Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Luftvärmeväxlare, Någon som har erfarenheter
          Zanna
          Inlägg 02-11-2005, 15:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Jag har länge velat hit och dit ang hur jag ska värma huset och nu lutar det åt luftvärmeväxlare.

Jag undrar om någon här har installerat och har tips och råd och kanske även dåliga erfarenheter? Vad ska man välja? Har försökt nå vår energirådgivare men kommer inte fram.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera
          snuffe
          Inlägg 02-11-2005, 16:20
          Länk hit: #2

Gäster

Menar du luft - luft värmepump ? I så fall måste man ha ganska öppen planlösning.
          Den uppvärmda luften ska kunna cirkulera i huset.

Om du har vattenburen värme nu kan du ha luft-vatten värmpump.

Jag har en väninna som bodde i Värmland och jag vill minnas att det kunde bli rätt kallt på vintrarna? Då måste man värma med elpatron. Uppgifterna om hur kallt det kan vara för att man ska ha nytta av dessa värmepumpar varierar.

Vi installerade bergvärme i somras; hiskligt dyrt, så det är bara att hoppas att det betalar sig.

Här en adress där du kanske kan finna matnyttig information.
          http://www.svepinfo.se

Anna

Citera
          astrid.m.s
          Inlägg 02-11-2005, 16:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 813
          Medlem nr: 4 157

Har ni kollat om pelletsbrännare om ni nu har den möjligheten? Vår energirådgivare rekommenderare pellets eftersom det blir billigare.
          Far strömmen så fungerar den inte men jag vet att det finns på vissa pelletskaminer där man kan koppla in på batteri så kan man fortsätta elda.
          En luftvärmeväxlare drar mer energi när det är kallt ute och blir det för kallt (upp emot -20 tror jag det var) så fungerar den dåligt eller inte alls. Du kanske kan maila till er rådgivare så kan han kontakta dig.
          De jag känner som har satt in pellets är nöjda och de med värmeväxlare är det flera som är missnöjda. Lycka till!

--------------------
          zon V

user posted image

Citera
          Gillan
          Inlägg 02-11-2005, 17:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Vi har en Panasonic inverter, Värmepump/värmeväxlare.
          Jag är inte riktigt hundra på vad den kallas. Vad jag däremot är
          hundra på, är att den varit värd varenda sekin.
          Men vi har också väldigt öppen planlösning. Till saken hör
          att vi, förutom i badrummen, inte har ett enda element i huset
          och värmde upp hela huset genom vedeldning innan vi köpte
          "värmeväxlaren". Det gör vi iof sig fortfarande, men i mycket
          mindre omfattning. Man kanske skulle säga att vi har den som
          ett komplement till vedeldningen.

Har du fler frågor får du fråga på. Har inte tillgång just
          nu till den lite mer tekniske i det här huset.
          Tittar in igen senare.
          /Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Sollan
          Inlägg 02-11-2005, 22:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Vi har en luft-luft värmepump och den är kanon!!! Varmt och skönt inne, har sänkt elförbrukningen trots att vi fått flera grader varmare inomhus.
          Stödeldar endast om det är rysligt kallt, alla element avslagna. Inte särskilt öppen planlösning men däremot inga dörrar som är stängda inomhus.
          Den har fortsatt att producera varm luft trots att det varit -26 grader ute.
          Kan rekommendera denna lösning!
          Kolla på Råd och Röns hemsida, de har gjort tester.

--------------------
          /sollan

Citera
          Caprice
          Inlägg 02-11-2005, 22:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Vi har värmepump, och den funkar kanon!

Den får jobba hårdare om det är kallt ute, kanske ca minus femton grader, då kostar den lika mycket som ett element som går på högvarv... Vi har inga element igång i huset alls, och eldar även i kaminen, dels för att ytterligare hålla energikostnaden nere, samt naturligtvis för mysfaktorn...

Under sommaren kan du använda den som aircondition om det blir varmt.

Den renar luften i huset genom ett filter, tar bort kvalster och annat damm..

Mao, jag rekommenderar verkligen en luftvärmepump!
          Nu får man dem dessutom till otroliga priser!
          Du kan få en av helt OK kvalite, installerad och klar för under femtontusen kronor!
          Dessa pengar har du snabbt igen på sparade elpriser...

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          MimE
          Inlägg 02-11-2005, 23:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Håller själv på att leta information i värmepumpsträsket (luft-luft).

Mina slutledningar från att ha läst en massa forum och diverse information är följande:

- Köldmedium ska vara R410 som är mycket bättre (fråga inte varför unsure.gif ) än föregångaren R407.

- Det ska vara en inverterpump.

- Den ska vara anpassad för det nordiska klimatet.

- Ingen större skillnad mellan de stora kända tillverkarna (Panasonic, Sanyo, Mitsubishi, Fujitsu...).

- Nordic Air har många missnöjda användare och räknas inte till kvalitetsmaskinerna.

- Vill du ha garanti så köp komplett inkl. installation från en ackrediterad installationsfirma. 5 års garanti bör du kräva.

- Vill du chansa och i princip vara garantilös så köp en ruskigt billig maskin och installera själv. Vad du inte får göra är att hantera köldmediet så där måste du ta in en hantverkare. Detta innebär att eventuella garantidiskussioner kommer att handla om vem av er som gjort fel eller om maskinen var trasig från början. Dessa fall tenderar att dras i långbänk...

- Ytterdelen ska inte placeras i närheten av grannens sovrum om grannsämjan ska behållas. wink.gif

/Mimmi

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 03-11-2005, 01:16
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Vi har precis köpt en luftvärmepump från Sanyo och väntar på att den ska installeras hemma. Den fick bäst omdöme av Råd & Rön och Svenska Provningsinstitutet har räknat ut att med vår elförbrukning kommer pumpen betala sig själv på 2 år. Runt 10.000 kronor per år kommer vi att tjäna.

Vi värmer annars med direktvärmade el.

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 03-11-2005, 01:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Vi har haft vår luftvärmepump sedan 1999 och är jättenöjda. Vi sparar ungefär mellan 9000 och 10000 kwh om året sedan vi fick den. Vi har direktverkande el från början, men sedan vi fick värmepumpen har vi bara haft till elementen när det har varit extremt kallt. Jag vet inte hur lång livslängd det är på en värmepump, men vi har tjänat in kostnaden för den för längesedan. Vi betalade 20.000 kronor inklusive installation. De värmepumpar som finns idag är säkert ännu effektivare. Vårt hus är i två våningar och fläkten sitter nere i trappuppgången. Vi har inte haft problem med att få varmt i hela huset men man får förstås ha dörrarna öppna till rummen.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Caprice
          Inlägg 03-11-2005, 11:37
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

CITAT (MimE @ 03-11-2005, 00:28)
          - Ytterdelen ska inte placeras i närheten av grannens sovrum om grannsämjan ska behållas. wink.gif

/Mimmi

Vi var oroliga för ljudet när vi köpte vår...
          Tänkte placera den på baksidan just för grannarnas skull men det blev på framsidan iaf...

Det är överdrivet, visst hör man hör den ibland, men det är betydligt mindre än vi trodde...

Vi frågade grannarna om de hörde något, cirka ett halvår efter den placerats, de hade inte hört ett ljud! deras hus ligger kanske 25 met ifrån pumpens placering.
          Vi bor på en återvändsgata i princip utan trafik på nätterna...

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          MimE
          Inlägg 03-11-2005, 16:19
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

CITAT (Caprice @ 03-11-2005, 12:37)
          Vi frågade grannarna om de hörde något, cirka ett halvår efter den placerats, de hade inte hört ett ljud! deras hus ligger kanske 25 met ifrån pumpens placering.
          Vi bor på en återvändsgata i princip utan trafik på nätterna...

Med ett avstånd på 25 meter så är det säkert inga problem alls. smile.gif
          Jag tänkte mer på tätbebyggda rad- och kedjehusområden där det kanske är max 10 meter till grannens hus.

Glömde en sak i mitt tidigare inlägg:

- Ryktet säger att man inte bör sätta upp utomhusdelen på träfasad då vibrationer kan spridas från den. Bättre att sätta den på en källargrund (utan massa buskar direkt framför) eller gjuta ett betongfundament som våra kompisar gjorde.

Eftersom jag är "nojig" med störande ljud så vore jag tacksam om någon kunde verifiera om detta stämmer eller ej.
          Här lutar det i alla fall åt att utomhusdelen placeras på den gjutna källargrunden.

/Mimmi

Citera
          Zanna
          Inlägg 04-11-2005, 19:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Tack för alla svar. Med alla positiva erfarenheter som ni har plus några i bekantskpaskretsen så har jag idag varit och beställt en värmeväxlare. Det blev en Sanyo som fått bäst i test - visserligen 2004 men den låg väldigt bra till i år också.

Bergvärme vet jag flera som har och de är väldigt nöjda men jag anser att investeringskostnaden är för stor när man är en person i huset och dessutom har jag hört (från personer med vetenskapliga "fakta") att det inte blir så billigt - om det blir billigare alls - än andra alternativ i längden. Men, jag har inte sett några siffror att jämföra med så man får väl se när de gör en utvärdering om 10 år.

Pellets är ju ett billigt alternativ men det kändes inte aktuellt eftersom man måste fylla på pellets plus att det är något som brinner - jag är oroligt för brand. Ett par kompisar har byggt in en stor silo som de fick av en bonde, den fyller de två gånger per år och därifrån matas pelletsen in i brännaren. Bilen som levererar pelletsen fyller på direkt in i silon. Praktiskt!

Nästa investering blir nog en liten kamin men det får vänta.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 12:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon