Jag är "datanörd" sedan många år...har varit på internet sedan 1993, och haft glasögon tjocka som coca-cola-bottnar...jag borde alltså vara en stor vän av dessa internettjänster.
Men, se det är jag INTE. Jag har sagt upp internetbank, och tycker illa om självbetjäning i matvarubutiker. En orsak är att jag inte tycker om att ge ut information om mina köpvanor (ja, jag är paranoid...

), men dels tycker jag inte om på det sätt vi mer eller mindre tvingas över till självbetjäning, samtidigt som priset hela tiden höjs för dem som "inte hänger med". Har även sagt upp betalkort och bankomatkort... Försöker ändå klara mig med små utgifter, enda räkningen jag har är nästan hyran, typ.
Tycker det är djupt tragiskt att gamla fina pålitliga Postverket så brutalt nedslaktats
Jag vill ha en riktig post!
Visst finns fortfarande banker kvar på mindre orter. Men i min gamla hemkommun, vilken det är låter vi vara osagt -det finns långt över hundra liknande-, så kan jag jämföra situationen för 15 år sedan med den nu :
Då : 7-8 bankkontor i de 4 centralorterna. 6 bankomater. 4 postkontor.
Idag : 4 små bankkontor, 4 bankomater (varav 2 på samma plats), 1 (litet) postkontor och en kassaservice. Av de 4 centralorterna har 3 bankkontor, 2 av dem har bankomat. Post finns i småbutiker på centralorterna, men kassaservice finns endast på 1 ställe i kommunen. Det här är en __STOR__ försämring för alla utan bil. Ja, alla som inte utan vidare kan ta sig 2 mil för att betala en räkning. Finns 2 rätt stora orter i kommunen där det inte längre finns bankomat. Bara att köra 2 mil för att få ut kosing. Självklart måste därmed många ha pengar hemma. Inbrotten har ökat kraftigt.
Usch, nu blev jag långrandig. Men, jag är ledsen, jag kan inte ha samma förtroende för att Konsum kan hantera mina post- och betalärenden. Posten hade skicklig personal, personalen i matbutiker är skicklig på mat, inte på post. Ett par gånger har jag själv fått ändra frankeringen på vanliga utrikesbrev, eftersom de satt på fel. En glömde prioritaire-märket. Vet ej om det behövs iofs. En kompis fick en räckning istället för insättning. Det ena med det andra. Bättre förr.