CITAT (amaira @ 24-11-2005, 12:31)
Nog kan man säga "binder upp sig", eftersom man påtar sig ett ansvar, som gäller oavsett vad man tänker sig att göra i framtiden!
Hur planerar man då ens djurs framtid?
det är det som är grejen att många inte tänker så långt. det ser man när man ser en mängd av annonser där folk vill sälja sina djur p g a ändrade familjeförhållande. känns lite som att många tror att livet är statiskt och inte kommer förändras.
jag har ju bundit upp mig för min orm kommer ju om inget oförutsett skulle hända leva i ca 20 år.
vet att skulle det vara så att jag skulle vilja åka på semester eller något så känner jag ett par som har orm själva som skulle kunna passa den när jag är iväg.
men det är ju viktigt att man verkligen tar reda på så mycket man kan om ett djur INNAN man skaffar det. t ex kan vissa eremitkräftor leva i 90 år! och de passar egentligen inte alls att ha som ett slit och släng djur på dagis för de har ju mer behov än vad folk tror.
leguaner verkar folk tror är en lätt ödla men egentligen så är den rätt känslig och krävande.
jag skulle ju vilja ha ett regnskogsterrarium med pilgiftgrodor. blir som att ha en eget litet ekosystem i hemmet.
länkar med några bra sidor med fina bilder. ena på pilgiftsgrodor och den andra på olika sorters råttsnokar.
pilgiftgrodorFavoritenhttp://www.ratsnakes.com/gallery.html