Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 5 6 7  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Präster och homovigslar
          ullislerum
          Inlägg 07-07-2006, 12:51
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 538
          Medlem nr: 7 535

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:48)
          CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 14:42)
          Nej, det tror inte jag heller.
          Om ALLA präster nekade så kanske man skulle kunna kalla det ett problem.
          Men som det ser ut idag, och att det handlar om ca 3 par per år så är det ju att göra en höna av en fjäder att kalla det för problem.

Exakt min åsikt! Men för de "toleranta och vidsynta" människorna så handlar det om att måna om de små minoriteterna så till den milda grad att man kör över alla andra i farten....tyvärr.

Bra sagt!! wub.gif

--------------------

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 08-07-2006, 00:25
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

CITAT (Pirum @ 07-07-2006, 13:50)
          Jag håller med Diabolique, vi bör nog införa en "statlig" vigsel, som alla samfund kan begagna sig av.

Vad menar du med "bör införa"? Borgerlig vigsel har ju funnits länge! Men du menar kanske att man bör avskaffa rätten för religiös samfund att utföra juridiskt giltiga vigslar?

I så fall håller jag med dig. Låt staten sköta det juridiska och samfunden det andliga, så får den som vill ha både och ha två vigslar. Sedan kan de religiösa samfunden själva bestämma vad de skall ha för regler för sina ceremonier.

Om man däremot som religiös ledare vill utföra en juridiskt giltig ceremoni får man nog finna sig i att man inte kan diktera villkoren för den själv utan att staten kommer att vilja ha ett ord med i laget. Man kan som bekant inte både äta kakan och ha den kvar...

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 08-07-2006, 01:09
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:25)
          Till sist vill jag bara lägga till lite statistik. Varje år ingås det ca 10 ingångna partnerskap i Sverige. Hur många av dessa tror ni vill ha Guds/kyrkans välsignelse? Kanske 3... Det är alltså en oerhört liten fråga. (Men dock viktig för den homosexuelle, förstås)

Jag vill även gärna korrigera detta grovt felaktiga uppgift!

År 2004 (senaste året jag hittade uppgifter om hos SCB, källa) registrerade 567 svenska medborgare partnerskap. (Om en svensk medborgare ingår partnerskap med en utländsk medborgare registreras bara svensken, därför kan det bli ett udda antal).

Det blir alltså minst 284 ingångna partnerskap, vilket är rätt många fler än 10.

I bästa fall vittnar påståendet om 10 ingångna partnerskap per år om en häpnadsväckande okunskap. I sämsta fall är det ett sätt att bagatellisera homosexuellas krav genom att få dem att framstå som färre än de egentligen är.

Citera
          Berith
          Inlägg 08-07-2006, 09:24
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 12:36)
          Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg och orkar just nu inte intervjua min man heller (det är 30 grader varmt ute) men jag ska svara kort:

Berith: Jag förstår min man som fasar för att bli tvingad att gå emot sin tro, och jag förstår lika mycket dem som inte har något emot att viga homosexuella. Jag har ingen djup religiös tro själv så jag kan inte säga till någon som har det att han ska stå i kyrkan och säga emot den.
          ---
          Ni måste försöka förstå att för en del präster känns det som att bli tvingade att stå och svära i kyrkan!

Tackar också för att din man ville ge sin uppfattning om det här. Och om jag förstår det hela rätt så arbetar han utifrån vad han tror är rätt (eller fel).

Många intressanta åsikter i den här tråden, ska läsa igenom den mer noggrannt senare.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          evarina
          Inlägg 09-07-2006, 20:22
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Jag erkänner direkt att jag inte läst alla inläggen. Men de allra flesta och ni alla har faktiskt en hel del bra att säga i frågan (både för och emot).

Jag har funderat mycket på den här frågan. Och till slut kom jag fram till att det är helt förkastligt att tvinga präster att viga någon mot sin vilja. Det är att våldföra sig på dem och deras tro lika mycket som man diskriminerar homosexuella genom att inte göra det. Varför kan inte de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan (vilket jag inte kan förstå att de väljer att göra, men det är en annan diskussion) välja en präst som känner sig bekväm med det? Eller ännu hellre välja en borgerlig vigsel med välsignelseakt i kyrkan efteråt?

Det bästa vore nog att alla vigslar sker borgerligt och att de som sedan vill har en välsignelseakt/vigselliknande cermoni i kyrkan sedan.

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-07-2006, 21:05
          Länk hit: #126

Gäster

CITAT (evarina @ 09-07-2006, 21:22)
          Jag erkänner direkt att jag inte läst alla inläggen. Men de allra flesta och ni alla har faktiskt en hel del bra att säga i frågan (både för och emot).

Jag har funderat mycket på den här frågan. Och till slut kom jag fram till att det är helt förkastligt att tvinga präster att viga någon mot sin vilja. Det är att våldföra sig på dem och deras tro lika mycket som man diskriminerar homosexuella genom att inte göra det. Varför kan inte de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan (vilket jag inte kan förstå att de väljer att göra, men det är en annan diskussion) välja en präst som känner sig bekväm med det? Eller ännu hellre välja en borgerlig vigsel med välsignelseakt i kyrkan efteråt?

Det bästa vore nog att alla vigslar sker borgerligt och att de som sedan vill har en välsignelseakt/vigselliknande cermoni i kyrkan sedan.

håller med dig totalt
          att homosexuella ska söka upp dom kyrkor som gör det och låta dom präster som inte vill att inte göra det .

Citera
          Piccante
          Inlägg 09-07-2006, 22:14
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag läste en artikel i dagens tidning om prästen som drog igång uppropet och namnlistan mot homovigslar. då fick jag klart bakgrunden för mig. det är varken gaylobbygrupper, politiska partier eller några andra som har "tvingat" kyrkan att viga homosexuella utan det är kyrkomötets beslut att svenska kyrkan ska viga samkönade par nu när lagen ger utrymme för det. Det är något som varje enskilt samfund själva får ta ställning till och sv. kyrkan tog ställning för. Så om någon ska lastas för att beslutet blev som det blev så är det väl i så fall de ca 90% av de röstberättigade som väljer att INTE rösta i kyrkovalet?

Uppenbart har inte de förtroendevalda i sv. kyrkan nått ut med sitt budskap, om nu så många är emot så borde man ha utnyttjat sin rösträtt.

Sedan kan jag hålla med om att det vore olämpligt att tvinga präster att utföra ritualer som går emot deras tro. Men när de inte nöjer sig med att avstå utan startar kampanjer emot demokratiskt fattade beslut så är det väl någon form av myteri de håller på med?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-07-2006, 22:21
          Länk hit: #128

Gäster

man bårde ha det så här
          att ingen lista .
          dom som vill viga homosexuella får det å dom som inte vill får ha dte så.
          och borgligt ska man kunna göra vad som helst bara det är i ålder, å mellan människor .
          och man ska inte förbjuda nåt inte borgligt elelr dom krykor som viger homosexuella

Citera
          Kat
          Inlägg 09-07-2006, 22:21
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Det är helt absurt att ett sekulariserat land som Sverige inte har civiläktenskap.

Till och med i länder som Grekland, där kyrkan har ett mycket starkt fäste, är den juridiska vigseln och välsignelsen inför gud i kyrkan skilda åt.
          Det hindrar inte majoriteten av Grekerna att ha kyrkovigslar!

Det är dags för insnöade och okunniga svenskar att inse att de inte förlorar ett endaste dugg på att skilja på stat och kyrka även i denna fråga!

Citera
          birgitek
          Inlägg 09-07-2006, 23:31
          Länk hit: #130

Gäster

CITAT (Kat @ 09-07-2006, 23:21)
          Det är helt absurt att ett sekulariserat land som Sverige inte har civiläktenskap.

[

Det har vi väl. Man kan ju gifta sig borgeligt utan kyrkans inblandning.
          Birgit Ek

Citera
          Kat
          Inlägg 10-07-2006, 08:32
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (birgitek @ 10-07-2006, 00:31)
          CITAT (Kat @ 09-07-2006, 23:21)

[

Det har vi väl. Man kan ju gifta sig borgeligt utan kyrkans inblandning.
          Birgit Ek

För ALLA.

Det är inte rimligt att en sekulariserad stat har samfund som är berättigade att utföra en juridiskt bindande handling.

Om man vill viga någon inför "Gud och denna församling" är det upp till varje samfund, liksom vilken förening som helst. Men det ska INTE ha något med juridiska band att göra!

Citera

7 sidor V  « < 5 6 7
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 20:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon