Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelbeskärning-grenstimulanshjälp?, Träna hämtade!
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 22-04-2003, 07:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hallon,

Påskens alla bestyr - vi har även hämtat äppelträden - fick ju vänta två å r- tre på ett :-( men nu är de här - Cox Orange - Bramley samt Gul Richard på svagväxande underlag.
          Yipeee!
          Men - jag fick ju en chock - de var ju så SMÅ! Och inga sidorgrenar - de är mera som spön, Gul Richard är äldst nästan tre år och har fruktsporrar.

Mina frågor är:-)

Jag planterar dem nu (inom två veckor) skall jag korta ner dem till 70 cm som många böcker rekommenderar ( fast i Mars)?

Jag vill stimulera grenbildning och ämnar odla dem två dimensionellt som spindelträd typ - d v s grenar nerifrån stammen och upp. Är lycklig ägare till Nya Beskärningsboken fast den har gjort mig förvirrad till en del.

Eller skall jag plantera dem och hoppas att de bildar grenar av sig självt till nästa år?

Eller skall jag göra ett snitt ovanför lovande knoppar?

Gul Richards fruktsporrar ser ju lovande ut - ähum - om jag toppar honom vad händer med dessa sporrar?

Tacksam för goda råd. Gul R är den enda med sporrar, de andra är spön med knoppar ca en meter höga. Fast lite gamla spön då - över ett år gamla.

Tacksam för svar!

Glada hälsningar ifrån Ingrid blivande fruktodlare!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-07-2025, 21:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon