Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu ska Lars Ohly, sluta kalla sig kommunist
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 16:07
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Nej det har du rätt i.
          Jag vet, jag har hakat upp mig på detaljer och missar kanske helheten på grund av det.

Känner även en kvinna som hatar vänstern (eftersom de är "samma skrot och korn som Stalin"), men hon vet inte vad jag tycker.
          Själv har hon varit (och är) hemmafru och röstar på Moderaterna eller Kd.
          Hon står också för en kvinnosyn som jag inte delar.

Jag kanske bara har kommit i kontakt med "fel" högermänniskor.
          Men dessa människor har en massa andra egenskaper som jag älskar dem för och som gör dem till mina vänner. För hur de tänker när det gäller politik skrämmer mig faktiskt, och det är därför jag fått för mig att partierna längre åt höger står för den politik som de jag träffat drömmer om.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-11-2005, 19:58
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Diabolique @ 01-11-2005, 17:07)
          Själv har hon varit (och är) hemmafru och röstar på Moderaterna eller Kd.

Tror du det bara är moderater som vill vara hemma hos sina barn????
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 20:07
          Länk hit: #63

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 01-11-2005, 20:58)
          Tror du det bara är moderater som vill vara hemma hos sina barn????
          Anki

Nej, absolut inte.
          Jag tycker att det är helt rätt att göra det om man vill och har möjligheten.
          Däremot så delar jag inte denna kvinnas syn på hur det ska vara mellan kvinnor och män. Just denna kvinnas barn är utflugna för länge sedan, så hon jobbar åt sin man i hemmet kan man säga. Lite som en hushållerska.

Det är helt upp till var och en att leva sitt liv så som man vill så länge man mår bra och inte skadar andra.

Men jag tycker att synen på att kvinnor minsann ska vara hemma, föda barn, städa och laga mat är en förlegad syn.

Kommer osökt att tänka på låten "Mamma är lik sin mamma, ja kvinnans lott i livet är densamma". Och att det faktiskt finns de som har det så och vill att det ska vara så. Helt ok, bara man inte motarbetar de som vill göra karriär.

--------------------
          /Hanna

Citera
          lolo
          Inlägg 01-11-2005, 20:45
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Jag känner att jag måste kommentera en del saker här. rolleyes.gif

Jag tycker inte att man kan generalisera så hårt kring detta att en högerkvinna uttryckt sig så som att kvinnor inte ska syssla med politik, vara hemma osv. Istället är jag helt säker på att dessa åsikter förekommer minst lika ofta bland gamla gubbar på vänsterkanten och säkert på annat håll också. Det handlar om värderingar, något man oftast får med sig hemifrån. Själv tycker jag att sådana uttalanden som hon tydligen gjorde är trams, men visst får var och en ha en egen åsikt... rolleyes.gif

Lars Ohly ÄR kommunist, oavsett vad han nu påstår... Själv förstår jag inte hur någon överhuvudtaget vill kalla sig kommunist? Jag kan inte komma på en enda vettig anledning. För mig handlar kommunistiska system om förtryck, fattigdom, noll utveckling och dålig valfrihet. Sen är det bara att kolla hur den praktiserats över världen. Resultat är ju minst sagt nedslående. Nämn förresten ETT land där kommunismen gett ökat välstånd åt sina medborgare. Kina är möjligen ett undantag på så vis att landet praktiserar ett kapitalistiskt system tämligen framgångsrikt, men samtidigt finns inslag som gör en tvivelaktig. Bl.a. detta förtryck mot oliktänkande (Himmelska Fridens torg 1989) och idéerna om barnbegränsning.

Nazismen var/är som vi alla vet en fruktansvärd ideologi. Ingen vill ha den tillbaka. Detsamma säger nog även f d kommunistiska öststatsländer som blev intvingade i ett kommunistiskt system och som ofta systematiskt t o m mördat sina egna medborgare (Kambodja, Stalins Sovjetunionen mm) eller gömt undan handikappade barn/ungdomar (vem minns inte Rumänien?).

Därmed inte sagt att det kapitalistiska systemet har sina brister! Men på lång sikt anser jag att det ändå gynnar utveckling och välstånd för den stora folkmassan.

Rädsla för oliktänkande är alltid farligt! Vi bör istället sträva mot acceptans och tolerans i olika skeenden.

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 20:50
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (lolo @ 01-11-2005, 21:45)
          Jag känner att jag måste kommentera en del saker här. rolleyes.gif

Jag tycker inte att man kan generalisera så hårt kring detta att en högerkvinna uttryckt sig så som att kvinnor inte ska syssla med politik, vara hemma osv. Istället är jag helt säker på att dessa åsikter förekommer minst lika ofta bland gamla gubbar på vänsterkanten och säkert på annat håll också. Det handlar om värderingar, något man oftast får med sig hemifrån. Själv tycker jag att sådana uttalanden som hon tydligen gjorde är trams, men visst får var och en ha en egen åsikt... rolleyes.gif

Lars Ohly ÄR kommunist, oavsett vad han nu påstår... Själv förstår jag inte hur någon överhuvudtaget vill kalla sig kommunist? Jag kan inte komma på en enda vettig anledning. För mig handlar kommunistiska system om förtryck, fattigdom, noll utveckling och dålig valfrihet. Sen är det bara att kolla hur den praktiserats över världen. Resultat är ju minst sagt nedslående. Nämn förresten ETT land där kommunismen gett ökat välstånd åt sina medborgare. Kina är möjligen ett undantag på så vis att landet praktiserar ett kapitalistiskt system tämligen framgångsrikt, men samtidigt finns inslag som gör en tvivelaktig. Bl.a. detta förtryck mot oliktänkande (Himmelska Fridens torg 1989) och idéerna om barnbegränsning.

Nazismen var/är som vi alla vet en fruktansvärd ideologi. Ingen vill ha den tillbaka. Detsamma säger nog även f d kommunistiska öststatsländer som blev intvingade i ett kommunistiskt system och som ofta systematiskt t o m mördat sina egna medborgare (Kambodja, Stalins Sovjetunionen mm) eller gömt undan handikappade barn/ungdomar (vem minns inte Rumänien?).

Därmed inte sagt att det kapitalistiska systemet har sina brister! Men på lång sikt anser jag att det ändå gynnar utveckling och välstånd för den stora folkmassan.

Rädsla för oliktänkande är alltid farligt! Vi bör istället sträva mot acceptans och tolerans i olika skeenden.

Helt rätt!

Jag vet att jag generaliserar, och det är inte bra.
          Vill verkligen försöka tänka om.
          Det är inte roligt att vara bitter...

--------------------
          /Hanna

Citera
          hav
          Inlägg 01-11-2005, 22:11
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem nr: 4 900

CITAT (Diabolique @ 01-11-2005, 21:50)
          Jag vet att jag generaliserar, och det är inte bra.
          Vill verkligen försöka tänka om.
          Det är inte roligt att vara bitter...

Jag känner igen mig i det där!

Men jag har däremot hakat upp mig på idiotiska saker som "vänstermänniskor" sagt.

Jag tror egentligen inte på att folk är uppdelade i onda och goda, men det är rätt lätt att falla i den fällan ibland.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-11-2005, 22:26
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hela debatten om Ohly och om han säger sig vara kommunist eller inte beror ju egentligen på vad som menas med kommunist, eller hur? Att ordet har fått en, för många, dålig klang beror som redan sagts på vad som hänt i vissa länder där det aldrig varit ett kommunistiskt samhälle i ordets rätta bemärkelse.

Ohly's tolkning av ordet ligger nog långt,långt ifrån gemene mans tolkning. Kan förstå Ohly, ordet har fått fel tolkning.

Om t ex ordet trädgårdsintresserade skulle få en annan negativ innebörd skulle vi allihop då säga att vi INTE är trädgårdsintresserade?

Inte jag, jag skulle nog kämpa för principen att få kalla det jag gillar för det ursprungliga namnet.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          hav
          Inlägg 01-11-2005, 22:39
          Länk hit: #68

Medlem

Ja, Ohly har en stor tro på möjligheten på kommunismen. Jag tror att jag förstår honom. Han är egentligen väldigt lik sin högkyrklige far som inom kyrkan försvarade traditioner, tro och ritualer. Sättet som Ohly kysste Schyman när hon en gång blev vald var exakt den ritual med kamratlig kyss på munnen a´la partikongressen i Sovjetunionen.

Ritualer, tro och högre mål än man kan nå liksom.

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 22:41
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (hav @ 01-11-2005, 23:11)
          Jag känner igen mig i det där!

Men jag har däremot hakat upp mig på idiotiska saker som "vänstermänniskor" sagt.

Jag tror egentligen inte på att folk är uppdelade i onda och goda, men det är rätt lätt att falla i den fällan ibland.

Nej, allt är inte svart eller vitt.
          Men det är lätt att inbilla sig det ibland, och det är nog då risken är som störst att faktiskt bli ond, utan att man fattar det.

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 22:43
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 01-11-2005, 23:26)
          Hela debatten om Ohly och om han säger sig vara kommunist eller inte beror ju egentligen på vad som menas med kommunist, eller hur? Att ordet har fått en, för många, dålig klang beror som redan sagts på vad som hänt i vissa länder där det aldrig varit ett kommunistiskt samhälle i ordets rätta bemärkelse.

Ohly's tolkning av ordet ligger nog långt,långt ifrån gemene mans tolkning. Kan förstå Ohly, ordet har fått fel tolkning.

Om t ex ordet trädgårdsintresserade skulle få en annan negativ innebörd skulle vi allihop då säga att vi INTE är trädgårdsintresserade?

Inte jag, jag skulle nog kämpa för principen att få kalla det jag gillar för det ursprungliga namnet.

Jag instämmer helt, fast jag tror inte att jag skulle vilja kalla mig trädgårdsintresserad om folk skulle uppfatta att jag idealiserar massmord...

Då skulle jag hitta på ett nytt ord.
          Växtgalning kanske... biggrin.gif

--------------------
          /Hanna

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-11-2005, 22:56
          Länk hit: #71

Medlem

Så du har inte tolkningsföreträde då?

För mig är det en principsak. Ja , jag vet att jag är ovanligt envis men har jag rätt så har jag.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 23:00
          Länk hit: #72

Medlem

Jo, visst har jag tolkningsföreträde (inför mig själv), men det har ju alla andra också. Så om allmänheten tycker att jag sympatiserar med massmördare om jag kallar mig trädgårdsintresserad, så gör jag helt enkelt inte det (även om jag innerst inne är det).

Då är det mycket bättre att säga att man är växtgalning, eller något annat som kanske inte ger upphov till missförstånd.

--------------------
          /Hanna

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-11-2005, 23:06
          Länk hit: #73

Medlem

De andra kan väl inte ha tolkningsföreträde? Ordet betyder det som det betyder!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          hav
          Inlägg 01-11-2005, 23:13
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 02-11-2005, 00:06)

Och socialdemokrat betyder att man står för att äganderätten ska avskaffas på sikt. Kanske läge att Persson inte kallar sig sosse längre? biggrin.gif

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-11-2005, 23:16
          Länk hit: #75

Medlem

Nej tyvärr är det ju inte så enkelt.
          Vi tolkar själva in olika normer och värderingar (och fördommar) i olika ord.
          Ohly tycker inte själv att han är massmordssympatisör, men det tror alla andra som tillskriver ordet kommunist just den egenskapen. Tro faan att man blir hatad då... smile.gif

På fel grunder dessutomom man har olika definiton av samma begrepp.

--------------------
          /Hanna

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-11-2005, 23:16
          Länk hit: #76

Medlem

Men Herregud ,Persson kan väl inte avskaffa äganderätten nu när han är godsägare?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          hav
          Inlägg 01-11-2005, 23:20
          Länk hit: #77

Medlem

Nä, precis. VAD ska han kalla sig?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-11-2005, 23:22
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Diabolique @ 02-11-2005, 00:16)

Nej tyvärr är det ju inte så enkelt.
          Vi tolkar själva in olika normer och värderingar (och fördommar) i olika ord.
          Ohly tycker inte själv att han är massmordssympatisör, men det tror alla andra som tillskriver ordet kommunist just den egenskapen. Tro faan att man blir hatad då... smile.gif

På fel grunder dessutomom man har olika definiton av samma begrepp.

Våra fördomar mm har inte med ordets egentliga betydelse att göra!

Slår man upp ett ord i ett uppslagsverk så får man väl den ursprungliga meningen och inte hur folk har uppfattat ordet?

Vet att jag hänger upp mig på petitesser just nu men för mig är en princip en princip!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-11-2005, 23:24
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (hav @ 02-11-2005, 00:20)
          Nä, precis. VAD ska han kalla sig?

Godsägare så klart!! tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif

Du ska se att just den äganderätten kommer INTE att avskaffas.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          hav
          Inlägg 01-11-2005, 23:30
          Länk hit: #80

Medlem

Men socialdemokratin har ju ursprungligen samma mål som kommunismen. Men vägen dit ska inte gå genom våld och revolution utan demokratiskt, och i små steg. Därför blir debatten om Ohly lite skrattretande. Om man inte innerst inte är övertygad om kommunismen som mål kan man inte heller vara socialdemokrat. Enligt ursprungsbetydelsen alltså.

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 16:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon