Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svensk Kassaservice, läggs ner
          kristerh
          Inlägg 03-12-2005, 11:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:12)
          Ok.. Jag trodde faktiskt inte att det fanns "några sådana" människor kvar.. Alltså lägga-pengarna-i-madrassen-människor..

Jodå gamlingarna är bra på det, sen fins det ju invandrare som pga att de inte fått svenskt personnr inte kan öppna konto, så de är ju oxså tvugna att gå till den kassa dyra servicen.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2005, 11:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:10)
          CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:07)
          CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 10:54)
          Jag tänker mest på pensionärerna, det är väl mest de som handlar med kassaservice, för att hämta ut pensionen mm.
          krister

Med risk för att bli tjatig.. Det finns väl fortfarande massor av banker..? rolleyes.gif sleep.gif

Javisst finns det bankkontor men många gamlingar har inte konto på banken, de hämtar ut sin pension 1ggr/mån och betalar samtidigt sin hyra och andra räkningar.
          Många gamla litar inte på och vill inte att andra har hand om deras pengar. Säkrare att ha allt hemma. smile.gif

Ok.. Jag trodde faktiskt inte att det fanns "några sådana" människor kvar.. Alltså lägga-pengarna-i-madrassen-människor..

Dom är nog ganska många än idag... det är bara vi som använder internet och autogiro mm som tror att "alla gör det" tongue.gif smile.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 03-12-2005, 11:18
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Har precis haft diskussionen om Svensk kassaservice med min man som ännu envisas med att betala på pg, och tar ut pengar på kassaservice trots att han har både betal- och bankomatkort.

Jag anser att han inte följer med i utvecklingen och är snudd på en bakåtsträvare.
          Jag kan förstå om 80-åriga Agda förfasar sig över nedläggningen hon kanske inte har någon dator elller kan inte hantera en sån.
          Men min man tillbringar nästan all sin lediga tid vid en av våra 7 datorer, och kan ändå inte fixa sina bankärenden. *suck*

--------------------

Citera
          cic
          Inlägg 03-12-2005, 11:18
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 11:14)

Jodå gamlingarna är bra på det, sen fins det ju invandrare som pga att de inte fått svenskt personnr inte kan öppna konto, så de är ju oxså tvugna att gå till den kassa dyra servicen.
          krister

Ja jösses! ohmy.gif Det hade jag ju inte tänkt på! ohmy.gif Man måste ju ha svenskt personnummer för att få ett konto... huh.gif

Fast jag fick hämta ut pengar för inte så längesen på Föreninssparbanken, men jag har inget konto där. Så pengar kan betalas ut på andra ställen än "posten"/kassaservice.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          kristerh
          Inlägg 03-12-2005, 11:20
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:18)
          Fast jag fick hämta ut pengar för inte så längesen på Föreninssparbanken, men jag har inget konto där. Så pengar kan betalas ut på andra ställen än "posten"/kassaservice.

Men tar inte de oxså betalt om du inte har ett konto?
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          cic
          Inlägg 03-12-2005, 11:22
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 11:20)
          Men tar inte de oxså betalt om du inte har ett konto?
          krister

Nä det gjorde dom inte.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2005, 11:25
          Länk hit: #27

Medlem

Jag är kund på Föreningssparbanken och kan inte ta ut pengar utan avgift... alltså om jag får pengar med pg-anvisning (heter det så?).. däremot kan jag ta med pengakvittot och de sätter in pengarna på mitt konto avgiftsfritt.

Citera
          kristerh
          Inlägg 03-12-2005, 11:44
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:25)
          däremot kan jag ta med pengakvittot och de sätter in pengarna på mitt konto avgiftsfritt.

så är det nog på de flesta banker, att om du sätter in pengarna från girot på ett konto hos dem så kostar det inget.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2005, 19:33
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 11:44)
          CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:25)
          däremot kan jag ta med pengakvittot och de sätter in pengarna på mitt konto avgiftsfritt.

så är det nog på de flesta banker, att om du sätter in pengarna från girot på ett konto hos dem så kostar det inget.
          krister

Nordbanken tog för 3 år sedan ut avgift även när dottern skulle sätta in stipendiepengarna på kontot... enda sättet att slippa avgift var om hon hade öppnat eget Postgirokonto mad.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-12-2005, 20:09
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (netaave @ 03-12-2005, 11:18)
          Har precis haft diskussionen om Svensk kassaservice med min man som ännu envisas med att betala på pg, och tar ut pengar på kassaservice trots att han har både betal- och bankomatkort.

Jag anser att han inte följer med i utvecklingen och är snudd på en bakåtsträvare.
          Jag kan förstå om 80-åriga Agda förfasar sig över nedläggningen hon kanske inte har någon dator elller kan inte hantera en sån.
          Men min man tillbringar nästan all sin lediga tid vid en av våra 7 datorer, och kan ändå inte fixa sina bankärenden. *suck*

Nu heter jag inte Agda och har inte fyllt 80, riktigt än i alla fall men det var först i år som jag började betala räkningar via nätet, tyckte det verkade så osäkert wub.gif

Men när dottern satt här och betalade sina så tyckte jag det verkade så praktiskt och så för nästan exakt ett år sedan - dec 04 hjälpte hon mig att betala via sitt konto och så gick jag till kassa service och satte in pengar på hennes konto smile.gif
          Sedan dess sköter jag det själv men från ett konto som enbart har pengar när det ska dras, alltså inte lönekontot.

Själv använder jag mig/använde mig, ofta av kassaservice, var jag tvungen när jag skulle ha ett kvitto på insatta pengar och det får man ju inte om man betalar via giro.

Och varje gång jag besöker det omtvistade stället så har det varit lång kö, men jag bor ju på landet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2005, 20:30
          Länk hit: #31

Medlem

Jag har aktiverat Internetbank så sent som i sepptember i år smile.gif
          och jag måste säga att jag ångrar min feghet att inte ha tagit det redan för länge sedan. Så enkelt det är att betala räkningar.. jag matar in direkt när räkningen kommer och det dras vid förfallodatum. Lika lätt är det att föra över pengar mellan egna konton och föra över till andras (presenter) biggrin.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-12-2005, 20:35
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 20:30)
          och jag måste säga att jag ångrar min feghet att inte ha tagit det redan för länge sedan. Så enkelt det är att betala räkningar.. jag matar in direkt när räkningen kommer och det dras vid förfallodatum. Lika lätt är det att föra över pengar mellan egna konton och föra över till andras (presenter) biggrin.gif

Måste skriva
          " Håller med - att jag inte gjorde det för länge sedan, är ju så enkelt!"

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2005, 20:43
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 03-12-2005, 20:35)
          CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 20:30)

Måste skriva
          " Håller med - att jag inte gjorde det för länge sedan, är ju så enkelt!"

Känns skönt att man inte var ensam "antikvitet".. som barnen brukade säga laugh.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2005, 22:07
          Länk hit: #34

Medlem

Tjäna pengar... lite knäppt tycker jag men... rolleyes.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-12-2005, 02:13
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag är "datanörd" sedan många år...har varit på internet sedan 1993, och haft glasögon tjocka som coca-cola-bottnar...jag borde alltså vara en stor vän av dessa internettjänster.

Men, se det är jag INTE. Jag har sagt upp internetbank, och tycker illa om självbetjäning i matvarubutiker. En orsak är att jag inte tycker om att ge ut information om mina köpvanor (ja, jag är paranoid... wink.gif ), men dels tycker jag inte om på det sätt vi mer eller mindre tvingas över till självbetjäning, samtidigt som priset hela tiden höjs för dem som "inte hänger med". Har även sagt upp betalkort och bankomatkort... Försöker ändå klara mig med små utgifter, enda räkningen jag har är nästan hyran, typ.

Tycker det är djupt tragiskt att gamla fina pålitliga Postverket så brutalt nedslaktats sad.gif

Jag vill ha en riktig post!

Visst finns fortfarande banker kvar på mindre orter. Men i min gamla hemkommun, vilken det är låter vi vara osagt -det finns långt över hundra liknande-, så kan jag jämföra situationen för 15 år sedan med den nu :

Då : 7-8 bankkontor i de 4 centralorterna. 6 bankomater. 4 postkontor.
          Idag : 4 små bankkontor, 4 bankomater (varav 2 på samma plats), 1 (litet) postkontor och en kassaservice. Av de 4 centralorterna har 3 bankkontor, 2 av dem har bankomat. Post finns i småbutiker på centralorterna, men kassaservice finns endast på 1 ställe i kommunen. Det här är en __STOR__ försämring för alla utan bil. Ja, alla som inte utan vidare kan ta sig 2 mil för att betala en räkning. Finns 2 rätt stora orter i kommunen där det inte längre finns bankomat. Bara att köra 2 mil för att få ut kosing. Självklart måste därmed många ha pengar hemma. Inbrotten har ökat kraftigt.

Usch, nu blev jag långrandig. Men, jag är ledsen, jag kan inte ha samma förtroende för att Konsum kan hantera mina post- och betalärenden. Posten hade skicklig personal, personalen i matbutiker är skicklig på mat, inte på post. Ett par gånger har jag själv fått ändra frankeringen på vanliga utrikesbrev, eftersom de satt på fel. En glömde prioritaire-märket. Vet ej om det behövs iofs. En kompis fick en räckning istället för insättning. Det ena med det andra. Bättre förr.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-12-2005, 10:34
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 20:43)
          Känns skönt att man inte var ensam "antikvitet".. som barnen brukade säga laugh.gif

En "antikvitet" till - började också betala mina räkningar via internet nån gång sept-okt i år. Jättebekvämt, visst, men så stor skillnad tycker jag inte det är. Innan dess satte jag mig ner en gång i månaden och skrev en betalningsorder till bankgirot och så var det klart. Tyckte det var himla enkelt också.
          Posten slutade jag anlita när dom började ta betalt för allt.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          ejjan
          Inlägg 04-12-2005, 10:43
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

Läste att Svensk kassaservice får 400 miljoner i statlig bidrag
          och det är bara 1 % av sveriges befolkning som använder det...
          Pengarna kan väl användas till nåt bättre...

För min del kan de lägga ner med en gång, men det är kanske lätt för mig att säga som bor i en stad, med utagsautomater och affärer överallt.

Betalar allt via min bank på nätet. Om nån klubb eller så vill ha kvitto på betalningen ánvänder jag bara utskrift av den sidan, det har alltid funkat.

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 04-12-2005, 12:14
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag tycker att internetbanken fungerar helt perfekt
          När jag får en räkning är det bara att mata in den,mindre risk att man glömmer det är ju bara att mata in bet.datum
          Medlemsavg. eller andra som inte har OCR är det bara att skriva avs. eller kund/fakturanr -dra ut en kopia om någon frågar efter det
          Helt perfekt när man handlar över internet både i Sverige och utomlands om man använder E-kort ingen kan då länsa mitt konto
          Smidigt att föra över pengar från olika konton och man kan följa inbetalningarna och hålla koll på vad som finns på ens eget konto
          En som är helnöjd.
          Posten däremot kan man glömma det gäller även paketservicen måste stå i matkön för att få ut paket eftersom dom inte har någon speciell kassa för det
          Tur att man inte beställt något via postorder till jul

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          kristerh
          Inlägg 04-12-2005, 18:23
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Pirum @ 04-12-2005, 02:13)
          Jag vill ha en riktig post!

Tycker de styrande på posten skall göra ett studiebesök i spanien wink.gif
          där delar de ut posten 2ggr om dagen och även på lördagarna.
          Dessutom är portot ca hälften av vad vi i sverige har.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon