Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur får jag en granhäck?
          stina
          Inlägg 22-04-2003, 09:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

För en massa år sedan planerade jag granar med ca 1 meters avstånd längs en bit av tomtgränsen. Granarna har växt jättebra och är nu mellan 1,5 och 2 meter höga. Nu vill jag inte att dom ska bli högre utan skulle vilja skapa en tät häck av dom på ungefär 1,5 meters höjd. Hur klipper jag för att det ska bli bra? Toppa och klippa på siderna eller bara toppa eller???? Jag är rädd om mina granar och vill att det ska bli bra.

Slutar en gran växa på höjden när man kapar av toppen. Grannen har också satt en granhäck fast den är bara 0,5 m hög och hon har redan toppat granarna. Har hon eller jag gjort rätt?

Hoppas på hjälp!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-04-2003, 12:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det man måste göra för att få en tät granhäck är att börja klippa sidorna redan från det plantorna är små. När det gäller gran kan man nämligen bara klippa i årsskotten. Man klipper gran i juni-juli när årsskotten vuxit ut, något av årsskotten bör vara kvar efter beskärningen. Toppen låter man vara tills granen nått den höjd man vill ha den i.

Har du låtit sidorna växa fritt så är det inte säkert att man kan få granarna speciellt täta när man inte kan klippa in dem på äldre ved, tyvärr.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          stina
          Inlägg 22-04-2003, 13:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Tack för svaret Åsa. Det gör inget om granen inte blir tät. Jag vill mest stoppa den på höjden, men var rädd att det skulle bli konstigt om jag bara klipper av toppen och inget mer. Men då gör jag det i sommar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon