| |
|
  |
När är en yngre människa |
|
|
|
|
02-12-2005, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 244
Medlem nr: 2 003

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2005, 09:56) Nu frågade jag Er eftersom jag känner en yngre man som har väckarklocka, går upp, äter frukost och går sedan till skolan medan mamma ligger och sover. Hon tycker att han är så behändig och duktig, och att han helt klarar av läxorna är ju perfekt. Själv tycker jag att det är skamligt och när mina barn växte upp försökte jag äta frukost med mina barn genom alla år, samt visade intresse för deras läxor, kanske jag inte kunde alla svar när de kom upp i åldern men intresse visade jag i alla fall och skaffade hem hjälpmedel.
Ville bara veta vilken åsikt andra har, både hålla med och motsatsen - det är ju så man lär sig! Förresten hur gammal är den yngre mannen? Är han närmare 18 kan man kanske tycka det är mer ok än om gossen är närmare 10 år...
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 10:31
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Att en fjortonåring kliver upp och själv ser till att få i sig frukost och iväg till skolan.. det är väl helt OK men att en 10-12 åring (som de väl är om de går i mellanstadiet) ska fixa allt själv och mamma (eller pappa) ligger och sover... det tycker jag däremot inte är OK.
Kanske har jag "gammeldags" uppfattning i frågan men jag tycker att barn behöver både uppmärksamhet och engagemang från föräldrarna. Om man är extremt morgontrött så kan man väl gå och lägga sig när barnet gått till skolan.... uppfattade det som mamman i Ingrids fall var hemma... alltså hade inte jobbat natt eller gick ut på jobb tidigt
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 15:28
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Nej inte ok -Barnen har olika behov med olika ålder , men att pusta ut och tro att man klarar skola läxor och ansvar vid mellanstadieålder ser jag bara alltför tydliga exempel på att det inte fungerar .(I mitt arbete som lärare) Vissa skulle ha behövt vara helt föräldralediga när de har barn i ålder 13-17 år ... Det är högst individuellt. Jag har aldrig släppt taget före gymnasietidens slut, även senare behövs man -fast på andra sätt ....
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 15:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Som yngre "man" borde man rimligen klara sig själv på morgonen...varför ska mor stå upp för att serva en halvvuxen unge? Näe...sluta "dadda" ungar...mina "unga män" är 11, 13 och 15..och var och en av dem klarar av att göra sig färdiga på mornarna de gånger det behövs..däremot är de bedrövliga när jag finns där som"backup".... 17-åriga dotter måste helt enkelt klara sig själv eftersom hon går i skola på annan ort... Min svärmor såg till att min gubbe vaknade på morgonen tom när han hade flyttat hemifrån...och det lider jag för idag...han är helt hopplös...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 16:46
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2005, 09:56) Nu frågade jag Er eftersom jag känner en yngre man som har väckarklocka, går upp, äter frukost och går sedan till skolan medan mamma ligger och sover. Hon tycker att han är så behändig och duktig, och att han helt klarar av läxorna är ju perfekt. Själv tycker jag att det är skamligt och när mina barn växte upp försökte jag äta frukost med mina barn genom alla år, samt visade intresse för deras läxor, kanske jag inte kunde alla svar när de kom upp i åldern men intresse visade jag i alla fall och skaffade hem hjälpmedel.
Ville bara veta vilken åsikt andra har, både hålla med och motsatsen - det är ju så man lär sig! Eftersom jag inte känner mamman ifråga vet jag inget om varför hon sover. Därför tar jag tillbaka allt jag tidigare sagt - och tänker i fortsättningen inte uttala mig. Jag tycker inte att det är min sak att bedöma andras situation, och jag tycker faktiskt att det är lite obehagligt att du ställt frågan på det sätt du gjort, utan att förklara varför.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-12-2005, 23:10) Men om man går på mellanstadiet, då klarar man väl inte det helt ut, eller? Er åsikt, kan man helt förlita sig på att barnet klara det? Då måste man känna sitt barn väl ,men ändå kan nog ett barn glömma sitt ansvar vad det än gäller;för vi vuxna glömmer också;åtminstone har jag gjort många många gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (Zarah P @ 02-12-2005, 16:46) CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2005, 09:56) Nu frågade jag Er eftersom jag känner en yngre man som har väckarklocka, går upp, äter frukost och går sedan till skolan medan mamma ligger och sover. Hon tycker att han är så behändig och duktig, och att han helt klarar av läxorna är ju perfekt. Själv tycker jag att det är skamligt och när mina barn växte upp försökte jag äta frukost med mina barn genom alla år, samt visade intresse för deras läxor, kanske jag inte kunde alla svar när de kom upp i åldern men intresse visade jag i alla fall och skaffade hem hjälpmedel.
Ville bara veta vilken åsikt andra har, både hålla med och motsatsen - det är ju så man lär sig! Eftersom jag inte känner mamman ifråga vet jag inget om varför hon sover. Därför tar jag tillbaka allt jag tidigare sagt - och tänker i fortsättningen inte uttala mig. Jag tycker inte att det är min sak att bedöma andras situation, och jag tycker faktiskt att det är lite obehagligt att du ställt frågan på det sätt du gjort, utan att förklara varför.  Kan hålla med om att det var en väldigt vid och öppen formulering/fråga som det är svårt att svara på. Vad för slags ansvar menar du? Yngre man vad är det för ålder??  10, 15, 18?
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 17:40
|
Medlem

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-12-2005, 23:10) Men om man går på mellanstadiet, då klarar man väl inte det helt ut, eller? Er åsikt, kan man helt förlita sig på att barnet klara det? När man går på mellanstadiet så är man 10 -12 år och då tycker åtminstone jag att mamman eller pappan (om han finns med i bilden och är hemma) skall kliva upp på morgonen... gå sedan och sov när barnet gått till skolan.  Inte undra på att många barn mår dåligt och har det jobbigt.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 17:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Så länge barna bott hemma så är det väckning som gäller, dom får sätta sig vid dukat bord men ta undan efter sig själva. Det hör inte hit om barna är 32 eller 8, bor dom hemma så är det lika för alla, samma sak vad gällande kvällsrutinerna att dom kommer i säng och inte sitter med data eller TVspel halva nätterna. Vi har hönsmammat barna från start och sitter väl med "bortskämda" ungar enligt en del, men enligt min mening kan man inte skämma bort barna med för mycket "bry sig om", synd bara att dom aldrig behövt ta nåt ansvar. Konsekvenser av sitt eget handlande, det har dom fått lära sig tidigt allihop, men att ansvara för uppstigning och mycket mer som man faktiskt skulle kunna "utnyttja" en förälder till kan dom inte. Och jag är inte hönsmamma, men kanske en stolt tuppappa.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 17:50
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 02-12-2005, 17:46) Och jag är inte hönsmamma, men kanske en stolt tuppappa.  tack o lov att det finns stolta tuppappor
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 18:06
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag har inte lusläst alla inlägg här men säger så här. Om min 12-åring blev tvungen så visst skulle hon klara det. Men jag anser att hon behöver omsorgen! Omsorgen av en mamma som "tjatar" upp henne, som sällskap vid frukosten, som man kan småprata lite med och som säger hej när hon går.
Hon får det inte alltid för ibland måste jag åka innan hon måste gå. Då får hon klara att gå iväg själv och låsa dörren, men hon tycker inte det är kul.
Frukost äter vi dock alltid tillsammans även på fredagar då jag är ledig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
...vill bara tillägga att mina barn oftast väckes med en klapp, en puss eller en kram...frukosten får de servera sig själva och så får de ofta en kram innan de går till bussen....och jag till lagårn.. Omsorg behöver inte betyda att man gör saker åt dem....särskilt inte när de är stora nog att göra dem själva... Min främsta omsorg är att försöka göra mina barn till självständiga individer som kan klaraatt fatta egna beslut och stå stadigt på egna ben...men med vetskap om att det finns stöd att få om man vacklar..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
CITAT (Tesa @ 02-12-2005, 18:41) ...vill bara tillägga att mina barn oftast väckes med en klapp, en puss eller en kram...frukosten får de servera sig själva och så får de ofta en kram innan de går till bussen....och jag till lagårn.. Omsorg behöver inte betyda att man gör saker åt dem....särskilt inte när de är stora nog att göra dem själva... Min främsta omsorg är att försöka göra mina barn till självständiga individer som kan klaraatt fatta egna beslut och stå stadigt på egna ben...men med vetskap om att det finns stöd att få om man vacklar.. Det klokaste jag läst hittills.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 19:21
|
Medlem

|
Klokt sagt tycker jag också... men så ligger du Tesa inte heller under täcket och sover medans barnen får ta sig upp, fixa frukost och gå till skolan... bäst de vill. däri ligger skillnaden. Dina barn får mammas uppmärksamhet, känner att de har en mor som älskar dem, får en kram och ett hej då. Sedan om de fixar frukost själv eller inte... det är individuellt. En del barn får man truga i något innan skolan, andra slukar rejäl frukost utan att någon pushar på eller dukar fram. Omsorg handlar inte enbart om "markservice"... barn behöver känna att föräldrarna bryr sig om och är intresserade av dem och deras dag.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 21:31
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Var bara ute och testade lite tankar utefter hur en yngre man har det (och han mår inte bra).
Självfallet ska man kräva av sina barn, ge dem ansvar men inte för mycket - min åsikt. När jag var i samma ålder hade jag ansvar för mina mindre syskon och såg inget konstigt i det då mina föräldar arbetade men när jag sjäv blev vuxen och fick egna barn slog det helt om för min del och blev en hönsmamma.
Att jag frågar så mycket beror på att jag själv inte har barn (de är vuxna) och har insett att det som var barn när mina var barn, det är nästan vuxna människor nu men så undrar jag om det är något naturligt eller om det beror på hur samhället utvecklats.
Måste säga att jag tycker att vårt hemska samhälle egentligen kräver mer av föräldrarna än vad det gjorde för bara 15 - 20 år sedan- ett engagemang som nog för få barn får, eller tänker jag fel?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag fick sköta mej sjölv, från det jag var 10 år! Men; det är väl inte så nu, för alla dessa bortskämda barn.......... Ursäkta mej, alla som "går i taket" nu--men det HAR funnits en så´n tid!!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 21:53
|
Medlem

|
Det är väl knappast någon som går i taket... Det är skillnad på att barn är ensamma hemma och måste lära sig ta ansvar och sköta sig själv ifall föräldrarna är på jobb den tiden... till att mamma eller pappa ligger och sover (morrontrötta) och inte ids eller ´bryr sig om att kliva upp
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 22:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Har tre pojkar som jag aldrig eller mycket sällan behövt tjata på eller väcka för att dom skulle stiga upp ,äta frukost och passa skolbussen vet inte om jag är ovanligt väl lottad, men det har kännts skönt att veta att dom lärt sig passa tider och att jag inte behövt tjata på dem vilket jag vet att många av deras kompisars föräldrar har haft bekymmer med När dom flyttat till annan ort för att studera vidare har jag kännt mig trygg eftersom jag vetat att dom kunnat passa tider utan att mamma behövt väcka dom När det gäller läxor och skolarbetet i övrigt har vi haft detta som samtalsämne vid middagsbordet eftersom gemensam middag varit helig i vår familj. Frågat vad som hänt på skolan ,talat om läxor och prov dessutom har vi alltid varit på kvartsamtal varje termin och på så sätt kunnat följa med i våra barns utveckling Tror att barn behöver föräldrar som visar tillit och förtroende,men håller ett vakande öga och leder dem rätt om något skulle gå snett
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2005, 22:03
|

Medlem
Antal inlägg: 563
Medlem nr: 5 607

|
Du borde nog ta upp det med hans mamma/pappa om du är nära anhörig. Jag tycker det är en självklarhet att stiga upp med barnen på morgonen när dom är i den åldern. Har man skaffat barn måste man ta ansvar för dom, och inte bara tänka på sig själv.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|