| |
|
  |
Präster och homovigslar |
|
|
|
|
06-11-2005, 18:52
|
Medlem
Antal inlägg: 92
Medlem nr: 4 900

|
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2005, 19:15) Är även motståndare till att de får skaffa barn. Intressant synpunkt... Ska homosexuella steriliseras eller ska de förlora vårdnaden om sina barn när de är födda?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Jag är rätt säker på att Inga menade adoptioner, men man uppfattar det man läser som man vill uppfatta det.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 19:00
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 06-11-2005, 19:53) Jag är rätt säker på att Inga menade adoptioner, men man uppfattar det man läser som man vill uppfatta det. Man måste först utgå från vad som faktiskt står, sedan kan man hoppas att det menades något annat. Nej, du har helt fel, jag vill inte uppfatta det så.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2005, 19:15) CITAT (Felix matte @ 05-11-2005, 13:41) Jag får väl också för tydlighetens skull tillägga att jag tycker att homosexuella har samma värde som alla andra människor men för den skull tycker jag inte att kyrkan ska ha homovigslar eftersom det är mot Guds ord. Håller helt med Felix matte. Är även motståndare till att de får skaffa barn. Hur då? Genom "naturlig" väg eller genom insemination på klinik? Gäller det även singlar som gärna vill ha barn men valt bort en partner?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Reserv @ 06-11-2005, 19:53) Jag är rätt säker på att Inga menade adoptioner, men man uppfattar det man läser som man vill uppfatta det. Du har så rätt Reserv att jag menade det fast jag inte skrev det. Lite slarvigt av mig. Men innerst inne tycker jag att de inte skulle få ha barn över huvud taget men det kan man inte påverka på samma sätt, eftersom man kan skaffa barn på naturlig väg. Har kännedom om ett fall där barnet blir mobbad p.g.a. att den har 2 mammor bara för att de valt att skaffa barn tyvärr. Så därför har jag den åsikten också.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 19:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (Reserv @ 06-11-2005, 19:05) Att göra som Christoffer, raljera med en bild av en bibel med varningstext på anser jag va´snudd på att trampa på dom som är djupt troende, du sjönk i mina ögon där grabben. Skulle vara intressant att se om du VÅGAR göra likadant med en bild av Koranen?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 19:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (hav @ 06-11-2005, 19:21) CITAT (Reserv @ 06-11-2005, 19:05) Var nånstans skriver jag att en man eller kvinna som är mindre fertil inte skulle ha rätt att gifta sig i kyrkan? Nej, det skriver du inte - men det är ju helt klart följden av ditt resonemang - om att homosexuella skulle få gifta sig om de kunde få egna barn tillsammans. Det är ju det enda resonemangsskäl du anför. Jag tycker du har rätt i att tro på Bibeln på ditt sätt men det är ju mer tro än resonemang och logik. Tro är antagande att någonting är sant. Det bygger inte på logik eller resonemang. Att tro på Gud betyder att man är övertygad om att Gud finns utan att man behöver några bevis eller logiska resonemang kring detta. Man bara "vet". Off topic-varning nu här kanske men jag tuggar på med nästa tanke  Förövrig har jag funderat på en helt annan sak, som bara delvis har med ämnet att göra: Den svenska kyrkan bör inte hysa sympatier, den bör däremot vara empatisk. Empati förväxlas ofta med sympati. En viktig skillnad är att man i empatin förhåller sig neutral till de känslor man uppfattar att någon annan upplever, medan den som känner sympati själv helt eller delvis delar den andras känslor. Den som hyser sympati för någon delar ofta dennes ståndpunkt i exempelvis en konflikt, medan en empatisk person är medveten om bägge sidors känslomässiga situation. Som det är nu verkar halva kyrkan ställa sig på ena sidan konflikten och andra halvan av kyrkan står på andra sidan. Det är olyckligt, eftersom den svenska kyrkan definitivt inte behöver interna, offentliga konflikter när den är så förhållandevis svag som den är. Den borde vara enad och arbeta mot ett och samma mål, vad det nu kan vara (jag kan inget om teologi). Det enda som kommer att hända är att staten tar ifrån kyrkan rätten att viga helt och hållet och lämnar välsignelseakten till kyrkan. Positivt eller negativt vet jag inte. Trots att jag är medlem i svenska kyrkan (trots min agnosticism) lät vi oss vigas i rådhuset - ingen av oss är ju kristen så vad hade vi i kyrkan att göra?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2005, 20:12) Har kännedom om ett fall där barnet blir mobbad p.g.a. att den har 2 mammor bara för att de valt att skaffa barn tyvärr. Så därför har jag den åsikten också. Men tror du inte att det är de vuxnas fördomar som speglar av sig på barnen. Med andra ord så är det våra fördomar så får barnen att mobbas.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 20:17
|
Medlem

|
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2005, 20:12) Har kännedom om ett fall där barnet blir mobbad p.g.a. att den har 2 mammor bara för att de valt att skaffa barn tyvärr. Så därför har jag den åsikten också. He-hee, lustigt sammanträffande! I lågstadiet hade vi en tjej som var rödhårig och talade närkesmål - och hon blev ju rätt rejält mobbad. Med samma resonemang skulle jag alltså som du mena att närkesmål skulle förbjudas? Eller att barn i Närke inte skulle få födas? Nej! Helt otroligt vad man kan läsa för inskränkta struntresonemang ibland!!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Oj, vilket tjafsande. Nästan så det tar eld ibland  Ok, här kommer en pinne till i brasan. För mig är äktenskapet två personer av olika kön som bildar familj, oftast då med gemensamma barn. Det är för det mesta därför man gifter sig men ibland funkar det inte vilket bara är att beklaga. Så har äktenskapet funkat i årtusenden och i olika typer av samhällen. Vanligtvis är det en sorts legalisering av samlevnaden och en lagstadgning av barnens olika rättigheter. Nu börjar det dyka upp homopar som också vill ingå äktenskap trots att det är en biologisk omöjlighet att få gemensamma barn. För mig är då grundförutsättningen inte längre giltig så varför gifta sig? Eftersom dom har skapat en annan sorts samlevnad får dom väl skapa en ny ritual. Beträffande kyrkan så anser jag att alla religioner på sikt borde avskaffas. Modern vetenskap har helt raderat ut alla olika grunder som alla religioner baseras på. Hjälm på.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 22:02
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Många... kanske alla forumister säger att alla ska få ha och uttala sin åsikt utan att fördenskull bli påhoppad... God tanke I den här tråden tycker jag mig se att den åsikten är förlorad. Det trampas på kristnas åsikter och tro, hånflinas och dras fram ett o annat hiostoriskt... läggs till o med ut nidbild på Den Heliga Bibeln... allt utan att någon "ickekristen" ens höjer på ögonbrynen... än mindre reagerar... förutom Reserv då.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 22:14
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Felix matte @ 06-11-2005, 23:02) Många... kanske alla forumister säger att alla ska få ha och uttala sin åsikt utan att fördenskull bli påhoppad... God tanke I den här tråden tycker jag mig se att den åsikten är förlorad. Det trampas på kristnas åsikter och tro, hånflinas och dras fram ett o annat hiostoriskt... läggs till o med ut nidbild på Den Heliga Bibeln... allt utan att någon "ickekristen" ens höjer på ögonbrynen... än mindre reagerar... förutom Reserv då. Håller med! Tycker att alla som beskyller kyrkan för att vara inskränkt och förtryckande borde ta sig en funderare på vad deras egna påhopp och attityder är i så fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 23:30
|
Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-11-2005, 23:14) CITAT (Felix matte @ 06-11-2005, 23:02) Det trampas på kristnas åsikter och tro, hånflinas och dras fram ett o annat hiostoriskt... läggs till o med ut nidbild på Den Heliga Bibeln... allt utan att någon "ickekristen" ens höjer på ögonbrynen... än mindre reagerar... förutom Reserv då.
Ja, men höjde du på ögonbrynen när någon menade att homosexuella egentligen inte borde få ha adopterade eller ens EGNA barn? Skulle varit trevligt om NÅGON kristen skulle sagt stopp där... För var inte DET att trampa på någon? För övrigt tycker jag att man har all rätt att religiöst tro saker men om man motiverar åsikten med ett resonemang, och inte med ett bibelord, måste man också vara beredd att någon vill diskutera rimligheten i resonemanget...
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2005, 23:30
|
Medlem
Antal inlägg: 83
Medlem nr: 5 843

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-11-2005, 23:14) CITAT (Felix matte @ 06-11-2005, 23:02) Många... kanske alla forumister säger att alla ska få ha och uttala sin åsikt utan att fördenskull bli påhoppad... God tanke I den här tråden tycker jag mig se att den åsikten är förlorad. Det trampas på kristnas åsikter och tro, hånflinas och dras fram ett o annat hiostoriskt... läggs till o med ut nidbild på Den Heliga Bibeln... allt utan att någon "ickekristen" ens höjer på ögonbrynen... än mindre reagerar... förutom Reserv då. Håller med! Tycker att alla som beskyller kyrkan för att vara inskränkt och förtryckande borde ta sig en funderare på vad deras egna påhopp och attityder är i så fall. Håller också med.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2006, 08:51
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Monica M zon 4 @ 05-11-2005, 10:50) Läste på Aftonbladets nätupplaga att många präster i svenska kyrkan vägrar att viga homosexuella och nu håller de på att skriver på en protestlista. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,724861,00.htmlGöteborgs stift överrepresenterat på listan och i vår kommun har de flesta prästerna skrivit på. Det största motståndet mot kvinnliga präster finns också i vårt stift. Jag tror på alla människors lika värde oavsett kön eller sexuell läggning!  Visst är det bra att få informatiom om listor, man inte skulle skriva på själv?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2006, 10:40
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 09:51) Visst är det bra att få informatiom om listor, man inte skulle skriva på själv?  Ähum.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2006, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
Jag är motståndare till att fysiskt avvikande människor ska få skaffa barn.
Människor med stora näsor borde få gifta sig, men inte skaffa barn. Vad har stora näsor med kärlek att göra? Dessutom är det ärftligt (vilket inte homosexualitet verkar vara).
Barn med stora näsor eller utstående öron blir nog oftare mobbade än andra barn, så jag tror inte att samhället är redo för det helt enkelt.
Även barn med föräldrar som avviker rent utseendemässigt kan bli mobbade på grund av detta, jag känner till flera fall av detta. Därför borde de inte heller få adoptera. Adopterade barn har tillräckligt jobbigt med sin identitet som det är. Varför spä på det genom att låta avvikande människor adoptera.
Det må vara naturligt att vara avvikande utseendemässigt, men det ser faktiskt inte naturligt ut.
Frågan ligger också nära om man inte ska förbjuda människor med stora näsor att bli präster också. Där är jag däremot inte riktigt lika hård.
(observera att detta är skrivet ironiskt, under agression, för att belysa hur samma diskussion skulle låta om det gällde någon annan grupp än just homosexuella).
Jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara ok att ha sådana åsikter om någon grupp människor, utom människor som skadar andra på ett eller annat sätt.
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2006, 19:36
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Diabolique @ 06-07-2006, 14:59) Jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara ok att ha sådana åsikter om någon grupp människor, utom människor som skadar andra på ett eller annat sätt. Just därför är det ju lite konstigt att alla ni som tycker ni är så toleranta, har så vaaaaaansinnigt mycket att göra med att en litet antal präster inte vill bli tvingade att stå i kyrkan och säga emot sin tro. Detta lilla antal är det helt okej att förfölja. Hets mot folkgrupp skulle jag vilja kalla det. Och visst är det väl lite märkligt att det är just ni som inte har någon som helst förståelse för hur det är att jobba som präst och som inte ens är medlemmar i svenska kyrkan, som har väääääldigt mycket åsikter om vad prästerna ska göra och inte göra. Jag börjar bli ganska trött på detta hyckleri.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2006, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-07-2006, 20:36) CITAT (Diabolique @ 06-07-2006, 14:59) Jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara ok att ha sådana åsikter om någon grupp människor, utom människor som skadar andra på ett eller annat sätt. Just därför är det ju lite konstigt att alla ni som tycker ni är så toleranta, har så vaaaaaansinnigt mycket att göra med att en litet antal präster inte vill bli tvingade att stå i kyrkan och säga emot sin tro. Detta lilla antal är det helt okej att förfölja. Hets mot folkgrupp skulle jag vilja kalla det. Och visst är det väl lite märkligt att det är just ni som inte har någon som helst förståelse för hur det är att jobba som präst och som inte ens är medlemmar i svenska kyrkan, som har väääääldigt mycket åsikter om vad prästerna ska göra och inte göra. Jag börjar bli ganska trött på detta hyckleri. Kan iofs instämma i det sista du skrev. eftersom jag inte är medlem i kyrkan så ger jag #¤%&! i vad de tar sig till, det rör inte mig. Men felet som kyrkan gör och som bidrog till mitt utträde är att de ena stunden vill vara "folkkyrkan" som är till för alla (om inte annat för kyrkoavgiftens skull) samtidigt så har vissa präster uppenbart problem med att ligga i mainstreamfåran för de vill inte förändra sitt budskap efter rådande tidsanda. Det är väl ändå medlemmarna som utgör församlingen? Det blir givetvis slitningar i ett samfund om vissa hårdnackat vill följa en medeltida agenda.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|