Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Brudorkidé, knopparna torkar???
          Inhe
          Inlägg 29-12-2005, 19:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 6 880

Hej.
          Har äntligen tagit mig för med att registrera mig efter att ha varit flitig läsare av forum under ett par års tid. Men nu är det akut! och jag hittar inget inlägg som kan hjälpa min brudorkidé som verkar sura.

Har en brudorkidé som på rekordtid producerat fem stänglar med knoppar. Några blommor har slagit ut men många knoppar "skrumpnar", eller snarare är det den lilla stjälken som knoppen sitter på som drar ihop sig, vilket resulterar i att knoppen blir brun och kommer att falla.
          Någon som kan tala om för mig vad jag gjort för fel och om jag kan rädda de knoppar som är kvar?

Citera
          Emser
          Inlägg 29-12-2005, 20:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

Kan det vara så att den behöver gödas? Eller så kanske den står kallt eller i drag ifrån förnstret?

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera
          Inhe
          Inlägg 29-12-2005, 20:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 6 880

Den får ytterst lite gödning då och då. I o f s flyttade jag den från ett västerläge till ett österläge när jag upptäckte stänglarna. Stod fullständigt bortglömd bakom en gardin tidigare. Men drag kan det knappast vara. Har inte hittat problemet på något orkidéforum på nätet hellar.

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 29-12-2005, 21:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

Den får med stor sannolikhet för lite ljus.
          Vintertid kan Phalaenopsis med fördel placeras i söderfönster.

Flytta plantan till ljusare domäner eller rigga upp elektriskt ljus av lämplig typ..

Lycka till wub.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          VeraCB
          Inlägg 30-12-2005, 10:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 6 706

Samma för mig !
          En av knopparna började växa, men slutade nästan på en gång och blev gul och torkade...
          Jag vattnar mina en gång i veckan och har några droppar gödning i varannan-var tredje vattning, står i söderfönster.
          Jag inbillar mig att det var drag som gjorde att min inte ville vara med längre, sambon öppnade ventilen ovanför fönstret, och det märkte jag inte förrän efter ett par dygn... mad.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 30-12-2005, 13:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Det kan inte vara så att ni har för torr luft? Nu när det är kallt drar man ju gärna upp värmen och luften blir torr. Nu i juletid har man mycket levande ljus tända och det torkar också upp inomhusluften. Etter värre blir det för orkidéerna om dom står i fönster med element under på full fräs. Ställ en skål med vatten vid sidan av orkidéen så blir luftfuktigheten runt plantan bättre. Du kan dekorera skålen med några fina stenar så ser det snyggare ut. Alternativt kan du ställa orkidén i en större ytterkruka där du har vatten i botten. Det viktiga är att orkidékrukan inte får stå i vattnet,fyll upp med stenar, lekakulor eller något annat att ställa orkidén på. Fyll sedan på vatten på botten efterhand som det dunstar.
          Jag har många Phalaenopsisar som blommar helt förträffligt i österfönster så jag tror inte att problemet ligger där, såvida det inte finns något som skymmer fönstret. Ooops! Kom att tänka på att det kanske beror på var i landet man bor när det gäller ljuset! Här nere i Skåne har vi ju bättre ljus än ni har som bor norröver. Nåväl, sätt gärna phalaenopsisarna i söderfönstret på vintern, men en varning vill jag ge för den förrädiska marssolen som bränner bladen på en phalaenopsis på ett ögonblick, så glöm inte kvar dem i söderfönstret framåt vårkanten. Lycka till med era orkisar smile.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Emser
          Inlägg 30-12-2005, 16:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

Fast iof jag har hört att orchidéer är "plats kräsen" växt. Prova och ställ tillbaka den i orginal förnstret och tänd en lampa i samma fönster. Jag vet med erfaranehet att de är kinkiga och vill inte att man flyttar på dem!

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera
          kristerh
          Inlägg 30-12-2005, 17:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Emser @ 30-12-2005, 16:40)
          Fast iof jag har hört att orchidéer är "plats kräsen" växt. Prova och ställ tillbaka den i orginal förnstret och tänd en lampa i samma fönster. Jag vet med erfaranehet att de är kinkiga och vill inte att man flyttar på dem!

Min erfarenhet är att de inte skall flyttas om de har för små knoppar,
          då kan de fälla knopparna, men flyttar man dem när de börjat blomma så brukar de inte bry sig wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Kathy
          Inlägg 03-01-2006, 20:09
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Emser @ 30-12-2005, 16:40)

Ojdå, det visste jag inte. unsure.gif

Jag flyttar runt mina orkidéer efter varje gång jag vattnat dem, och de tycks inte ha tagit skada av det.

De blommar snällt ändå. wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon