Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tennisarmbåge.., ..sjukskriven, igen!
          Bee
          Inlägg 27-06-2007, 13:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag måste slå ett slag för min Mouse Trapper! Jag har haft en sån i flera år och jag har varit fullständigt besvärsfri under de år jag haft den. Jag sitter vid datorn hela dagarna och den är underbar! Jag rör aldrig vid musen. Med ett intyg från företagshälsovården borde en arbetsgivare kunna köpa in en sådan. Vinsten är ju given! Frisk personal.

Nu vet jag att MouseTrapper har fått uppföljare och alla heter kanske inte samma (jag har sett namnet RollerMouse men vet inte om det är samma). Det är i alla fall - i mitt fall - en plastskena som ligger framför tangentbordet. I ena änden sätter man fast musen. Sen går det en gummipinne under den som styr mysen. Funkar ju tyvärr inte med optiska möss. Man använder pekfingrarna för att scrolla och så sitter det höger/vänsterknapp på grejen. Resultatet är att man har jämn belastning på båda axlarna = inget ont i vare sig armar eller skulderblad.

Kan man sen få höj- och sänkbart skrivbord så man kan stå och jobba emellanåt så är det också bra.

Det här är typiska fall där snålheten kan bedra visheten för en arbetsgivare. Hjälpmedel finns men alla chefer har inte fattat vitsen med dom.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 27-06-2007, 13:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Bee @ 27-06-2007, 14:15) *
          Jag måste slå ett slag för min Mouse Trapper! Jag har haft en sån i flera år och jag har varit fullständigt besvärsfri under de år jag haft den. Jag sitter vid datorn hela dagarna och den är underbar! Jag rör aldrig vid musen. Med ett intyg från företagshälsovården borde en arbetsgivare kunna köpa in en sådan. Vinsten är ju given! Frisk personal.

Nu vet jag att MouseTrapper har fått uppföljare och alla heter kanske inte samma (jag har sett namnet RollerMouse men vet inte om det är samma). Det är i alla fall - i mitt fall - en plastskena som ligger framför tangentbordet. I ena änden sätter man fast musen. Sen går det en gummipinne under den som styr mysen. Funkar ju tyvärr inte med optiska möss. Man använder pekfingrarna för att scrolla och så sitter det höger/vänsterknapp på grejen. Resultatet är att man har jämn belastning på båda axlarna = inget ont i vare sig armar eller skulderblad.

Kan man sen få höj- och sänkbart skrivbord så man kan stå och jobba emellanåt så är det också bra.

Det här är typiska fall där snålheten kan bedra visheten för en arbetsgivare. Hjälpmedel finns men alla chefer har inte fattat vitsen med dom.

Ja en sån har jag också sett på olika kontor. Det borde vara standard när det köps in datorutrustning. Ska man arbeta vid en dator hela dagarna så krävs det sådana smidiga hjälpmedel.

Citera
          caprifol
          Inlägg 27-06-2007, 13:48
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Ja, dessa musersättningar är suveräna. Jag hade i flera år en mouse trapper och använder nu en vidareutveckling av den (tror jag). Den heter Nomus och här är musen helt bortrationaliserad men principen är ungefär den samma. Marknadsförs av Sun Flex.

http://www.sunflex.se/website/swedish/prod...omus/index.html

Citera
          cic
          Inlägg 02-07-2007, 12:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Mina problem kommer inte av skrivbordsjobb utan tungt och ensidigt arbete. Bland annat monterar jag mycket möber. Men jag ska verkligen tänka på hur jag sitter vid daton också. Hemma har jag en laptop och har tyvärr inte köpt någon mus. Ska göra det, på så sätt kan jag variera mig.

Nu har det gått nästan en vecka. Har ingen värk, men det känns lite när jag rör fingrarna. Kan ta i och ur linserna, men borstar tänderna med vänster. Får inte anstränga armen överhuvudtaget den första månaden, sen ska jag gå till sjukgymnast och träna upp mig igen..

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Mollis
          Inlägg 02-07-2007, 12:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (cic @ 02-07-2007, 13:35) *
          Mina problem kommer inte av skrivbordsjobb utan tungt och ensidigt arbete. Bland annat monterar jag mycket möber. Men jag ska verkligen tänka på hur jag sitter vid daton också. Hemma har jag en laptop och har tyvärr inte köpt någon mus. Ska göra det, på så sätt kan jag variera mig.

Nu har det gått nästan en vecka. Har ingen värk, men det känns lite när jag rör fingrarna. Kan ta i och ur linserna, men borstar tänderna med vänster. Får inte anstränga armen överhuvudtaget den första månaden, sen ska jag gå till sjukgymnast och träna upp mig igen..

Jag älskar Marx-citatet du har i signaturen! Hoppas du blir bra, elände det där...

/Mollis

Citera
          Topsel
          Inlägg 17-05-2025, 22:16
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 99 552

Usch, vad jobbigt det låter! Jag känner verkligen igen mig – hade också otroligt ont i armbågen för ett tag sen, och det påverkade allt i vardagen. Kortison hjälpte lite, men det tog tid att hitta något som faktiskt lindrade smärtan långsiktigt.

Jag hittade en sida som förklarade mycket om just tennisarmbåge och olika sätt att lindra symptomen. Kanske kan det vara till hjälp för dig också:
          https://komforten.se/pages/tennisarmbagen-symtom

Hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart – det är så frustrerande när man inte ens kan göra de enklaste sakerna 😞

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2025, 06:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon