CITAT (Latmask @ 28-11-2005, 12:53)
I går natt drömde jag förresten att fruberglund fick sin bebis.
Undrar om det betyder att jag sitter här för mycket?

Jag tror, att du drömt en
sanndröm!
Sedan håller jag (än en gång) med Ruda. Drömmar siar inte framtid. Det är inte "deras uppgift". (som istället är att se till att vi mår bra och har vettet i behåll)
Däremot kan de "påtala framtiden" på ett annat vis - genom att "bearbeta" små subtila signaler som vi inte själva lagt märke till medvetet - och då kan vi få inblick i, och medvetandegöra, sånt vi inte visste. Alltså, som vi "vet om" omedvetet, sånt som vi ännu inte bearbetat i vår tankevärld.
Ja, drömmarnas värld är kaotisk

lindrigt sagt.
Ändå använder sig drömmarna av ett symbolspråk som i mångt och mycket är likartat för olika människor.
Jag själv tror inte på att det ens är
meningen att man "ska" plocka isär alla sina drömmar för att "få reda på" så mycket som möjligt om sig själv och sin situation. Däremot kan man roa sig med det emellanåt, eller om drömmar återkommer, eller är speciella av andra anledningar.
Det är ju ändå enbart vi själva som drömmer våra egna drömmar, så drömmarna kan helt enkelt inte avspegla annat än vårt eget inre.
Anser jag, som varken tror på själavandring, spådomar eller stjärntydning - eller tomtar och troll...
Väldigt många gånger både tycker och tänker man ju både annat och mer än vad man säger och tror sig tycka.
Sådana inre omedvetna konflikter (som dessutom hör till livet, och SKA höra till livet) får ofta utlopp i drömmar.
Problem som inte definieras, går inte heller att lösas. På det viset kan drömmar ibland vara bra för att upptäcka mera av sin egen inre värld, och därmed även inneboende konflikter och "problem".
Latmask:
CITAT
Mina tolkningar av dessa är att de speglar mina värsta fobier, ormar och att fastna. Kan det stämma eller finns det mer intressanta tolkningar?
Om jag ska "tolka" så tror jag på det du skriver - det verkar relevant - men också att det hindrar dig "att gå" i livet, och att det hindrar dig att vara trygg i dig själv( i huset).
Vilket i och för sig är ännu en definition på "fobi" antar jag ...
Så, om drömmer har något att säga dig, skulle jag tipsa på att försöka bearbeta/möta fobin, den hindrar dig för mycket i ditt liv.
Att känna behovet av/vara förföljd av att hugga tag i detta, känns säkerligen som "något hotfullt som jagar" - i alla fall skulle jag känna det så.
Det var en vildsint tolkning

utifrån mig själv bara.
Zarah:
CITAT
Egentligen drömmer man i svartvitt - färgerna lägger man på efteråt, som en liten retuschering av bilden inne i huvudet
Var har du fått det ifrån?
De som forskar och arbetar med drömmar, påstår motsatsen, och jag har även själv mycket tydliga drömmar med just färger. Har mycket svårt för att tro att jag "retucherar" dit färgen efteråt, de är så tydliga i drömmen.
Varför skulle drömmarna vara i svart-vitt??

(kommer inte på en enda anledning)
Snöflinga! Om jag kommer ihåg drömmar eller inte, det är väldigt väldigt olika. För det mesta gör jag inte det. Men så kommer det en period då jag minns dem bra igen. Ibland skriver jag upp dem, om de är tillräckligt "häftiga".
Det är tur att jag inte kommer ihåg mina drömmar, för annars skulle jag nog gå och "drömma mig bort" och in i dem, hela dagarna.
Äääälskar att drömma! Älskar känslorna i drömmarna.
Jaa Wolkenkrabber!! Skulle gärna vilja höra din tolkning!!! *mycket nyfiken*
Jag kan inte finna någon bra tolkning, så jag är extra nyfiken!
Zarah igen!
CITAT
Att, i drömmen, tappa sina tänder kan relatera till en känsla av att förlora sin styrka. Det kan också betyda att drömmaren känner sig gammal, tappar sin attraktionskraft eller har en känsla av hjälplöshet.
Japp.
Har kanske du också Tony Crisps utmärkta "Drömlexikon"?
Det är faktiskt en mycket BRA bok! Sitt "fåniga" namn till trots. Den duger bra som läsning även om man inte drömmer. Den baserar sig på seriösa psykologiska, biologiska och fysiologiska kunskaper.
Jag älskar den!
Om att "skjuta sig själv" i drömmen (alltså man har skapat en drömfigur som skjuter en), Stina, så kan det syfta till något inom en själv som dödar något inom en själv.
Till exempel kan mitt dåliga självförtroende och min starka självkritik "ta död" på mina ambitioner som konstnär - därför att jag själv inte anser att jag duger, och så kommer jag aldrig ens att försöka.
Personer som dyker upp i drömmarna, är allra oftast olika aspekter av en själv. Som i exemplet nyss, när min egen självkritik får mänsklig gestalt i form av någon elak bov som skjuter mig.
Även när man drömmer om sina egna barn, är det oftast aspekter av sig själv man drömmer om.
Drömmar är KUL tycker jag.
Inatt skulle jag åka till Amerika! Precis när jag skulle hoppa på bussen (till flygplatsen förstås

) kom jag på att jag inte hade fixat pengar!

Jag hade inte ett enda öre på mig!