CITAT (Sommartorparn @ 04-01-2006, 10:58)
Jag har hört att man ska klippa stängeln ovanför det tredje ögat (räknat nedifrån). Stämmer inte den regeln? Det brukar komma ut en liten förgrening efter ett sådant klipp och det brukar kunna bli blommor på den men inte lika kraftfullt som på stänglar som växer från botten.
Det finns en mycket enkel anledning till varför somliga odlare klipper stänglar på det viset och följdaktligen ger det rådet.
Vissa arter av brudorkidéer får så långa stänglar att det blir oerhört opraktiskt att behålla dem i sin fulla längd.
Tänk er den målande överdriften att en viss Phalaenopsis får stänglar som är en meter långa. Växer det ut en ny lika lång stängel från denna står man där med en dryga-tvåmeters-stängel - och det är inte så praktiskt när ytan är liten och vattningen ska gå smärtfritt.. Långa stänglar är tunga, riskerar att fastna lite här och var och kan se fula ut..
Jag ger alltid rådet att inte klippa bort någonting som är friskt och levande på en orkidé - oavsett familj eller art. Detta för att undvika missförstånd som lätt uppstår då jag försöker förmedla hur en stängel bör (kan) beskäras.
Själv anpassar jag användandet av saxen efter situationen och har vid flera tillfällen kortat ner stänglar som varit ivägen..