapak, och Coca Cola på julbordet för kulturbarbarism wink.gif )

--------------------
          zon2.5

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-11-2005, 14:45
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 15:39)
          Förresten, jag har fått intrycket på senare tid att det folk i Europa man kanske mest förknippar med tedrickande (dvs, engländarna), egentligen är rätt okultiverade barbarer...? rolleyes.gif
          Visst, Lipton, Twinings och allt vad de heter, de har fått bredare utbud på senare tid. Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk.

Verkar som att de mer kultiverade tedrickarna är att finna i östern, Kina, Japan, etc smile.gif

(jaja, ta inte för hårt på mitt språkbruk, jag har som hobby att kalla tedrickande med mjölk, vindrickande ur tetrapak, och Coca Cola på julbordet för kulturbarbarism wink.gif )

Hoppsan vilken kulturbarbar jag är då........ (fast cocacolan får vara, den tycker jag inte om) Bara älskar engländare och deras hemska sätt att laga te!! Och tycker det är såååå bekvämt med tetrorna, så man slipper bära hem tunga glasflaskor, som man sen måste bära iväg igen. rolleyes.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-11-2005, 15:03
          Länk hit: #90

Medlem

Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk.
          En kulturbarbar här också, jag älskar te i England. wub.gif
          (Earl Gray dricker jag inte ens om jag får betalt..)
          Till sushi tar jag grönt te som det är, inte annars.

Det är mysigt att fixa en kopp te på hotellrummet innan frukost.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Betty
          Inlägg 08-11-2005, 15:11
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

laugh.gif Instämmer i din åsikt! laugh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-11-2005, 15:19
          Länk hit: #92

Validating

Kul att någon håller med mig smile.gif Glömde tillfoga att det givetvis är barbariskt att dricka öl ur plastmuggar. Helt obeskrivligt vidrigt.

Men nä, folk får ju göra som de vill smile.gif Jag är just nu inne i en period där jag dricker mycket Earl Grey, när jag hade mer socker i teet var det oftare "breakfast"-te. Ska dock just nu precis idag cykla till te-affär och införskaffa lite darjeeling och gunpowder tror jag smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-11-2005, 15:34
          Länk hit: #93

Medlem

(dvs, engländarna), egentligen är rätt okultiverade barbarer...?  :rolleyes:  

Jag älskar att vara barbar i England. wub.gif

Nice-Cuppa-Tea and Ginger Cake.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Betty
          Inlägg 08-11-2005, 15:39
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 16:19)
          Kul att någon håller med mig smile.gif Glömde tillfoga att det givetvis är barbariskt att dricka öl ur plastmuggar. Helt obeskrivligt vidrigt.

Men nä, folk får ju göra som de vill smile.gif Jag är just nu inne i en period där jag dricker mycket Earl Grey, när jag hade mer socker i teet var det oftare "breakfast"-te. Ska dock just nu precis idag cykla till te-affär och införskaffa lite darjeeling och gunpowder tror jag smile.gif

Jag förstör varken mitt kaffe eller te med socker... sleep.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-11-2005, 17:13
          Länk hit: #95

Validating

CITAT (Hannele @ 08-11-2005, 16:34)
          Nice-Cuppa-Tea and Ginger Cake.

Dendär Ginger-kakan ser underbar ut smile.gif Är det ungefär som sån där mjuk pepparkaka?

Angående kanel som diskuterades tidigare; jag tycker inte det är så gott i te egentligen. Har nåt "Lipton's Christmas Special" eller nåt, där sådant ingår. Men, kanel kan vara jättegott i cappuccino, eller i en kopp varm mjölk, blandat med kakao och lite socker. Eller honung.

Jag har ofta tänkt att jag bör använda mer hemodlade örter, buskar, bär, etc, för att smaksätta te. Har väl mest blivit citronmeliss nån gång ibland, temynta, pepparmynta. Men det skulle vara kul att prova annat. Har någon provat basilika kanske?

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-11-2005, 19:06
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 18:13)
          Den där Ginger-kakan ser underbar ut smile.gif Är det ungefär som sån där mjuk pepparkaka?

Ja, i England använder dom ofta ingefära i småkakor och kakor, jättegott.
          Det finns en hel del ingefärskakarecept, även på engelska.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 08-11-2005, 20:02
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

HUR har jag kunnat missa denna tråd??? fattar nada...

på 30år och 5 månader har jag inte druckit kaffe... och innan dess inte många koppar heller... (magen gillar inte det... däremot gillar jag lukten)

så så många andra av er blir det flera kannor om dagen om jag är hemma..

MINST 3 muggar till frukost.. och då är det SVART te som gäller... 5minuters dragtid (äggaklockan är programerad för just detta... och NÅDE den som vågar ändra på den!!!)

Till resterande testunder KAN jag , om jag måste, dricka "parfyrmerat te"- dvs med div smaker... (oavsett om det är bergamottolja-citron- skogsbär eller annat..) men till frukost NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ....

och mitt favoritte är FAKTISKT det allra billigaste teet som går att uppbringa:

COOPS egna breakfast i lösvikt.. (tror det kostar 9:90 för 200g) PRÖVA innan ni rynkar på näsan...

Te-påsar är helt OK oavsett fabrikat: bara de får dra i en kanna.. (två påsar minst till en liten kanna..)

själv dricker jag mitt te helt utan socker-mjölk eller citron- MEN borta kan jag ta något i (Varför inte ROM???? smile.gif smile.gif smile.gif ) om jag inte får brygga själv... (brukar få alldeles för blaskigt te...)

och tyvärr KAN jag inte laga till kaffe... så mina gäster får hålla till godo med TE ELLER göra kaffet själv (jodå bönor och filter finns för den som vill...)

b

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-11-2005, 20:23
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (gammelnalle @ 08-11-2005, 21:02)
          själv dricker jag mitt te helt utan socker-mjölk eller citron- MEN borta kan jag ta något i (Varför inte ROM???? smile.gif smile.gif smile.gif )

Ja ja biggrin.gif Är det "bjude" så kan det kanske gå an laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 08-11-2005, 20:56
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Säger som Betty.. inte förstör jag varken kaffe eller te med socker och/el mjölk smile.gif

Citera
          Bessie
          Inlägg 08-11-2005, 21:24
          Länk hit: #100

Gäster

Apropå UK och te finns det fyra referenser man måste göra:

George Orwells artikel "A Nice Cup of Tea":
          http://www.booksatoz.com/witsend/tea/orwell.htm

Webbsajt nummer ett för en kopp te med kak- och kexrecensioner,
          http://www.nicecupofteaandasitdown.com/
          (Fast te fungerar i det här sammanhanget mest för att skölja ner bakverken och är av varianten billigt påste. Vilket ju skulle bevisas. :-))

Avsnittet om te i George Mikes' bok How to Be an Alien
          http://f2.org/humour/howalien.html#Tea
          CITAT
          The trouble with tea is that originally it was quite a good drink.

So a group of the most eminent British scientists put their heads together, and made complicated biological experiments to find a way of spoiling it.

To the eternal glory of British science their labour bore fruit. They suggested that if you do not drink it clear, or with lemon or rum and sugar, but pour a few drops of cold milk into it, and no sugar at all, the desired object is achieved. Once this refreshing, aromatic, oriental beverage was successfully transformed into colourless and tasteless gargling-water, it suddenly became the national drink of Great Britain and Ireland - still retaining, indeed usurping, the high-sounding title of tea.

Asterix och britterna i originalversion. Förutom de saker som går att översätta, som den lustiga vanan att lämna slagfältet klockan fem varje eftermiddag för att dricka lite hett vatten med mjölk (hur det sedan blev te är en annan historia), lät Goscinny och Uderzo de brittiska karaktärerna tala franska men på engelska, direktöversatte brittiska uttryck som "I say!" och "Rather!", och lät Obelix undra varför de talade baklänges allihop (genom att placera adjektiven fel i satsen.)

En intressant grej är att tepåsarna på Brittiska öarna ofta saknar snöre.

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 11:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon