Medlem
Antal inlägg: 723
Medlem nr: 1 235
Avdelningen för urspårade talesätt:
1. En gång fanns talesättet "mycket snack i liten verkstad". Med det menade man ungefär att någon pratade en massa men kanske inte hade så mycket i huvudet, lite som "tomma tunnor skramlar mest". Men det har förvrängts till "nej, nu är det mycket snack och lite verkstad!" som man numera rätt ofta får höra när det snackas för mycket och jobbas för litet.
2. "Ont krut förgås inte så lätt" - har nämnts här förut men förtjänar ett hedersomnämnande. Ett tyskt ordspråk, enormt seglivat på svenska, trots att det genom felöversättning har blivit obegriplig rappakalja! ("Unkraut" betyder ogräs.)
Sångtexter: Vår äldsta dotter gillade att sjunga med i vaggvisor när hon var två-tre men det blev litet fel ibland: 1. "När trollmor har lagt de elva tolven..." 2. "Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)
Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545
En jobbarkompis till mig (för länge sedan) skulle hålla ett litet tal. När tiden kändes rätt, reste hon sig och sa med hög och tydlig stämma "Jag ska be att få pissa på tallfället..." Ridå! Jag kan numera aldrig använda det uttrycket, för det blir alltid fel Samma kompis hade helt missfårstått ordet förkovra sig. Hon envisades med att hon behövde förkorva sig i olika saker
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441
CITAT (Ingo @ 28-11-2005, 11:22)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)
ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn
Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:17)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)
ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn
... eller Blå Tåget ...
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
Medlem
CITAT (cic @ 28-11-2005, 23:20)
... eller Blå Tåget ...
fast jag läste i en tråd för ett tag sedan att Ingo och jag var nästan lika gamla, och då tänkte jag att det nog var Ebba-versionen som låg bakom, men vad vet jag... kanske har jag fel...
Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:22)
... eller Blå Tåget ...
fast jag läste i en tråd för ett tag sedan att Ingo och jag var nästan lika gamla, och då tänkte jag att det nog var Ebba-versionen som låg bakom, men vad vet jag... kanske har jag fel...
Ville bara retas en smula.. Jag är tio år yngre än er, men hörde ändå "Den ena handen vet precis vad den andra gör" med Blå tåget INNAN jag hörde den förkortade versionen av Ebba. Som dom ju bara kallar för "Staten och kapitalet".
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
Medlem
CITAT (cic @ 28-11-2005, 23:28)
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:22)
... eller Blå Tåget ...
Ville bara retas en smula.. Jag är tio år yngre än er, men hörde ändå "Den ena handen vet precis vad den andra gör" med Blå tåget INNAN jag hörde den förkortade versionen av Ebba. Som dom ju bara kallar för "Staten och kapitalet".
Såklart kollade jag upp även din ålder , tänkte att det nog var dina föräldrar som hade spelat originalet för dig (som vaggvisa???)..