Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Föreningsaktiva blir av med sin, sjukpenning
          Malvia
          Inlägg 28-10-2005, 11:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Föreningsarbete tvingar sjukskrivna tillbaka till jobbet
          Sjukskrivna i Uppsala län som på sin fritid är aktiva i föreningar riskerar att bli av med sin sjukpenning.
          Försäkringskassan anser att de som klarar av föreningsarbete också klarar av att jobba.

Läs mer på www.sr.se/uppland

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Betty
          Inlägg 28-10-2005, 12:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Helt vansinnigt! Jag tycker inte att ett par timmars föreningsstyrelsearbete i månaden kan jämnställas med vanligt fleratimmaromdan-arbete på en arbetsplats.
          Försäkringskassornas besparingskrav måste ses över och ändras snarast!
          Som reglerna nu nu är utformade så blir det ju rent inhumant! mad.gif
          De styrande på riksnivå har ingen aning om hur det ser ut i verkligheten - bland "vanliga dödliga". mad.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          silos
          Inlägg 28-10-2005, 12:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Helt galet är det!

Utan sina aktiviteter riskerar människor att må ännu sämre.

Citera
          Malvia
          Inlägg 28-10-2005, 12:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Ena dottern fick ett skov i sin reumatiska sjukdom och har varit sjukskriven i ett halvår. (Äter cellgifter och får kortisonsprutor)

Försäkringskassan kallade till möte, där dottern blev "förhörd" och fick vända ut o in på sitt liv. Bl.a. fick hon frågan om hon var aktiv i nån förening, och ja svarade hon för hon tyckte det var positivt.

F-kassan sa att de skulle gå igenom svaren och se vad de skulle göra.

En person jag känner arbetar väldigt aktivt idieellt i en idrottsförening, blev "utbränd" och sjukskriven från sitt ordinarie jobb, men läkaren tyckte att det var bra att h*n fortsatte med idrottsföreningen.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Betty
          Inlägg 28-10-2005, 12:51
          Länk hit: #5

Medlem

Ja tyvärr är det ju så att vad en doktor tycker är bra för den sjuke inte alltid överrensstämmer med vad kassan sedan beslutar med stöd av sitt regelverk och försäkringsläkarnas yttranden. Det bara måste gå att spara pengar på annat sätt än att nagelfara de sjukskrivnas fritidsaktiviteter och misstro dem som simulanter eller bidragsfuskare.
          Vi lever i ett så fruktansvärt kallt samhälle där det tydligen i första hand ska sparas på de värnlösa, barnen, sjuka, gamla... Vart är vi på väg? sad.gif

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 28-10-2005, 13:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver men är det verkligen så att man inte får vara MEDLEM i en förening? Kan det inte vara så att om man t.ex. har ett kontorsjobb som man är sjukskriven från så får man inte lov att vara kassör eller sekreterare i en förening? Det kan jag ju faktiskt ha en viss förståelse för. Men att vara en aktiv "vanlig" medlem borde väl inte vara några problem överhuvudtaget?

Sen beror det väl på vad det är för förening också såklart. Om man är sjukskriven för ryggont så förstår jag om det inte godtas att man på fritiden klarar av att vara aktiv akrobat i en förening ....

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Betty
          Inlägg 28-10-2005, 13:05
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Rossi @ 28-10-2005, 14:02)
          Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver men är det verkligen så att man inte får vara MEDLEM i en förening?

Nej så är det inte. Självklart får man vara medlem i föreningar samtidigt som man är sjukskriven.

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 28-10-2005, 13:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Betty @ 28-10-2005, 14:05)
          CITAT (Rossi @ 28-10-2005, 14:02)
          Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver men är det verkligen så att man inte får vara MEDLEM i en förening?

Nej så är det inte. Självklart får man vara medlem i föreningar samtidigt som man är sjukskriven.

Ja, ja, men då så. Då var det inte fullt så illa som det först lät! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 28-10-2005, 14:13
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

[B]Jag brottas med både den vettiga tanken i Rossis akrobatexempel och det orimliga i kontrollen av mitt liv detta skulle innebära.
          Jag ser det så att fritidsengagemanget, om man orkar med det, kan vara det som drar en på rätt köl igen. Efter min krasch bestod fritidsarbetet av sånt arbete som jag ändå inte klarade av, så jag tror inte folk bågar och hittar på.

--------------------

Citera
          lavendel2
          Inlägg 28-10-2005, 14:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Överhuvudtaget verkar Försäkringskassans agerande så inhumant!
          Jag har bildat mej den uppfattningen efter vad jag läst och sett på Tv..har haft turen att aldrig själv behöva ha med dem att göra!
          Det finns säkert några få som fuskar.. men att för den skull ifrågasätta alla långtidsjukskrivna..och skapa en enorm misstroende och kontrollapparat..det kostar säkert mer än dom där få eventuella fuskarna gör! wink.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 28-10-2005, 15:10
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (lavendel2 @ 28-10-2005, 15:47)
          Överhuvudtaget verkar Försäkringskassans agerande så inhumant!
          Jag har bildat mej den uppfattningen efter vad jag läst och sett på Tv..har haft turen att aldrig själv behöva ha med dem att göra!
          Det finns säkert några få som fuskar.. men att för den skull ifrågasätta alla långtidsjukskrivna..och skapa en enorm misstroende och kontrollapparat..det kostar säkert mer än dom där få eventuella fuskarna gör! wink.gif

Ja, att jaga och ifrågasätta långtidssjukskrivna liknar "sila mygg och svälja kameler". Största delen fuskare finns troligen bland dem som trixar med föräldraförsäkringen.

Men jag tycker att det finns så många mycket större bovar att jaga i vårt samhälle. Men det är ju så typiskt för hur det ser ut i vårt land idag. Direktörer som missköter sig landar mjukt med stora fallskärmar medan sjuka blir fråntagen sin sjukpenning och hänvisas till soc. sad.gif

--------------------

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 28-10-2005, 15:39
          Länk hit: #12

Gäster

Finns det någon definition på vad som menas med "aktiv i en förening"? Räcker det att man har varit på ett möte, eller ska man ha varit med på flera aktiviteter? Gäller det alla typer av möten/aktiviteter? Kanske rentav en meningsfull fritid överhuvudtaget? Själv är jag aktiv i ganska många föreningar och skulle säkert ligga mycket illa till om jag blev sjukskriven med detta vansinniga system där "Storebror" tydligen ska granska ens fritid.

Olle

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-10-2005, 20:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Enligt vad jag fått veta så får du sitta i en styrelse 5 tim/vecka medan du är sjukskriven. Det handlar visst om någon demokratisk rättighet och det ska finnas prejudikat på det. Aktualiserades när en som var sjukskriven var med och bildade FI, samt satt/jobbade i styrelsen.

Men du får inte göra något annat, knappt ens skriva på nätet, för då räknas det som jobb.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          pejori
          Inlägg 28-10-2005, 20:41
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

försäkringskassan läser regler som fan läser bibeln sad.gif sad.gif
          du får inte vara sjukskriven om det finn något annat jobb på arbetsmarknaden som du klarar av.......
          det innebär...att om du bara kan röra ett finger så får du inte vara sjukskriven...du kan trycka på en knapp med det fingret....
          vissa försäkringskassor kör med rena hårklyveriet när det gäller tolkningen mad.gif mad.gif
          en komunalpamp i min komun fick vara sjukskriven, medan dom utredde om han gjort sig skylldig till brott, när han försnillade tio miljoner på aktier mad.gif mad.gif
          det tog två år att utreda. han var sjukskriven hela tiden. mad.gif
          JAG fick inte sjukpenning för att jag kunde rasta mina hundar själv!!!! sad.gif
          höll också på att få min sjukpension indragen med samma motivation..."kan du gå ut med dina hundar, kan du jobba på hunddagis" sa dom. sad.gif sad.gif
          tur att min läkare gick emellan.... blink.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-10-2005, 21:06
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ja du Pejori, det är väl som jag skrev förut att man kanske ska akta sig för att skriva på nätet.

Det gäller tydligen olika regler för olika personer. Hur kunde kommunalpampen få vara sjukskriven ? Ibland undrar man vad som händer.

Men som sagt var , hon som satt i FI's styrelse skulle få göra det i 5 tim/vecka .En chef lite högre upp inom FK uttalade sig då om att det fick man göra.

Men hur kunde de få till det när det gäller dig? Skulle du antingen anställa någon som gick ut med hundarna eller skulle du göra dig av med dem?

Själv väntar jag med spänning på besked från Fk angående sjukersättning efter att varit sjukskriven i 4 år. Får vara beredd på det mesta.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gillan
          Inlägg 28-10-2005, 21:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (pejori @ 28-10-2005, 21:41)
          tur att min läkare gick emellan.... blink.gif

Där ligger väl ändå det grovsta brottet!
          När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
          läkare inte ett dugg att säga till om.
          F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
          att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif

Jag tycker att det är skrämmande blink.gif mad.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Betty
          Inlägg 28-10-2005, 22:06
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 22:14)
          När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
          läkare inte ett dugg att säga till om.
          F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
          att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif

Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttrande utifrån vad han/hon finner i underlaget (Läkarutlåtande om hälsotillstånd - FKF 3200 som din läkare har fyllt i) utan kommemtarer eller bedömningar. Därefter fattar Försäkringskassan sitt beslut - baserat på förtroendeläkarens yttrande.

Det gäller alltså för din läkare att fylla i läkarutlåtandet så tydligt som möjligt så att verkligen alla fakta finns medtagna.

Därefter har du och din behandlare läkare två veckor på er att komplettera uppgifter och lämna synpunkter innan kassan beslutar om indragning av sjukpenning.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-10-2005, 22:52
          Länk hit: #18

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Föreningsarbete är ju jättebra, det är ju sådant som är vansinnigt uppbyggande! Verkar stolligt om man ska få sota för sådant.. Men, såklart, det är skillnad på förening och förening. Att, om man har en bra dag, koka kaffe och baka bullar till ett föreningsmöte, eller sköta en liten förenings epost-korrespondens, är ju inte samma sak som att vara styrelseledamot i IFK Göteborg smile.gif (även om det senare säkert inte behöver vara alltför betungande det heller...)

Om man jobbar _måste_ man ju prestera varje dag. Är man med i en förening (en vettig sådan) så kan man själv välja en nivå på engagemanget som är bra för en.

Det borde kanske finnas klarare regler för sådant här. Fast, om det nu är 5 timmar som gäller per vecka, det är rätt mycket engagemang. De flesta föreningar borde väl kräva mindre?

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-10-2005, 23:40
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Ponera att jag skulle bli arbetsoförmögen en längre tid. Jag skulle få problem med andra ord.

Jag är kassör i en förvisso relativt liten förening med 60 - 65 medlemmar allt som allt och jag lägger ner någon eller ett par timmar i veckan på att ordna räkningar, sortera fakturor, hålla ordning på medlemsregistret och bokföra in- och utgifter. Hur betungande man tycker det är beror på en massa faktorer. För mig är de extra timmarna i veckan inte betungande eftersom jag gillar att känna mig nyttig och kunna göra något för en förening som betyder så mycket för mig.

Men kanske en läkare tycker det är för mycket, oavsett vad jag säger?

Å andra sidan är jag väldigt aktiv i föreningen, eftersom jag är assisterande barntränare också och dessutom sitter i styrelsen. Räknar jag in barnträningen också så blir det fem sex timmar i veckan i alla fall. Ganska mycket tid och engagemang med andra ord.

Men om det är bra för mig och det gör mig lycklig, borde jag inte få ägna mig åt det så? Om det kan få mig mer aktiv, höjer livskvalitén för mig och må bättre så borde det vara något de uppmuntrar i stället. Allt för att man snabbare ska komma in i arbete igen?

Jag förstår inte vad det ska tjäna till att tvinga människor lägga ner sina fritidsintressen om de blir sjuka. Det skulle vara katastrof för mig om jag tvingades sluta i föreningen, för jag älskar att vara där. Det är så otroligt viktigt för mig att få vara aktiv i föreningen att jag har svårt att förklara det. Att behöva sluta med det skulle vara förördande. Inte kan de väl mena allvar?

Budo och klubben jag tränar i är en del av mitt liv. En mycket viktig del av mitt liv. De flesta av mina vänner finns där. Ska jag ge upp det då om jag blir sjuk, och isolera mig fullständigt? Det låter orimligt.

Skrämmande land vi lever i. Tack gode gud för att jag är frisk. Än.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          netaave
          Inlägg 28-10-2005, 23:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag är också drabbad av den försäkringskassan.
          Mitt föreningsarbete var det som höll mig uppe på benen och gjorde min tillvaro dräglig under 7 års sjskr.
          Dom drog sen in 50% av min sjp med 10 dagars varsel, utan ge arbetsgivaren en chans till att ordna anpassat arbete åt mig.
          Det landade i att jag fick gå hemma med lön ytterligare en tid.
          Sen blev det ju bra till slut då jag fick mitt nuvarande arbete som jag klarar galant, men det är knappast Fk:s förtjänst! Det fixade kommunhälsan och min husläkare tillsammans.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 10:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon