Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uvi, praktiska råd
          Magdis
          Inlägg 04-01-2006, 21:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 21:41)
          Fast nog är det väl skilda hål så att säga! rolleyes.gif

Men nära grannar är dom allt. Lätt att missa med några cm laugh.gif

Ja det är det! Men avståndet är inte särskilt långt om man så säger wub.gif och så har vi så korta urinledare också så bakterierna har ingen lång väg att vandra.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 04-01-2006, 22:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (Rossi @ 04-01-2006, 20:05)
          Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.

Mitt problem är att jag fick en svår allergisk reaktion efter en antibiotikabehandling av en urinvägsinfektion för mer än ett år sedan. Och den här medicinen är inte den enda som jag inte tål.

Därför när jag kände symtom igen frågade jag på vårdcentralen om det inte fanns några alternativ och fick tips om tranbärsjuice. Då hade jag inte så svåra smärtor. Men det hjälpte och jag har kunnat hålla det under kontroll med tranbär i filet varje dag sedan dess.

Har man jätteont måste man nog ha medicin men sedan kan man "hålla emot" med tranbär!

Citera
          Björken
          Inlägg 04-01-2006, 23:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Sura drycker i all ära är bra på många sätt, men det som hjälpt mig allra mest att slippa från mina besvär, är ett råd jag fick en gång av en gammal distriktsköterska och det var att sätta mig grensle över toastolen när jag kissade. När man gör det så kommer den där sista skvätten urin ut som annars finns kvar och gör att bakterierna frodas. Lite besvärligt visserligen att alltid måste klä av sig allt på underkroppen för ett toabesök, men det har det varit värt för min del i varje fall.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-01-2006, 23:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Absolut viktigast är att inte använda för tajta byxor och alltid tvätta underkläder i minst 60 grader.
          Sedan så kan man ju också vara olika känslig och råka ut för ett o annat fastän vi är noggranna.
          En enda gång har jag haft UVI... sjuhelsickes ont... fick sulfa, tålde inte.. fick blåsor på kroppen. Byttes till antibiotika som jag inte minns namn på.. Sedan dess är jag noga med att aldrig ha brådis när jag är på toa smile.gif
          Jätteviktigt att sitta och ta det lugnt och låta det sista rinna till och ut.
          Mitt råd .. Se till att ha intressant läsning på toan smile.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 05-01-2006, 00:15
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag låg på sjukhus i somras och var verkligen illa däran med koliebakterier i blodet p.g.a. en för långt gången uvi jag inte märkt. Så kan det också bli hur otroligt det än verkar.
          Efter det har jag varit lite nojig, vet inte hur många urinodlingar jag gjort, utan att det varit något.
          När jag nu kände igen symtomen med frossa och den där molande värken som jag återigen trodde berodde på sängen, (hur dum får man vara??????)
          Så är min läkare inte i tjänst annars hade jag åkt in så klart men nu verkar det som om jag ändå håller det i schack.
          Har druckit vatten med äppelcidervinäger i, pressad citron och tranbärsdricka och tänker fortsätta med det.
          Frossan har gått över och jag mår bra. Kollade med sticka nu och den blev lite, lite färgad.
          Ingen större fara alltså.

--------------------

Citera
          bejron
          Inlägg 05-01-2006, 02:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem nr: 6 593

Färgen på stickan visar inte hur mycket bakterier du har. Den kan bli olika rosa om det är olika sorters bakterier.

Citera
          kamelian
          Inlägg 05-01-2006, 03:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 6 118

Hejsan!
          Vad skall jag gör med min uvi som jag fick efter en njurbäcken operation för två år sedan fick ha kateter 5-6 dagar och under den tiden fick jag uvi, fick äta fyra olika antibiotika i fem omgångar men bakterien är kvar (enterocock) och doktorn förstår ingenting att dom inte försvinner skulle bara höra av mig till lasarettet om det blev värre så min vardag är att springa på toa ofta och ibland kissa taggtråd
          har provat med tranbärsdricka men tycker inte det hjälper och inte att dricka mycket heller
          fy tusan säger jag bara för jag hade inga bakterier innan operationen
          lider med alla drabbade mad.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-01-2006, 11:54
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Stackars dig Kamelian. Det är verkligen inget kul att drabbas av. sad.gif

Med mycket menar vi MYCKET, alltså så pass mycket att du måste springa på toa ofta. Inte bara ett glas mer, eller så utan rejält mycket mer.

Du ska nog be läkaren om medicin som biter på bakterierna för uvi ska man inte gå med för länge, då kan den dra sig upp till njurarna och bli livsfarlig. Det måste ju finnas något typ av pencillin som biter.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-01-2006, 12:34
          Länk hit: #29

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tillhör ju också den andra sidan, och har vad vet aldrig haft uvi, men därmot läste jag relativt nyligen att LINGON, detta skogens röda penicillin, innehöll samma substans som tros ge tranbäret dess verkan mot UVI. Inte så förvånande, bären är ju nära släkt. Några tanniner, antocyaniner eller nåt sånt, som gjorde att bakterier sköljdes ut bättre. Lingonen hade mer av detta än tranbären, dessutom var det skillnad på amerikanska och europeiska tranbär. (Vilka som var "bäst" minns jag ej, men amerikanska är sötare)

Hittar såklart inget när jag snabbgooglar, annat än reklam för någon slags lingondricka, men äta mer lingon kanske kan vara ett tips som är både gott och billigt smile.gif I förebyggande syfte. Tranbärsdricka blir ju fort rätt dyr. Lingon är ju idag så billigt att man kan äta mängder varje dag smile.gif Då får man det ju koncentrerat också, bättre än juice som är starkt utspädd med sockervatten.
          Den vetenskapliga studie som verkar citeras oftast visar på en nära nog halvering av risken att få UVI om man regelbundet tar tranbär i saft eller koncentration.

När det gäller män som får UVI-infektion (speciellt äldre män) så är det väl mer eller mindre rutin att de omgående "läggs in" för att kolla prostatan.

--------------------
          zon2.5

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-01-2006, 12:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

även kvinnor kan felbehanadlas för uvi, när det i själva verket är något annat.

Citera
          netaave
          Inlägg 05-01-2006, 13:19
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 05-01-2006, 12:46)
          även kvinnor kan felbehanadlas för uvi, när det i själva verket är något annat.

Det blev min svärmor, det visade sig vara långt gången livmoderhalscancer som hon sen avled av.

--------------------

Citera
          AnnammA
          Inlägg 05-01-2006, 13:20
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

I 20-årsåldern hade jag rätt så mycket problem med UVI - det kunde slå på bara över en dag - men på den tiden kom jag på att äpplejuice i rejäla mängder kunde få rätt på det. Och faktiskt är det också så att även om man får ta till penicillin/antibiotica måste man också dricka rejält mycket, för att skölja ur urinblåsan på bakterier. Sedan skall man(om man kan, vilket jag vet är enormt svårt)försöka att vänta med att gå på toa ett tag efter det stora vätskeintaget...UVI blir ju lite psykosomatiskt - det känns som om man behöver kissa, men det kommer inget, istället gör det till slut ont, och så blir det en ond cirkel...
          Nuförtiden har jag inga problem med UVI - en annan faktor: jag hade en annan man i 20-årsåldern... wacko.gif

AnnA

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 12-01-2006, 23:22
          Länk hit: #33

Medlem

Idag var jag tvungen att åka till doktorn, penicillin 7 dar igen då! *suck*

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-01-2006, 08:10
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Kanske borde du få långtidsbehandling istället... vet inte men då borde väl bakterierna ha mindre chans att överleva och ligga gömda för att sen blossa upp igen. (bara mina teorier)
          Maken tar tetracyklin för acne, han får det av bl.a fisk som han ändå vill äta ofta.
          Han började med 2 tabl/dag och fortsätter med 1tabl/dag... hur länge, det vet han inte än. Kanske ett halvår - år. Förra omg slutade han efter 3 månader, det visade sig vara för kort tid.

Krya på dig Neta wub.gif

Citera
          Mary Lou
          Inlägg 13-01-2006, 09:11
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 4 881

Doktorn som brukar/brukade vara på TV4 sa för något år sedan i ett program att blandningen en halv dl lingonjuice och en halv dl tranbärsjuice var den optimala drycken för att bli fri från uvi. Vet inte om det fungerar dock. smile.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 13-01-2006, 13:19
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Mary Lou @ 13-01-2006, 09:11)
          Doktorn som brukar/brukade vara på TV4 sa för något år sedan i ett program att blandningen en halv dl lingonjuice och en halv dl tranbärsjuice var den optimala drycken för att bli fri från uvi. Vet inte om det fungerar dock. smile.gif

Det är precis sådana kurer jag provat sen i julas, det hjälper absolut inte. Tar bara bort symptom stundvis.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-01-2006, 13:23
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Har du blivit ordentligt utredd Neta? Varför återkommer urinvägsinfektionerna hela tiden...är det trångt njurbäcken, dubbla njurbäcken eller vad? Tjata på annars!

Citera
          netaave
          Inlägg 13-01-2006, 13:32
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-01-2006, 13:23)
          Har du blivit ordentligt utredd Neta? Varför återkommer urinvägsinfektionerna hela tiden...är det trångt njurbäcken, dubbla njurbäcken eller vad? Tjata på annars!

Det är på G

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 13-01-2006, 13:57
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Din stackare, hoppas du slipper eländet snart. Växte upp med ständiga uvi så jag vet vad du genomlider och det önskar jag ingen. Hoppas de utreder ordentligt så att du får hjälp som fungerar, så du slipper ha ont.

*hoppas*

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-01-2006, 19:14
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Håller verkligen med alla här som skriver om vikten att undersöka sig om man har uvi ofta. Det ska man absolut INTE ha. Ni som lider av detta problem, se till att ni får genomgå en rejäl undersökning och inte äta kur på kur med antibiotika/pencillin. Var oxå noga med att ta febern.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon