Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad sår ni?, Det är dags!
          Betty
          Inlägg 06-01-2006, 18:09
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hamilton @ 06-01-2006, 11:23)
          Jag har börjat att skola om mina penseér som jag sådde  den 19/11 o nu har jag dem svalt o under lysrör. Är det någon som har erfarenhet av hur man gör sedan när man skall "härda" dem framåt vårkanten? Så de klarar av livet utanför, i kanske minus grader.

Jag har även sått Fuchia o petunier (första gången) Är tacksam för "råd o rön" om dessa växter

Tycker du är lite väl tidigt ute med sådderna... unsure.gif Jag sådde Petunia och Penséer för ett par år sedan men då väntade jag med att så till en vecka in i mars.
          Jag brukar tidigare år när jag inte hade så många sådder avhärda under ungefär en vecka. De första dagarna bar jag in dem till natten men sen fick de klara sig utomhus, i skugga och vindskyddat, dygnet runt (under skuggväv).
          Men de senaste två åren har jag inte burit in dem över huvud taget (de tenderar att bli fler och fler för varje år nämligen...) Jag har haft några lager skuggväv över dem och tagit bort lager för lager under en veckas tid i stället. Kallbänken är ett bra hjälpmedel vid avhärdning, om den inte redan är full vill säga... rolleyes.gif Jag måste göra fler kallbänkar i vår.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 06-01-2006, 18:19
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Betty @ 06-01-2006, 18:09)
          Tycker du är lite väl tidigt ute med sådderna... unsure.gif Jag sådde Petunia och Penséer för ett par år sedan men då väntade jag med att så till en vecka in i mars....

Javisst är det lite tidigt....... men eftersom jag tänker få peneérna blommande till slutet av april-början på maj . När jag sått feb-mars har de inte börjat blomm förrens juni-juli. Och jag tänkte att "växer" de för fort kan jav väll "nypa ner" blomknopparna" o få kraftigare plantor. Sedan så har jag sådden nu i 12-15* så de växer nog inte så snabbt. Men som sagt var detta är "bara" ett försök, misslyckas jag så är det inte "hela världen"

Men med petunierna har jag ingen som helst erfarenhet............läste bara att "någon annan" hade sått nu..................

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-01-2006, 18:21
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

papperspåsar typ stora konsumkassar är bra ute -ger lagom början -alt pallkrage /låda/kallbänk med lager på lager skuggväv som Betty beskriver

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Betty
          Inlägg 06-01-2006, 18:25
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hamilton @ 06-01-2006, 18:19)
          Men med petunierna har jag ingen som helst erfarenhet............läste bara att "någon annan" hade sått nu..................

Bara lite allmänt otålig med andra ord... wink.gif laugh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 06-01-2006, 20:10
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Äsch, inte är du för tidig med penseérna Hamilton, jag har också börjat biggrin.gif så här stora är mina Violer nu som jag har under lysrören svalt och skönt laugh.gif man vill ju att dom ska blomma till våren ju! biggrin.gif laugh.gif
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...35779196_ab.jpg

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-01-2006, 20:29
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Har sått penseér, två sorter idag. Och pelargoner Venus och Avanti Ripple.
          Men det ska bli mer pelargoner, väntar på fröer.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 06-01-2006, 22:15
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 06-01-2006, 20:10)
          Äsch, inte är du för tidig med penseérna Hamilton, jag har också börjat biggrin.gif så här stora är mina Violer nu som jag har under lysrören svalt och skönt laugh.gif.............

smile.gif Då "ligger" vi ljämt! Mina har samma stl.

huh.gif Violer säger du..............Kanske jag måste så mina nu oxå (doft viol tror jag att jag har)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 07-01-2006, 12:00
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Sådde mina penséer i somras i krukor och planterade ut de små plantorna i oktober, hoppas de har klarat sig, har aldrig provat denna metoden förut. Men här var ganska milt hela november med så de hann rota sig. rolleyes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-01-2006, 12:17
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Ännu mer om såjord: Den lilla skvätten jag hade kvar i mina gömmor var av märket Hammenhögs så/kaktusjord. Jag hade ett fasligt sjå att få den att bli genomfuktad. Den stötte liksom ifrån sig vattnet, först la det sig på ytan och när man petade lite i jorden så for det rakt igenom. Jag fick vattna och gräva runt med en blompinne ett bra tag för att all jord skulle bli fuktig. Om det är så när man planterar, då kanske inte vattnet kommer ner till fröerna sen heller och då kan man ju inte gräva runt i krukan. unsure.gif Det kan inte ha varit någon bra kvalitet på den jorden.

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-01-2006, 12:28
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag blandade ju lite grus i min "kaktusjord" sedan satte jag såkärlet i en långpanna med vatten.

Slurp, sa det sedan var det "helblött" i kärlet. Jag såg hur vattnet minskade i långpannan.blink.gif

Innan jag strödde på fröna fick jag ställa kärlet på en tidning så den fick suga upp en del av vattnet.

Kanske det är något du ska prova, att blöta jorden underifrån menar jag.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-01-2006, 12:31
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Anki V @ 07-01-2006, 12:28)
          Kanske det är något du ska prova, att blöta jorden underifrån menar jag.

/Anki

Det gjorde jag först också och jag väntade en låååång stund men när jag petade i krukorna för att kolla hur långt vattnet kommit upp så var det snustorrt hela vägen! Jorden måste ju vara för kompakt. Jag har tyvärr bara väldigt grovt grus hemma nu, sånt där som är på grusgångar. Men det var nog lika bra att påsen är slut nu så får jag köpa en ny av bättre kvalitet.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 07-01-2006, 12:34
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2006, 12:17)
          Ännu mer om såjord: Den lilla skvätten jag hade kvar i mina gömmor var av märket Hammenhögs så/kaktusjord. Jag hade ett fasligt sjå att få den att bli genomfuktad. Den stötte liksom ifrån sig vattnet, först la det sig på ytan och när man petade lite i jorden så for det rakt igenom. Jag fick vattna och gräva runt med en blompinne ett bra tag för att all jord skulle bli fuktig. Om det är så när man planterar, då kanske inte vattnet kommer ner till fröerna sen heller och då kan man ju inte gräva runt i krukan. unsure.gif Det kan inte ha varit någon bra kvalitet på den jorden.

Man kan visst hälla i en droppe diskmedel i vattnet för att få det mer "medgörligt" tillsammans med jorden...

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-01-2006, 12:38
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Knepigt, wink.gif Det är ju exakt samma jord som jag använder och gruset kan väl inte göra att jorden tar upp vatten lättare det borde väl vara tvärt om. Eller?

Nu är jag ju nybörjare på det här så jag måste få fråga: Kan kvaliten på jorden skilja sig från "påse till påse"

Kan det kanske ha betydelse att min jord kom från en nyöppnad påse och att den kändes lite fuktig redan?

Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 07-01-2006, 12:45
          Länk hit: #74

Gäster

CITAT
          Kan det kanske ha betydelse att min jord kom från en nyöppnad påse och att den kändes lite fuktig redan?

Jag tror du har rätt här!
          Min erfarenhet är att om såjorden får torka för mycket, som den lätt gör när man väl har öppnat påsen, så är den otroligt svår att genomfukta igen. Det gäller alla sorter som jag provat. När jag öppnat mina såjordspåsar ser jag till att försluta den ordentligt och förvarar den så kallt jag kan (utan att den fryser förstås) mellan användningstillfällena. smile.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-01-2006, 12:51
          Länk hit: #75

Medlem

Ja det beror säkert på det då. Min påse köptes ju förra våren och har stått ganska torrt till även om den varit återförsluten så gott det gick. Jag hoppas bara att den håller sig fuktig nu efter att jag sått fröna. Det var ju mina fina Meconopsis Beticifolia som jag sådde där unsure.gif Som tur är har jag lika många frön kvar som jag sått, så de har chansen att hamna i lite bättre jord.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-01-2006, 13:04
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Torr jord och kaktus- såjord -är en torr kaka i evighet , med perlit kan den bete sig på liknande sätt -men behåller luftigheten när man väl fått den våt igen .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 01:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon