Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

165 sidor V  « < 129 130 131 132 133 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning, Pepping, tips och råd
          stina
          Inlägg 04-09-2006, 09:56
          Länk hit: #2601

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

2,0 låter som ljuv musik i mina öron! tongue.gif

Nu bär det iväg till löpningens saliga ängder! tongue.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-09-2006, 11:04
          Länk hit: #2602

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Lycka till! Hoppas det går bra smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 04-09-2006, 12:21
          Länk hit: #2603

Medlem

Det gick som på räls! rolleyes.gif Joggade först 2,5 km, sprang 2,5 km och därefter min obligatoriska drick och svettavtorkningspaus. Sprang sedan mina sista 5 km i rask takt. rolleyes.gif Sista 2,5 km gick på 25 minuter *glad* Inget trassel alls med rumpa/ben! Träffade kiropraktorn när jag sprungit klart och han fick mina allra kraftigaste hyllningar! rolleyes.gif Har tidigare talat om för honom att han är min idol - nu är han min superidol med guldstjärna.

Jag har funderat lite på livets orättvisor. Visst, många krämpor går över av sig själv så småningom. Men visst är det orättvist att många människor inte kan betala själv för att t ex gå till en kiropraktor och få sina krämpor fixade snabbt. Att få gå i veckor kanske med smärtor. Eller att många inte ens har råd att betala träningskort, eller ännu mindre en massage.... Jag tycker absolut att exempelvis kiropraktorer borde gå på vanlig sjukvårdstaxa, i synnerhet när tom läkarna här hos oss säger: "Vi läkare är dom som är absolut minst utbildade på ryggar. Vi kan inte tala om varför det gör ont i en rygg, vi kan bara skriva ut smärtstillande och hänvisa vidare till bättre utbildade sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater etc."

Om jag fick bestämma, då minsann.....

Hälsar
          Stina

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-09-2006, 12:35
          Länk hit: #2604

Medlem

Grattis, så skönt att ryggen/rumpan/benen inte ställde till det. Din kiropraktor verkar ha gjort ett riktigt bra jobb smile.gif

Tur att det inte tog längre tid att fixa än att konditionen klarade sig, den är ju som bekant färskvara. Hade det dragit ut på tiden hade det kunnat innebära att du fått börja om från början med löpningen och det är inte så kul.

Visst är det orättvist, i vissa fall är det de som behöver det mest som har minst råd med den sortens expertis.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 04-09-2006, 12:40
          Länk hit: #2605

Medlem

Ja, det är ju så att många med sk kroniska besvär är långtidssjukskrivna/förtidspensionärer, med allt vad det innebär av sämre ekonomi etc....

Kondisen höll som tur är. rolleyes.gif Det är där jag märker att jag får passa mej lite så att jag inte pressar kroppen för hårt. Det verkar som om jag har bättre kondis än vad kroppen riktigt orkar med och att det är därför jag drar på mig skador ibland. Jag vet inte om min teori om det stämmer, det är bara mina funderingar. Eller så är jag bra på att trycka undan min trötthet....

Undrar hur det gick för Krellus i lördags på S:t Eriksloppet! Väntar på rapport....

Citera
          Rossi
          Inlägg 04-09-2006, 13:10
          Länk hit: #2606

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (stina @ 04-09-2006, 13:21)
          Jag tycker absolut att exempelvis kiropraktorer borde gå på vanlig sjukvårdstaxa, i synnerhet när tom läkarna här hos oss säger: "Vi läkare är dom som är absolut minst utbildade på ryggar. Vi kan inte tala om varför det gör ont i en rygg, vi kan bara skriva ut smärtstillande och hänvisa vidare till bättre utbildade sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater etc."

Om jag fick bestämma, då minsann.....

I Malmö finns det vissa kiropraktorer som har normal läkartaxa och som ingår i vårdgarantin och högkostnadskortet gäller där. Så det är på väg! Har för mig att samma sak gäller i Lund.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Leia
          Inlägg 04-09-2006, 13:21
          Länk hit: #2607

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Nej, nu är det dags för mig att ge mig in i denna tråden! smile.gif
          Har varit och styrketränat idag efter ett låååångt uppehåll. Sambons kommentar om att jag borde växa i huden snart igen ohmy.gif laugh.gif gjorde att jag tog tag i det hela. Dels har jag av någon anledning gått ner en massa i vikt (utan att gjort något speciellt, jag äter som vanligt) och sedan har jag varit så otränad på sista tiden så jag vet med mig att jag blivit alldeless för "soft" i kroppen, så jag tog inte illa upp av hans kommentar! biggrin.gif

Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast? laugh.gif rolleyes.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 04-09-2006, 13:26
          Länk hit: #2608

Medlem

CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:21)
          Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast? laugh.gif rolleyes.gif

Fotvårtor är nog ett litet problem om du jämför med att du kan få fotsvamp. Använd alltid duschtofflor i offentliga duschar! Själv duschar jag när jag kommer hem så har jag hunnit eftersvettas också.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Leia
          Inlägg 04-09-2006, 13:32
          Länk hit: #2609

Medlem

CITAT (Rossi @ 04-09-2006, 14:26)
          Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast? laugh.gif  :rolleyes:

Fotvårtor är nog ett litet problem om du jämför med att du kan få fotsvamp. Använd alltid duschtofflor i offentliga duschar! Själv duschar jag när jag kommer hem så har jag hunnit eftersvettas också.

Hjälp! svamp också! Det hade jag inte ens tänkt på! ohmy.gif Måste nog inhandla sådana där plast badtofflor, det borde nog funka? smile.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 04-09-2006, 14:05
          Länk hit: #2610

Medlem

CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:32)
          CITAT (Rossi @ 04-09-2006, 14:26)
          Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast? laugh.gif  rolleyes.gif

Hjälp! svamp också! Det hade jag inte ens tänkt på! ohmy.gif Måste nog inhandla sådana där plast badtofflor, det borde nog funka? smile.gif

Jäpp, rekommenderas varmt. Fotsvamp är ingenting man önskar sig i första hand. Det är svårt att bli av med. Tar lång tid och är besvärligt. Min fotvårdare som jag går till då och då är så irriterad på reklamen som låter påskina att det skulle vara enkelt att bli av med fotsvamp.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          stina
          Inlägg 04-09-2006, 14:07
          Länk hit: #2611

Medlem

Köp flip-flop i plast, dom reas väl ut nu dessutom! Fast jag har aldrig något på fötterna när jag duschar och har aldrig fått något "elände".

Välkommen till tråden förresten Leia!

Rossi: Ja, det är likadant här i Stockholm, men tydligen får dom väldigt få patientbesök/år bekostade av sjukvården så kvoten fylls i februari typ. Sen får resten av patienterna under året betala full taxa.

Citera
          Leia
          Inlägg 04-09-2006, 14:15
          Länk hit: #2612

Medlem

CITAT (stina @ 04-09-2006, 15:07)
          Köp flip-flop i plast, dom reas väl ut nu dessutom! Fast jag har aldrig något på fötterna när jag duschar och har aldrig fått något "elände".

Välkommen till tråden förresten Leia!

Tack! smile.gif wub.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 04-09-2006, 14:16
          Länk hit: #2613

Medlem

Rossi: Ja, det är likadant här i Stockholm, men tydligen får dom väldigt få patientbesök/år bekostade av sjukvården så kvoten fylls i februari typ. Sen får resten av patienterna under året betala full taxa.

Säger du det. Ja, det låter ju inte så bra. I Malmö har de inte haft det så länge så vi får väl hålla tummarna för att det funkar.

Jag har en privat sjukförsäkring så jag får det gratis hursomhelst. Arbetsgivaren betalar min årspremie.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          stina
          Inlägg 04-09-2006, 14:32
          Länk hit: #2614

Medlem

Lyllos dej Rossi! rolleyes.gif Det är väl ganska dyrt?

Citera
          Rossi
          Inlägg 04-09-2006, 14:41
          Länk hit: #2615

Medlem

CITAT (stina @ 04-09-2006, 15:32)
          Lyllos dej Rossi! rolleyes.gif Det är väl ganska dyrt?

Det beror lite på åldern och om man röker eller inte. Jag tror att min årspremie ligger på 4000-5000 kronor. Då är jag garanterad besök hos läkare inom 3 dagar och operation inom 30 dagar. Om det behövs så flygs jag till t.ex. Frankrike eller Storbritannien och får hotell bekostat etc.

Jag kan säga att jag är kluven till detta eftersom jag tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter men det sägs att man inte går före i kön utan att försäkringsbolaget känner till var det finns lediga platser. Jag vet inte jag. Hursomhelst så har jag inte valt denna försäkring själv utan den får jag på köpet av min arbetsgivare.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          stina
          Inlägg 04-09-2006, 15:00
          Länk hit: #2616

Medlem

Ja men så kan man ju inte tänka heller tycker jag. Skulle jag låta bli att gå till kiropraktor bara för att inte alla kan. Eller låta bli min massage eller mitt relativt dyra gymkort. Blir jag sjuk någongång och det är jättekö till tex en operation kommer jag att om jag kan, bekosta den själv för att slippa gå och vänta.

Nej, jag tycker att du ska vara glad bara för den fina förmånen! Livet ÄR orättvist tyvärr. Fast jag förstår din fundering om "gräddfil". Men glöm det!

/Stina

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 04-09-2006, 15:07
          Länk hit: #2617

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Rossi @ 04-09-2006, 15:16)

Säger du det. Ja, det låter ju inte så bra. I Malmö har de inte haft det så länge så vi får väl hålla tummarna för att det funkar.

Jag har en privat sjukförsäkring så jag får det gratis hursomhelst. Arbetsgivaren betalar min årspremie.

Kan inte försäkringen sträcka sej till fler odlaiter? wink.gif rolleyes.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-09-2006, 10:44
          Länk hit: #2618

Medlem

CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 16:43)
          CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 22:47)
          Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt.

Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls... smile.gif

Jag har ingen pulsklocka utan tar pulsen med hjälp av fingrarna och en vanlig klocka med sekundvisare. Du ska ta den innan du har rest dig upp. Imorse hade jag 56 i vilopuls.

Maken räknade åt mig imorse och då hade jag 60 i vilopuls.

Eftersom jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om det är en förbättring eller ej.

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 05-09-2006, 11:12
          Länk hit: #2619

Medlem

CITAT (LadyG @ 05-09-2006, 11:44)

Jag har ingen pulsklocka utan tar pulsen med hjälp av fingrarna och en vanlig klocka med sekundvisare. Du ska ta den innan du har rest dig upp. Imorse hade jag 56 i vilopuls.

Eftersom jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om det är en förbättring eller ej.

Och jag hade 58 imorse. Har bestämt mig för att kolla pulsen varje morgon ett tag framåt för att se om jag kan få ner den i takt med lite ökad konditionsträning.

Igår cyklade jag först på motionscykeln och sen satt jag ett bra tag vid roddmaskinen (min favorit!!!!!!) och sen blev det styrketräning och sen avslutade jag med lite rodd igen. Det är så himla härligt att bli svettig.

Dessutom är jag extrapeppad nu i och med att jag har gått ner i vikt. Jag var ju inte precis tjock innan men jag har fått väldigt många kommentarer här på jobbet om att jag har blivit smalare/mager etc. Tänk att tre kilo kan göra så mycket. Ja, jag gick ju ofrivilligt ner fyra kilo under semestern men har gått upp ett kilo. Nu vill jag hålla min vikt där den är. En kille på jobbet sa spontant i matsalen igår när han fick syn på mig: "Det är ju fan vad du har blivit mager." laugh.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 05-09-2006, 11:21
          Länk hit: #2620

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Rossi @ 05-09-2006, 12:12)
          CITAT (LadyG @ 05-09-2006, 11:44)

Och jag hade 58 imorse. Har bestämt mig för att kolla pulsen varje morgon ett tag framåt för att se om jag kan få ner den i takt med lite ökad konditionsträning.

Igår cyklade jag först på motionscykeln och sen satt jag ett bra tag vid roddmaskinen (min favorit!!!!!!) och sen blev det styrketräning och sen avslutade jag med lite rodd igen. Det är så himla härligt att bli svettig.

Dessutom är jag extrapeppad nu i och med att jag har gått ner i vikt. Jag var ju inte precis tjock innan men jag har fått väldigt många kommentarer här på jobbet om att jag har blivit smalare/mager etc. Tänk att tre kilo kan göra så mycket. Ja, jag gick ju ofrivilligt ner fyra kilo under semestern men har gått upp ett kilo. Nu vill jag hålla min vikt där den är. En kille på jobbet sa spontant i matsalen igår när han fick syn på mig: "Det är ju fan vad du har blivit mager." laugh.gif

Låter bra det där med vikten, om du trivs med den, förstås.
          men vill minnas att du är rätt smal alltid?
          Mager lät ju inget vidare unsure.gif

--------------------

Citera

165 sidor V  « < 129 130 131 132 133 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon