| |
|
  |
Självscanning av varor, Är det bra? Eller...? |
|
|
|
|
07-02-2006, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
 Ja jösses. Joodå man är nog med i register som man inte hade en aning om ens fanns. Fast i brottsregistret får jag hoppas att jag inte finns med.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 09:53
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 09:36) ....Och när jag betalar med bankkort registreras bara (rätta mej om jag har fel!) att jag handlat i den butiken.......... Tyvärr  Så är det inte så. Dina varor registreras på kvitto numret, som i sin tur registreras på ditt kort. Om du vill vara säker på att du ska vara anonym och inte kunna spåras i något register, är det endast kontanter som gäller.
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
Raderar inlägg som hamnat här av misstag.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
Ursäkta mitt förra inlägg. Fel, fel, fel. Det ska till annan tråde och jag vet inte hur man tar bort det.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 10:11
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (caprifol @ 07-02-2006, 10:02) Ursäkta mitt förra inlägg. Fel, fel, fel. Det ska till annan tråde och jag vet inte hur man tar bort det. gå in på "ändra" längst upp till höger i ditt svar, och radera och skriv om eller "edit"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 10:17
|

Medlem

|
CITAT (Hamilton @ 07-02-2006, 09:53) CITAT (Berith @ 07-02-2006, 09:36) ....Och när jag betalar med bankkort registreras bara (rätta mej om jag har fel!) att jag handlat i den butiken.......... Tyvärr  Så är det inte så. Dina varor registreras på kvitto numret, som i sin tur registreras på ditt kort. Om du vill vara säker på att du ska vara anonym och inte kunna spåras i något register, är det endast kontanter som gäller. Jaha... att t.ex. ICA vill veta vad jag köper kan jag ju "förstå" men vad sjutton ska banken med uppgifterna till? Om jag köper kalsonger till min man på Dressman och betalar med mitt kort är det ju min ensak. Dom kanske är nyfikna på vad han ska få i födelsedagspresent?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 10:17) Jaha... att t.ex. ICA vill veta vad jag köper kan jag ju "förstå" men vad sjutton ska banken med uppgifterna till? Om jag köper kalsonger till min man på Dressman och betalar med mitt kort är det ju min ensak. Dom kanske är nyfikna på vad han ska få i födelsedagspresent?  Nej, banken är garanterat inte intresserad av såna detaljer, de har ju miljoner kunder. Men, nu vet jag inte, om jag drömt eller läst fel, men någonstans stod det, att om någon till exempel helt plötsligt handlade diamater eller "fina" varor, krogbesök, hotell, resor av väldigt stora summor, så kunde banken/polisen bli misstänksam?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 10:34
|

Medlem

|
Nu fick jag ju ännu mer att fundera över.  Kanske bäst att bli självproducerande vad man än behöver, mat eller kläder eller annat, och strunta i pengar öht.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) [b]Personligen ser jag gärna till att få träffa människor när jag gör mina ärenden. Jag går hellre på banken än bara betalar räkningarna via internet,
Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag? Jag betalar mina räkningar via Internet. Vill gärna träffa människor men jag vill inte BETALA för att göra det ...... vilket är fallet om man ska betala sina räkningar via disk.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 10:17) Jaha... att t.ex. ICA vill veta vad jag köper kan jag ju "förstå" men ........ Inte 17 sitter någon på ICA och kollar kvitton och ser att "oj, idag köpte Berith frysta grönsaker iställetr för färska, undrar varför......"  Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan använda det till statistik. Typ "hoppsan vad vi har sålt mycket glass sista veckan - bäst att vi tar hem mera" Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 14:51
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Att dra sitt medlemskort hjälper butikskedjan att skicka "rätt" erbjudanden till dig. En medlem som köper blöjor, barnmat mm får rabatterbjudanden på sånt.
En annan som kanske köper mycket kaffe, the och knäckebröd... den får rabattkuponger till dessa varugrupper osv
Åtminstone COOP har skrivit det i ett utskick att de vill kunna skicka mer riktade erbjudanden.
COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan.
Också i Sverige görs kontroller på vad folk handlar men fördenskull går man inte och kontrollerar vem personen bakom kvittot är.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 15:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) Personligen ser jag gärna till att få träffa människor när jag gör mina ärenden. Jag går hellre på banken än bara betalar räkningarna via internet, jag betalar hellre till en kassörska än till en automat. Tankar jag, så gör jag det på bemannade stationer.
Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag?
När ska företag förstå att dom kommer att vinna i konkurrensen med andra, inte genom att göra allt billigare, utan tvärtom erbjuda bättre personlig service?
Jag bor nära Sveriges mest lönsamma bank, ett bank i en by med mindre än två tusen invånare. Ett större kontor i Stockholm skulle stänga om dom hade så få kunder, men här finns dagligen personlig service för äldre och andra som inte har internet, man handlar fortfarande med kontanter, pratar lånefrågor mm. Banken har flera anställda och så bra service att man nu lockar stadskunder ut till landet till kontoret. Detta har lett till att kontoret i dagarna får en ny byggnad, för att bättre kunna få plats med sin verksamhet...
Less is NOT more!! Personligen använder jag internet till räkninar med c-pen och självcanning i affären och en massa andra saker för att jag är funktionshindrad att göra allt det på "vanligt" sätt. Jag har jättebra kontakt med min "banktant" här i lokala banken, så pass bra att hon brukar personligen ringa upp när lån ska läggas om och så. Min bank vet jag inte hur lönsam den är, men det är en liten lantortsbank med kanske 3000-4000 tusen kunder i denna by. Dessutom får jag hjälp med hundmatsäckarna från vår lilla konsum och Ica och granngården i byn, ända in i bilen. Aldrig någonsin begär dom heller att titta i min "dramaten" (väska med hjul). Dom vet att jag har den för att jag inte kan bära kassar. Dessutom händer det att någon kommer och hjälper mig och packar ner i den. Denna service får jag dock inte i de stora varuhusen med självcanning, men det kan jag leva med!  Däremot får jag servicen med ner och uppackning när jag råkar ut för kontroll, fast ibland får jag förklara att jag inte klarar det själv, har ju en skada som inte syns på något sätt utåt. Personligen är jag inte ett dugg resultatinriktad och hinner träffa och prata med massor av människor.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 16:21
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Anki på Öland @ 07-02-2006, 14:28) Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan använda det till statistik. Typ "hoppsan vad vi har sålt mycket glass sista veckan - bäst att vi tar hem mera" Ja, det är hjälp för inventering, spill/snattning och beställning av nya varor. Inte, vad varje enskild kund köper. Vi har aldrig fått reklam om produkter, vi handlat mycket av, reklam är samma för alla. Fast i årets slut får vi en blomstercheck, för att vi handlar så mycket.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 16:31
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 14:51) COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan. Trodde man fick kupongerna på grundval av hur mycket man handlat jag får nästan aldrig några kuponger från coop  beror väl på att jag nästan aldrig handlar där. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (kristerh @ 07-02-2006, 16:31) CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 14:51) COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan. Trodde man fick kupongerna på grundval av hur mycket man handlat jag får nästan aldrig några kuponger från coop  beror väl på att jag nästan aldrig handlar där. krister Ja, man måste visst uppnå 7500 poäng tror jag det är för att få en check. Och om man under ett år överstiger ett visst belopp så får man nog någon extracheck också.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2006, 17:20
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 07-02-2006, 16:31) CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 14:51) COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan. Trodde man fick kupongerna på grundval av hur mycket man handlat jag får nästan aldrig några kuponger från coop  beror väl på att jag nästan aldrig handlar där. krister Regeln är att man ska uppnå ett visst antal poäng... så har det alltid varit. Men som jag skrev... när vi minskat el helt slutat handla under en tid så kommer en radda med tre st bonuscheckar. Kanske är det som med postorderfirmorna... vet inte hur många år sedan det är jag beställde något men nog får jag brev där de ömsom kallar mig för en av deras trognaste kunder och ger mig 100kr rabatt... ömsom skriver " Var är du Agneta? Vi saknar dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2006, 11:47
|

Medlem

|
Drar upp den här gamla tråden igen, bara för att avsluta mina funderingar. Handlade på ICA idag och när jag betalade med kort frågade kassörskan om jag hade ICA-kort. Neej, sa jag och frågade samtidigt (fast jag eg visste) att man väl måsta ha det för att få scanna själv. Joo - och då sa jag att jag inte ville ha det just för att det registreras vad man handlar. Det är nog inte många kunder som tänker på det, sa hon, att allt som man handlar registreras, och utifrån det får var och en sina personliga rabatter. Nu har jag äntligen bestämt mej...  Inget ICA-kort för mej!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2006, 11:58
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 16-02-2006, 11:47) Det är nog inte många kunder som tänker på det, sa hon, att allt som man handlar registreras, och utifrån det får var och en sina personliga rabatter. Precis som jag skrev tidigare i tråden.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|