Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Språkproblem
          caprifol
          Inlägg 22-12-2005, 08:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Felix matte
          Nyfiken blir jag o måste fråga eftersom jag också pratar meänkieli: vilken tornedalsby har du dina rötter i? Obs! jag har full respekt för om du inte vill svara eftersom man ju vill vara anonym i detta forum och det kanske känns för avslöjande för Dig.
          caprifol

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-12-2005, 09:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (caprifol @ 22-12-2005, 08:57)
          Felix matte
          Nyfiken blir jag o måste fråga eftersom jag också pratar meänkieli: vilken tornedalsby har du dina rötter i? Obs! jag har full respekt för om du inte vill svara eftersom man ju vill vara anonym i detta forum och det kanske känns för avslöjande för Dig.
          caprifol

För 42 år sedan flyttade jag från byn som ligger ca 4 mil från Övertorneå. rolleyes.gif

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 22-12-2005, 09:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (Felix matte @ 21-12-2005, 23:48)
          Men herregud.. Hur kan man försvara sånt nonchalant, odrägligt betéende ohmy.gif  :angry: unsure:

Jag har visst också ett nonchalant och odrägligt beteende, i så fall... sad.gif

Men gör som Carex sa- testa att prata t.ex. engelska (eller franska eller tyska eller något annat) några dagar med
          folk ni i vanliga fall pratar svenska med, så ska ni nog se att det blir ganska tröttsamt, svårt och hindrande efter ett tag.

Dessutom hör det till flerspråkighetens fördelar att alla inte förstår vad man säger hela tiden tongue.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-12-2005, 09:22
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (pisanggoreng @ 22-12-2005, 09:05)
          CITAT (Felix matte @ 21-12-2005, 23:48)

Men herregud.. Hur kan man försvara sånt nonchalant, odrägligt betéende ohmy.gif  mad.gif unsure:

Jag har visst också ett nonchalant och odrägligt beteende, i så fall... sad.gif

Men gör som Carex sa- testa att prata t.ex. engelska (eller franska eller tyska eller något annat) några dagar med
          folk ni i vanliga fall pratar svenska med, så ska ni nog se att det blir ganska tröttsamt, svårt och hindrande efter ett tag.

Dessutom hör det till flerspråkighetens fördelar att alla inte förstår vad man säger hela tiden tongue.gif

Visst kan det vara fördel i vissa fall... t.ex har våra två yngsta inte lärt sig språket
          och därför har vi föräldrar ibland bytt språk om vi pratat om något som vi inte ville att de skulle höra.
          Men aldrig att jag skulle godkänna att mina gäster pratade på språk jag inte förstår.
          Lika lite har jag någonsin ens funderat på att prata meän kieli i sällskap där inte alla förstår. Det är bland det fulaste man kan göra... tycker jag. mad.gif

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 22-12-2005, 09:25
          Länk hit: #25

Medlem

Lika lite skulle jag tvinga någon att prata sitt "icke-modersmål" hela tiden bara för att jag då inte förstår. wacko.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-12-2005, 09:29
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Nu bör juh alla ha rätt att bestämma över sitt eget hem, och man får juh ta seden dit man kommer. En sak är väl när gästerna kanske sitter helt ensamma i ett rum, att dom då talar sitt modersmål, men fasen inte när värden/värdinnan är i samma rum. Näe, lite hyfs och fason bör det väl va

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-12-2005, 09:30
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (pisanggoreng @ 22-12-2005, 09:25)
          Lika lite skulle jag tvinga någon att prata sitt "icke-modersmål" hela tiden bara för att jag då inte förstår.  :wacko:

Jag tycker inte det är att tvinga någon... det hör till vanligt hyfs.
          Hos mig ska pratas språk som jag förstår.

Vi har olika åsikt och så är det väl i den här frågan som i det mesta här i livet. smile.gif

Citera
          caprifol
          Inlägg 22-12-2005, 09:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Absolut inga problem pisanggoreng och carex.
          Det skulle inte falla oss (min man o mig) in att prata svenska med varandra när vi vistas i våra engelska vänners hem och när de är närvarande. Det skulle kännas som om vi sa´ något som vi inte ville att de skulle förstå, även om så inte skulle vara fallet. På tu man hand - ja, - men inte tillsammans med dem oavsett om vi är i deras hem eller tillsammans någon annanstans.
          caprifol

Citera
          silos
          Inlägg 22-12-2005, 10:45
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Vi människor är så fulla av:JAG,hur jag vill ha det ena och det andra, jag är arg p.g.a hur andra beteer sig etc....jag vill,jag vill,jag vill hörs av oss vuxna som om vi vore 3 åringar hela mänskligheten ohmy.gif
          När börjar männniskor mera använda orden:hur vill DU eller hur vill VI!?

Eller fråga sig själv:varför blir jag störd av att andra talar ett språk som jag inte förstår?

Den sanna respekten finns för mig i dessa ord:att försöka gå i andras skor under 14 dagar eller helst mera så förstår man de andra och även förstår bättre sina egna motivationer.

Tankar ifrån Solis-Silos som sällan förstår och är lika glad för det smile.gif wub.gif smile.gif

Citera
          silos
          Inlägg 22-12-2005, 12:45
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (silos @ 22-12-2005, 10:45)
          Vi människor är så fulla av:JAG,hur jag vill ha det ena och det andra, jag är arg p.g.a hur andra beteer sig etc....jag vill,jag vill,jag vill hörs av oss vuxna som om vi vore 3 åringar hela mänskligheten ohmy.gif
          När börjar männniskor mera använda orden:hur vill DU eller hur vill VI!?

Eller fråga sig själv:varför blir jag störd av att andra talar ett språk som jag inte förstår?

Den sanna respekten finns för mig i dessa ord:att försöka gå i andras skor under 14 dagar eller helst mera så förstår man de andra och även förstår bättre sina egna motivationer.

Tankar ifrån Solis-Silos som sällan förstår och är lika glad för det smile.gif wub.gif smile.gif

Hi hi; nu ser jag att jag är en riktigt S T O R 3åring tongue.gif

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 22-12-2005, 12:52
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (silos @ 22-12-2005, 12:45)

Treåringar har för det mesta större insikt än "vuxna", och så verkar fallet vara även här. smile.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          silos
          Inlägg 22-12-2005, 12:56
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (pisanggoreng @ 22-12-2005, 12:52)
          CITAT (silos @ 22-12-2005, 12:45)

Treåringar har för det mesta större insikt än "vuxna", och så verkar fallet vara även här. smile.gif

Tack gulledig wub.gif wub.gif wub.gif
          Jag börjar tror att jag kommer aldrig bli vuxen och förresten det vill jag inte heller så det så biggrin.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 11:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon