Har suttit och läst lite trådar om julgodis, men hittade inte recept på Limetryffel så jag letade på google istället och kom in på en, för en chokladälskare som jag, fantastisk hemsida som jag måste dela med mig av ...
www.chokladsajten.com. Här finns över 400 recept med coklad och massor när det gäller godis och på limetryffel...
Kanske något för alla i julstöket ...
När jag tittade bland gamla trådar såg jag att någon önskade receptet på marshmallows med kanel och apelsin men förmodligen var jag så upptagen med allt julstök att jag inte svarade ... Här kommer i alla fall receptet om någon fortfarande är intresserad. Det är min mans favorit och det är inte ovanligt att jag måste göra 3 satser under julen. Han fyller nämligen år direkt efter nyår och vill gärna bjuda släkten på dem...
MARSHMALLOWS MED KANEL OCH APELSIN 21 st gelatinblad 5,75 dl socker 1,75 dl vatten 0,5 dl honung 4 st äggvitor (150 g) 2 tsk kanel 1 st apelsin, rivet skal från Maizena och florsocker att rulla i
Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten. Låt sockret, vattnet och honungen koka i en kastrull till dess att temperaturen uppgår till 131 grader. Pensla samtidigt kastrullens kanter med vatten för att förhindra kristallisering av sockret. Vispa äggvitorna hårt och häll den varma sockerlagen över äggvitorna under fortsatt kraftig vispning. Smaksätt smeten med kanelen och apelsinskalet. Krama ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull. Häll gelatinet i smeten under kraftig vispning. Häll upp marshmallowsmeten i en plastad form och låt den stelna i kylen under några timmar. Skär kuber av den stelnade smeten och rulla dem i florsocker och maizenamjöl.
OBS! När jag plastade formen fastnade plasten i godiset och vi stod i över en timme och pillade plast... I fortsättningen använder jag en teflonbelagd form som jag smörar väldigt lätt.
Lycka till och God Jul!
--------------------
------------------------------------- Mvh Björkhagen - zon I-II
|