| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
30-08-2006, 19:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
farbrorn: Du kommer nog att bli smittad förr eller senare, man kan inte utbyta tankar så länge med träningsfanatiker utan att bli smittad vare sig man vill eller inte. Det kommer smygande, en extra promenad utan särskild anledning eller provlyfta en tung möbel (den skulle ju ändå flyttas, brukar det heta).  Rossi: Så härtligt peppad du låter, underbart!  Berätta om boken är bra sen! Björken: Så kul att du t om löste årskort! Vad tyckte du om själva träningen? Det brukar bli ganska mycket nytt i början, jag tycker det kan vara förvirrande i början på ett nytt gym, men man vänjer sig. Det är ju lite spännande också  Stina: Jodå, jag har lyckats med det någon gång, och det bästa var att rulla ur sängen
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 04:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Tidig morgonrapport efter avklarad tidningsrunda. Jag tog mig ur sängen utan större problem, så antagligen tog jag i för lite  eller var jag kanske inte så otränad som jag trodde.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 04:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
(jag beundrar tidningsutbärare och bagare  )
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (Björken @ 31-08-2006, 05:14) Jag tog mig ur sängen utan större problem, så antagligen tog jag i för lite  eller var jag kanske inte så otränad som jag trodde.  Du var troligtvis smart och var försiktig så här i början
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 09:33
|

Medlem

|
CITAT (Björken @ 31-08-2006, 06:14) Tidig morgonrapport efter avklarad tidningsrunda. Jag tog mig ur sängen utan större problem, så antagligen tog jag i för lite  eller var jag kanske inte så otränad som jag trodde.  Glöm inte att det inte är alla som får träningsvärk så lätt, somliga måste träna sig blå innan de får träningsvärk.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 11:08
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Är precis hemkommen från gymmet. Blev inspirerad av boken jag köpte igår så jag koncentrerade mig en del på flåset. Med musik i öronen gick det lite lättare. Jag tänkte att jag skulle hålla koll på min vilopuls på morgonen för att på den vägen se när konditionen blir bättre. Vilopulsen minskar ju i takt med ökad kondition. Imorse hade jag 60 i vilopuls. Även om det säkert är individuellt vad man har för vilopuls så tycker jag ändå att det är hyfsat bra med 60. Såååå dålig kondis har jag kanske trots allt inte! Håller ni andra koll på er vilopuls? Var brukar ni ligga? Som kuriosa kan jag nämna att när vi var i Tibet så var vi ju uppe på väldigt höga höjder och luften var tunn. Det kändes som om man hade ständig hög feber. Allting var jobbigt och man flåsade för minsta lilla. Efter 2-3 dagar acklimatiserade man sig och det blev bättre. Hursomhelst, första dagen i Tibet så kände man sig som 80 år när det gällde kondisen. När vi kom från flygplatsen och hade checkat in på hotellet så hade jag - utan någon ansträngning - 120 i puls!!!!!!!!!! Vi hade en väldigt vältränad kvinna med på resan men hon fick använda syrgas första dagen. Vår guide berättade att hon på sina Tibet-resor hade allt från elitidrottare till 80-åringar i gruppen och ofta var det de mest vältränade som klarade syrebristen sämst. Jag hörde en teori om varför men den har jag faktiskt redan glömt.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 11:25
|

Medlem

|
Har dålig koll på vilopulsen faktiskt, borde veta bättre  Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer. Borde kanske köpa en pulskocka?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
LadyG Börja prenumerera på Runners World så får du en Pulsar klocka
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 11:38
|

Medlem

|
Tack för tipset Krellus, men jag springer bara till bussen ju
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 12:00
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 12:25) Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer. Det verkar ju vara en rimlig teori. Har för mig att de även nämnde att ju mer vältränad man är desto högre ämnesomsättning har man och att syret skulle behövas extra mycket till den processen och därför inte räckte riktigt till att försörja resten av kroppen (hjärnan) på de här höjderna. Även njurarna skulle anpassas på något sätt och det tog också 2-3 dagar. (Vi hade en narkosläkare med på resan och hon berättade rätt ingående om detta.)
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 12:04
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 31-08-2006, 14:00) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 12:25) Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer. Det verkar ju vara en rimlig teori. Har för mig att de även nämnde att ju mer vältränad man är desto högre ämnesomsättning har man och att syret skulle behövas extra mycket till den processen och därför inte räckte riktigt till att försörja resten av kroppen (hjärnan) på de här höjderna. Även njurarna skulle anpassas på något sätt och det tog också 2-3 dagar. (Vi hade en narkosläkare med på resan och hon berättade rätt ingående om detta.) Låter rimligt att även ämnesomsättningen påverkar också, så då ska man inte åka till Tibet förrän man soffat till sig då  Fast det måste varit intressant hur som helst, iaf om man får lite tid på sig att acklimatisera sig? Hur gick det på träningen förresten?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 12:07
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:04) CITAT (Rossi @ 31-08-2006, 14:00) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 12:25) Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer. Det verkar ju vara en rimlig teori. Har för mig att de även nämnde att ju mer vältränad man är desto högre ämnesomsättning har man och att syret skulle behövas extra mycket till den processen och därför inte räckte riktigt till att försörja resten av kroppen (hjärnan) på de här höjderna. Även njurarna skulle anpassas på något sätt och det tog också 2-3 dagar. (Vi hade en narkosläkare med på resan och hon berättade rätt ingående om detta.) Låter rimligt att även ämnesomsättningen påverkar också, så då ska man inte åka till Tibet förrän man soffat till sig då  Fast det måste varit intressant hur som helst, iaf om man får lite tid på sig att acklimatisera sig? Hur gick det på träningen förresten? Jo, tack! Det gick bra på träningen. Jag satt en hel del vid roddmaskinen. Den är skonsam mot fötter och knän och man får upp flåset samtidigt som man tränar skuldror och rygg också. Jag har ju alltid varit mer inriktad på styrka än kondition och jag behöver starka muskler i skulderpartiet och bålen för att orka med de monotona rörelserna i bowlingen och golfen. Kan man kombinera träningen med lite konditionsövning så känns det riktigt bra. Och inspirationen fortsätter! Nu ska vi åka iväg till en gårdsbutik och handla en massa ekologiskt odlade grönsaker. De finns här i närheten och vi har aldrig varit där ..... Snacka om att vara hemmablind! Ikväll ska jag iväg och träna bowling igen. Tredje dagen på raken. Golfen får vila idag.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:25) Har dålig koll på vilopulsen faktiskt, borde veta bättre  Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer. Borde kanske köpa en pulskocka? Då borde jag klara mej bra i Tibet allstå som har så högt blodvärde? (165). Fast å andra sidan har jag hög vilopuls (trots att jag har bra kondis!) Har varit inne på ekg-koll, koll om jag har struma och ditten och datten men man konstaterar att det inte är något fel på mitt mej, hjärtat har bara lite bråttom och jag är skapt så... I gengäld så ska det rätt mycket till innen pulsen stiger vid anstränging. Det tråkiga är att jag, om jag testar min kondis i sådana där datormätningar, alltid får dåliga resultat.... Så man kan nog tyvärr inte bara mäta kondis i vilopuls...
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Rossi @ 31-08-2006, 13:07) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:04) CITAT (Rossi @ 31-08-2006, 14:00) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 12:25) Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer. Det verkar ju vara en rimlig teori. Har för mig att de även nämnde att ju mer vältränad man är desto högre ämnesomsättning har man och att syret skulle behövas extra mycket till den processen och därför inte räckte riktigt till att försörja resten av kroppen (hjärnan) på de här höjderna. Även njurarna skulle anpassas på något sätt och det tog också 2-3 dagar. (Vi hade en narkosläkare med på resan och hon berättade rätt ingående om detta.) Låter rimligt att även ämnesomsättningen påverkar också, så då ska man inte åka till Tibet förrän man soffat till sig då  Fast det måste varit intressant hur som helst, iaf om man får lite tid på sig att acklimatisera sig? Hur gick det på träningen förresten? Jo, tack! Det gick bra på träningen. Jag satt en hel del vid roddmaskinen. Den är skonsam mot fötter och knän och man får upp flåset samtidigt som man tränar skuldror och rygg också. Jag har ju alltid varit mer inriktad på styrka än kondition och jag behöver starka muskler i skulderpartiet och bålen för att orka med de monotona rörelserna i bowlingen och golfen. Kan man kombinera träningen med lite konditionsövning så känns det riktigt bra. Och inspirationen fortsätter! Nu ska vi åka iväg till en gårdsbutik och handla en massa ekologiskt odlade grönsaker. De finns här i närheten och vi har aldrig varit där ..... Snacka om att vara hemmablind! Ikväll ska jag iväg och träna bowling igen. Tredje dagen på raken. Golfen får vila idag. slå nån strike åt mej då=)
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 15:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
hehe
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2006, 15:39
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag har inte varit på gymet på 5 månader!!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|