| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
01-09-2006, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
jamn kampsporter är ju också något av det jobbigaste som finns!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 12:28) jamn kampsporter är ju också något av det jobbigaste som finns! Njae, är det det? Jag har dålig koll på det, men visst är det jobbigt. Dessutom har jag dåligt med växlar i min växellåda, det är antingen full fart eller tvärstopp
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 11:14
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 13:06) Jaså? låter som om man ska akta sej på ju jutsun om du kommer Nejdå, jag är så snäll så, det är bara det att jag tycker det är skönt att köra slut på mig själv  Det är skönt att veta att man gjort sitt bästa
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:09) CITAT (stina @ 01-09-2006, 11:57) Det är gott!!!!
LadyG: Du kanske har sån sju helsikes kondis! :rolleyes: Det betvivlar jag starkt, med tanke på hur trött jag blir på ju-jutsun. Med bättre kondis skulle jag inte bli lika matt där  Är det inte mycket "explosiv" träning? Det borde ju i så fall bli ungefär som intervallträning, alltså skitjobbigt och väldigt konditionshöjande. Jag tror att det handlar om att du inte begriper hur helsikes vältränad du är! Jag har varit och styrketränat. Det gick fin-fint fast jag blev lite avbruten av min nybörjare till arbetskamrat som behövde hjälp. Fast det är helt OK - kul att han kommit igång. Och på tisdag har han en tränare inbokad för genomgång, mycket bättre så att han inte gör fel och skadar sig. Jag är inte så duktig så att jag är lämplig som instruktör! Kunde i alla fall minska motvikten på "chins-maskinen" från 35 till 30 kg idag!  /Kristina
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 12:19
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 01-09-2006, 14:08) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:09) CITAT (stina @ 01-09-2006, 11:57) Det är gott!!!! LadyG: Du kanske har sån sju helsikes kondis!  Det betvivlar jag starkt, med tanke på hur trött jag blir på ju-jutsun. Med bättre kondis skulle jag inte bli lika matt där  Är det inte mycket "explosiv" träning? Det borde ju i så fall bli ungefär som intervallträning, alltså skitjobbigt och väldigt konditionshöjande. Jag tror att det handlar om att du inte begriper hur helsikes vältränad du är! Jag har varit och styrketränat. Det gick fin-fint fast jag blev lite avbruten av min nybörjare till arbetskamrat som behövde hjälp. Fast det är helt OK - kul att han kommit igång. Och på tisdag har han en tränare inbokad för genomgång, mycket bättre så att han inte gör fel och skadar sig. Jag är inte så duktig så att jag är lämplig som instruktör! Kunde i alla fall minska motvikten på "chins-maskinen" från 35 till 30 kg idag!  /Kristina  Nu slår hon näven i bordet minsann  Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med det där med puls och kondition, är hög puls = dålig kondition eller vad? Eller är det bara ett mått på hur hårt man arbetar? Jag tycke rinte om att hitta vita fläckar i kunskaperna, men just pulsen har jag inte tagit reda på något speciellt om. *funderar* fast visst är ju-justu mer likt intervallträning så visst borde det förbättra konditionen. Egentligen borde jag kuta runt Lötsjön bara för att få ett mått på vad jag klarar, det är en lagom stor sjö för en som inte joggar mer än till bussen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 12:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Ni som har sådan koll på det mesta.
När jag red, så var jag ofta svett både fram och bak på tröjan. Ibland var man svettig ända ner i trosorna eftersom det runnit längs ryggen.
OCh frisyren i hjälmen törs jag inte tala om. Hjälmen bytte man ofta för att man var så svett. Ett dressyrpass på 40 min med uppvärmning och avstreching före och efter hur mycket energi kan det ha förbrukat.
Alla som inte ridit säger ju att man "bara sitter på hästen" men för sjutton man andvänder ju nästan varenda muskel som finns i kroppen.
Visseligen hade jag ju ganska dåligt flås men jag tyckte nog att det var ganska bra motion ändå. Var i alla fall helsikes trött efteråt.
NU har jag ingen häst kvar längre och det känns inte roligt att rida när det inte är min lilla älskling jag rider på. Nu är det motionscykeln som gäller.
HUr mycket cyklande ska man göra för att motsvara ett ridpass. VIsserligen tycker jag nog att cykeln mera riktar sig till flåset, det andra var liksom "arbetsmotion" där jag förmodligen brände mera kalorier. Tror jag.
Är det någon som kan reda ut dessa dunkla begrepp för mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 12:30
|

Medlem

|
Ja du Bettson, jag tror att ridningen blir mer muskelträning eftersom du måste hålla dig kvar på hästen, i balans, röra sig, styra följa med i rörelser osv så även om cykeln får dig att flämta efter luft så tror jag att ridningen bränner mer kalorier eftersom du anstränger hela kroppen.
Fast kaloriförbrukningen styrs ju också av musklemassa, kön och ålder, så det bästa vore kanske att anpassa cyklingen till hur du mår nu och hur kroppen känns och inte försöka jämföra för mycket. Huvudsaken är ju att träningen ska vara kul, så kommer resten av sig själv.
Gissningsvis går det väl åt cirka 6-700kcal på den timme jag tror hela dressyrpasset tog, inkl upp- och nervärmning.
Om man cyklar i spinningtempo blir det cirka en timme det också, men jag tror inte du håller det tempot väl?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 12:36
|

Medlem

|
Jag sökte och läste lite om puls på vår sida och då ramlade jag över en lite intressant fråga och svar från en av våra läkare som berör lite om puls, men också om att förbränna fett:
Vilket kroppsfett förbränns först vid träning?
Fråga Det sägs att kroppen förbränner fett jämnt över hela kroppen vid fysisk träning. Om man gör ett längre uppehåll från regelbunden fysisk träning, lägger man på sig lite vikt, och mer på vissa ställen än andra (mage och lår för kvinnor).
Om man skulle återuppta den regelbundna fysiska träningen igen, stämmer det som jag har hört att kroppen då börjar dra i första hand från de senast lagrade fettdepåerna? Eller börjar kroppen återigen att dra jämnt över hela kroppen.
Svar Man kan inte styra vilka fettdepåer som skall förbrännas först vid träning. Kroppen förbränner det som är mest lättillgängligt. I praktiken betyder det att kroppen helst förbränner glukos, socker, eftersom det är lättast att förbränna i samband med muskelarbete.
Efter en tids träning börjar man också att förbränna fett. När detta inträffar beror på hur vältränad man är. En vältränad person börjar att förbränna fett tidigare under ett träningspass, enligt vad jag har förstått.
Man skall inte hårdträna om man vill bränna fett på bästa sätt. Den bästa fettförbränningen får man när man tränar på 50-60 procent av sin maxpuls. Maxpulsen brukar man räkna ut som 220 minus åldern. Om du är 45 år blir din maxpuls 220 – 45 = 175 slag per minut. 50 - 60 procent av detta blir alltså 87 – 105 slag per minut. I praktiken bör du alltså sikta på en träningspuls på omkring 100 om du vill förbränna fett på bästa sätt.
Det är viktigt att vara klar över att det är ganska ordentligt krävande att förbränna fett. Därför är det allra viktigaste att inte fortsätta att lägga på sig något extra kilo varje år. I viss mån skapas det ju nya fettceller och när de väl har kommit till försvinner de inte igen. De blir bara mer eller mindre välfyllda.
Mitt råd är att du bör återuppta din träning på nytt och försök att få till en regelbunden träningsmodell som gör att du, tillsammans med dina matvanor, kan hålla vikten konstant. Jag vet att det inte är lätt men det finns egentligen inga genvägar.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 01-09-2006, 14:08) Kunde i alla fall minska motvikten på "chins-maskinen" från 35 till 30 kg idag!  /Kristina  Oj, NU såg jag det! GRATTIS!  Det måste kännas jätteskönt nu
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 13:13
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 13:30) Ja du Bettson, jag tror att ridningen blir mer muskelträning eftersom du måste hålla dig kvar på hästen, i balans, röra sig, styra följa med i rörelser osv så även om cykeln får dig att flämta efter luft så tror jag att ridningen bränner mer kalorier eftersom du anstränger hela kroppen.
Fast kaloriförbrukningen styrs ju också av musklemassa, kön och ålder, så det bästa vore kanske att anpassa cyklingen till hur du mår nu och hur kroppen känns och inte försöka jämföra för mycket. Huvudsaken är ju att träningen ska vara kul, så kommer resten av sig själv.
Gissningsvis går det väl åt cirka 6-700kcal på den timme jag tror hela dressyrpasset tog, inkl upp- och nervärmning.
Om man cyklar i spinningtempo blir det cirka en timme det också, men jag tror inte du håller det tempot väl? Nej inte är det spinningtempo inte.Brukar väl köra mellan 8-12 km men en arbetspuls på 112. Låter sedan arbetspulsen styra hur hårt jag belastar motståndet. Vet inte riktigt om det är rätt men det ökar i alle fall. Nu börjar jag fundera på det där med muskelträning. Törs mig knappt in på ett gym. Är nästan rädd för att alla vältränade människor skulle se på mig som ett UFO med michelinringar. Eftersom jag också har lite problem men muskelvärk så kan jag inte hålla på så länge heller. Att överhuvudtaget träna muskler så behöver jag kanske träna lite och ofta. Att det gick med hästen var för att det hela tiden var så varierande och att hon gav mig lite värmemassage under tiden. Så gym känns lite bortkastat för min del. Tänkte jag skulle köpa något träningsredskap. Magen är värst och tänkte börja där. Av alla konstiga saker man ser för att träna magen med så har jag nog fastnat lite för den där Ab King Pro. Inte den som ser ut som en upp och nervänd gungstol med sits utan den där man drar en båge över kroppen. Det som jag TROR är bra är att jag ligger plant eftersom jag har instabil rygg och att det är armarna som hjälper till istället för benen. Har lite känningar av ischias ibland och då det sätter in så skulle det bli omöjligt att träna magen i så fall. Och ska man träna så får man väl försöka planera så att det blir utan avbrott. Är det nåt att ha eller? Tänker jag fel! Ursäkta mina nybörjarfrågor men jag har jobbat så hårt i mitt tidigare liv att jag så att säga var naturligt vältränad. OCh så startade förfallet av olika orsaker. Så jag är en träningsmässig analfabet. Begriper ingenting.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 14:03
|

Medlem

|
Hej Bettson!
Om du vill träna magen trots att du har problem med ischias så kan du köra sit-ups, men med en kudde under ryggen så att du inte kommer ner helt plant på golvet. (Tips från min kiropraktor)
Och inte är det en massa vältränade människor på ett gym heller, det är bara en felaktig uppfattning! Där jag tränar har vi tex två sjukgymnaster i lokalerna, så det tränar en massa människor där som har allehanda fysiska problem. Muskelbergen är i klar minoritet!
Hälsar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 14:12
|
Medlem

|
CITAT (stina @ 01-09-2006, 15:03) Hej Bettson!
Om du vill träna magen trots att du har problem med ischias så kan du köra sit-ups, men med en kudde under ryggen så att du inte kommer ner helt plant på golvet. (Tips från min kiropraktor)
Och inte är det en massa vältränade människor på ett gym heller, det är bara en felaktig uppfattning! Där jag tränar har vi tex två sjukgymnaster i lokalerna, så det tränar en massa människor där som har allehanda fysiska problem. Muskelbergen är i klar minoritet!
Hälsar Stina Den varianten funkar inte tyvärr. Har två skadade nack-kotor, ett parti mellan skulderbladen på två dm som låser sig just vid situpps och blir helt stelt. Det är ungeför så chiropraktorn gör när han låser uppallting igen. Samma ställning men han trycker under. Åsså är det de vanliga besvären med lite instabilt bäcken ibland ischias osv. Så ska jag träna magen behöver jag ligga helt plant. Och försöka hitta de där musklerna som inget gjort sedan jag blev gravid första gången. Jisses vad jag kommer att få leta. Jag har provat med all ligga helt plant och låtit maken hålla emot mina händer när jag trycker uppifrån och ner. Känner nog at jag hittar någon liten muskel där andra har ett sexpack i alla fall. Fast maken är måttligt road av att få agera gym-maskin.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 14:16
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 15:12) Fast maken är måttligt road av att få agera gym-maskin.  min tyckte det var jätteroligt att få knuffa tillbaka mina ben när jag övade benlyft.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 14:19
|
Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-09-2006, 15:16) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 15:12) Fast maken är måttligt road av att få agera gym-maskin.  min tyckte det var jätteroligt att få knuffa tillbaka mina ben när jag övade benlyft.  Inte min, och så är han borta långa perioder också
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 14:34
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 14:13) Nu börjar jag fundera på det där med muskelträning. Törs mig knappt in på ett gym. Är nästan rädd för att alla vältränade människor skulle se på mig som ett UFO med michelinringar. Eftersom jag också har lite problem men muskelvärk så kan jag inte hålla på så länge heller. Att överhuvudtaget träna muskler så behöver jag kanske träna lite och ofta. Att det gick med hästen var för att det hela tiden var så varierande och att hon gav mig lite värmemassage under tiden.
Så gym känns lite bortkastat för min del. finns det ingen sjukgymnast på gymet där du bor? där jag brukade träna var det många som gick på sjukgymnastik och tränade lättare. Du skulle väl kunna få hjälp med ett träningsprogram som är skräddarsytt för dig? Innan jag började på gym trodde jag att det bara var broilers där så jag blev väldigt lättad när jag såg att det var helt vanliga människor, de flesta över 50. (åtminstone på dagtid då jag oftast var där)
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 14:39
|

Medlem

|
Ja, jag tror det är skönare stämning på dagarna i regel på ett gym. Jag går ju på luncherna och det är kanon. Dom få gånger jag gått på kvällarna är det både mer och betydligt yngre folk...
Precis som Magdis skriver, har du något gym i närheten. Ofta har dom sjukgymnaster eller tränare som kan hjälpa dej.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 15:08
|
Medlem

|
CITAT (stina @ 01-09-2006, 15:39) Ja, jag tror det är skönare stämning på dagarna i regel på ett gym. Jag går ju på luncherna och det är kanon. Dom få gånger jag gått på kvällarna är det både mer och betydligt yngre folk...
Precis som Magdis skriver, har du något gym i närheten. Ofta har dom sjukgymnaster eller tränare som kan hjälpa dej. Får väl försöka samla lite mod då.. Kan ta tid. Fast sjukgymnatik har jag lite dålig erfarenhet av. De framhävdar de där övningarna med rund rygg som jag inte klarar. Åsså den där med att ligga som en hund och sträcka en arm och ett ben i par växelvis. Och mina knä kan jag inte tänka mig att ligga på. Fast jag har ju inte varit på ett "riktigt gym" med sjukgymnast, finns det? PÅ sjukgymnasitken på vårdcentralen har de bara lite mattor, bollar och en maskin för att träna benmuskler. Jo så har de lite vikter i block och talja också för dåliga axlar. Och det känns som ganska ospecifik träning som smärtar är jobbig och ger dåligt resultat. Ungeför som om man skulle peka ut Göteborg på en karta så pekar man på hela europa. Men det har kanske med pengar att göra, jag vet inte. Hos chiropraktorn så får man mycket mera exakta träningsinstruktioner och då börjar man begripa hur viktigt det är att man gör rätt. Riktigt rätt. Jag har en kanonbra chiropraktor men han har inte tid att göra hela träningprogram. Det finns ju bra och mindre bra av det yrket också. Men den här killen har ett idrottsförflutet och jag inbillar mig i alla fall att idrottmän/ kvinnor är lika petiga med kroppen som jag var med hästen ungefär. Min man sa alltid varje gång jag gjorde foderstat till hästen och jag var nöjd med att hon sken och var blank. Gör en lika bra foderstat till dig själv älskling så skiner du också. Fast det var bara det att jag hade kunskapen om hur man utfordrar en häst, men kunskapen om hur man utfordrar Bettson har jag inte fått förrän nu. Och hästen var i topptrim, den kunskapen hade jag. Men kunskapen hur man trimmar Bettson, den fattas. Tror ni det finns hopp
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 14:13) Nu börjar jag fundera på det där med muskelträning. Törs mig knappt in på ett gym. Är nästan rädd för att alla vältränade människor skulle se på mig som ett UFO med michelinringar. Träffade en 79-årig dam förra veckan på vårt gym, hon hade precis börjat träna. Hon sa själv: "Det är aldrig för sent att börja." På dagarna är det mest vanliga äldre, pensionärer. Alla sorter finns, ingen tittar.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|