Önskar växtförslag, perenner. Utmed verandan har vi en rad med flammentanz-rosor som klättrar och trivs. Varandan är 13 meter lång och rabatten med flammentanz gränsar till gräsmattan och det ser inte alltid så kul ut där. Dels kan rosorna spreta iväg fortare än jag hinner klippa och binda upp och framförallt blir det lätt ogräs och skrutt bland rosorna. Jag tänkte därför göra en ordentlig kant av torvblock mot gräsmattan och fylla rosenrabatten med ett rejält lager täckbark. Men barken är ful och rabatten har blivit breddad det senaste. Rosorna blommar ju inte så länge och då tänkte jag att man kanske kan plantera in bra perenner som ger en längre fägringsperiod för verandans rabatt. Men VAD? Har funderat på solbriud, emn de kanske är för höga? Gärna olika sorters blommor. En variant innan rosorna blommar (de blommar hos mig i slutet av juni och en bit in i juli), något som blommar samtidigt och något höstblommande. Huset är falurött och jag vill gärna ha en färgsprakande rabatt i röda och/eller gula nyanser.
|