| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
19-01-2006, 12:13
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (stina @ 19-01-2006, 08:46) Glömde kommentera din bild Magdis: Snygg rygg alltså!!!  Tack för det!  Det var ju riktigt intressant att se hur det ligger till i balansen mellan musklerna, ser nu att jag skulle behöva ha nån övning som tränar latissimus dorsi...kanske den där som man står på knä på en platta och hivar sig upp med armarna. Dip tror jag det heter. Min muskelkunskap är ganska ytlig och härstammar från sjuksköterskeutbildningen. Mycket är glömt tyvärr. Ska testa de där två övningarna du skrev om. Alla nya magövningar tas emot med glädje! Dagens lärdom: När man gör övningar för nedre mage på britsen (lyfter rumpan och benen mot taket som om någon lyfte en rakt upp, då ska man gå ner låååååångsamt! Jag har gått ner för snabbt och det har inte tagit lika bra. Tränaren var framme och justerade nämligen!  Jag skulle demonstrera hur det small i min höft när jag gör raka benlyft men tror ni inte att det inte lät det miinsta knäpp då bara för det!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Principen bakom samtliga magövningar är väl den samma som bakom hantellyft, att du ska vara långsam ner och långsam upp för att få en stabil rörelse?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:27) Principen bakom samtliga magövningar är väl den samma som bakom hantellyft, att du ska vara långsam ner och långsam upp för att få en stabil rörelse? Det borde det vara. Det ger oerhört mycket mer träning. Det är så många som glömmer tillbakabiten och låter sig dras tillbaka men då förlorar du som sagt mycket av vitsen med det hela.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 12:36
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 12:32) CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:27) Principen bakom samtliga magövningar är väl den samma som bakom hantellyft, att du ska vara långsam ner och långsam upp för att få en stabil rörelse? Det borde det vara. Det ger oerhört mycket mer träning. Det är så många som glömmer tillbakabiten och låter sig dras tillbaka men då förlorar du som sagt mycket av vitsen med det hela. Just med magövningar tycks det vara lätt att glömma det av nån anledning. På t.ex bicepscurl däremot kommer jag alltid ihåg det. Kanske det är för att det är så jobbigt på nervägen i magövningarna som man lätt "glömmer" det!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 12:40
|

Medlem

|
Förresten, hur har du burit dig åt för att få ryggen så välformad och snygg? Kör du någon särskild övning för ryggmuskulaturen vid korsryggen?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 12:50
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:40) Förresten, hur har du burit dig åt för att få ryggen så välformad och snygg? Kör du någon särskild övning för ryggmuskulaturen vid korsryggen? Frågar du mig?  De övningar jag har för ryggen är en sån där maskin där man sitter och pressar ryggen bakåt som en fällkniv, tar på ryggslutet. Sen är det omvända flies som tar på trapezius bl.a, shoulder press som tar på deltoideus bl.a. Jag vet egentligen inte om det har blivit så mycket skillnad på nedre ryggen sen jag började träna, det är övre delen som blivit muskulösare. Snart har jag hållit på i 5 månader!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 13:14
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 12:50) CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:40) Förresten, hur har du burit dig åt för att få ryggen så välformad och snygg? Kör du någon särskild övning för ryggmuskulaturen vid korsryggen? Frågar du mig?  De övningar jag har för ryggen är en sån där maskin där man sitter och pressar ryggen bakåt som en fällkniv, tar på ryggslutet. Sen är det omvända flies som tar på trapezius bl.a, shoulder press som tar på deltoideus bl.a. Jag vet egentligen inte om det har blivit så mycket skillnad på nedre ryggen sen jag började träna, det är övre delen som blivit muskulösare. Snart har jag hållit på i 5 månader!  Japp, det var din rygg jag menade  Känner du skillnad nu mot för 5 månader sedan? Jag vet ju inte hur du såg ut då, men musklerna på överkroppen syns ju tydligt nu iaf, och de ser vältränade ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 13:19
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 13:14) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 12:50) CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:40) Förresten, hur har du burit dig åt för att få ryggen så välformad och snygg? Kör du någon särskild övning för ryggmuskulaturen vid korsryggen? Frågar du mig?  De övningar jag har för ryggen är en sån där maskin där man sitter och pressar ryggen bakåt som en fällkniv, tar på ryggslutet. Sen är det omvända flies som tar på trapezius bl.a, shoulder press som tar på deltoideus bl.a. Jag vet egentligen inte om det har blivit så mycket skillnad på nedre ryggen sen jag började träna, det är övre delen som blivit muskulösare. Snart har jag hållit på i 5 månader!  Japp, det var din rygg jag menade  Känner du skillnad nu mot för 5 månader sedan? Jag vet ju inte hur du såg ut då, men musklerna på överkroppen syns ju tydligt nu iaf, och de ser vältränade ut. Jag tycker att överkroppen känns hårdare nu och som att tröjan spänner mera. Jag såg lite tunnare ut i armarna för 5 månader sen, annars är det inte så stor skillnad tror jag. Men kroppen känns spänstigare och fastare.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 13:53) CITAT (stina @ 19-01-2006, 13:22) Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då! :o Ooo känner igen känslan, när man vaknar och ska sätta sej upp och det tar emot ordentligt, sticker7svider i musklerna... Eller när man har sån träningsvärk i låren så att man nästan slår ihjäl sig när man ska sätta sig på toan - dunk ner i stolen!!!!  För att inte tala om att ta sig upp!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:16
|
Medlem

|
CITAT (stina @ 19-01-2006, 14:14) CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 13:53) CITAT (stina @ 19-01-2006, 13:22) Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då!  Ooo känner igen känslan, när man vaknar och ska sätta sej upp och det tar emot ordentligt, sticker7svider i musklerna... Eller när man har sån träningsvärk i låren så att man nästan slår ihjäl sig när man ska sätta sig på toan - dunk ner i stolen!!!!  För att inte tala om att ta sig upp!!!  Då vet man att man jobbat hårt iallafall!  Brukar ni ofta ha träningsvärk? Jag får nästan aldrig det längre.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (stina @ 19-01-2006, 14:14) CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 13:53) CITAT (stina @ 19-01-2006, 13:22) Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då!  Ooo känner igen känslan, när man vaknar och ska sätta sej upp och det tar emot ordentligt, sticker7svider i musklerna... Eller när man har sån träningsvärk i låren så att man nästan slår ihjäl sig när man ska sätta sig på toan - dunk ner i stolen!!!!  För att inte tala om att ta sig upp!!!  Hehe ja det känns ockå igen=)
Eller när jag hade joggat runt 18 km-slingan runt sjön hemma (asfalt!) och inte hade stretchat ordentligt. Senare på kvällen satt jag i kören och lade de ena benet över det andra och då fick jag kramp i ljumsken.....
såg nog roligt ut när jag hoppade ut på ett ben, med det andra "i kors" som om jag var kissnödig.. fick gå ut i trappen och strectha bort det..
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:26
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-01-2006, 23:17) CITAT (Farbror Blå @ 18-01-2006, 23:13) Nu blir jag generad! Här var ett väldigt tjat om ryggar å sen när jag vek mej å la in en bild så blir jag ensam om det=/  Okej då...jag blev ju tvungen att ta en bild med självutlösaren nu bara för att själv kunna se ryggen!  Här kommer en bit kvinnlig ryggfilé!  Nå, går det att urskilja nån muskel nu då? Deltoideus tror jag att jag ser men var är resten?  Snygg du är=) Maffiga axlar det där
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:31
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 14:16) CITAT (stina @ 19-01-2006, 14:14) CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 13:53) CITAT (stina @ 19-01-2006, 13:22) Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då!  Ooo känner igen känslan, när man vaknar och ska sätta sej upp och det tar emot ordentligt, sticker7svider i musklerna... Eller när man har sån träningsvärk i låren så att man nästan slår ihjäl sig när man ska sätta sig på toan - dunk ner i stolen!!!!  För att inte tala om att ta sig upp!!!  Då vet man att man jobbat hårt iallafall!  Brukar ni ofta ha träningsvärk? Jag får nästan aldrig det längre. Jo jag får det när jag tränar nåt nytt eller lägger på tyngre vikter än vanligt. Men inte när jag kör det "gamla vanliga". Det försöker jag iofs undvika i det längsta för det har min PT tipsat mej om: Chocka kroppen så mycket du kan med olika vikter och träningsprogram, det ger mer säger hon. Kroppen vänjer sig tydligen...
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
ja va snygga ni är... ni som vågar visa er... själv plattsar jag inte alls. Min rygg har tappat massa muskler... jag tappa aldeles suget i höstas och har inte lyft något skrot sedan... hmm... ja det var nog i oktober. (det var när min katt blev sjuk och det blev kallt o mörkt) Har lyckats gå upp några kilon också  Har bara precis börjat försöka få upp flåset lite. jag får försöka träna upp mej lite innan det blir något bildbevis här.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:42
|

Medlem

|
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 14:33) ja va snygga ni är... ni som vågar visa er... själv plattsar jag inte alls. Min rygg har tappat massa muskler... jag tappa aldeles suget i höstas och har inte lyft något skrot sedan... hmm... ja det var nog i oktober. (det var när min katt blev sjuk och det blev kallt o mörkt) Har lyckats gå upp några kilon också  Har bara precis börjat försöka få upp flåset lite. jag får försöka träna upp mej lite innan det blir något bildbevis här. Du platsar visst!!! Alla platsar här - här platsar alla som gillar träning! Det får ju inte bli "gruppen för inbördes beundran", men det är kul att berätta om sina framgångar och kanske visa dom också.... Men jag känner det som att jag också vill bli peppad här när det känns tungt eller går dåligt... Eller hur???!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
jo visst plattsar jag... men jag menar att jag inte vill lägga ut en bild med de andra smalisarna  peppad vill jag absolut bli...det behöver jag
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:56
|
Medlem

|
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 14:47) jo visst plattsar jag... men jag menar att jag inte vill lägga ut en bild med de andra smalisarna  Det behöver man absolut inte göra heller om man inte vill. Och nog tror jag du platsar utmärkt! Såg ju muskler på dig i "sommartråden" som hette duga! Man ska inte vara så hård mot sig själv. Jag anser definitivt inte att jag har nån perfekt kropp men jag accepterar den någotsånär och tycker det är kul med utmaningar och att se hur träningen ger resultat. Peppa och uppmuntra vill jag gärna göra så mycket det går, lika mycket när det går dåligt som när det går bra.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:03
|

Medlem

|
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 14:47) jo visst plattsar jag... men jag menar att jag inte vill lägga ut en bild med de andra smalisarna  peppad vill jag absolut bli...det behöver jag  Hejja Yenny friskt humör
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|