Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Berg-luft eller pellets?
          Ewa L
          Inlägg 04-11-2005, 07:46
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag tänkte skriva precis det som MimE pekade på vad gäller självdrag, bortsett från att det inte bara blir problem på sommare. Precis lika stora — om inte större — på vintern.

Jag känner 3 stycken som satsat på bergvärme, 2 grannar och 1 kompis. Jag ser ju att grannarna fått kondensproblem i sina källare och de har fått installera el-element där! En av dessa grannar erkänner också att han tycker att han gått på en flopp, den andra säger väl ingenting. Kompisen är också besviken, den klarar inte om det blir för kallt. Han skulle dessutom vilja bygga till sitt hus, men då måste han installera något mer system för bergvärmen "räcker inte till".

Själv har jag tillbringat min första natt med pelletsbrännare!!! wub.gif
          Undersökte länge och noga. Kollade med kommunens energirådgivning. Gratis och informativt. Gick på olika föredrag etc.
          Min panna är från -84 och jag hade också gott och väl över 80 i verkningsgrad. Så att din panna skulle vara för gammal???
          Jag kollade också på nätet innan jag bestämde mig för vilket fabrikat av brännare jag skulle välja.
          Dels ville jag ta reda på hur många som hade haft just denna panna i kombination med olika brännare.
          Sedan kollade jag på ett forum liknande Odlas vad de olika användarna hade för erfarenheter, dåliga såväl som goda.
          (Om någon är intresserad av detta forum kan jag skicka länken.)

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 08:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Bästa forumet för det är välan egentligen www.varmepumpsforum.com

Så bra att fler berättar om bergvärmets baksidor! Tyvärr på Byggahusforumet är det nästan praxis att berätta att allt är OK. Ocxh jag blir nästan förskräckt när folk som bygger nya hus installerar bergvärme...det är ju en utmärkt lösning för väldigt stora/gamla/dåligt isolerade kåkar samt om man bor i Norra Sverige.
          Och en vacker dag - ja jag skulle inte bli förvånad omd et dyker upp ytterligare skater på vår uppvärmning - säg bergvärmepumpsskatt förutom fastighetsdeklarationsbiten, men det är bara en fundering ifrån min sida.

Hälsar Ingrid

Citera
          KURT
          Inlägg 04-11-2005, 08:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2005, 09:36)
          Bästa forumet för det är välan egentligen www.varmepumpsforum.com

Så bra att fler berättar om bergvärmets baksidor! Tyvärr på Byggahusforumet är det nästan praxis att berätta att allt är OK. Ocxh jag blir nästan förskräckt när folk som bygger nya hus installerar bergvärme...det är ju en utmärkt lösning för väldigt stora/gamla/dåligt isolerade kåkar samt om man bor i Norra Sverige.
          Och en vacker dag - ja jag skulle inte bli förvånad omd et dyker upp ytterligare skater på vår uppvärmning - säg bergvärmepumpsskatt förutom fastighetsdeklarationsbiten, men det är bara en fundering ifrån min sida.

Hälsar Ingrid

Det vore ju betydligt lättare att beskatta pellets! Pelletsen tar ju dessutom råvara från skogsindustrin så även de skulle kunna vara intresserade av en pelletsskatt!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 08:43
          Länk hit: #24

Medlem

Ja - jag tror ju ingen komemr å slippa undan tyvärr.
          Det har ju pratats om att energibeskatta hus - så bra hus får mindre medan 'sämre' hus får mer - men detta hoppas jag itne går å genomföra praktiskt - huga! Eller så en 'Persson' energisnåla hus beskattas mer vilket de redan görs idag :-((

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-11-2005, 11:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

det är ju en utmärkt lösning för väldigt stora/gamla/dåligt isolerade kåkar samt om man bor i Norra Sverige. ÄR det ???
          Här är väl problemet att de huttrar i sina berg -jordvärme uppvärmda hus, under vintern -de klarar inte -30 .. -fast zonerna flyttar ju sig uppåt .. de får väl hoppas på det smile.gif
          Vad gäller jordvärme, s å vore det ung det sista jag skulle välja .... vad händer nere i jorden efter 5 år s värmeuttag ?? Vet nån? -blir det permatjäle runt rören .. ? i så fall vore det ju trist för den trädgårdsintresserade .. sleep.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ewa L
          Inlägg 04-11-2005, 11:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Många seriösa borrare har ju också börjat informera om detta: Det går inte att ha hur många bergvärmeuttag som helst på en yta!
          Samma värmemängd skall alltså räcka till fler och fler. Det var nog denna tanke som först fick mig att börja tveka.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 12:22
          Länk hit: #27

Medlem

Tja - de vi känner med bergvärme är väldans nöjda i norra Sverige - klart inte alla kan bli 100% nöjda för oftast tyvärr så slår snålheten till och man köper en för liten bergvärmepump.
          Det var vanligare förr än vad det är nu med underdimensionerade pumpar. Och en dålig försäljare drabbar ju en dubbelt.

All borrning för bergvärme skall kommunen först ge tillstånd, men det glömmer många. I Vissa tätbebyggda områden har vissa kommuner gett bergvärmestopp- Sthlm tor jag det var. Och i tex radhusområden blir det görna för tätt mellan hålen.

Dt har gjorts undersökningar på hur mkt tempen sänks på jordvärme - och effekten skall visst inte vara så stor, sedan håller jag itne med som trädgårdsintresserad - fast det är en annen 'femma' det.

I mitt fall har vi valt frånluftsvärmepump och vedeldning, vi har välisolerat och fina fönster. Vi tar dessutom solvärmd luft ifrån vårt uterum - fungerar juitne alla tider på året, men nu går det bra fortfarande - bara solen skiner. Men det var en hel resa att konvertera ifrån direktverkande el till vattenburen värme, plus installera ventilationssystem, men det hoppet in till 2000-talet gjorde vi ;-) men det är inte alla kåkar som lämpar sig för det.

Hälsar Ingrid

Citera
          Gurkan
          Inlägg 24-11-2005, 17:56
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag missade den tidigare. Dessutom såg jag att Uno redan hade fått svar han var nöjd med. Men ändå ...

CITAT (Reserv @ 03-11-2005, 09:11)
          På lång sikt så är bergvärme det mest ekonomiska alternativet, installationen är dock en stor utgift.

Jag är ingen expert på bergvärme men kalkylen man gör bygger väl på att elpriserna fortsätter att vara så låga som dom är idag ?

När kärnkraften avvecklas, förbrukningen fortsätter att öka, och vi ytterligare anpassar vår elmarknad till EU kan jag inte tänka mig att man längre får 1kWh för 1:-, i Danmark eller Tyskland är det väl närmare det dubbla och ökar, och det finns väl egentligen inget som tyder på att vi inte är på väg ditåt ?

Hur snabbt betalar sig bergvärmen om elen kostar 2:- per kWh ?

Jag tror att pellets kommer att fortsätta vara ett ekonomiskt alternativ och kanske bli billigare i framtiden. Råvaran finns lokalt över hela vårt land och i överflöd hos våra grannar i Finland, Ryssland och Östeuropa. Dessutom kan små producenter konkurrera lokalt jmf. olje- och elleverantörerna som som är multinationella giganter.

Jag har fått tillträde till mitt hus nu i veckan och det första jag har gjort är att isolera värmerören till och från pannan. Den står i ett, mer eller mindre, oisolerat uthus och det var totalt 12 m varma rör. Besparingen, som jag räknat fram lite mellan tummen och pekfingret, blir förhoppningsvis minst 3000kWh i minskade förlusteffekter. Det är ungefär lika många kronor olja.

Jag ska konvertera min panna från olja till pellets men det får bli framåt vårkanten som jag kommer igång med det. Huset drar 2,5 - 3000 liter olja så det finns lite att spara på. Oljan lär ju inte bli billigare i framtiden heller.

Nån som har koll på bidraget för bio-bränsleinstallation som visst ska komma efter årsskiftet ??

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          jendah
          Inlägg 24-11-2005, 18:24
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Gurkan @ 24-11-2005, 17:56)
          Nån som har koll på bidraget för bio-bränsleinstallation som visst ska komma efter årsskiftet ??

Tror inte det är helt bestämt om det blir av än... Men om det blir det så ska det gälla i några år. Fast sen vet vi ju alla hur politikerna pratar, så om hur och när det blir av unsure.gif unsure.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Allis
          Inlägg 24-11-2005, 18:56
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

Vi ska sätta in en luft -vatten värmepump Sanyo,den bästa enligt tester, man får hoppas att den är bra då. Vi eldar med olja nu, 0ch den kostar 10,3 kubiken. Det går bara inte!!!! Är det någon som har erfarenhet av den?

Citera
          birgitek
          Inlägg 24-11-2005, 20:13
          Länk hit: #31

Gäster

Problemet med pelletseldning är väl utsläppen, enl. en del forskare värre än olja. Krasst ekonomiskt är nog pellets mest fördelaktigt just nu, själva har vi valt bergvärme. Jämfört med oljeeldning sparar vi mellan 2 -3000 kronor per månad investeringskostnaden inräknad.
          Birgit Ek

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 24-11-2005, 20:34
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Vi installerade bergvärme för 1 1/2 år sedan, har bara positiva erfarenheter
          Spara 25000kvh/år lika mycket i kronor Efter avdrag för investeringskostn.
          blir det ca 12000:- kvar att göra annat för per år. OBS att jag har räknat med den totala elkostnaden. Själva värmepumpen drar ca 8000kvh/år
          tillägsenergi per år är försumbar i våran gamla kåk på 180kvh + källare
          Har inte märkt några problem med fukt i källaren ej heller sämre luft i resten av huset.
          Var medveten om att inte installera för liten pump och att borra nog djupt hål.
          Vet att en del har snålat in på både pump och hål och då räcker inte energin till utan dom har varit tvugna att elda med el,ved eller olja som tillägg
          Hade som alternativ pellets men det stupade på att vi blir äldre och att släpa in pelletsäckar och att sköta aggregatet var sånt som vi valde bort
          (finns inte plats för stort pelletsförråd)
          Är som sagt mycket nöjd med bergvärmen ock kan hålla varmt och gott innomhus samt slösa med varmvatten utan att det kostar skjortan
          Håller tempen trots att jag bor i zon 6

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 02:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon