| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
05-09-2006, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Farbror Blå @ 05-09-2006, 12:21) Låter bra det där med vikten, om du trivs med den, förstås. men vill minnas att du är rätt smal alltid? Mager lät ju inget vidare Jo, jag var smal innan också och jag är definitivt inte mager nu - bara mer smal. Ja, jag trivs med vikten så som den är. Men jag är ju en gottegris också så vi får väl se hur det går sen när vintermörkret sätter in!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Farbror Blå @ 05-09-2006, 12:29) hehe okej=) inte bli bara revben bara Nä då, där är att hålla i när åskan går!  Jag har en ganska kvinnlig kropp så jag skulle aldrig kunna bli riktigt mager eller pojkaktig.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Hej alla träningsfanatiker! Vill bara rapportera att St Eriksloppet gick bra! Jag och frugan sprang ihop i lagom tempo och sprang runt på 2.13. Inga krämpor. Fick lite känningar i hälsenan efter 17 km men inget allvarligt. Det positiva var att jag vid 17 km inte ens var svettig! Otroligt men sant. Kände mig lite "klibbig" men mer än så var det inte. Kände mig otroligt stark. Gjorde en snabb avslutning sista kilometern. Kunde nog ha gått strax under 2 timmar tror jag. Nu är det Hässelbyloppet och Stockholm Marathon som är nästa mål! Kommer att publicera en snaskig bild lite längre fram
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Grattis Krellus, vad kul att höra att det gick bra!  Ser fram emot bilden
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 12:11
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Hej på er! Nu har jag varit på min lunchträning. På menyn stod styrketräning. Jag är ganska seg idag, för jag sov lite krattigt i natt. Hade svårt att sova (tror det var sent kaffes fel) och sedan drömde jag hemska mardrömmar. 06.20 på morgonen fick jag ett sms från VD: "Kommer inte åt servern på jobbet - kan inte jobba" så det var bara att raska sej till jobbet för att fixa det! Nåväl, träningen gick riktigt bra ändå. Var lite sugen på att hoppa över eftersom jag var så trött, men jag vet att jag brukar piggna till efter träningspasset och så blev det trots att jag inte körde så mycket!  Körde sittande rodd, sittande bänkpress, chins, dips (Framgångsrapport: Minskning från 30 kg motvikt till 25 kg på dips!  ) ett par benövningar, 3x12 rygglyft med 5 kg vikt i famnen, 100 sit-ups, 50 benlyft, 50 rumplyft, sido-plankan och vanliga plankan så länge jag orkade. Det var vad jag hann med (förutom stretch + uppvärmning) på timmen jag hade på mig. Grattis förresten Rossi till "trivselvikten"!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 12:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Nu har vi på jobbet möjlighet att köra Yoga + cirkelträning på luncherna som en del av vår friskvårds policy... bra va!
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 13:08
|

Medlem

|
Vad kanonbra Krellus! Cirkelträning har jag aldrig provat men bara hört gott om! Hur gick det, hur gick det??? Kom du iväg och sprang i lördags??? /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 13:12
|

Medlem

|
CITAT (krellus @ 05-09-2006, 14:08) Hej alla träningsfanatiker! Vill bara rapportera att St Eriksloppet gick bra! Jag och frugan sprang ihop i lagom tempo och sprang runt på 2.13. Inga krämpor. Fick lite känningar i hälsenan efter 17 km men inget allvarligt. Det positiva var att jag vid 17 km inte ens var svettig! Otroligt men sant. Kände mig lite "klibbig" men mer än så var det inte. Kände mig otroligt stark. Gjorde en snabb avslutning sista kilometern. Kunde nog ha gått strax under 2 timmar tror jag. Nu är det Hässelbyloppet och Stockholm Marathon som är nästa mål! Kommer att publicera en snaskig bild lite längre fram  Blir det någon bild nångång?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 14:51
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 05-09-2006, 15:12) CITAT (krellus @ 05-09-2006, 14:08) Hej alla träningsfanatiker! Vill bara rapportera att St Eriksloppet gick bra! Jag och frugan sprang ihop i lagom tempo och sprang runt på 2.13. Inga krämpor. Fick lite känningar i hälsenan efter 17 km men inget allvarligt. Det positiva var att jag vid 17 km inte ens var svettig! Otroligt men sant. Kände mig lite "klibbig" men mer än så var det inte. Kände mig otroligt stark. Gjorde en snabb avslutning sista kilometern. Kunde nog ha gått strax under 2 timmar tror jag. Nu är det Hässelbyloppet och Stockholm Marathon som är nästa mål! Kommer att publicera en snaskig bild lite längre fram  Blir det någon bild nångång?  Oj sorry!!! Såg inte ditt inlägg Krellus!! Jättegrattis! Om du berättar ditt startnummer kan vi ju se dig på webben!  Där ligger ju bilder på alla! Hälsar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 15:08
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag får ju riktigt gotta mig i er andras träningsresultat just nu.  Är konstigt nog oerhört sugen på att börja träna lite igen så jag kanske börjar så smått under havandeskapsledigheten. Väldigt lätt förstås Jag ska ringa min sjukgymnast på torsdag och fråga om foglossningsbälte. Då ska jag passa på att fråga om gravidvattengympa också.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 15:10
|

Medlem

|
Hej Magdis, vattengympa borde väl vara bra!  Du kommer igen snabbt som attan det är jag övertygad om. Men visst är det så att man blir träningssjuk när man läser här om andra som tränar när man inte kan själv. Känner igen mej själv! /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 18:25
|

Medlem

|
När jag fick min gymgenomgång hade jag precis haft en långvarig inflammation i bicepsmuskeln, vilket gjorde att jag och tränaren bestämde att jag skulle "ligga lite lågt" med axelträningen ett tag. Nu är jag helt OK i axlarna och vill börja träna överkroppen mer!  Dom maskiner jag kör för överkroppen är: - Chins - Dips - Sittande rodd - Sittande bänkpress - Biceps i maskinen med en stång som sitter i ett snöre (fattar ni?) - Triceps i en annan maskin med snöre, men med ryggen mot maskinen, snöre istället för stång. Överarmarna fixerade neråt och så drar man i snörena och sänker överarmarna (vet inte om det här är begripligt?) Jag vill ha lite nya idéer om överkroppsträning, framför allt axlarna. Jag ska boka in en ny träningsgenomgång för att lära mig dom andra överkroppsapparaterna, men jag får nog vänta på en tid... Någon som har något förslag på någon kul och effektiv axelträning att tipsa mig om?
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 21:44
|

Medlem

|
Militärpress med skivstång!!! Tar hela axelpartiet, garanterat effektiv också eftersom du måste balansera skivstången också.  Och denna, den vet jag tyvärr inte vad den heter dock:  Perfekt för axlarna
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 21:50
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Den där sista övningen.....oajjj vad det gör ont i axlarna bara jag ser den! Den är säkert bra om man har normala axlar i och för sig. Axelpress då man lyfter med raka axla skulle jag klara.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 21:55
|

Medlem

|
Man börjar inte tyngre än att axlarna orkar med, men är man skadad kanske man inte ska göra just den då.  Den där kan man också göra, fast imho är den inte lika intensiv som de andra två.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2006, 22:28
|

Medlem

|
Idag gick det ganska bra på träningen, men jag har varit med om bättre. Det slet hårt på benen att göra så mycket benböj och kast, för att inte tala om den sista kvarten mot slutet, för då fick vår instruktör ett anfall av ambition och fick oss att kuta runt dojon, högre tempo än vanligt. Löpningen avbröts av raska moment som "tjugo snabba armhävningar", "trettio situps med benen i luften" och "ta närmsta kamrat och brotta ner honom". I början gick det väl bra men efter ett tag började andan fastna i halsen, och då var vi bara halvvägs!!! Men jag klararde det ...fast nu är jag trött
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 07:02
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 06-09-2006, 00:28) Idag gick det ganska bra på träningen, men jag har varit med om bättre. Det slet hårt på benen att göra så mycket benböj och kast, för att inte tala om den sista kvarten mot slutet, för då fick vår instruktör ett anfall av ambition och fick oss att kuta runt dojon, högre tempo än vanligt. Löpningen avbröts av raska moment som "tjugo snabba armhävningar", "trettio situps med benen i luften" och "ta närmsta kamrat och brotta ner honom". I början gick det väl bra men efter ett tag började andan fastna i halsen, och då var vi bara halvvägs!!! Men jag klararde det ...fast nu är jag trött  Det låter kul LadyG! Jag är tillräckligt barnslig för att tycka att det är spännande att undra "vad ska dom hitta på härnäst?"  Och tack för övningstipsen. Ska testa det på fredag när det är styrketräningsdags!  Imorgon träffar jag tjejen som numera håller i gymgenomgångarna och då ska jag boka in en tid med henne också så att jag får lära mig dom andra maskinerna. Känns som dags för lite nytt! Idag står löpning 5 km i snabbare tempo på programmet. Om jag hinner innan 12.00 så går jag ner och är med på 30 min core också, annars blir det lite egen magträning i gymmet efter löpningen. Magen känns som om man kan träna varje dag i princip utan att känna sig övertränad, men jag kanske tar i för lite!  Fast hellre lagom och ofta än att köra slut på sig så att man blir handikappad i flera dagar tycker jag. Hälsningar från Stina och ett Stockholm med klarblå himmel!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 08:29
|

Medlem

|
Visst är det kul, en udda form av intervallträning kan man säga för man hinner aldrig vila eller låta pulsen gå ner nämnvärt. Appropå puls mätte maken upp 56 i vilopuls på mig idag. Hur många gånger ska man mäta för att få rätt reslutat och ska man ta medelvärde eller median? Det är bra att du varierar löpningen, annars skulle du nog stagnera i utvecklingen. Du är ett veritabelt energiknippe, som orkar core efter löpningen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 12:41
|

Medlem

|
Det blev ingen träning alls för mej idag.  Ett förmiddagsmöte höll på ända tills nu! Men det var väldigt viktiga saker vi diskuterade, så jag får väl överleva det... Ang pulsen beror väl antalet mätningar på hur himla precis du vill ha värdet. Jag skulle nog räkna på medelvärde om det var jag. Att köra core efter löpning är inga problem, på coren ligger man ju ner hela tiden så det är absolut 0 konditionsträning. Lite kämpigare imorgon när det blir poweryoga efter step-up (båda är tunga för benen). /Stina
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|