Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Äppelbokens, konstiga beskärningsråd
          Sommartorparn
          Inlägg 13-12-2005, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Bläddrade lite i den fina "Äppelboken" och blev lite fundersam över beskärningsråden. OK, att det finns olika skolor vad gäller beskärning, men är detta inte lite väl drastiskt? Hon rekommenderar att kronan kapas på gamla äppelträd för att de ska ge bättre frukt, och så illustreras detta råd med en teckning där stammen har kapats mitt av och 2/3 av kronan är borta. Själv tycker jag det verkar helt befängt, och har svårt att tro att detta är i linje med vedertagen beskärningskunskap. Men vad säger experterna? Den bok jag tittade i var en andra reviderad upplaga från 2000, så om detta råd byggde på ett missförstånd så hade det ju funnits möjlighet att ändra. Om inte annat så kunde ju förlaget ha låtit någon fackgranska boken. Hur många tror ni har förstört sina gamla äppelträd på detta viset? wacko.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-12-2005, 00:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om du menar Görels äppelbok så kan sägas att vi har en kontinuerlig diskussion om beskärning, ibland också i tidskriften Pomologen.

Odlarna i Kivik berättade för mig att man förr i tiden "skar ur" gamla kronor för att få frukt på lägre nivå. Att det bildas röta ned i stammen och trädet får kortare livslängd, sämre prydnadsvärde mm är inte viktiga aspekter i odlingssammanhang.

Många har "toppkapat" sina gamla äppelträd och kapar sedan allt som trädet försöker återställa uppåt. Jag har bilder på resultaten av sådana ingrepp på min sajt.

Vad man tycker är estetiskt och praktiskt är en aspekt, den brukar jag inte ge mig in i. Men om man använder biologiska argument som vad träden behöver för att leva friska och länge så är grövre urkapningar inget man sysslar med.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-12-2005, 00:54
          Länk hit: #3

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det verkar finnas en skola som säger att frukt ska växa lågt och på unga grenar, för att få lättplockade stora frukter. Eller något sådant. Själv vill jag det motsatta, äpplena ska växa högt upp så inte älgarna och rådjuren tar dem...

Men som Cilla säger, det hela handlar väl om vad man har äppelträdet till. För mig är det lika viktigt att trädet ser bra ut och är friskt som att äpplena smakar gott. Är ingen estet i vanliga fall, funktion går före utseende för min del, men i fallet med söndersågade äppelträd så är det ju tragiskt. Gamla fina äppelträd, kanske med >50 relativt friska år framför sig, amputeras å det grövsta och får röta och kräfta.

Det här Åkeröträdet är över 100 år. Har nog inte beskärts alls de senaste 20 åren, undantaget nån enstaka gren som skadats av vind etc. Notera att det har två "stammar", enligt många borde nog ena stammen kapats för länge sen. Om nån kommer och kapar ur kronan på det trädet så tar jag fram hötjugan.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 14-12-2005, 09:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Åhh hu - jag ryser!

Diskuterar man med dessa 'experter' så ryser de i sin tur över min förtjusning i spindelträd, spaljerade träd samt träd på svagväxande stam för att ta mindre plats och så framhäver de de gamla 'äppeldamernas' charm och hur fint det är med stamträd (som mognar sent), när de liksom både kräver sin plats sin trädgård och inte minst sin ägare!

Efterlyser lit emer nyansering i hela taget. Och min favvisbok är fortfarande 'Den Nya Beskärningsboken'.

Hälsar Ingrid

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-12-2005, 15:07
          Länk hit: #5

Validating

Ja, kul att folk har olika åsikter, åtminstone om utseendet så är ju allt helt subjektivt smile.gif

Kan själv tänka mig att spaljera eller spindelträda, men, det får skjutas på framtiden.

Någon som vet hur länge "yrkesodlarträd" lever numera förresten? Vet att exempelvis kossor lever mycket kortare numera, gissar att även trädens livslängd minskar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 14-12-2005, 15:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Drygt 20 år emellanåt mindre.

Hälsar Ingrid

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 14-12-2005, 15:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Om du är yrkesodlare och gör en nyplantering av äppelträd idag så kör du oftast "knipträd" med cirka 3000 träd/ha. Den vanliga kulturtiden för den investeringen ligger på runt 15 år och de flesta rekommenderar att du röjer och planterar nytt efter 15 år. Många kör dock på upp till 25 år, med mindre lyckade resultat.

Träden kan dock leva betydligt längre, men kvaliteten på frukten blir sämre och sämre och trädet blir mer drabbat av olika sjukdommar.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-12-2005, 16:06
          Länk hit: #8

Medlem

Jag hoppas att vi i vår verkligen upmanar våra trädgårdshandlare att köpa in äpple på olika grundstammar så att vi kan få frukt på alla möjliga vis i trädgårdarna!

Det vore mycket bättre och roligare för alla parter om vi kunde välja mellan stora och små kronträd, spaljeäpplen, äpple för frukthäckar, och alla möjliga övriga former. Mycket bättre än att vi stympar våra gamla träd att försöka växa som om de vore småvuxna!

För detta krävs att de säljer äpple på svagväxande grundstammar.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 14-12-2005, 16:10
          Länk hit: #9

Medlem

Jepp! Och ytterst är detta en ekonomisk fråga för plantskolorna. Att få upp ett säljbart fruktträd på svagare grundstam tar både längre tid och har en högre dödlighetsprocent än på starkväxande. Men jag hoppas att många är beredda att initialt betala lite mer för att få bättre och mindre träd tills efterfrågan blir så stor att en mer storskalig förädling och produktion kan ske. Med e-plantstatus naturligtvis!

--------------------
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-12-2005, 16:19
          Länk hit: #10

Medlem

Aha, är det högre dödlighet på de svagväxande också, det var bra att veta. Då behöver jag inte ha så dåligt samvete över att några av mina egna har "försvunnit" när jag försökt föröka dem. Jag är van vid frösådder och A2 som man knappt behöver bry sig om alls, men de svagväxande verkar behöva vatten och annat arbetskrävande pyssel.

I övrigt har jag det högst impopulära förslaget som jag alltid anfört: Höj fruktträdens pris, kvalitet och variation!

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-12-2005, 16:31
          Länk hit: #11

Validating

Ja, väldigt konstigt att folk ska ha så förbålt billiga fruktträd, när de utan vidare kan köpa möbler de inte behöver för tusentals kronor. Känner folk som gladeligen lägger mer pengar på planteringsjord än på det som ska planteras... :/

Nu menar jag ju inte att man ska plantera i lera man köper i bulk från Vägverket. Men ett träd är en långvarig investering, då kan man gott lägga några hundra extra och strunta i det där extra dyra och ömtåliga TV-bordet.

(Själv hobbyympar jag ju med frösådder som grundstammar, men får jag nån gång i framtiden en "riktig trädgård" (vad nu det är) så får jag väl köpa ett träd eller två, och då ska det vara bra träd)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 14-12-2005, 19:28
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Fruktträdsbeskärning i England.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-12-2005, 01:32
          Länk hit: #13

Medlem

Den där bilden är kul, Hannele. Helt klart också att trädet beskurits och formats så sedan grenarna var unga.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 15-12-2005, 09:50
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Cilla @ 14-12-2005, 00:37)
          Om du menar Görels äppelbok så kan sägas att vi har en kontinuerlig diskussion om beskärning, ibland också i tidskriften Pomologen.

Odlarna i Kivik berättade för mig att man förr i tiden "skar ur" gamla kronor för att få frukt på lägre nivå. Att det bildas röta ned i stammen och trädet får kortare livslängd, sämre prydnadsvärde mm är inte viktiga aspekter i odlingssammanhang.

Många har "toppkapat" sina gamla äppelträd och kapar sedan allt som trädet försöker återställa uppåt. Jag har bilder på resultaten av sådana ingrepp på min sajt.

Vad man tycker är estetiskt och praktiskt är en aspekt, den brukar jag inte ge mig in i. Men om man använder biologiska argument som vad träden behöver för att leva friska och länge så är grövre urkapningar inget man sysslar med.

Ja, då vet jag i alla fall var idén kommer ifrån, och att den inte är tagen ur luften. Men det är ändå synd att det står detta slags råd i en sådan bok, som vad jag förstår är mycket läst. Jag tror att den genomsnittlige trädgårdsägaren, som i en bok hittar beskrivning på hur man ska göra, inte ägnar tid åt att söka information i andra källor. Bättre då om det inte hade stått något alls. För hemträdgården är det väl viktigare att ha ett vackert och långlivat träd än att under ett par år stressa fram ytterligare ett par extra kilo äpple innan trädet tas bort.wacko.gif

Hoppas hon lyssnar på dig, Cilla! rolleyes.gif

Förresten , konstigt att det skulle vara vanligt bland yrkesodlare att kapa halva kronan....... Dom har väl i allmänhet haft möjlighet att beskära trädet från unga år och därmed ge dom önskvärd form. wacko.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-12-2005, 11:07
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT
          Förresten , konstigt att det skulle vara vanligt bland yrkesodlare att kapa halva kronan....... Dom har väl i allmänhet haft möjlighet att beskära trädet från unga år och därmed ge dom önskvärd form.

Jag vet inte om det varit vanligt, men odlare jag talat med berättar om hur odlingens premisser förändrats genom generationerna. Det har blivit dyrare med arbetskraft, metoderna för besprutning ändras mm - och man beskär träden efter detta. Numera finns inte så många med stora kronträd kvar i odlingssammanhang, och de som finns är ofta sparade av historiska eller lite nostalgiska skäl. Sade de odlare jag talade med, det kan finnas fler förklaringar!

Sedan har vi ju haft äpplen för hushållsbruk i våra trädgårdar också, i långt större utsträckning än idag. Det var inte för fritidsnöje eller prydnad man hade fruktträd i de generationer som uplevde första och andra världskrigen. Ville man garantera sig om att få äta frukt var det bäst att odla själv.

Beskärningstradiotioner av träd för hushållsbruk vore intressant att studera. Min hypotes är att idéer om att skära bort halva trädet uppstod en bra tid efter andra världskriget, 1960tal eller senare.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 15-12-2005, 11:10
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 15-12-2005, 09:50)
          Förresten , konstigt att det skulle vara vanligt bland yrkesodlare att kapa halva kronan....... Dom har väl i allmänhet haft möjlighet att beskära trädet från unga år och därmed ge dom önskvärd form. wacko.gif

En del av de fall där grova kapningar sker i odlingssammanhang kan nog ses som en blandning mellan nya och gamla beskärningssystem. Tidigare har kronträd varit det dominerande beskärningssystemet och där har grova grenar fått bli kvar. Vi tänker oss att du planterade ett äppelträd på 60-talet som skulle bli kronträd. Efter fyrtio år ger trädet fortfarande ok frukt. Avskrivningstiden för trädet är för länge sen över, och all intäckt du kan få från trädet är ren vinst. Men du plockar inte längre med stegar, vilket du kanske gjorde tills för tio år sedan och trädet har svårt med tillväxten och ny fruktved.

Därför gör du en radikalbeskärning för att få nytillväxt och förhoppningsvis mer frukt. Eftersom du använder fungicider mot bladsvamp som har sidoeffekten att rötsvampar inte får så bra fäste är totalkapning inget större problem eftersom du ändå bra ska köra några år till på det trädet innan det röjs.

--------------------
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 07:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon