Ja, vart tar allt vägen egentligen?
Allt det där som fanns förr. Som var så självklart.
Då.
Saker man nästan inte visste fanns, innan de plötsligt försvann.
Pommac. Som isglass. De godaste bitarna i Twistpåsen.
Sorbits. Och i juletider, svagdricka utan fusksocker.
Var är de nu?
Ketchupflaskan av glas. Mamma Scans köttbullar innan de försämrade receptet radikalt.
Pilen som blinkar i övre hörnet på TV-bilden.
Var är de?
Kanske vilar de i frid, tillsammans med nyårsbackhoppningen.
Nä, nu ska jag inte spåra ur. Men visst är det intressant, inte bara av nostalgiskäl, att vi så ofta inte saknar något som sedan plötsligt är borta, eller förändrat. (Gäller såklart inte bara konsumtionsvaror, men i detta inlägg är det mest sådant ytligt)
Jag stör mig på att "gamla hederliga" produkter antingen helt sonika försvinner, alternativt förändras till det sämre (för att därefter försvinna, tyst). Ofta kan det nog bero på minskad efterfrågan, såklart. Har full förståelse för att Pripps slutar tillverka svagdricka. Ingen köper den ju längre. Hör kanske ihop med att de besudlat den med sackarin, och därmed tryckt ner efterfrågan under flera år. Jämför med Svensk Kassaservice, de försämras så mycket att folk till slut inte kommer att sakna att de är borta. Däremot kommer vi att sakna Riktiga Posten.
Ett stort problem är de "egna märkesvarorna". (EMV) Som konsument blir det svårare att få information om var, och av vem, produkten tillverkats. Kan vara olika tillverkare från gång till gång. De stora volymerna pressar bort mindre tillverkare, vilket gör att vi riskerar att få ett tråkigare utbud. EMV är gjort för att passa så många som möjligt. De där udda smakerna eller upplevelserna, som gör en vara till ens favorit, de kan man glömma.
Kom att tänka på ovanstående när jag häromdagen inte hittade Slotts ketchup. Va? Ketchupen som så länge konkurrerade med Felix verkar knappt finnas längre. Överlägsen till pommes. Men några butiker måste väl sälja den fortfarande?
(Köper Änglamarks ketchup numera, den är bäst, trots att den är EMV egentligen...

)
För övrigt tycker jag att julmusten är sämre nu än förr. Inbillar mig att det beror på inblandning av fruktos-glukos istället för riktigt vanligt socker. Mer vattnigt, mindre smeksamt mot gom och tunga.
Så, vad saknar ni på affärshyllorna, eller i övriga livet, saker som förr fanns, men inte längre?