Det kan inte vara så att ni har för torr luft? Nu när det är kallt drar man ju gärna upp värmen och luften blir torr. Nu i juletid har man mycket levande ljus tända och det torkar också upp inomhusluften. Etter värre blir det för orkidéerna om dom står i fönster med element under på full fräs. Ställ en skål med vatten vid sidan av orkidéen så blir luftfuktigheten runt plantan bättre. Du kan dekorera skålen med några fina stenar så ser det snyggare ut. Alternativt kan du ställa orkidén i en större ytterkruka där du har vatten i botten.
Det viktiga är att orkidékrukan inte får stå i vattnet,fyll upp med stenar, lekakulor eller något annat att ställa orkidén på. Fyll sedan på vatten på botten efterhand som det dunstar.
Jag har många Phalaenopsisar som blommar helt förträffligt i österfönster så jag tror inte att problemet ligger där, såvida det inte finns något som skymmer fönstret. Ooops! Kom att tänka på att det kanske beror på var i landet man bor när det gäller ljuset! Här nere i Skåne har vi ju bättre ljus än ni har som bor norröver. Nåväl, sätt gärna phalaenopsisarna i söderfönstret på vintern, men en varning vill jag ge för den förrädiska marssolen som bränner bladen på en phalaenopsis på ett ögonblick, så glöm inte kvar dem i söderfönstret framåt vårkanten. Lycka till med era orkisar