| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
06-09-2006, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Hurra, hurra, det blir träning i alla fall. Jag kom precis på att lilla gubben ska på Solvalla med kompisarna ikväll så jag är alldeles solo. Vad ska jag hasta hem för? Jag går iväg en sväng efter jobbet och springer lite och tar en lång skön bastu efteråt. Skönt att för en gångs skull kunna njuta lite med bastu efter träningen eftersom jag alltid har så himla bråttom annars tillbaka till jobbet. Visserligen får jag nog betala en slant för att få träna på kvällen (har dagkort), men det är OK.
/Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
För mig blev det cirkelträning på jobbet MED jobbet... Det var riktigt jobbigt och KUL!
Ikväll blir det vila.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 19:13
|

Medlem

|
Grattis Krellus till roliga träningstillskottet! Jag var som sagt i gymmet efter jobbet och sprang. Fast jag kunde bara inte sluta vid 5 km  så det blev en mil idag också. Det var så otroligt skönt och gick så lätt så det var helt omöjligt att få stopp på benen! LadyG: Ja, jag tror att variation är ett villkor för att utvecklas, vilken träning det än handlar om. Kroppen vänjer sig om man "harvar på" med samma saker hela tiden. Jag känner att just min "fartlek" sista halvmilen ger mej väldigt mycket. Det är det som tar "musten" ur mej och som verkar göra att jag kan öka "transporttempot" hela tiden. Med transporttempo menar jag den hastighet jag kan hålla länge utan att få syrebrist eller bli trött i kroppen. Löpning verkar vara en träningsform som faktiskt ger snabba resultat. Det var inte länge sedan jag hjulade omkring av glädje att jag orkat springa en mil. Nu måste jag trycka på rejält sista halvmilen för att bli trött.  Efter träningen låg jag och njöt i bastun en lång stund - salig.... Hälsar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Ibland blir jag sugen på att lösa gymkort ialla fall, bara för att s a s. Jag brukar ju vara på Salveo och klättra och de har ju gym också. Fast jag vet inte om det verkligen blir av. Det kostar ju en hel del också, och det vet jag inte om det är värt när jag bara skulle gå någon gång i veckan. Ju-jutsun är ju fortfarande min primära träning.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 13:32
|

Medlem

|
Visst blir man sugen att hoppa på både det ena och det andra, men ibland måste man ju begränsa sig.... Kan du inte, om suget blir för starkt, köpa ett klippkort och testa på? Idag har jag kört step-up och poweryoga. Var rejält orolig innan passet började ska jag erkänna eftersom benen fortfarande kändes som stockar efter löpningen igår kväll. Förvarnade tränaren om att jag kanske skulle krokna, men hon bara skrattade och sa: Det vill jag se! Nåväl, det gick faktiskt bra och jag kunde köra på som vanligt, när benen väl var uppvärmda. Step-upen var skitkul och poweryogan är häftig!  Eftersom jag tränat så himla mycket inom loppet av ett dygn så festade jag till med en gainomax + en rejäl portion lasagne som lunch.  Kroppen skrek verkligen efter energi! Jag frågade förresten min tränare om mitt upplägg vad gäller löpning, dvs 5 km löpning + 5 km intervallträning i varierande tyngdgrad (beroende på dagsformen) och hon sa att det var ett perfekt upplägg för att förbättra kondition och uthållighet. Hon sa också som vi också konstaterat att: Ju fler olika träningsformer man håller på med, desto bättre/snabbare utvecklas man. /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 17:14
|

Medlem

|
Just styrketräning skulle vara ganska skönt att köra under mer organiserade former känns det som. Dessutom har jag snart växt ur utrustningen här hemma, och då vore det kul med ett gym. Jag har faktiskt ingen aning om huruvida Salveo har klippkort eller ej, men det ska jag fråga  Jag håller med din tränare: det skulle jag vilja se (att du kroknar, alltså)  Din envishet i kombination med hur tränad du är gör det nästan omöjligt för något sådan att inträffa imho. Det skulle vara om du bärja slarva med maten och slutar sova ordentligt iofs, men det går ju ut över jobbet också så det betvivlar jag att du skulle göra ens av misstag. Varierad träning är bra för kroppen, det var vi ju inne på redan men det var kul att höra att det är fler som tycker att det är så. I synnerhet från en som jobbar med det och som instruerar
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 19:00
|

Medlem

|
Gulle dej, nu blir jag generad! Du skulle säkert gilla gymträningen. Har fått för mig att du gillar "råstyrka" och lite "grabbighet" (precis som jag) om du förstår mej rätt. Att ta i för kung och fosterland och få ge musklerna en rejäl omgång. Nu gör du väl det redan i andra former iofs, men gymträning är häftigt (också). Jag är fortfarande mätt efter den stadiga lasagne-lunchen! Tvingade dock i mig ärtsoppa, knäckemackor och mjölk nu ikväll för imorgon är det överkroppen och mage/rygg som ska få en omgång i gymmet!  Benen vill absolut inte mer den här veckan känner jag. Är dock lite orolig, för jag känner mej lite snorig ikväll!  Det är så lite så att det kan vara inbillning. Hoppas, hoppas, för förkylning vill jag INTE ha! /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 370
Medlem nr: 6 293

|
Hur tränar ni styrketräning? Ett par muskelgrupper/gång eller hela kroppen varje gång? Om ni bara kör vissa grupper/gång hur ofta tränar ni då? Blir det varje muskelgrupp 1 ggn/vecka eller mer ofta/sällan? Jag håller på med planering av min träning, går så där bra..  Ännu så länge ser den ut så här: tis - mammajympa på friskis. That´s it folks.  Men jag ska köpa till gymkort för då kan min dotter (4 mån) hänga med, hon stör inte i sin bilstol och jag kan ju träna då inte så många andra gör det. Men eftersom vi bor 3 mil utanför stan så kommer jag inte att träna hur många gånger som helst utan vill ha ett speciellt schema att köra efter, jag vet att det är lättare att komma iväg då i början. Sen när jag väl blir biten är det inte lika viktigt men det tar ett par månader innan jag kommit så långt skulle jag tippa.. /suddis.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 06:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Det var egentligen dags för styrketräning igår men vi hade en helt underbar vindstilla sensommarkväll så vi åkte och spelade golf istället. Och det gick bra så både kroppen och själen blev nöjda!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Lät skönt med en golfrunda, fast jag trodde ni bara hade regn och blöta i skåne?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:51
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 08-09-2006, 08:46) Lät skönt med en golfrunda, fast jag trodde ni bara hade regn och blöta i skåne? Du har en helt snedvriden uppfattning om vår underbara del av Sverige, Farbrorn! Kom och hälsa på istället, vet jag!  Just nu skiner solen ute och vi ska få riktig högsommarvärme hela helgen och nästa vecka.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:54
|

Medlem

|
okej! såg bara på TV om översvämade åkrar i skåne. =)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:56
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 08-09-2006, 08:54) okej! såg bara på TV om översvämade åkrar i skåne. =) I augusti har det regnat mycket i Skåne fast jag slapp uppleva det för det var när vi var bortresta. Bönderna har haft svårt för att skörda eftersom det har varit så blött men helt översvämmade åkrar har jag inte sett några där vi bor i alla fall och vi har åkrar runtomkring oss. Men det finns såklart stora lokala skillnader. Vi var och spelade golf en kväll ca. 2 mil hemifrån. Vi hade fint väder. När vi kom hem så hade det kommit 15 mm enligt regnmätaren.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 08:05
|

Medlem

|
CITAT (suddis @ 07-09-2006, 23:01) Hur tränar ni styrketräning? Ett par muskelgrupper/gång eller hela kroppen varje gång? Om ni bara kör vissa grupper/gång hur ofta tränar ni då? Blir det varje muskelgrupp 1 ggn/vecka eller mer ofta/sällan? Jag håller på med planering av min träning, går så där bra..  Ännu så länge ser den ut så här: tis - mammajympa på friskis. That´s it folks.  Men jag ska köpa till gymkort för då kan min dotter (4 mån) hänga med, hon stör inte i sin bilstol och jag kan ju träna då inte så många andra gör det. Men eftersom vi bor 3 mil utanför stan så kommer jag inte att träna hur många gånger som helst utan vill ha ett speciellt schema att köra efter, jag vet att det är lättare att komma iväg då i början. Sen när jag väl blir biten är det inte lika viktigt men det tar ett par månader innan jag kommit så långt skulle jag tippa.. /suddis. Jag tränar mest överkropp och rygg/mage i gymmet. Varierar dock väldigt vilka muskler som ska få sig en omgång, styrs ffa av vad jag känner för och dagsformen. Tror att många som börjar träna styrketräning får ett program som går igenom hela kroppen på ca 1 timme och att man kör så ett tag. Det där med att fokusera på vissa muskelgrupper brukar många börja med när dom blivit lite "varma i kläderna". Anledningen till att jag inte kör ben så mycket i gymmet är att jag tränar mina ben väldigt mycket i andra träningsformer så dom är alltid trötta ändå! Hälsar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 08:06
|

Medlem

|
Okej=)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 08:21
|

Medlem

|
Idag blir det som sagt styrketräning. Känner mej dock LITE snorig så jag ska ta det lugnt. Alltså ingen som helst konditionsträning som belastar hjärtat och inte jättetunga vikter. Jag ska "tantträna" alltså  Det är inte så vanligt när det gäller mej, jag brukar ibland känna mej som ett ufo när jag står bland dom svala kvinnorna och svetten sprutar och håret står på ända!  Idag ska jag också vara sval och chic! (Obs! Ovanstående uttryck inom citat är sagt med glimten i ögat - jag vill inte få några arga kommentarer. Jag är också en tant!  )
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 08:55
|

Medlem

|
LadyG: Om Salveo inte har klippkort för gymträning och du vill prova på det just i Sumpan, men kan tänka dig en annan anläggning föreslår jag Fitness Club på Sturegatan (Hemköpshuset). Jag har varit där på studiebesök och jag tycker det ser trevligt ut. Dom har klippkort i alla fall. Jag är inte någon vän av Sats, därför föreslår jag inte det. Men smaken är som baken, jag tycker det luktar industri om det företaget. Fitness club
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 11:06
|

Medlem

|
Snygg hemsida de hade, om inte Salveo har klippkort så blir det Fitness Club jag kommer att gå till helt klart. Sats är jag inte heller pigg på, lite för opersonligt för min smak. Maken tog vilopulsen imorse, 54, fast jag var nätt och jämt vaken  Sedan jag började med mina keso/fetaost-mellanmål och började fokusera på allvar att åstadkomma något har jag tappat ett kilo. För två veckor sedan började jag hålla koll på kosten och se till att hålla mig under 1600kcal icketräningsdag och 2200 en träningsdag. -500 på en dag ger en viktminskning på ½kg/vecka och trots en och annan dikesåkning på vägen så har det i stort sett fungerat bra. Sett över en lite längre period har det gått jättebra faktiskt, tack vare alla magra livsmedel man kan äta så mycket av. "One down, nine to go!"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 11:24
|

Medlem

|
Ja visst är hemsidan snygg. Och trevliga tycker jag dom verkar också - jag har bara varit inne på studiebesök och kikat hur dom har det och det är snyggt och rent och personalen är trevliga!  Dom fick förresten företagarföreningens pris för bästa företag i Sumpan i år. Grattis till viktframgångarna förresten LadyG!  Idag gick det åt pipsvängen med träningen. Hann bara värma upp och köra lite mage innan jag insåg att kroppen inte ville vara med idag. Känner av förkylningen och det gjorde bara ont i musklerna att ta i så jag bestämde mig raskt för att kroppen skulle slippa idag. Imorgon ska jag in till Adidas butik på Sveavägen. Jag har genom gymet lärt känna tjejen som är ansvarig för butikens utseende och deras convent och dom har en "happening" där imorgon med tränare från Worldclass som ger kostråd, fettmätning etc. Jag har fått ett "vip-kort" av henne så jag har 25% rabatt på allt i butiken - tänkte ev förära mig med ett par nya löparbrallor. På kvällen är det kräftskiva. Så jag FÅR inte bli sjuk på riktigt! Tänk att jag glömmer kolla vilopulsen varenda morgon!  Har aldrig gjort det så det måste jag göra. Nu när jag är snorig är det väl inte rätt att kolla.... /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
hej o ho.
jag tappade bort min aktivering i villan med skolstart o allt annat.
men nu ska jag klä om o ge mig ut på cykeln. i duggregn o så. men nu behöver jag verkligne frisk luft!!!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|