Hej,
Jag funderar på att plantera två träd och är ute efter idéer om sortval. Samma sort eller två olika. Prydnadsträd, inte fruktträd. Inte riktigt stora (ek, lind) men måste inte vara helt små heller, uppåt 7 m kan jag tänka mig bara de inte har alltför massiv eller utbredd krona (alltså inga sibiriska korkträd, snyft).
Gemensamt för de båda tilltänkta växtplatserna är att det är zon III, lerjord och ganska fuktigt (inte så att det är stående vatten i markytan men grundvattnet står normalt bara en dryg meter ner). Båda träden ska stå strax innanför den gamla uppvuxna hagtornshäck (trubbhagtorn tror jag att det är) som vi har mot gatan. Båda platserna är c:a 3,5 meter från husets nordvästvettande långvägg.
Växtplats 1 är utanför den nordligare änden av nämnda vägg, så det är ett rent norrläge nästan helt utan direkt sol i marknivå. I gengäld är det ganska bra vindskyddat.
Växtplats 2 är utanför den sydligare änden av samma vägg, så här blir det mer sol - direktsol i markplan drygt halva dagen på sommaren. I gengäld är det ett något mer utsatt läge men alls inget blåshål.
Stilen, ja, eftersom det är ett gammalt egnahemsområde borde det kanske vara lite åt det robusta hållet. Ingen gleditsia eller skenkamelia, typ. Men jag vet inte riktigt, har någon ett tillräckligt frestande tips kan jag kanske tumma på principerna...
Och, ni som gillar Maackia - kunde det vara något för plats 2 eller är det för blött?
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|