Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Rosor har ofta kvävebrist , gulnade blad är ett tecken -särskilt sådana som odlas med barktäckning , kan ha de symptomen Träaska eller PK gödsel i senare delen juli /augusti ger jag varje år, för invintring
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Jag gav också mina rosor lite aska i slutet av augusti (hade läst att man skulle göra så) men har inte en aning om dosering
Jag gav mina knappt 1/2 dl var och det var väl förmodligen för lite men jag var så rädd att det skulle bli "kakigt".
Hur mycket vågar man ge? Vi har en vedkamin som "avger" björkaska.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069
Vi eldar mycket i kamin och jag tömmer alltid den askan, liksom askan från grillen, i den stora trädgårdskomposten. Året om. Den välbrunna trädgårdskompostjorden (inklusive svårutrotat ogräs, både rötter och frön...) använder jag då jag planterar träd och buskar. Ingen har ännu protesterat mot detta, allt växer så att det knakar så helt fel kan det nog inte vara med askan. (För att förhindra att ogräset börjar växa brukar jag täcka med gräsklipp runt nyplanteringen). Mulle
Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580
Jag har hört man INTE ska slänga aska i komposten, men jag kommer så här i efterhand inte ihåg varför. Är det någon som har ett svar? Annars är det min fru som har hand om komposten och som vet vad som ska läggas däri, och vad som inte ska hamna där (och då har jag fått bannor när jag lagt aska i komposten).
Däremot undrar jag om det hjälper mot mossa att strö aska i gräsmattan?
Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208
Mot mossa i gräsmatta hjälper bara klippning och gödsling. Kvävegödsling på våren och sommaren framför allt. Tror inte aska gör någon större skillnad. Kalkning gör tydligen ingen större skillnad i alla fall. Det är nog lika bra för mossan som för gräset. Mossrivning tar bort mossan, men sprider den samtidigt, och måste upprepas minst vartannat år, tro mig. Det gäller att få gräset så kraftigt som möjligt.