Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Trädtips, Litet till halvstort på fuktig lerjord
          Ingo
          Inlägg 17-11-2005, 18:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Hej,

Jag funderar på att plantera två träd och är ute efter idéer om sortval.
          Samma sort eller två olika. Prydnadsträd, inte fruktträd. Inte riktigt stora (ek, lind) men måste inte vara helt små heller, uppåt 7 m kan jag tänka mig bara de inte har alltför massiv eller utbredd krona (alltså inga sibiriska korkträd, snyft).

Gemensamt för de båda tilltänkta växtplatserna är att det är zon III, lerjord och ganska fuktigt (inte så att det är stående vatten i markytan men grundvattnet står normalt bara en dryg meter ner). Båda träden ska stå strax innanför den gamla uppvuxna hagtornshäck (trubbhagtorn tror jag att det är) som vi har mot gatan. Båda platserna är c:a 3,5 meter från husets nordvästvettande långvägg.

Växtplats 1 är utanför den nordligare änden av nämnda vägg, så det är ett rent norrläge nästan helt utan direkt sol i marknivå. I gengäld är det ganska bra vindskyddat.

Växtplats 2 är utanför den sydligare änden av samma vägg, så här blir det mer sol - direktsol i markplan drygt halva dagen på sommaren. I gengäld är det ett något mer utsatt läge men alls inget blåshål.

Stilen, ja, eftersom det är ett gammalt egnahemsområde borde det kanske vara lite åt det robusta hållet. Ingen gleditsia eller skenkamelia, typ. Men jag vet inte riktigt, har någon ett tillräckligt frestande tips kan jag kanske tumma på principerna...

Och, ni som gillar Maackia - kunde det vara något för plats 2 eller är det för blött?

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          jegi
          Inlägg 17-11-2005, 22:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Trist att du inte kan ha ett korkträd.

Vad tror du om t ex kopparlönn, kanske på den soligaste platsen?

Sen har jag en hoper förslag på vackra träd som tyvärr faller på bredd och längd.

Du, ska du inte satsa på ett sibiriskt korkträd ändå? Eller kanske ett tulpanträd?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 18-11-2005, 10:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det beror lite grand på vad du kan få tag på men om du orkar leta lite skulle jag säga någon typ av hagtorn till den soliga platsen och en liten prydnadslönn till den skuggiga och skyddade platsen.

Flera ovanligare typer av hagtorn i trädformer bildar fantastiska robusta stammar, blir inte så höga, blommar vackert och får färggranna frukter till hösten. De flesta trivs dessutom på lite styvare jord. Svårigheten är att få tag i rätt sort eftersom inte många svenska plantskolor förökar upp dem. Många är svårförökade och har många gånger uteblivit ur sortiment pga att många är mottagliga för päronpest. Här kan en beställning i god tid komma på plats. Den vanliga Crateagus laevigata 'Paul Scarlet' som finns i var och varannan gardencenter är ingen höjdare enligt mitt tycke.

Lönn ska helst inte placeras i söderlägen och framför allt inte i morgonsol. Stamsprickor är alltför vanligt i på sådana träd för att det ska vara bra. Då är det bättre att utnyttja ett varmare och soligare läge till något annat. Lönnen klarar däremot ett skuggigt och skyddat läge betydligt bättre.

Tulpanträd och Sibiriskt korkträd faller lite på just för att de kan gott och väl bli över tio meter och dessutom breda ut sig ganska mycket, även om deras kronor och bladverk är mycket vackra.

Föslag på trädhagtorn (de är mycket vackra små träd) :
          Crataegus prunifolia (syn. C. x persimilis 'Prunifolia) - Sylhagtorn
          Crateagus x lavallei - Glanshagtorn
          Crataegus stipulacea - Mexikans hagtorn (svår att få tag på)

Av lönn:
          Acer griseum (som jegi nämnde)
          Acer pensylvanicum - Strimlönn

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Betty
          Inlägg 18-11-2005, 10:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Ingo @ 17-11-2005, 18:34)
          Och, ni som gillar Maackia - kunde det vara något för plats 2 eller är det för blött?

Självklart att jag tycker att du ska prova sätta en Maackia där! Maackian ställer inga höga krav på jorden, min växer och frodas i fuktig lerjord. biggrin.gif
          Jag skulle inte vilja vara utan Maackians säregna bladutspring o.s.v. Ja, ja allt det där vet du ju redan... rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          jegi
          Inlägg 18-11-2005, 10:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Birger och Ingo.

Jodå, jag vet hur stora tulpanträd och sibiriskt korkträd kan bli, men det var väl lite skämtsagt föreslaget.
          Jag misstänker att Ingo kanske egentligen vill ha något lite större och mäktigare men att det inte får plats och kanske skymmer för mycket.
          Jag har ju samma dilemma själv med för liten tomt, och dessutom måste det finnas yta för bollspel och lekar åt den yngre generationen.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          woodcreature
          Inlägg 18-11-2005, 13:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 6 771

Cercidiphyllum japonicum, katsura??
          fin höstfärg
          klarar fukiga ställen
          blir inte allt för stor smile.gif

--------------------
          Dan zonI, trädvård

Citera
          Ingo
          Inlägg 21-11-2005, 01:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Tack för intressanta idéer! Strimlönn har jag redan funderat på till den skuggigare platsen, ska titta vidare på det. Katsura hade jag däremot inte tänkt på men det skulle funka. Kopparlönn är ett gammalt "vill ha"-träd för mig men den kommer jag nog att kunna klämma in någon annan stans.

Birgers hagtornsförslag var mycket intressanta, jag har hittat bilder och info om i a f de två första på nätet och de skulle passa in mycket bra. Jag rekommenderar andra som kanske tyckt att hagtorn är tråkigt att ta en titt (googla på hela vetenskapliga namnet med citationstecken omkring). Men svåra att få tag på är de - inte ens Zetas för dem. Jag får kolla om någon skulle kunna tänka sig att ta hem dem.

Och en Maackia blir det säkert någonstans!

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-07-2025, 21:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon